Kokeilin meidän S40 1.8 aiemmin paksumpia öljyjä (20W-50) ja kaikkea mahdollista kemikaalia muttei niistä ollut mitään hyötyä. Öljynsyönti vielä pahentui nopeasti, 5000km ajon jälkeen 1L/500km muuttui 1L/100km kulutukseksi. Lopulta alkoi herjata EGR vikaa ja tulpat muurautui umpeen.
Jos itse voi tehdä rempan, minimissään pelkkä männänrenkaiden vaihto ja siihen tarvittavat tiivisteet maksaa reilut 200e ja vähän kärsivällisyyttä. Itse tein perusteellisemman remontin (vaihdoin kytkimen jne.) mutta pelkästään männänrenkaiden vaihtoon tarvitsee ottaa sylinterikansi ja öljypohja pois. Silloin saa männät veks ja voi hoonailla vähän kuonia pois sylintereiden putkista. Omassani ongelma oli, että öljyrenkaat oli menettänyt kimmoisuutensa ja makasivat urissaan passiivisena, ei ollut juuttuneet.
No kun kannen ottaa pois, tulee mieleen venttiilinvarsien tiivisteiden vaihto.. siitä se lähtee