Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo V50 2,0D polttoaineen kulutus

  • 79 Vastauksia
  • 20307 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Terkki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2,0D polttoaineen kulutus
« Vastaus #15 : 20.11.2017, 21:54:07 »
Korjaamon mielestä ei voi poistaa kokonaan loukkua ,koska auto on euro5 normien mukainen. Leimalla tulee ongelmia kuulemma, tiedä sitte siitä, onhan muillekin ajettu uusi ohjelma, egr off ja loukku tyhjäksi. Kyseinen firma asentaa Turbotecin voimaohjelmia, lupas 170hv /380nm. Uuden loukun saa vasta joulukuun puolessa välissä.

Poissa nykyinen volvoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2,0D polttoaineen kulutus
« Vastaus #16 : 21.11.2017, 11:32:41 »
Eilen poistettiin hiukkasloukkupönttö kokonaan autosta,aiemmin ohjelmoitiin se ja egr pois.Kun katselin loukkuun irroitettuna näytti peräpäästä puhtaalta eikä etupäässäkään juuri mitään nokea.Sehän oli ollutkin vaan 25.000km autossa.Vika oli siinä että polttotoiminto jotenkin jääny päälle.nyt on pöntön tilalla suora putki laippaliitos molemmissa päissä.Tarvittaessa voin katsastukseen euuvata paikoilleen hiukkaspöntön.puolen tunnin homma. suunnilleen eikä ainakaan tule probleemaa siitä.Ihan kiva kun kulutus alkoi pysyä vakaana ja pienenä, siistillä ajolla ajotietokoneen mukaan vähän päälle 4 litraa. Tehoja sanoivat olevan nyt myös 170hv ja vääntöä 390nm. Riittää hyvinkin!

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo V50 2,0D polttoaineen kulutus
« Vastaus #17 : 21.11.2017, 13:23:49 »
Eikai -08 2.0D nyt vielä Euro5 ole... ja toisaalta vaikka olisi niin samat päästörajat siinä on kuin Euro4 kun alle -11 vuotinen.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Lanny84

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2,0D polttoaineen kulutus
« Vastaus #18 : 21.11.2017, 18:57:17 »
Lainaus
Normaalisti poltto tehdään vain useiden satojen kilometrien välein, mutta tässä moottorityypissä on ominaisuus, että poltto saattaa "jäädä päälle". Silloin poltto alkaa aina kun moottori lämpenee riittävästi. Tästä seuraa yleensä dieselin päätyminen moottoriöljyn sekaan ja lopulta konerikko.

Itsellä tuntuisi myös olevan tätä ongelmaa saman tekniikan -08 vuosimallin V50:ssä.

Poltto tosiaan tuntuu jäävän päälle, vaikka matka-ajossa aina hetkiseksi sen lopettaakin. Hetkellisiä kulutuksia seuratessa kulutukset pysyvät normaaleina 4,0- 6,0 litrassa n. 10- 20 sekuntia, jonka jälkeen autossa tuntuu selkeä nykäys ja kulutukset nousevat taas 8,0- 8,5 litran tietämille. Ja tätä rumbaa jatkuu kerrallaan määrättömän pitkiä jaksoja.

Aika ajoittain tosin auto toimii kuitenkin täysin normaalisti. Esim tänään matkaa ajaessa auto toimi kuten kuuluukin n. 200 km, jonka jälkeen ensimmäisen polton aikana jäi taas jumiin. En ole löytänyt selkeää kaavaa siihen millaisessa ajossa tai olosuhteissa ymmärtää lopettaa tuon jatkuvan polton.

Osaako kukaan täällä auttaa ja kertoa mistä tämä suhteellisen veemäinen vika johtuu? Omalla autolla on ajettu n. 185tkm, hiukkassuodatin on pesty kesällä ja samalla lisätty ureat säiliöön. Öljyn määrää olen pitänyt silmällä, enkä ole huomannut öljyn pinnan selkeää nousua. Myös egr-venttiili on vaihdettu äskettäin. Hiukkassuodattimen paine-erot ovat niitä seuratessa normaalilla tasolla, joten en jaksa uskoa vian olevan suodattimen tukkoisuudessa. Voisiko esim joku anturivika aiheuttaa polttoprosessin häröilyn?

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Volvo V50 2,0D polttoaineen kulutus
« Vastaus #19 : 21.11.2017, 19:50:08 »
Alla poiminta toisesta viestiketjusta, joka voi avata problemaa. Epäilen, että varsinaista syytä ongelmaan ei kukaan tiedä, mutta softanikkarit osaavat asian kiertää - toiset paremmin ja toiset huonommin.

Ecussa on paljon laskureita ja pelkkään DPF:ään liittyviä muutamia. Laskurit mm. käynnistävät polton määrävälein kun kaikki on kunnossa eli tämä on se tyypillisin tilanne milloin autot polttelee. Paine-ero anturi on vain varuilta asennettu jos jokin estää laskuria toteuttamasta itseään eli paine-ero kasvaa liian suureksi. Yleisesti ottaen jos paine-eroanturi käynnistää polton on tällöin jossain vikaa.

Sitten siellä on laskuri, joka laskee poltetusta noesta jääneet tuhkat, polttokertojen määrä, polttojen laatu, polttojen tiheys, polttojen kesto, jne jne. Laskureita on paljon.

Jokin näistä laskureista tai paine-eroanturi antaa käskyn aloittaa polton ja lähettää siitä pyynnön prosessorille, joka aloittaa toimet. Joskus ohjelma jää kiertämään kehää ja poltto on päällä käytännössä aina kun moottorin lämmöt saavuttavat normaalin tason ja tästä on nyt tässäkin topicissa kyse.

Ohjelmiston päivitys ei auta kun ohjelma, joka päivitetään sijaitsee FLASH-piirillä ja "sekaisin" ohjelma on prosessorilla, joka ei muutu päivityksessä. Tästä syystä uusi ecu tai polttojen poisto ohjelmasta auttaa. Ohjelma, jota muutetaan on FLASH-piirillä, mutta polton edellytyksiin vaikuttavia suureita kun muutetaan, ei poltto enää käynnisty kun edellytykset eivät täyty. Edellytyksiä ovat polttoaineen määrä, pakoputken lämpötila, moottorin rasitus ja nopeus.

Tuossa lyhyt oppimäärä tapahtuman kulusta.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Lanny84

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2,0D polttoaineen kulutus
« Vastaus #20 : 21.11.2017, 22:15:27 »
Kiitoksia vastauksesta.

Eli eipä taida paljon olla vaihtoehtoja. Joko tosiaan ecu vaihtoon (taitaa maksaa vähän perkeleesti uutena) tai sitten ohitetaan hiukkassuodatin ja ohjelmoidaan rassi uuteen uskoon. Ja näistä päädyn ehdottomasti jälkimmäiseen vaihtoehtoon.

Poissa Tepi88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2,0D polttoaineen kulutus
« Vastaus #21 : 01.01.2018, 19:18:06 »
tuli itselle homattua v50 2.0d 2005 ja kulutus on 7l paikkeilla,niin onkohan tässä kanssa se hiukkasloukku tukossa vai on tässä sitä ollenkaan
sen olen huomannut et kulutus mittari ei mene nollille moottorijarrutuksessa ja pakokaasu haisee pahalle

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo V50 2,0D polttoaineen kulutus
« Vastaus #22 : 02.01.2018, 00:13:53 »
tuli itselle homattua v50 2.0d 2005 ja kulutus on 7l paikkeilla,niin onkohan tässä kanssa se hiukkasloukku tukossa vai on tässä sitä ollenkaan
sen olen huomannut et kulutus mittari ei mene nollille moottorijarrutuksessa ja pakokaasu haisee pahalle

Kyllä olet oikein tulkinnut oireet, DPF se siellä jatkuvasti polttelee. Tarkista moottoriöljyt ettei nouse yli maximin!
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Tepi88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2,0D polttoaineen kulutus
« Vastaus #23 : 02.01.2018, 03:40:11 »
No voe..
Onkos tuossa ny muuta tehtävissä kun pois ohjelmointi?lueskelin et niitä voi vissii pestä mutta onko siitä apua.

Mitähän tuo pois ohjelmointi nykyään maksaa

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo V50 2,0D polttoaineen kulutus
« Vastaus #24 : 02.01.2018, 15:13:15 »
No voe..
Onkos tuossa ny muuta tehtävissä kun pois ohjelmointi?lueskelin et niitä voi vissii pestä mutta onko siitä apua.

Mitähän tuo pois ohjelmointi nykyään maksaa

Ei se pesu auta mitään. DPF Poistolla tuo tulee kuntoon. Tampereella poisto 650€ sis kaiken (Teho + EGR + DPF + Tyhjäys)
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Tepi88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2,0D polttoaineen kulutus
« Vastaus #25 : 03.01.2018, 15:38:31 »
Vollessa on kai joku teho ohjelma tai ainakin ed omistajan mukaan,yllättävän pirteältä tuntuu mut varmaks en osaa sanoa kun aikasemmin en ole tommosella ajanut.

Saako mistään pelkästään tuota dpf ohjelmallista poistoa jos ite tyhjentäis pöntön

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo V50 2,0D polttoaineen kulutus
« Vastaus #26 : 04.01.2018, 00:02:27 »
Vollessa on kai joku teho ohjelma tai ainakin ed omistajan mukaan,yllättävän pirteältä tuntuu mut varmaks en osaa sanoa kun aikasemmin en ole tommosella ajanut.

Saako mistään pelkästään tuota dpf ohjelmallista poistoa jos ite tyhjentäis pöntön

Tottakai tuokin onnistuu. Mistäpäin olet? Minulla on jälleenmyyjiä ympäri Suomea niin joku osuisi kohdalle.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Tepi88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2,0D polttoaineen kulutus
« Vastaus #27 : 04.01.2018, 13:02:39 »
Mikkelissä asustelen.

Poissa Tepi88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2,0D polttoaineen kulutus
« Vastaus #28 : 09.01.2018, 18:24:06 »
Auto käytetty pajalla.siellä on jo dpf poistettu käytöstä ja pönttö tyhjä.

Mistähän vikaa sitten etsisi.
Voisko suuttimet olla syypää,onko näissä ollut vikoja

Auto vie matkassa 7l/100km
Nykii vähän pintakaasulla ajaessa.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo V50 2,0D polttoaineen kulutus
« Vastaus #29 : 10.01.2018, 07:47:27 »
Auto käytetty pajalla.siellä on jo dpf poistettu käytöstä ja pönttö tyhjä.

Mistähän vikaa sitten etsisi.
Voisko suuttimet olla syypää,onko näissä ollut vikoja

Auto vie matkassa 7l/100km
Nykii vähän pintakaasulla ajaessa.

Meneekö kulutus nollaan kun moottorijarrutus on päällä ja moottorin lämpö normaali?
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

 

Autoracing  KL-varaosat