Normaalisti poltto tehdään vain useiden satojen kilometrien välein, mutta tässä moottorityypissä on ominaisuus, että poltto saattaa "jäädä päälle". Silloin poltto alkaa aina kun moottori lämpenee riittävästi. Tästä seuraa yleensä dieselin päätyminen moottoriöljyn sekaan ja lopulta konerikko.
Itsellä tuntuisi myös olevan tätä ongelmaa saman tekniikan -08 vuosimallin V50:ssä.
Poltto tosiaan tuntuu jäävän päälle, vaikka matka-ajossa aina hetkiseksi sen lopettaakin. Hetkellisiä kulutuksia seuratessa kulutukset pysyvät normaaleina 4,0- 6,0 litrassa n. 10- 20 sekuntia, jonka jälkeen autossa tuntuu selkeä nykäys ja kulutukset nousevat taas 8,0- 8,5 litran tietämille. Ja tätä rumbaa jatkuu kerrallaan määrättömän pitkiä jaksoja.
Aika ajoittain tosin auto toimii kuitenkin täysin normaalisti. Esim tänään matkaa ajaessa auto toimi kuten kuuluukin n. 200 km, jonka jälkeen ensimmäisen polton aikana jäi taas jumiin. En ole löytänyt selkeää kaavaa siihen millaisessa ajossa tai olosuhteissa ymmärtää lopettaa tuon jatkuvan polton.
Osaako kukaan täällä auttaa ja kertoa mistä tämä suhteellisen veemäinen vika johtuu? Omalla autolla on ajettu n. 185tkm, hiukkassuodatin on pesty kesällä ja samalla lisätty ureat säiliöön. Öljyn määrää olen pitänyt silmällä, enkä ole huomannut öljyn pinnan selkeää nousua. Myös egr-venttiili on vaihdettu äskettäin. Hiukkassuodattimen paine-erot ovat niitä seuratessa normaalilla tasolla, joten en jaksa uskoa vian olevan suodattimen tukkoisuudessa. Voisiko esim joku anturivika aiheuttaa polttoprosessin häröilyn?