Futurez  Kulkukoira

B5202 moottori

  • 16 Vastauksia
  • 6100 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: B5202 moottori
« Vastaus #15 : 22.11.2017, 17:26:23 »
Pitkä veivi ja sorvattu mäntä?  ??? onko edes mahdollista? Saisi kulmaakin paremmaksi. Vaikka turbon manta ja vetää tasaseksi?

Tarvis varmaan saada pattimäntä, niin tuo turbon männän sorvailu ei oikeen pelaa. Purkat jää tosi alas.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: B5202 moottori
« Vastaus #16 : 22.11.2017, 20:25:02 »
Tuo 130nm/L vaatii kyllä vähän rajumman polttoaineen kuin bensa. F3 kiukaissa mitä on kehitetty ainakin parikymmentä vuotta on parhaimmillaan päästy 121nm/L.

Harrastelija jos alkaa pääsemään 100nm/L niin ollaan varsin hyvällä tasolla. Tosin penkityslapuissa ja myynti-ilmoituksissa tämä ylitetään erittäin helposti ;) Ahtokoneissakin jos aletaan laskea perusmoottorin tehoa ja vääntöä suhteessa ilmoitettuun ahtopaineeseen niin ollaan mahdottoman puolella monessa tapauksessa. Joko penkin kalibrointi heittää tai ahtopaineen mittaus ei vastaa todellisuutta.

Mutta kyllä vaparin viritys on hienoa ja tarkkaa puhaa, kun tietty parustaso halutaan ylittää niin osaamisen ja hienosäätämisen merkitys korostuu. Jossakin määrin olen päässyt vuosien aikana seuraamaan tällaista toimintaa, kaverilla on moottoridyno tallissaan ja erilaisten muutoseten seruannaisvaikutukset ovat nähtävissä oikeasti.

Joo voipi olla, että polttoaineena ollut esim. alkoholi (E85, metanoli). En muista, oliko millaista polttoaine rajoitusta engine masters kilpailussa.
 E85:lla saa aika huomattavan parannuksen erityisesti huippuvääntöä tuijottaessa.. moottorista riippuen toki.

Matalan dynaamisen puristussuhde omaavassa moottorissa E85 tehollinen hyöty ilmeisesti aika olematon, vapaasti hengittävässä moottorissa.
 Eli tehollinen hyöty kasvaa, kun dynaaminen puristussuhde pidetään korkeampana.. verrattuna bensaan.

Tosiaan penkit näyttää melko erilaisia lukemia.. jotkut näyttää aika rajuja vääntölukemia jostai syystä.
Todennäköisesti kuitenkin moottorin rakentaja ymmärtää itse mitä siltä koneelta voi suurin piirtein odottaa.
 Että milloin voi epäillä huippuväännön olevan yläkanttiin.

Oiskin täällä etelä-karjalassa moottoridyno, niin vois testata moottoria ennen kuin koppa ajokunnossa. :buck2:
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

 

RallyBaron  Samppasport