Ateho  Elekma

Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?

  • 34 Vastauksia
  • 10524 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8939
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?
« Vastaus #30 : 22.11.2017, 19:56:11 »
Lisäksi jotta sen mäntäkoneen saisi toimimaan tai siis käyttäytymään järkevästi, pitäisi sähköpuhaltimen tuottoa säädellä kierrosluvun funktiona.

Bypassilla kai tuo ratkeaa? Jos kaasuläppä ei vedä painetta ahtoputkistosta niin se rupeli kierrättää ilmaa liki vastuksettomasti itsensä läpi.

TOK:lle tiedoksi. Kaikissa vinokoneissa on TK ja täyskaasukärjet. Molemmat on kytketty vain vaparissa. Turbossa vain TK-kärjet on kytketty.

-H- Näin mä muistelinkin että rauta on mutta täyskaasua ei ollut kytketty jossain versioissa.

Kuten kovalchuck sanoi, mekaaninenkin ahdin on fiksumpi vaihtoehto.

Lieneekö suurta merkitystä sillä, ottaako saman ahtimen käyttövoiman hihnalla vai sähköllä? Jos siis ajatellaan että sitä sähkötehoa ohjaisi vastaavasti kierrosluvun mukaan. Sama teho on kampiakselilla kuormana.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?
« Vastaus #31 : 22.11.2017, 20:00:43 »
Tuossahan on selvästi mainittu että sähköinen paineistus tarvitsee sitä tehoa auton sähköjärjestelmästä, eli sillä perusteella magneettikytkin remmi olisi helpompi toteuttaa, koska ne tarvittavat kilowatit saadaan helpommin mekaanisella välityksellä moottorista ulos, kuin sähköllä.

Tuollaisen ilmamäärän tuottaminen sähköpuhaltimella paineistettuna on hitusen tehoa vaativaa, sillä RC-puolen potkuripuhaltimet eivät käytännössä painetta tuota, vaikka ilmamäärät ovat hulppeita. Jos puhaltimella on vastapainetta, potkuripuhaltimen tuotto romahtaa.




Sähköahtimet sitten vaativat sitä sähkötehoa ihan yllättäviä määriä.

+1kW on aika raju teho 12V järjestelmässä!  :idiot2:

Jos kattilan painetta pitää nostaa, niin perinteinen pakokaasuahdin on se kaikken älykkäin vaihtoehto. Halvin myöskin!
Eli järkevin vaihtoehto on laittaa rohkeasti se vanha kunnon rehellinen turbo tai magneettikytkin eaton :P

Jos tuo sähköinen ahtaminen olisi fiksua ja helppo niin kuvittelisi, että sitä olisi käytetty jo paljon vaikka noissa raskaammissa dieselmoottoreissakin. Kova vääntö heti alakierroksilla olisi monessakin tilanteessa eduksi. Sen sijaan noissa löytyy monestakin VNT-ahdin.
« Viimeksi muokattu: 22.11.2017, 21:17:05 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?
« Vastaus #32 : 22.11.2017, 20:52:15 »
6000rpm= 100r/s = 100/2=50 imua sekunnissa.

Heti kärkeen ajatusvirhe!

Kun nelipyttyinen nelitahtikone pyörähtää kerran niin tapahtuu kaksi imutahtia
Eli 100r/s pitää kertoa kahdella, ei jakaa

=200 imua sekunnissa

...

Eli 2,3 litrainen vinokone haukkaa ilmaa ~150 grammaa sekunnissa/6000rpm MIKÄLI sylinteri täytös on 100%
Vapari vinon täytös on kuitenkin luokkaa 80% jolloin ilmaa menee vain 120grammaa sekunnissa
Siihen vielä 25 vuotta ikää, saastenokka, väljä kone ja vanhat anturit niin eiköhän se 100 grammaa sekunnissa ole lähempänä totuutta
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa juhahoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?
« Vastaus #33 : 23.11.2017, 09:36:20 »
Heti kärkeen ajatusvirhe!

Kun nelipyttyinen nelitahtikone pyörähtää kerran niin tapahtuu kaksi imutahtia
Eli 100r/s pitää kertoa kahdella, ei jakaa

=200 imua sekunnissa


Jos lasketaan tätä imuilmaa litratilavuudesta niin puolet tilavuudesta haukkaa ilmaa kierroksella, toisella kierroksella koneen toiset pytyt, eli litratilavuus jaetaan kierrosta kohti kahdella kun lasketaan imuilmaa/kierros/litratilav.

eli tämä on oikein:

6000rpm= 100r/s = 100/2=50 imua sekunnissa.
2,319L/4=0,579L
0,579*50=28,98L/s
28,98*1,293g =37,48g/s
37,48*60=2248,85g/minuutissa.
2248,85*60=134931g/h

--------------------------
Volvolla vuodesta 2001

Poissa -Hans

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • ReRT
Vs: Imuilmaan painetta, tehoa lisää ?
« Vastaus #34 : 23.11.2017, 10:35:45 »
Jos lasketaan tätä imuilmaa litratilavuudesta niin puolet tilavuudesta haukkaa ilmaa kierroksella, toisella kierroksella koneen toiset pytyt, eli litratilavuus jaetaan kierrosta kohti kahdella kun lasketaan imuilmaa/kierros/litratilav.

eli tämä on oikein:

6000rpm= 100r/s = 100/2=50 imua sekunnissa.
2,319L/4=0,579L
0,579*50=28,98L/s
28,98*1,293g =37,48g/s
37,48*60=2248,85g/minuutissa.
2248,85*60=134931g/h
Tossa on laskettu yhden sylinterin ottama ilmamäärä.
Teoriassa 4-sylinterinen 4-tahtikone imee 2 moottorikierroksen aikana koko iskutilavuutensa verran ilmaa.

Eli vinokoneen b23x tapauksessa:

6000rpm =100r/s
Iskutilavuus=2,316litraa(!)
50*2,316= 115,8 litraa sekunnissa
115,8*1,293g= 149,7294 grammaa sekunnissa

Niinkun on aiemmin jo mainittu

 

RallyBaron  Samppasport