Kannentiiviste sieltä taitaa palaa ensin, ennen kuin moottori räjähtää väärällä ennakolla, ainakin ahdetussa vinokoneessa. Eikös montakin vakioruiskua ole ahdettu maltillisella 0.2-0.5bar ahtopaineella onnistuneesti, joten en usko että ne vakiosytytyskartat/ennakkokäyrät konetta noilla paineilla vielä tuhoaa. Melko moni perusmoottori kestää ahtaa vakio-osillakin hienosti. Moni moottorinohjaus myös tunnistaa nakutuksen ja osaa säätää sytkää/bensaa sen perusteella eri suuntaan. Silloin kone kyllä voi räjähtää jos laitetaan se cometic ja 2 baahtoa, sekä jos pääsee nakuttamaan.
Joo, yleensä moottorinohjaukset osaa välttää nakua tekemällä hätäratkaisuja/suojia. Jonkinverran uudemmat moottorinohjaukset osaavat mälvätä karttoja vaikkapa sen nakutuksen mukaan, mutta itseoppivaa ruiskua ei taida sarjatuotantoautossa olla...?
Nakutus on aina pahaksi eikä välttämättä tuhoa kannentiivistettä ensimmäisenä. Mäntäkin voi sulaa, helmat mennä tai pahimmassa tapauksessa kärsii moottorin alakerta.
Joskus taisi V8-magazinessa olla sähköahdettu Corvette. Jotain muistelisin siinä lässytetyn, että vääntö ja teho nousi hitusen, mutta rohkenen epäillä. Eikös joku tälläkin foorumilla laskenun ~noin arvon tuommoisen sähköhyrrän tehontarpeelle?
Kieltämättä olisi mielenkiintoista penkittää jotain perusmoottoria jollain max. 0.2 bar ahtopaineella. Nähdä miten seos käyttäytyy ja esiintyykö nakutuksia.