Carcom Oy  Ateho

Opel ascona -80 2.0 16V-->b5254 suunnittelua

  • 23 Vastauksia
  • 8374 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Opel ascona -80 2.0 16V-->b5254 suunnittelua
« : 22.11.2017, 22:10:00 »
Tästä pyydettiin projektiesittelyä ja tässä sitä tulee.alkuun ilmoitan että auto ei tule työnalle lähiaikoina, koska muita projekteja..mutta mielelläni luen ehdotuksia etenkin moottorin valinnan suhteen.

Eli tällanen tuli vahingossa omistukseen ja mitenkään ylpeä siitä en ole..joten älkää tuomitko :D

Auto on alkujaan 1.3 kaasari ja joskus 201* muutoskatsastettu ooppelin x18xe moottorille ja omegan R25 laatikolle, samalla vaihdettu "isoperä", nyt tuo perä väistyy 1030 tieltä, tuollaiseen löytyy 4x100 jakoset vetaritkin ni pitäähän tuo laittaa.
Nyt kuitenkin autoon on sovitettuna vinokone+m47...tuo ei kuitenkaan miellytä koska noitahan on jo maailmalla jonkunverran. Sitte puoliläpällä heitin että olis komeeta ku sais tinavitosella leimattua...siitä se ajatus sitte lähti :)

Ruostehommia on autoo tehty niinkuin noita yleensä näkee...ruosteen päälle ja sinne päin.
Edellisen omistajan aikana olen peltityöt tehnyt miltei kokonaan...lattian laikkasin pois ja hitsasin paksumpaa peltiä tilalle, myös helmojen sisäpellit kanttasin koko matkalta uudet. Auton mukana tuli vielä uudet helmapellitkin.

Moottorivaihtoehtoja mietin useemman päivän, niitä oli mm. 4A-GE, opelin 20XE, ja tämä tinavitonen.

Sitte suunnitelmat..
-b5254 moottori
-m45 vaihteisto LÖYTYY
-1030 4x100 vetareilla LÖYTYY
-mega tms.

Saa laittaa ehdotuksia moottorin ja vaihteiston liittyvissä asioissa..siksi tämän topicin nyt jo aloitin.

Kuvia tulee facebookkiin
https://m.facebook.com/tero.lehtonen1/albums/10201016190804077/?ref=bookmarks
« Viimeksi muokattu: 28.11.2017, 13:02:59 kirjoittanut exclusive »
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa vee40td

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1297
  • V40
Vs: Opel ascona -80 2.0 16V-->b52** suunnittelua
« Vastaus #1 : 23.11.2017, 13:56:29 »
Nyt on kyllä mielenkiintonen projekti  O0 O0

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: Opel ascona -80 2.0 16V-->b52** suunnittelua
« Vastaus #2 : 23.11.2017, 17:21:46 »
Yksi vaihtoehto on laittaa ahdinkone ilman ahdinta.
citikka

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Opel ascona -80 2.0 16V-->b52** suunnittelua
« Vastaus #3 : 23.11.2017, 17:56:05 »
Yksi vaihtoehto on laittaa ahdinkone ilman ahdinta.

Mietin vähän samaa, ahdettu kone, ahdin irti, dynon kautta. Sen jälkeen piristää jos haluaa, aivan varmasti jää alle tehorajojen  :D

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Opel ascona -80 2.0 16V-->b52** suunnittelua
« Vastaus #4 : 23.11.2017, 23:58:08 »
No mites kun oon kuullu juttua että muutoshatsastuksessa huomioivat sen koneet tehot mikä lohkossa lukee.

En niin muutoskatsastuksista oo perillä ja tää on kuulopuheita
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Opel ascona -80 2.0 16V-->b52** suunnittelua
« Vastaus #5 : 24.11.2017, 00:16:12 »
No mites kun oon kuullu juttua että muutoshatsastuksessa huomioivat sen koneet tehot mikä lohkossa lukee.

En niin muutoskatsastuksista oo perillä ja tää on kuulopuheita

Oli muitaakseni niin, että jos lohko on peräisin turbokoneesta niin sillon tulee turbokoneen tehot eikä yhtään vähempää.

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Opel ascona -80 2.0 16V-->b52** suunnittelua
« Vastaus #6 : 24.11.2017, 00:40:46 »
Oli muitaakseni niin, että jos lohko on peräisin turbokoneesta niin sillon tulee turbokoneen tehot eikä yhtään vähempää.

Kannen mukaan aikasemmin mennyt kun moottoria viritelty ??? Äkkiäkös tollasesta ottaa merkinnät pois ja omavalmiste moottorina.
Vaikka ois turbon lohko, kone ilman turboa niin määritellään jo muutetuksi moottoriksi. Niinhän se menee jo ahtopaineen nostamisellakin. Dynolaput vaan niin ei mitään vastaan sanomista.

E: Näin se meni itsellä turbo fiestaa rakentaessa:
Alunperin 1.6cvh -> 1.8zetec alakerta takokamoilla (alunperin 16v), 1.6cvh kansi (8v), omavalmisteena leimaus, vaikka olisi saanut katsastettua rs escort/fiestan tekniikkana, koska kansi vastasi turbo cvh:n kantta. Tehorajana tais olla jtn 140hp.
Ja tämä kyseltiin silloin konttorilta että mitä mieltä asiasta :)
« Viimeksi muokattu: 24.11.2017, 00:46:11 kirjoittanut Chall »

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Opel ascona -80 2.0 16V-->b52** suunnittelua
« Vastaus #7 : 24.11.2017, 06:14:47 »
Eli periaatteessa onnistuis katsastus b5254 moottorilla ku vaihtaa 10v kannen..ja siis tuo menee omavalmisteena? Sitte penkittää sen max.132hp.
Ennemmin leiman jälkeen vaihtaa kannen ku koko koneen että saa sen 170hp/230nm

Kyselinkin facessa että mikä ulkoava ero on b5202 ja b5252 lohkoissa?

Mites tuo vaihteisto...onko ehdotuksia? M47 olis maksimi levunen. Hintaluokka laatikossa sais olla 100-200€.
Bemarin sitä 260z lootaa ehdotettiin jo ja on yhtenä vaihtoehtona
« Viimeksi muokattu: 24.11.2017, 06:22:25 kirjoittanut exclusive »
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Volvo Setämies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 290
Vs: Opel ascona -80 2.0 16V-->b52** suunnittelua
« Vastaus #8 : 24.11.2017, 08:53:23 »
Yksi vaihtoehto on laittaa ahdinkone ilman ahdinta.
Joku näin on tehnytkin.

Muistaakseni nykyään kansi määrittelee moottorin minimitehon muutetussa moottorissa.
Ja b5202 ja b5254 kannet ovat aivan identtiset ulkonäöltään.
Amazon 20v
850R
P1800

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Opel ascona -80 2.0 16V-->b52** suunnittelua
« Vastaus #9 : 24.11.2017, 10:16:23 »
Joku näin on tehnytkin.

Muistaakseni nykyään kansi määrittelee moottorin minimitehon muutetussa moottorissa.
Ja b5202 ja b5254 kannet ovat aivan identtiset ulkonäöltään.
okei..eli käytännössä ostoslistalle tulee tuon kokonaisen b5254 koneisen 850 lisäksi b52*4 turbon moottori sekä 10v kannen..ja tuosta elinluovuttaja autosta meinasin ottaa kytkinhilppeet, bensapumppu, kytkinkoppa ym. Moottoriswappiin tarvittavat osat. Ja tuon turbon alakerran ja 10v kannella muutoskatsastan auton...kuulostaako toimivalta idealta?

Ilmeisesti lohkojakaan ei päältäpäin erota?

Entäpä tuo moottorin ohjaus? Millä kannattaa 5pyttystä vaparia ohjailla? Tärkeempää saada toimiva ja ajoltaan hyvä kuin älyttömästi tehoa jolla saadaan vehkeet sutimaan.

Mukava lueskella vinkkejä vaikka kyse onkin muusta kuin volvosta. Edellinen omistaja oli jotain kertonut ooppeli piireissä tästä ja saanut vihat niskaan, mut oma kokemus on et ooppeli harrastajat on yleensä aika ahdasmielisiä
« Viimeksi muokattu: 24.11.2017, 10:18:38 kirjoittanut exclusive »
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Opel ascona -80 2.0 16V-->b52** suunnittelua
« Vastaus #10 : 24.11.2017, 11:27:26 »
M46 ois varmaan parempi kestävyydeltään. M47 ei maksa mitään mutta ne mitä ite ajanut niin kauheita soppakauhoja, eikä kesto päätä huimaa.
Ooppeli harrastajista sen verran että yks löytyy töistä, eikä sitä kyllä pienet asia ahdista. Menossa silläkin mantaan saabin tekniikka  :D

Mut asiaan vielä. Alakerran varmaan määrittää millä porauksella haluaa, kun vapari niin mielellään 83mm?

Ainahan voi kattoa jos sais sovitettua jonkun muun koneen mäntiä  ;)

Mulla tais olla muovi tallessa puolien päälle missä on vaan DOHC teksti ilman mainintaa 10v tai 20v.

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
  • Jee jee
Vs: Opel ascona -80 2.0 16V-->b52** suunnittelua
« Vastaus #11 : 24.11.2017, 11:27:50 »
kuin älyttömästi tehoa jolla saadaan vehkeet sutimaan.
Vaparinahan se pysyy, joten noi ei varmasti ole ongelma. Vakiomoottorinohjaushan olisi ehkä helpoin? Vai onko tän ikäsissä Volvoissa jo jotain ajonestojuttuja joita ei voi ohitella?
!

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Opel ascona -80 2.0 16V-->b52** suunnittelua
« Vastaus #12 : 24.11.2017, 12:17:29 »
M46 ois varmaan parempi kestävyydeltään. M47 ei maksa mitään mutta ne mitä ite ajanut niin kauheita soppakauhoja, eikä kesto päätä huimaa.
Ooppeli harrastajista sen verran että yks löytyy töistä, eikä sitä kyllä pienet asia ahdista. Menossa silläkin mantaan saabin tekniikka  :D

Mut asiaan vielä. Alakerran varmaan määrittää millä porauksella haluaa, kun vapari niin mielellään 83mm?

Ainahan voi kattoa jos sais sovitettua jonkun muun koneen mäntiä  ;)

Mulla tais olla muovi tallessa puolien päälle missä on vaan DOHC teksti ilman mainintaa 10v tai 20v.
m46 vois olla vaihtoehto.

Juu kyllä poikkeuksia löytyy mutta enemmän tiedän niitä ketkä kyselee projekteista niin kauan kunnes mainitaan että tulossa on volvon tekniikka..siinä kohtaa utelaisuus muuttuu sarkasmiksi :) ja se lähinnä naurattaa.

Juu kyllä se 83mm porauksella tulee. Tarkoitin että onko lohkoissa ulkoisia eroavaisuuksia.
Vaparinahan se pysyy, joten noi ei varmasti ole ongelma. Vakiomoottorinohjaushan olisi ehkä helpoin? Vai onko tän ikäsissä Volvoissa jo jotain ajonestojuttuja joita ei voi ohitella?
kyllä toi ascona suti 136hp vikatikilläkin.

-95 tuli ajonesto 850:iin
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Opel ascona -80 2.0 16V-->b52** suunnittelua
« Vastaus #13 : 24.11.2017, 14:17:37 »
Asiallisen kuuloinen projekti! Itsekin olen tässä lähiaikoina raiskaamassa B Kadettia vinokoneella, huomenna tulee elimenluovuttaja tontille  ::) pitänee laittaa projektitopikkia pystyyn jahka saa hommat kulkemaan.

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Opel ascona -80 2.0 16V-->b52** suunnittelua
« Vastaus #14 : 24.11.2017, 14:27:55 »
Asiallisen kuuloinen projekti! Itsekin olen tässä lähiaikoina raiskaamassa B Kadettia vinokoneella, huomenna tulee elimenluovuttaja tontille  ::) pitänee laittaa projektitopikkia pystyyn jahka saa hommat kulkemaan.
Tää on vissiin niitä kolmelta aamuyöstä hitsauskuvia feat. Jaffa instassa? :D
Eiks sinnekin tinakone, vaikka S/V40:sestä nelimukinen?


-95 tuli ajonesto 850:iin
Eiks siinä vaan riitä että siru ja tunnisterengas on jossain "jemmassa" sijoitettuna lähekkäin, jos ei halua sitä puukottaa pois.
Ja siinä -95-95-nurkillahan se tuli pakolliseksi kaikkiin.
Onko siinä alkuperäisessä johtosarjassa jotain turhaa, joka tuo "turhaa" painoa mukanaan?
Aftermarket ecu ja johtosarja sitten tuo "ylimääräisiä" kustannuksia ja säätöjä.
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron