On täysin normaalia, koska 15km ei riitä lämmittämään moottoria kauttaaltaan kylmillä keleillä, joten esim. moottoriöljy ei ehdi lämpeämään (tai olemaan riittävän kauaa lämmin) niin että siinä olevat "ylimääräiset" (kondensoitunut vesi, palamaton polttoaine) ehtisi haihtua. Muutenkaan esimerkiksi kaupungissa pörrääminen, vaikka ajelisi pidempäänkin, ei välttämättä saa moottoriöljyjen lämpöjä pakkasilla nostettua "tarpeeksi".
Öljymerkin vaihto
saattaa auttaa. Minulla joskus limaantui motox:n perus 5w-40 moottoriöljy niin, ettei esimerkiksi mittatikusta saanut mitään selvää. Samaa ongelmaa en ole huomannut ainakaan Castrol:in, Mobil:in, Total:in tai Shell:in öljyillä.
Mutta asiasta en huolestuisi. Vasta siinävaiheessa, kun mittatikku on sen liman peitossa, kannattaa huolestua. Tuolloinkin voi syypää olla huonolaatuinen moottoriöljy, tietysti pahimmassa tapauksessa jäähdytinneste öljyn seassa.
Kylmäliman ilmenemisherkkyys on sitten melkein täysin moottorikohtainen ominaisuus. Jotkut moottorit eivät sitä tee ikinä, vaikka ajettaisiin 5km töihin ja takaisin. Toisissa taas sitä mössöä on aina pikkuisen jossain, vaikka ajettaisiin pelkkää maantietä.
Lohkolämmittimen käytöllä tuota voi ehkäistä joskus jopa tehokkaastikkin.