Autoracing  KL-varaosat

Volvo S40 akun lataus

  • 19 Vastauksia
  • 19624 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Raswille

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Volvo S40 akun lataus
« : 12.12.2010, 00:36:17 »
Autoni on Volvo S40 vm 2006. Akku vaatii latauksen. Akku on alkuperäinen. Auto ei käynnisty. Ostin Biltemasta akkulaturin. Laturissa on akkutyypille vaihtoehdot GEL, AGM ja WET. Mikähän niistä mahtaisi olla oikea?

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: Volvo S40 akun lataus
« Vastaus #1 : 12.12.2010, 00:57:37 »
Autoni on Volvo S40 vm 2006. Akku vaatii latauksen. Akku on alkuperäinen. Auto ei käynnisty. Ostin Biltemasta akkulaturin. Laturissa on akkutyypille vaihtoehdot GEL, AGM ja WET. Mikähän niistä mahtaisi olla oikea?
Nyt sitten pitää pikkusen panostaa ja kattella mikä akku sulla on autossa.
WET: Nestemäisellä elektrolyytillä
GEL: Geelimäisellä elekrolyytillä
AGM:Elektrolyytti imevällä matolla
Mielestäni on ilmoitettu tuo tyyppi ihan akun tyyppikilvessä.
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1970
  • S60 T6 AWD -11
Vs: Volvo S40 akun lataus
« Vastaus #2 : 12.12.2010, 06:23:55 »
Eiköhän alkuperäinen akku ole WET-tyyppinen. Ja ei se enempää rikki mene vaikka lataat millä moodilla tahansa, kunhan valvot lataamista etkä päiväkaupalla lataa.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa Raswille

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 akun lataus
« Vastaus #3 : 12.12.2010, 15:07:08 »
Kiitos vastauksista. Itse en akuista paljon ymmärrä. Akusta itsestään ei oikein selviä mitä tyyppiä se on. Ainakaan siinä ei ole mitään vedentäyttö aukkoja, niinkuin on ollut aiemmissa akuissa. Varmaan on niin, ettei ole kovin suurta väliä minkä tyypin laturista valitsee.


Poissa mikamars

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: Volvo S40 akun lataus
« Vastaus #4 : 12.12.2010, 18:45:48 »
Toki on asiallista miettiä myös akun vaihtoa ja tarkkailla, kuinka hyvässä kunnossa se yleensä ottaen on. Volvon alkuperäinen akku on hyvä perinteinen märkäakku (wet), mutta vaihtelevalla käytöllä se voi hyvinkin silti nähdä elämänsä lopun 4-5 vuoden ikäisenä. Kyllähän tuon voi ladata kunnon pitkällä ajolenkilläkin (yli tunti), jos sen kaapeleilla käynnistää. Toki akun kunnollinen lataaminen hyvällä laturilla on parempi vaihtoehto. Itse hommasin Motonetistä kunnon CTEK-laturin (49,90e).

Akun kunnon voi tarkastuttaa pikkurahalla jollain asiallisella autohuoltamolla tai akkuliikkeessä, tai sitten ihan itse mittaamalla akkuhappoja. Toki myös jännitemittaus antaa jonkunlaisen tuloksen, mutta se on vaan suuntaa antava. Kannattaa kyllä tarkastuttaa se akku, jos se on alkuperäinen eikä enää pidä jännitettä.

Poissa mikamars

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: Volvo S40 akun lataus
« Vastaus #5 : 12.12.2010, 18:52:19 »
Kiitos vastauksista. Itse en akuista paljon ymmärrä. Akusta itsestään ei oikein selviä mitä tyyppiä se on. Ainakaan siinä ei ole mitään vedentäyttö aukkoja, niinkuin on ollut aiemmissa akuissa. Varmaan on niin, ettei ole kovin suurta väliä minkä tyypin laturista valitsee.

Märkäakussa on muistaakseni 6 solua, joille jokaiselle on oma akkuvesikorkki. Jos siinä ei sellaisia ole, niin sitten kysessä on varmaan geeliakku tai vastaava (näitä on tietääkseni enemmän ollut noissa dieselmoottoreissa).

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 akun lataus
« Vastaus #6 : 21.12.2010, 11:31:19 »
Akut kestää tänä päivänä n. 3v joten itse en välittäisi asian kanssa hassutella vaan hakisin suorilta uuden akun.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa mikamars

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: Volvo S40 akun lataus
« Vastaus #7 : 21.12.2010, 17:27:34 »
Akut kestää tänä päivänä n. 3v joten itse en välittäisi asian kanssa hassutella vaan hakisin suorilta uuden akun.

Melkosta kakkaa sitä kuulee, mulla on 5v ikänen Volvon alkuperäinen märkäakku ja testien ja käytön perusteella täydessä iskussa. Toki akun saa vaikka vuodessa paskaks jos ajelet sillä vaan jotain pätkäajoa eikä mistään mitään välitä, mutta toisaalta tiedän akkuja jotka on eläny hyvin 8-9 vuotta. Tokipa se turvallinen vaihtoehto on hankkia uus, jos ei saa yöllä nukuttua.

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 akun lataus
« Vastaus #8 : 23.12.2010, 18:59:09 »
Melkosta kakkaa sitä kuulee, mulla on 5v ikänen Volvon alkuperäinen märkäakku ja testien ja käytön perusteella täydessä iskussa. Toki akun saa vaikka vuodessa paskaks jos ajelet sillä vaan jotain pätkäajoa eikä mistään mitään välitä, mutta toisaalta tiedän akkuja jotka on eläny hyvin 8-9 vuotta. Tokipa se turvallinen vaihtoehto on hankkia uus, jos ei saa yöllä nukuttua.

No niin taas. Olisi näemmä pitänyt tarkentaa, että "keskimäärin". Yksilöitähän on kuten ihmisissäkin. Itse olen edelleen sillä kannalla, että jos varauksen pysymisen kanssa alkaa tulemaan ongelmia (kuten tässä tapauksessa), niin turha siihen on alkaa paukkuja uhraamaan vaan pistää kylmästi uuden akun. Vähimmällä ihmettelyllä pääsee. Olettaen siis, että itse auto on kunnossa (lataus/purkuvirrat).
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa mikamars

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: Volvo S40 akun lataus
« Vastaus #9 : 24.12.2010, 11:44:47 »
No niin taas. Olisi näemmä pitänyt tarkentaa, että "keskimäärin". Yksilöitähän on kuten ihmisissäkin. Itse olen edelleen sillä kannalla, että jos varauksen pysymisen kanssa alkaa tulemaan ongelmia (kuten tässä tapauksessa), niin turha siihen on alkaa paukkuja uhraamaan vaan pistää kylmästi uuden akun. Vähimmällä ihmettelyllä pääsee. Olettaen siis, että itse auto on kunnossa (lataus/purkuvirrat).

Juu, kyllä noista oletuksista on ihan hyvä lähteä. Mutta keskimäärin märkäakut elää ihan sen saman mitä ennenkin, eli yleensä jonkin verran yli 5 vuotta. Nämä kaiken maailman kuiva-akut yleensä hyytyy, kun takuu raukeaa.

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 akun lataus
« Vastaus #10 : 04.01.2011, 21:57:49 »
Eli tuo akku on 4 vuotias ja se on itsestään tyhjentynyt siten ettei enää starttaa. Jätän aloittajan omaan harkintaan mitä tuolle akulle kannattaa tehdä.

Poissa Jari V

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S40 akun lataus
« Vastaus #11 : 09.01.2011, 13:06:38 »
Mitä tulee ottaa huomioon kun vaihtaa akun uuteen? V50 '08, eli kolme vuotta kesti akku. Auto kyllä käynnistyy moitteitta -20°C pakkasella ja eberin käytössä ei ole ollut ongelmia. Nyt testeri käskee uusimaan. Radiossa ei taida olla koodeja tai muuta mihin ongelmiin voi törmätä?

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1970
  • S60 T6 AWD -11
Vs: Volvo S40 akun lataus
« Vastaus #12 : 09.01.2011, 13:08:40 »
Mitä tulee ottaa huomioon kun vaihtaa akun uuteen? V50 '08, eli kolme vuotta kesti akku. Auto kyllä käynnistyy moitteitta -20°C pakkasella ja eberin käytössä ei ole ollut ongelmia. Nyt testeri käskee uusimaan. Radiossa ei taida olla koodeja tai muuta mihin ongelmiin voi törmätä?
Senkun vaihtaa vaan. Varmuuden vuoksihan voi laittaa soittimen ja ilmastoinnin pois päältä ennenkuin irroittaa akun.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6872
  • Kaikkee sitä...
Vs: Volvo S40 akun lataus
« Vastaus #13 : 09.01.2011, 13:08:48 »
Mitä tulee ottaa huomioon kun vaihtaa akun uuteen? V50 '08, eli kolme vuotta kesti akku. Auto kyllä käynnistyy moitteitta -20°C pakkasella ja eberin käytössä ei ole ollut ongelmia. Nyt testeri käskee uusimaan. Radiossa ei taida olla koodeja tai muuta mihin ongelmiin voi törmätä?

Radiossa ei ole koodia eikä muutenkaan pitäis olla mitään estettä vaihtaa akkua "lennossa"...

E. Tapsa oli nopee! :idiot2:
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Volvo S40 akun lataus
« Vastaus #14 : 09.01.2011, 13:55:37 »
Tämän mallisarjan autoissa ilmastoinnin läppämoottorit menettää kalibrointinsa, kun virta katoaa, asentojen alustus tehdään vovlon testerillä, joten jos vain mahdolista, niin tarjoa autolle virtaa jostain muusta lähteestä akunvaihdon ajan, näin vältyt siltä, että kuskin ja apukuskin puolen lämpötilat alkaa heittelemään toisiinsa nähden ym. läpän asennoista mahdollisesti tulevat ongelmat.

Myös sivulasien automaattitoiminto voi kadota (väliinjäämissuoja ei ole käytössä)

Sitten vielä kello nollaantuu, mutta se nyt ei ole ongelma..  siinähän ne nyt sitten melkein olikin, mitä akun irroitus pääsääntöisesti aina aiheuttaa.
« Viimeksi muokattu: 09.01.2011, 13:57:58 kirjoittanut (Miksu) »

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron