Kulkukoira  Proturbo

V70 -98 ilmastoinnista...

  • 13 Vastauksia
  • 2777 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kkos

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
V70 -98 ilmastoinnista...
« : 22.12.2017, 19:11:25 »
Uusi päivä ja uudet ongelmat.

Otsikon mukainen automobiili vilkuttelee käynnistyksessä ilmastoinnin merkkivaloja, jotain vikaa siis.

Näköjään siinä kojelaudassa ritilän takaa olevan sisäilman lämpötunnistimen "propelli" ei pyöri. Pitäisi saada kyseinen härpäke pois paikaltaan lähemmin tutkittavaksi.

Alkuperäinen ja aito Volvo kasettiradio lähtee helposti pois, mutta siitä ei vielä yletä tuohon anturiin. Mites tuo ilmastoinnin säätö tsydeemi oikein irtoaa? Jonkin ohjeen mukaan säätönamiskoiden alla pitäisi olla ruuvit, mutta eipä ole. Toisen ohjeen mukaan radion aukon kautta pitäisi löytyä jotkin lukitussalvat, ei näytä olevan niitäkään.

Uskaltaako sitä etupaneelia vain jollain ruuvimeisselillä tms. vääntää pois paikaltaan, rikkomatta mitään?

The moose

  • Vieras
Vs: V70 -98 ilmastoinnista...
« Vastaus #1 : 22.12.2017, 20:14:48 »
Sormet mankan aukosta ja pohjasta vedät ittees päin. Laita paksut hanskat ettei peukaloläski repee niinku itteltäni.

Toisaalta sen irrottaminen ei auta sen anturin poistoon. Mankan aukosta hyvinkin saa sormenpäillä käännettyä sen anturin irti.

Paikoillaan putsaamisiakin lukenut mut ite oon irrottanu ja purkanu sekä ostanu ihan uuden tilalle kun oli rikki.
« Viimeksi muokattu: 22.12.2017, 20:16:36 kirjoittanut The moose »

Poissa kkos

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -98 ilmastoinnista...
« Vastaus #2 : 22.12.2017, 21:07:02 »
Siitä mankan aukosta yritinkin sitä irroittaa, mutta näillä miun nakkisormilla ei oikein saanut siitä anturista kunnon otetta.

Millainen kiinnitys siinä anturissa mahtaa olla? Lähteekö kiertämällä vai onko jotkut "klipsit" joita täytyy puristaa kokoon?

Yritin sitä paineilmallakin puhaltaa, mutta eipä ollut apua. Näyttäisi jokin kuparilanka siitä "propellin" edestä olevan toisesta päästä irrallaan...

Paljonkos tuollainen anturi mahtaa  alkuperäisenä maksaa? Paitsi tietysti liikaa...

Tuo ilmastoinnin säätösysteemi täytyy siis irroittaa kokonaisena "murikkana", ei siis ensin etupaneelia erikseen?
« Viimeksi muokattu: 22.12.2017, 21:09:56 kirjoittanut kkos »

The moose

  • Vieras
Vs: V70 -98 ilmastoinnista...
« Vastaus #3 : 22.12.2017, 22:21:44 »
Joo se säädin on pakettina otettava ulos.

Anturin saa jotenkin puristamalla ja kääntämällä pois kolostaan.

Uusi maksaa noin 120e tilaustuote volvon tiskillä. Ehjiä oon myyny joitakin. Enää ei oo mitään etuvedon osia itellä.

Se lanka on sellane typerä L mallinen joka käy siinä ritilän edessä kääntymässä ja menee takasin piirilevylle kertomaan onko lämpöö vai ei.

https://m.ebay.com/itm/2000-Volvo-S70-C70-V50-V70-S40-A-C-ACC-Temp-Sensor-OEM-Part-3524841-/152144484362?_mwBanner=1

Kyllä noit täällä foorumilla löytyy myyntiin asti.
« Viimeksi muokattu: 22.12.2017, 22:27:33 kirjoittanut The moose »

Poissa kkos

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -98 ilmastoinnista...
« Vastaus #4 : 23.12.2017, 10:38:23 »
Tämä selvä. Kiitos tiedoista.


Poissa kkos

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -98 ilmastoinnista...
« Vastaus #5 : 25.12.2017, 16:29:14 »
Nyt on anturi irti. Oikealla tekniikalla helppo homma.

Kertauksena irroitus "proseduuri". Tämä siis ainakin V70 -98 automaatti-ilmastoinnilla
- Mankka pois.
- Aukosta käsi sisään ja ote ilmastoinnin säätöyksiköstä. Vedä yksikkö pois.
-Syntyneestä aukosta taas käsi sisään. Anturin ylä- ja alapuolelta löytyy klipsit, jotka sisään painamalla anturi irtoaa. Jos et saa painettua molempia yhtä aikaa, paina ensin toinen, kampea sitten anturia niin, että lukituskynsi ei pääse takaisin koloonsa ja paina sitten toinen klipsi sisään ja vedä anturi pois.

Mites tuon kuntoa voisi mittailla ja onko mahdollista korjata? Avasin anturin ja arvelisin osien maksavan muutaman euron, enintään kympin luokkaa. 120€ tuosta tuntuu lähinnä laillistetulta ryöstöltä... :o

Poissa kkos

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -98 ilmastoinnista...
« Vastaus #6 : 02.01.2018, 14:33:23 »
Ja tarina jatkuu...

Vaihdoinpa sitten tuon lämpötilan "haistelijan", mutta ei auttanut  >:( Käytettyhän se oli, mutta myyjän mukaan toimiva.) Propelli ei kuitenkaan pyöri ja valot vilkkuvat samaan malliin kuin aiemminkin.

Tarkkaa vikakoodia en tiedä, asentaja sanoin vain että vikaa sisälämpötilan tunnistimessa.

Tulipa mieleen, että olisiko tässä mahdollisesti useampia tunnistimia?

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -98 ilmastoinnista...
« Vastaus #7 : 03.01.2018, 15:13:55 »
Ei ole kuin yksi sisäanturi. Anturin puhallinsiiven akseli vanhemmiten tahmaa jumiin ja/tai kestomagneetti heikkenee, joten anturi on risa. Sellainen varaus tosin, että anturin puhaltimen ei kuulu lähteäkään pyörimään, jos lämmityslaitteen puhallusnopeus on startatessa OFF-asennossa; vasta kun säädin siirretään muuhun kuin OFF-asentoon, käynnistyy anturipuhallinkin.

Poissa kkos

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -98 ilmastoinnista...
« Vastaus #8 : 03.01.2018, 19:01:51 »
 Vielä rautalangasta väännettynä: Voidaan siis olettaa, että jos anturin puhallin pyöri on itse anturi rikki? Että sen pyörimiseen ei voi vaikuttaa jokin muu vika?

Poissa tomeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -98 ilmastoinnista...
« Vastaus #9 : 04.01.2018, 08:34:49 »
Tottakai voi vaikuttaa, esim. jollei saa ollenkaan sähköä koko vipperä.

Minulla ei toimi "kylmänä" automaattiasennossa puhallus , en ole vielä saanut aikaiseksi edes tuon vipperän kuntoa tarkistaa. Vaikuttaa tosin minulla kontaktiongelmalta, koska puhallus tulee toimii-ei toimi -tyyppisesti peliin auton lämmetessä. Minullakin satunnaisesti vilkkuvat nuo oranssit valot hetken, mutta olen kuvitellut sen liittyvän johonkin läppien ongelmaan (muistaakseni ei vaikuta puhaltimen toimintaan). Minun tapauksessa ac:n valo on oranssi ja puhallus ei toimi automaattiasennossa.

Poissa Startti-w108

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -98 ilmastoinnista...
« Vastaus #10 : 23.01.2018, 18:06:01 »
"Minulla ei toimi "kylmänä" automaattiasennossa puhallus , en ole vielä saanut aikaiseksi edes tuon vipperän kuntoa tarkistaa. Vaikuttaa tosin minulla kontaktiongelmalta, koska puhallus tulee toimii-ei toimi -tyyppisesti peliin auton lämmetessä. Minullakin satunnaisesti vilkkuvat nuo oranssit valot hetken, mutta olen kuvitellut sen liittyvän johonkin läppien ongelmaan (muistaakseni ei vaikuta puhaltimen toimintaan). Minun tapauksessa ac:n valo on oranssi ja puhallus ei toimi automaattiasennossa."

Moi,

Mulla kutakuinkin samat oireet. Lämpötilalla propellin pyörimiseen ei toisin vaikutusta. Sensorin propelli pyörii kyllä manuaali asennossa mutta ei automaatti. Muutoin toimi jonkin aikaa juuri kuvaamallasi tavalla kunnes käytin jokapaikan auki: Sisätilan raikasilmantulon suodatin vaihdettu, sensorista pölyt pois, lämmityslaitteen moottorin toiminnan toteaminen, läppien ohjausyksikön toiminnan toteaminen.. osat takaisin ja paikat kiinni. Alkoi toimimaan yllättäen ja toimi moitteetta kunnnes paripäivää sitten lakkasi puhumasta mitään.

Eli harkinnassa on uusia sensori. En vain ole täysin vakuuttunut että vika on siinä enkä halua ostaa 134€ osaa turhaan.

Kysymys, Saitko ongelman fiksattua ja jos niin niin miten?

Poissa tomeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -98 ilmastoinnista...
« Vastaus #11 : 31.01.2018, 14:36:15 »
Oma ongelma edelleen odottaa, että saan kiina-vidan toimimaan. Mutta sen verran tuli katseltua vikakoodilistaa, että lämpötila-anturit löytynevät myös molempien puolien sisääntuloputkista, joka tietysti onkin järkeenkäyvää, kun on erillinen asetuskin molemmille puolille. Tämä nyt ei oikeastaan liittynyt koko aiheeseen, sori siitä.

-Tomppa

Poissa Startti-w108

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -98 ilmastoinnista...
« Vastaus #12 : 16.02.2018, 10:11:14 »
No niin nyt tuntuu että lämppäri toimisi taas. Lopullinen vika taisi löytyä puhaltimen moottorista.

Vaihdoin: Kabiinin lämpötila-sensorin, A/C-säädinpanelin ja viimeisempänä tuulettimenmoottorin.

Syys miksi lähdin vaihtelemaan lämpötilasensoria ja säädinpanelia oli se että lämppärin moottori pelasi pöydällä joten oletin sen olevan kunnossa.

Lopputulema: Alkuperäinen kabiinin lämpötilasensori todennnäköisesti on ihan kunnossa vaikka välillä vilkuttikin A/C panelin nappien valoja. alkuperäinen A/C-säädinpaneli toimiva. Sisätilanlämmitys laitteen moottri viallinen siten että käynnistyi alkuun hetken ajamisen jälkeen A/C-säädinpanelin puhaltimen puhallusvoimakkuuden säätimen olessa joko Auto- tai manuaali asennossa. Myöhemmin vian pahentuessa käynnistyi manuaalipuolella satunnaisesti ja ennen kuin lakkasi kokonaa toimimasta käynnistyi satunnaisesti ajettaessa esim mukulakivikadulla (tärinä). Vian lopullinen toteaminen: Moottiri esiin. Syöttöjännitteen toteaminen (jäniite tulee ja muuttuu kytkimen säätämisen mukaan), moottirin kopistelua -> moottori käynnistyi satunnaisesti eri testikerroilla.

Uusi moottori tarivkeliikkeestä (kannattaa suoraan ottaa se missä tulee kaikki tykötarpeet mukana; asennuskehys ja puhaltimen siipi jne) ja paikoilleen -> toimii kuten kuuluu.

Tomeri, luulen että sulla on ihan sama juttu kuin minulla oli. Itse lähtisin vaihtamaan moottorin ensimmäisenä tai ainakin selvittäisin huolella toimiiko se oikeasti vaiko ei.

Poissa tomeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -98 ilmastoinnista...
« Vastaus #13 : 19.02.2018, 14:01:15 »
Mulla on usko edelleen kova, että säätimessä ongelma  :P

Toimii täysin joka kerta manuaalipuolella ja auto-puoli tulee lämmetessä pätkien mukaan. Mutta odottelen, etä pahenee ja on pakko ottaa työn alle.

P.S. Volvo saavutti tänään äänioikeuden ja katsastettu viimeisenä mahdollisena päivänä :D

 

Kulkukoira  Proturbo