Ateho  Elekma

Volvo Amazon 70 (yli 100hv) varaosien laittoa

  • 192 Vastauksia
  • 87917 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 353
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #105 : 22.04.2013, 17:04:17 »
Kansi valmis asennusta varten. 1mm madallus ja seetit+venat koneistettu.
 Nippelitepolta saa kaikenlaista tuumatavaraa, joten tilasin reilun satsin UNC ja UNF pultteja/muttereita, uudet pinnapultit imu/pakosarjaan. Venttiilikopan tiivistystä koitan parantaa tuollaisilla aluslevyillä joka jakaa pultin voiman laajemmalle.. Valukoppa sitten joskus, nyt ei raaskinut vielä ostaa.



Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #106 : 22.04.2013, 17:13:27 »
Valukoppa painaa yllättävän paljon tuoho peltisee verraten.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 353
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #107 : 26.05.2013, 20:34:06 »
Reilu kk taas ajoa takana, hyvin toimii 8) Alkuun pelkäsin että matalaprofiiliset renkaat vetelevät minne sattuu, mutta ajettavuus on paljon parempi kuin entisillä ikivanhoilla 14" 70 sarjan kumeilla.

Talvella käytin kannen irti ja siihen pieni siistintä, sekä madallus. Tehoissa en huomaa muutosta, kuten olettaa saattaa kun muuten vakio (tai no meni mittarin mukaan noin 5km kovempaa) Pölläytykset ovat nyt kadonneet uusien ohjurinkumien myötä. Kannen lasku toi mukanaan sen että meinaa jälkikäynti olla voimakasta, pitää lähes aina sammuttaa vaihteella jarrua vastaan.

Nyt vain ajoa ja välillä pesua :P Muutamia juttuja toki pitäisi tehdä jos jaksaa.. Helmojen alaosat edelleen fiksaamatta (sinne ei ylettänyt pintamaalisumu ja ruoste rehottaa) mittariston hilseilevän maalin voisi fiksata, etukaijuttimet puuttuu edelleen jne. Viikonloppuna ostin biltemasta 2" pakoputkitarpeita joista joskus asennettavan peltisarjan jatkoksi putki pitäisi tehdä.


Poissa Ilari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 494
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #108 : 27.05.2013, 10:37:04 »
Valukoppa painaa yllättävän paljon tuoho peltisee verraten.

Valukopasta on hyötyä lähinnä jos tekee muutoksia keinuvivustoon ja tiivistäähän se ainakin teoriassa paremmin kuin peltinen. Tosin peltinenkin tiivistää ihan hyvin, jos sitä ei ole apinanraivolla kiristetty kieroksi.

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 353
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #109 : 14.09.2013, 22:28:17 »
Päivitellään välillä tätäkin :)

Aika hiljaista ollut kesä Amazonin kanssa, muutama tuhat kilometria ajoa ja suurimman osan ajasta seisonut pihassa tai tallissa. Vappuna tuli ajettua Jyväskylän cruisinki ja oldtimer runissa pyörähdin kesällä.


Viimeajat on mennyt remppaa tehdessä, ei autoon vaan taloon :) Välillä onkin varsin rentouttavaa ajella toimivalla wanhuksella hekemaan milloin mitäkin liitintä/maalia/ruuvia jne remontissa olevaan amazonia 15v vanhempaan taloon.



Ensitalven suunnitelmissa on... hmm vaihtaa öljyt ja suodin ;D Enempää ei nyt kiinnosta tehdä, tai no uusi tuulilasi ja etupyöriin laakerit on hommattu, viimetalven kaasari hankinnat/peltisarja asentamatta..

Poissa PeteZX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • Volvo 740GL 2.3 STW-1989 "Suomi-California-Suomi"
    • http://www.petezx.aijaa.com/
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #110 : 03.04.2014, 23:11:39 »
Huh, kun on tyylikäs Ama! Itse myös haaveillut Amazonista vuosikaudet ja jos moinen joskus tulee hankittua ja niin Thorgue Trustit tulee alle. Hienolta näyttää!   :)
Volvo 740GL 2.3 STW-1989 "Suomi-California-Suomi"
Volvo V70 2.4 Summum Business 2006
Datsun 280ZX-1982 "Museoitunut rauhanturvaaja"

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 353
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #111 : 23.05.2014, 18:09:33 »
Huh, kun on tyylikäs Ama! Itse myös haaveillut Amazonista vuosikaudet ja jos moinen joskus tulee hankittua ja niin Thorgue Trustit tulee alle. Hienolta näyttää!   :)

Kiitoksia :)

Vapusta alkaen taas ajettu. Ajokausi alkoi jyväskylän vappu cruisingilla.
Talven seisotuksen jälkeen oli taas kaasuttimen kohokammion o-rengas kovettunut, jonka vaihdon jälkeen on vain ajettu. Muita talven "kovia remontteja" oli litra lisää moottoriöljyä.
Taas ainoa auto ajossa ainakin alkukesän jos ei koukun tarvetta tule.. Eihän noista uudemmista ole mihinkään, esim vuotaneen mersun cdi suuttimen irroituksen ihanuus, mystiset sähköviat ja vielä, että 2000 mallin väyrysessä on pohja rumempi kuin 44 vuotiaassa volvossa..

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 353
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #112 : 21.05.2015, 23:18:51 »
Ihan huvittaa kun ei muuta lisättävää ole kuin vuosi sitten ;D Taas volvo ajossa ja taas kusi kaasarin o-rengas keväällä. Viime aikoina tullut paljon taloa rempattua ja ollut enemmän rintamamiestalo.fi foorumilla. No pitää sitä amazoniakin ajatella, 123 jakaja on hankinta listalla ja kaasutin pitäisi päivittää. Meno ei ole sitä mitä 3-4 vuotta sitten, rytkyttää tyhjäkäynnillä jne enkä viiti nyt tuota römppää enää kunnostaa. Pysty weber voisi olla se budjetti varmin vaihtoehto helpolla. Onko kokemusta miten yksi tupla kaasari toimii? teho/kulutus/ajettavuus. Välillä näkee noita yhdelle vaakatuplalle olevia imusarjoja myyntipalstalla. Kone nyt b18, c-nokka, 1mm laskettu kansi siistityillä kanavilla.

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 353
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #113 : 13.08.2015, 20:33:01 »
Välillä viritystäkin 8) Eteen tuli huokeaan hintaan 40 tuplat imusarjalla. Hinta oli niin halpa, että otin riskin vaikken käytettyinä kaasuttimia mielellään ostakkaan. Purkamisen/pesun jälkeen vaikutti tosi hyville, joten ostin huoltosarjat ja imusarjan tiivistelaipat. Suuttimet oli (pistän tänne muistiin) ilma 200, pää 140, tyhjä 52, sisäkurkut 32mm. Kiihdytyspumpun suuttimiä pitää pari ostaa (eriparia), on 33 ja 40. 4-2-1 peltisarja ja 2" putkiston tarpeet oli jo ennestään odottamassa asennusta.

Pari päivää uhrasin asennukseen kun tuo putki piti tehdä myös. Peltisarjaa/putken alkuosaa pitää kyllä muokata vielä kun tulee turhan alas ja raapii maata herkästi..
Viritys tuntui onnistuvan :) Toimii kakistelematta joka kierroksilla, joten suuttimet on ainakin sinnepäin (ostan nuo kiihdytys suuttimet vielä) Tehoa tuli lisää selvästi, en arvaile paljonko mutta reilusti römppään verrattuna. Konehan on muuten lähes vakio b18, c-nokka ja vähän siistitty kansi.

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 353
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #114 : 14.08.2015, 21:51:30 »
Tänään säätelin lisää tuplia. Ensialkuun käänsit synkat "kohdilleen" milloin käy tasaisesti. Tänään (yhä heittomerkeissä) ruuvailin letku korvassa toinen pää hajoittimessa. Konsti toimii aika hyvin, imuäänet oli ihan erilaiset letkulla kuunnellessa, nyt samat ja käy tyhjää tosi tasaisesti.

Paljoa en vielä ole ajellut kun puuttuu nuo putsarit.. En nyt vieläkään osaa päättää laitanko imusuppilot+ sukat, kotelo putsarit vai tekisikö ns "painekotelo" mallisen josta letkulla putsari esim maskin taa. Imutorvet+ sukat todennäköisin vaihtoehto 27e billet torvet+ suodattimet päälle niin menee taas rahaa. Imukotelo ei maksaisi kuin aikaa. Ryyppy vivusto pitäisi myös tehdä, muttei tuo nyt kesäkäytössä tunnu niin oleelliselta.

Tähänhän kuuluisi b20 moottori. aihiota olen katsellut talveksi, kai sillä sen puutuvat 10hv saa :) tai enemmän poraamalla ja paremmalla kannella.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #115 : 15.08.2015, 18:53:13 »
Minkä kokoiset neulaventtiilit ja seosputket sinulla on tuplissa ? Ihan vaan kun itelläkin odottelee tuplalortot hyllyllä  :)
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 353
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #116 : 15.08.2015, 21:47:04 »
150 kokoiset neulaventtiilit tuli huoltosarjan mukana, seosputkia en tullut ylös merkanneeksi, katsoin vaan että samanlaiset kaikki.

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 353
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #117 : 21.08.2015, 20:39:19 »
Tänään tilasin 45mm pitkät billet torvet ja jokaiseen sukkamallin vaahtomuovisuotimen, niin ja 40 kiihdytys suuttimet toiseenkin kaasariin. Parisataa kilometria nyt alla, ja tuntuu tuo toimivan, seoksien hierontaa sitten kun putsarit paikoillaan ja lambda putkessa ensitalven aikaan. 123 tune jakaja täytyy tilata vielä ennen rännän tuloa kun sitä täällä kehuttu.

"leimalle" pitää vaihtaa panhard tangon hela, tosin ei se helalla korjaannu kokonaan kun akselissa oleva tappi ohentunut, niin joku holkki sinne tehtävä.

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 353
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #118 : 25.10.2015, 17:35:36 »
Kesän ajot ajeltu. Noin kuukauden päivät ennen talliin ajamista ajoin työmatkat kun muutakaan autoa ei ollut käytettävissä. Bensan kulutus tuntui olevan reilusti yli 10 satasella. Pitää sitten ensi kesänä säädellä lisää tuplia. Kansi pitää ehkä käyttää irti talvella kun epäilen venttiilivikaa.   Korvalla kuulostelemalla 4 pytty pitää ihan eri ääntä, sellaista korinaa kun noita synkkia kokeilin pitkin syksyä.

Keittiö remonttia nyt niin ei ehkä ole aikaa/varaa isompia tehdä talven aikana. Kannen jos auki käyttää niin samalla imukanavien kohdistus ja nokka olisi samalla hyvä päivittää. pari talvea sitten laitoin uuden C-nokan, joka aika laimea. Mikä olisi hyvä? "Kirjain" nokka vai ruotsista jotain parempaa? Sellainen kadulla ajettava joka ei puudu 5000rpm.


Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #119 : 28.10.2015, 20:03:53 »
Hinta/laatu kohtaa mielestäni erinomaisesti R-nokan kanssa. Vääntöä riittää alhaalla ja laulattaa niin pitkälle kun tarvii, ainakin itselläni.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

 

Elekma  Autoracing