Kulkukoira  Proturbo

740 perä ulisee

  • 17 Vastauksia
  • 5459 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Verska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
740 perä ulisee
« : 21.01.2018, 22:53:30 »
Potilaana 740 D24TIC. Murikan vaihdoin syksyllä, välityksen otin vanhasta. Hammaskosketus oli ok niinkun aina enneki ja välitusrattaan pultit laitettiin lukitteella kiinni. Nyt muutaman kk jälkeen on ruvennu perä uliseen ihan saatanasti (pyörän laakerit on myös uudet). Ei kai hammaskosketus oo voinu ittellää mitenkää muuttua? Kai se täytyy laittaa laakerit tilaten ja ottaa taas murikka käteen ja vaihtaa poskilaakerit. Äsken ku koittelin pinjonia kardaanin juuresta käsin niin ei ainakaa mitää suurempia välyksiä tuntunu niin ku ei ennenkään. Perkele ku ei tekis mieli kaikkia laakereita uusia koska n. 160e koko paketti. Mitä ootte mieltä mitä kannattas tehdä? Vaihtaako pelkät poskilaakerit eka ja koittaa lakkaako ulina.

Poissa perttijt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 perä ulisee
« Vastaus #1 : 23.01.2018, 09:18:30 »
Voisiko ulina tulla kardaanin tukilaakerista? On näissä aika tavallinen vaiva ja alkaa oireilla yleensä ensin talvella.
Useimmiten laakerissa ei ole muuta vikaa kuin vanhuuttaan kuivahtaneet vaseliinit.
Auto saa olla mitä tahansa merkkiä, kunhan se on takavetoinen ja Ruotsissa tehty.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 740 perä ulisee
« Vastaus #2 : 23.01.2018, 17:28:22 »
Aikoinaan meni 940 Volvosta juurikin tuo kardaanin tukilaakeri ja aika ulina siitä silloin lähti. Samanlainen kuin hajoavasta pyöränlaakerista.

Poissa Verska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 perä ulisee
« Vastaus #3 : 26.01.2018, 20:14:48 »
No tukilaakerikaa ei ole ku alta vuoden vanha.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 perä ulisee
« Vastaus #4 : 26.01.2018, 20:44:26 »
Mie oon parin vuoden aikana kolme perää levittäny ja kasannu, ja kaikki on vielä ajossakin, plus pariin on asennettu torseni ja ne pysyi äänettöminä murikan vaihdosta huolimatta. No, nuo mitkä on "huoltomielessä" käytetty auki on ollut hyvin erilaisia lähtökohtia, yksi oli ihan vaan kitkaperän ristitappien vaihtoa vasten auki eikä oireillut mitään, poskilaakerit oli kuitenkin aika pahan näköset niin uusin ne, kitkalevyjä ja tapit ja remontista huolimatta tuli äänetön. Toinen oli käytännössä äänetön, tulenuudella assulla juurijuuri kuuli jotain pientä ääntöä pintakaasulla, mutta se lukko rutisi ja paukkui niin pelottavasti että sama homma kun edellä. En uusinut laakereita -> 30tkm myöhemmin ujeltaa vähän harmittavasti, eli olis ne kannattanu uusia. Kolmas puolestaan oli jollotuksen takia auki, poskilaakereissa oli ihan reilu klopse kun murikasta kokeili ennen irrotusta. Laitoin uudet poskilaakerit ja romut kasaan -> jollotus muuttui eri sävyiseksi mutta jollotti edelleen vähintään yhtä kovasti. Seuraavaks taas kaikki lattialle ja vaihdoin myös pinioniakselin tosi ehjän näköset laakerit -> Jollottaa, mutta ei kovin pahasti. Nyt muutama tuhat km myöhemmin jollotus on vielä vähentynyt selkeästi ja tietyistä nopeuksista jollotus on loppunut. Loppupäätelmänä voinee todeta, että mitään järkeähän tässäkään sepostuksessa ei ollut, mutta ihan pienellä metrimäärällä pinioniakselin laakerit ei tuntuisi millänsä olevan, tuosta viimeksimainitustakin ne oli pilalla sen takia että etustefa oli täysin död ja etummainen lakru oli reunastaan ruostunut.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Verska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 perä ulisee
« Vastaus #5 : 29.01.2018, 12:24:39 »
Vaihdoin nyt poskilaakerit, eikä ulina lakannut. Muuttui ehkä vähän. Mistä voi johtua että perä ei meinannut millään sopia paikalleen (sama homma oli syksyllä ku vaihdoin ton nykysen murikan) vanha perä meni mukisemattta paikalleen kun piruuttaan koitin. Joutu pulteilla ja laakeripukeilla vetään perän paikallee. Hammaskosketus näytti olevan ok kun käsin kardaanista pyörittelin, samat vanhat shimmilevyt laitoin uusien laakereiden alle.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2380
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 740 perä ulisee
« Vastaus #6 : 29.01.2018, 13:03:41 »
Vaihdoin nyt poskilaakerit, eikä ulina lakannut. Muuttui ehkä vähän. Mistä voi johtua että perä ei meinannut millään sopia paikalleen (sama homma oli syksyllä ku vaihdoin ton nykysen murikan) vanha perä meni mukisemattta paikalleen kun piruuttaan koitin. Joutu pulteilla ja laakeripukeilla vetään perän paikallee. Hammaskosketus näytti olevan ok kun käsin kardaanista pyörittelin, samat vanhat shimmilevyt laitoin uusien laakereiden alle.

Olisit ottanu shimmit siitä akselin alkuperäisestä murikasta. Vaikka aika hyvin ovat käyneet ristiin tähän asti, mutta tässä tapauksessa lienee vaihtomurikka ollut shimmattuna tiukemmaksi. Pyöriikö murikka kevyesti poskilaakerit kiristettynä?
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Verska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 perä ulisee
« Vastaus #7 : 29.01.2018, 14:18:11 »
Ei se nyt mitenkään kauheen kevyesti pyöri, simmilevyt oli kummaski peräs 1.5mm muistaakseni. Jos rupee vaihtaan shimmejä niin saako noita poskilaakereita millää eheenä irti? Ei tunnu ulosvetäjä mahtuvan millää sinne välii.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2018, 14:50:05 kirjoittanut Verska »

Poissa perttijt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 perä ulisee
« Vastaus #8 : 30.01.2018, 08:18:07 »
Tällaisella ulosvetäjällä oon itse noita poskilaakereita ehjännä irroitellut.



Kukko-tyyppistä kaksijalkaista ulosvetäjää, josta on tarttumakynsiä hiottu terävämmäksi on myös käytetty menestyksellä.  Vielä kun puristaa ulosvetäjän ruuvipenkin leukojen väliin, niin kynnet pysyvät tukevasti laakerin takana.




Tässä keskustelua aiheesta:

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=93198.0

Murikan ei kuulukaan mennä paikalleen heittämällä, vaan poskilaakereissa pitää olla esijännitystä noin 0,07mm/puoli (eli yhteensä 0,14mm)
Täysin puhdasoppisesti murikkaa vaihdettaessa peräkoppaa levitetään erityisellä levitystyökalulla.

 




« Viimeksi muokattu: 30.01.2018, 08:23:49 kirjoittanut perttijt »
Auto saa olla mitä tahansa merkkiä, kunhan se on takavetoinen ja Ruotsissa tehty.

Poissa Verska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 perä ulisee
« Vastaus #9 : 30.01.2018, 12:41:29 »
Juu eihän sen heittämällä kuulukkaan mennä paikallee mutta ei ihan noinkaa piukka sais olla mitä oli. Mites toi shimmaus, ostaa vaan erikokosia shimmilevyjä ja kokeilee koska olis hyvä ja kokeilee hammaskosketuksen? Onko siihen mitään mittaa että välys on oikee?

Poissa perttijt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 perä ulisee
« Vastaus #10 : 30.01.2018, 13:39:01 »
Juu eihän sen heittämällä kuulukkaan mennä paikallee mutta ei ihan noinkaa piukka sais olla mitä oli. Mites toi shimmaus, ostaa vaan erikokosia shimmilevyjä ja kokeilee koska olis hyvä ja kokeilee hammaskosketuksen? Onko siihen mitään mittaa että välys on oikee?

Hammasvälyksen pitäis olla 0,13-0,18mm, mitataan heittokellolla. Tähän tapaan:

https://www.youtube.com/watch?v=hPmGhc-RPTM

Hommaan tarvii valikoiman shimmejä ja riittävästi kärsivällisyyttä.... Operaatiota helpottaa paljon, jos löytyy ylimääräinen poskilaakeripari, josta voi tehdä sovituslaakerit: Hioo laakereiden sisähalkaisijaa sen verran väljäksi, että menevät paikoilleen ilman prässiä ja irtoavat ilman ulosvetäjää. Vasta lopuksi laitetaan oikeat laakerit. Vaatii usein monta yritystä, ennenkuin osuu kohdalleen...
Auto saa olla mitä tahansa merkkiä, kunhan se on takavetoinen ja Ruotsissa tehty.

Poissa Verska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 perä ulisee
« Vastaus #11 : 30.01.2018, 14:06:34 »
Taidan mennä ihan korvakuulolta, näyttää sen verran tarkalta hommalta tuo heittokellon kas pelaaminen. Täs ny onneks kauheesti tarvi muutoksia tehdä, uudet laakerit vaa sen verra erikokoset että hammaskosketus on vähä muuttunu. Kävin tosa äsken paikallises laakerikaupas nii just oikeen kokosia shimmejä ei ollu ku alk per mitat on 42mmx58mm ni ei ollu ku 42x52.
« Viimeksi muokattu: 30.01.2018, 17:11:51 kirjoittanut Verska »

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2380
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 740 perä ulisee
« Vastaus #12 : 31.01.2018, 00:09:42 »
Taidan mennä ihan korvakuulolta, näyttää sen verran tarkalta hommalta tuo heittokellon kas pelaaminen. Täs ny onneks kauheesti tarvi muutoksia tehdä, uudet laakerit vaa sen verra erikokoset että hammaskosketus on vähä muuttunu. Kävin tosa äsken paikallises laakerikaupas nii just oikeen kokosia shimmejä ei ollu ku alk per mitat on 42mmx58mm ni ei ollu ku 42x52.

Eiköhän ne nuokii shimmit kelpais. Mutta voipi joutua tekemään pariin kertaan uusiks mikäli korvakuulolta tekee  ;)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Verska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 perä ulisee
« Vastaus #13 : 31.01.2018, 22:18:49 »
Mites ku oon ny ajellu olosuhteiden pakosta tolla autolla maanantaista lähtien työmatkaa n. 5km per suunta niin ei varmaan (toivottavasti) oo mitää merkittävää tuhoa syntyny rattaisiin? Ja mitä kannattaa käyttää merkitsemisee ku kattoo hammaskosketusta, tussia, vahaliitua, vai liitua? Ja eikös se sillai oo että ku koko hampaan kylkeen laittaa väriä niin jos se väri kuluu keskeltä hampaan kylkeä ni sitte se on ok?

Poissa perttijt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 perä ulisee
« Vastaus #14 : 01.02.2018, 08:20:32 »
Mites ku oon ny ajellu olosuhteiden pakosta tolla autolla maanantaista lähtien työmatkaa n. 5km per suunta niin ei varmaan (toivottavasti) oo mitää merkittävää tuhoa syntyny rattaisiin? Ja mitä kannattaa käyttää merkitsemisee ku kattoo hammaskosketusta, tussia, vahaliitua, vai liitua? Ja eikös se sillai oo että ku koko hampaan kylkeen laittaa väriä niin jos se väri kuluu keskeltä hampaan kylkeä ni sitte se on ok?

Tuskin noin vähällä ajolla on mitään vahinkoa tapahtunu. Käytetyssä välityksessä on kosketuskuvio suurempi ja usein koko hampaan kyljen pituinen.

Tässä keskustelua kuvien kera noista väriaineista: https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=55280


   
Auto saa olla mitä tahansa merkkiä, kunhan se on takavetoinen ja Ruotsissa tehty.

 

Proturbo  Autodiagnoosi