Carcom Oy  Ateho

Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista

  • 81 Vastauksia
  • 19391 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Disel-Alfa on kyllä ihan konseptinakin yksi pyhänhäväistys.  :idiot2:
No, sehän on helppo yhtälö: ei toimi. Ei konseptina, eikä ne toimi muutenkaan  :2funny:
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6011
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Disel-Alfa on kyllä ihan konseptinakin yksi pyhänhäväistys.  :idiot2:

Kuitenkin ensimmäinen common-rail-diesel-moottorilla varustettu henkilöauto on Alfa 156 :D
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Tämä on aika veikeä aihe. Minullakin kävi jokin vuosi sitten mielessä että onpa näissä dieseleissä kaikenlaista ihmeteltävää (dpf, egr, papatus, polttoainesuodatin, suuttimet, karstoittuminen yms). Perheen bensa-autoille en ajatuksia uhraa kun ne vaikuttaa ”pomminvarmoille” nokkaketjuineen ja turbotkin loistavat poissaolollaan. Ei tarvi miettiä että milloin on viimeksi polttoainesuodatin vaihdettu saati että onkohan egr tukossa ja kannattaisikohan eliminoida. Molemmat yli kymmenvuotiaita. Toisella ajettukin jo kohta neljännesmiljoona. Noilla kilometreillä aiempaa Dieselvolvoani oli ihmetelty jo moneen kertaan että onkohan tämä ääni tahi tärinä normaalia ja mikäs käry tuo oikein ;D Että ei minusta ihan tuulesta temmattu tämän ketjun aihe
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Disel-Alfa on kyllä ihan konseptinakin yksi pyhänhäväistys.  :idiot2:

Ehkä, mutta ne kehitteli Commonrailin...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Ei korkeapaine suuttimessa bensassa ja dieselissä ole kyllä juurikaan mitään samaa. Painekkin vain 10x vähemmän.  :P

Bensojen suuttimet paljon kestävempiä.

Common Rail tekniikassa huidellaan nykyään jo 2000 bar ruiskutuspaineissa ja löpön ruikkiminen on kyllä bensavehkeisiin verrattuna huomattavasti vaikeampaa. Painekomponentit on tarkkuuskoneistettuja ja ohjauselektroniikka monimutkaista. Parametrejä joku 10000 kpl.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Common Rail tekniikassa huidellaan nykyään jo 2000 bar ruiskutuspaineissa ja löpön ruikkiminen on kyllä bensavehkeisiin verrattuna huomattavasti vaikeampaa. Painekomponentit on tarkkuuskoneistettuja ja ohjauselektroniikka monimutkaista. Parametrejä joku 10000 kpl.

Tiedän, olen tehnyt niitä työkseni. Parhaimmat taitaa olla 2200 vai 2400bar tänäpäivänä.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Ei korkeapaine suuttimessa bensassa ja dieselissä ole kyllä juurikaan mitään samaa. Painekkin vain 10x vähemmän.  :P

Bensojen suuttimet paljon kestävempiä.

Mä tarkoitin että bensa ja diesel koneisessa autossa on paljon samoja apulaitteita yms, jotka hajavat tai ovat hajoamatta täysin riippumatta siitä millä polttoaineella moottori toimii. Sitten esim se EGR joka löytyy kummastakin koneesta, mutta on dieselissä alttiimpi vioittumiselle.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Mä tarkoitin että bensa ja diesel koneisessa autossa on paljon samoja apulaitteita yms, jotka hajavat tai ovat hajoamatta täysin riippumatta siitä millä polttoaineella moottori toimii. Sitten esim se EGR joka löytyy kummastakin koneesta, mutta on dieselissä alttiimpi vioittumiselle.

Onko bensakoneiden latureissa se vapaakytkin? En ollut moisesta kuullutkaan ennen kuin aloitin diesel autoilun. Muutenkin diesel koneen matalampi käyntinopeus, korkeammat puristukset ja tärinät tuovat omia haasteita apulaiteille. Kummassahan muuten katkeaa jakohihna herkemmin?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Mä tarkoitin että bensa ja diesel koneisessa autossa on paljon samoja apulaitteita yms, jotka hajavat tai ovat hajoamatta täysin riippumatta siitä millä polttoaineella moottori toimii. Sitten esim se EGR joka löytyy kummastakin koneesta, mutta on dieselissä alttiimpi vioittumiselle.

EGR taitaa nykyään olla kaikissa. Mutta vielä viime vuonna pääsi päästöistä ilmankin EGR venttiiliä bensalla.

Diesel vain tärisee paljon enemmän, "samat" johtosarjat hinkkautuu herkemmin rikki, samoin kaksoismassat hajoaa herkemmin kuin bensassa (kaikissa ole vieläkään kaksoismassaa bensassa).
Samoin samat akut on kovemmilla dieselissä kuin bensassa jne jne...

Onko bensakoneiden latureissa se vapaakytkin? En ollut moisesta kuullutkaan ennen kuin aloitin diesel autoilun. Muutenkin diesel koneen matalampi käyntinopeus, korkeammat puristukset ja tärinät tuovat omia haasteita apulaiteille. Kummassahan muuten katkeaa jakohihna herkemmin?

Joissain autoissa on vapaakytkin bensoissakin. Onneksi suht harvoissa toistaiseksi.  :D

Jakohihnan katkeamisia en muista kyllä vuosiin, muista syistä kun unohtuneista vaihdoista.
Nykyaikaisia jakoketjuja sitäkin enemmän  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Jep modernit jakoketjut on aika kevyitä rimpuloita. Luokkaa ompelukone. Systerin Bemusta hyppäsi venynyt ketju 90 tkm kohdalla.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Jep modernit jakoketjut on aika kevyitä rimpuloita. Luokkaa ompelukone. Systerin Bemusta hyppäsi venynyt ketju 90 tkm kohdalla.

En tiedä miksi, mutta volkkari osaa 90tkm kohdalla vaihdattaa jo kolmatta... Joo, ihan oikeasti tämä on totta. Järjetöntä.
Sitten niihin yritettiin tehdä softapäivitystä, ettei ketjut venyis... Noh jokainen nyt varmaan tietää, ettei se auttanut mitään.

Jos vain alakerta on kestänyt niin pitkälle kuin 120-150tkm,  niiin männät ohipuhaltaa siinä kohdalla jo vaihtomoottoria! :D

Bemarin bensa ja diesel nelosissa kanssa ketjuongelmia. Se uudempi on vielä kiva kun jakopää on vaihteiston puolella niin joutuu tiputtaa koko tekniikan alas.
Samoin niissä on sylinterit tönärillä mitattuna n. 1mm paksuset ja takana vain hieman enemmän alumiinia. Kummallisesti "kaikki teho" softilla poistuu koko sylinterin yläpää.  :2funny:

Pelottaa kun omassa kirpussa on suht ankean näköinen ketju, muttei kukaan ole vielä vaihtanut sellaista... Aika näyttää onko Suzuki enään Suzuki, mä saan aina kaiken rikki kuitenkin. :D

Dieseleistä Volvon 5 syl tai BMW 6 syl, en muista koska olisin viimeksi vaihtanut EGR, turboa tai hiukkaspönttöä. Merkeissä on selkeää eroa. :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Ei se W124 mersumiesten kehuma jakoketjukaan dieseleissä ikuinen ole, vaan pitäisi oikeasti vaihtaa 160tkm välein.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Ei se W124 mersumiesten kehuma jakoketjukaan dieseleissä ikuinen ole, vaan pitäisi oikeasti vaihtaa 160tkm välein.

500-600tkm välistä ajettuun oon yhden pumpun ajottanut ja siinä ketju ei ollut venynyt juurikaan. Kuulemma avaamaton, iso ahdin siinä silti oli.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Kia, Honda ketjut tuntuu vain kestävän. Kop kop.. Kia:ssa kai on egr(?) mutta eipä tuo tunnu ilmoittelevan olemassaolostaan. Nyt oli Kia:ssa ajovalopoltin palanut ja joutuu ”remonteeraamaan”. Täällä ei immeisillä mitään hajua kuinka hyvin nuo Kiat pelaa. Ei siis niin mitään murhetta mistä kehtais raportoida. Onhan tämä kauhiaa kun on Korealainen mutta minulla on varaa olla rehellinen.. :P
« Viimeksi muokattu: 10.02.2018, 02:37:17 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 270
  • www.vrcf.fi
Tästäkin taloudesta löytyy yksi diesel Kia. En kyllä pysty muuten kehumaan kyseistä autoa kuin polttoaineen kulutuksessa. Alle viiden litran pääsee matka-ajossa. Meillä on rempattu tuota katiskaa kyllä ihan riittävästi, vaikka autolla ei ole ikää kuin reilu 6v. Onneksi oli se 7v takuu, niin ei ole itsellä tarvinnut maksaa autosta tuplahintaa remonttien takia.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron