Ateho  Elekma

V70xc nelivetoasiaa

  • 29 Vastauksia
  • 5847 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
V70xc nelivetoasiaa
« : 30.01.2018, 16:55:04 »
Muutama kysymys nelivetoon liittyen nyt kun itselläni sellainen on vuosimallia 2001. Koneena 2,4T automaattivaihteistolla ja ajettu 300 000km.

AUTOMAATISTA:

Kylmillä öljyillä vaihtaa siististi mutta lämpöisillä öljyillä muuttuu tökkivämmäksi ja joskus nostaa liikaa kierroksia kun hidastaa hieman alle 40km/h ja painaa kaasua väärällä hetkellä, sitten töksähtää.

Öljyt vaikuttaa likaisilta tikusta tarkastettaessa, mutta ei haise palaneelle. Huoltokirjan mukaan ne on vaihdettu 100 000km sitten. Varasin öljynvaihdon ja toivon sen auttavan vaivoihin.

Onko paikalla ketään kellä öljynvaihdot on auttanut asiaan? Entä kannattaako öljyn sekaan pistää mitään lisäainetta (varsinkaan nyt ekassa vaihdossa sadantuhannen jälkeen?)

KULMAVAIHTEESTA:

Moottoriöljyjä vaihtaessa huomasin että kulmavaihteen pohja on aavistuksen öljyinen. (Tosin minun omistamistani autoista kaikkein puhtain pohja tähän saakka ;D) Lueskelin että nämä kulmavaihteet ovat kuuluisua vuodoistaan. 

Miten kulmavaihteesta tarkastetaan ja vaihdetaan öljy? Mitä öljyä? Onko minkälainen homma purkaa ja tiivistää?

Ilmeisesti se booriholkkikin on syytä uusia samalla. Mistä sen saa huokeimmin hankittua?


VISKOKYTKIN:

Ilmeisesti ei pysty huoltamaan, vai pystyykö?

Neliveto tuntuu pelittävän kyllä


PERÄ:

Mitä öljyä tuonne ja miten sen vaihto onnistuisi?


KARDAANISTA:

Tulisiko kardaanin niveliä ym. rasvata? Sallitaanko minkäänlaista välystä ristikkonivelessä ja mistä erottaa elinkaarensa päässä olevan tukilaakerin?


Toivottavasti joku jaksaa vastata edes osaan kysymyksistä. Tämä on ensimmäinen neliveto itselle mutta luulen pärjääväni aika pitkälle omin voimin huoltohommissa kunhan saan perustietouden asioista. Kiitsa  :)
« Viimeksi muokattu: 30.01.2018, 21:05:07 kirjoittanut Reziina »

Poissa jose

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: V70xc nelivetoasiaa
« Vastaus #1 : 30.01.2018, 19:37:33 »
Viisaammat kehottaa vaihtamaan laatikon öljyt noin kuudessakymmenessä tuhannessa. Olen lisännyt vaihdon
yhteydessä aina lisäainetta enkä ole huomannut että olisi haittaa päinvastoin tuntuu auttavan. Kulmavaihteesta
on imettävä oljyt pois kun ei ole tyhjennysroppua. Kannattaa ehkä ostaa volvolta öljyt kun sinne ei mene öljyä
kun alle litra.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2889
Vs: V70xc nelivetoasiaa
« Vastaus #2 : 30.01.2018, 19:48:33 »
Muutama kysymys nelivetoon liittyen nyt kun itselläni sellainen on vuosimallia 2001. Koneena 2,4T automaattivaihteistolla ja ajettu 300 000km.

AUTOMAATISTA:

Kylmillä öljyillä vaihtaa siististi mutta lämpöisillä öljyillä muuttuu tökkivämmäksi ja joskus nostaa liikaa kierroksia kun hidastaa hieman alle 40km/h ja painaa kaasua väärällä hetkellä, sitten töksähtää.

Öljyt vaikuttaa likaisilta tikusta tarkastettaessa, mutta ei haise palaneelle. Huoltokirjan mukaan ne on vaihdettu 100 000km sitten. Varasin öljynvaihdon ja toivon sen auttavan vaivoihin.
Öljyt kannattaa tosiaan vaihtaa laatikkoon ensitilassa, jos näyttävät likaisilta. Vaihtelisin itse ensalkuun niitä öljyjä vaikka 10-20tkm välein, niin laatikko puhdistuisi vähän. Ei se öljynvaihto kuitenkaan niin kallista ole, jos tilaa öljyt Saksan suunnalta. Mitä tuohon töksähtämiseen tulee alle 40km/h nopeuksissa, niin suosittelen käymään läpi vetoakselin napapultin sekä vaihteiston tuennat. Itsellänikin kolahti samanlaisissa tilanteissa aiemmin ja syyksi paljastui tuo mainitsemani napapultti.

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: V70xc nelivetoasiaa
« Vastaus #3 : 30.01.2018, 19:51:43 »
Kiitos vastauksesta!

Mikä lisäaine olisi hyvä? Ei varmaankaan liialti pesevää kannata laittaa ainakaan tämän kertaisessa vaihdossa.



Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: V70xc nelivetoasiaa
« Vastaus #4 : 30.01.2018, 19:59:20 »
Mitä tuohon töksähtämiseen tulee alle 40km/h nopeuksissa, niin suosittelen käymään läpi vetoakselin napapultin sekä vaihteiston tuennat. Itsellänikin kolahti samanlaisissa tilanteissa aiemmin ja syyksi paljastui tuo mainitsemani napapultti.

Jahas, täytyykin lähteä näistä liikkeelle kun öljynvaihto on vasta viikon päästä.
 

Poissa Jahved

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: V70xc nelivetoasiaa
« Vastaus #5 : 30.01.2018, 20:06:45 »
Voiko noita automaatin öljyjä vaihtaa "pikkuhiljaa" eli vetästä mitä ropusta tulee pihalle ja laittaa puhdasta sisään .

Vai kannattaako huuhdella?

Omassa S60 huoltokirja näyttää öljyt vaihdetuiksi 200tkm sitten, mutta öljy on vaalean ruskeaa, jossa punahtava sävy.


Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2889
Vs: V70xc nelivetoasiaa
« Vastaus #6 : 30.01.2018, 20:12:02 »
Huuhdellen nuo pitää vaihtaa, jos haetaan sitä oikeaoppista tapaa.

Poissa jose

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: V70xc nelivetoasiaa
« Vastaus #7 : 31.01.2018, 16:42:02 »
Volvolla vaihtoivat niin että laskivat ropusta pois niin paljon kun tuli ja saman verran lisäsivät. Auto käyntiin ja kävivät
vaihteet useamman kerran läpi. Ja taas ropusta pois niin paljon kuin tuli ja saman verran lisää ja taas auto käyntiin
ja vaihteet läpi. Niin useasti että tulee punaista öljyä ulos. On kai paikkoja jossa se suoritetaan koneellisesti.
Olen käyttänyt lisäaineena rvs:ä.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: V70xc nelivetoasiaa
« Vastaus #8 : 31.01.2018, 17:09:30 »
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Väpä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: V70xc nelivetoasiaa
« Vastaus #9 : 01.02.2018, 12:20:31 »
Kulmavaihteeseen ja perään GL5 75W-90. Perään voi laittaa myös GL5 SAE 80. Imemällä tulee pois mikä tulee.
Visko huoltovapaa.
Kardaanin laipat voi irroittaa ja rasvata. Uusiakin saa netistä. esim 31216176. boorit vaihtelee.
Omassa 410 tkm kardaani muuten ok.
Kulmavaihde hieman hikoilee pohjalle. Holkki just vaihdettu tiivisteineen.
Vaihtestokauppa, esim. sieltä holkki, ja oikeat tiivisteetkin varmaan löytyy kun kysyy.
Automaattiin vaihtaa öljyt kaverin kanssa helposti, tai sitten vie huuhtelukoneeseen huoltamoon.
V70 2.4T awd at -01
V70 D5 at -04

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: V70xc nelivetoasiaa
« Vastaus #10 : 01.02.2018, 13:10:40 »
Hyvää tietoa, kiitos!

Vielä semmoinen hölmö kysymys että mistä tiedän kuinka paljon sinne laitetaan öljyä? Tuskin on mittatikkua?  ;D

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: V70xc nelivetoasiaa
« Vastaus #11 : 03.02.2018, 13:59:37 »
Hyvää tietoa, kiitos!

Vielä semmoinen hölmö kysymys että mistä tiedän kuinka paljon sinne laitetaan öljyä? Tuskin on mittatikkua?  ;D

On siellä tikku. Mittaa minkä verran tulee ulos ja saman verran sisään.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: V70xc nelivetoasiaa
« Vastaus #12 : 07.02.2018, 10:20:53 »
Muutama kysymys nelivetoon liittyen nyt kun itselläni sellainen on vuosimallia 2001. Koneena 2,4T automaattivaihteistolla ja ajettu 300 000km.

AUTOMAATISTA:

Kylmillä öljyillä vaihtaa siististi mutta lämpöisillä öljyillä muuttuu tökkivämmäksi ja joskus nostaa liikaa kierroksia kun hidastaa hieman alle 40km/h ja painaa kaasua väärällä hetkellä, sitten töksähtää.

Öljyt vaikuttaa likaisilta tikusta tarkastettaessa, mutta ei haise palaneelle. Huoltokirjan mukaan ne on vaihdettu 100 000km sitten. Varasin öljynvaihdon ja toivon sen auttavan vaivoihin.

Onko paikalla ketään kellä öljynvaihdot on auttanut asiaan? Entä kannattaako öljyn sekaan pistää mitään lisäainetta (varsinkaan nyt ekassa vaihdossa sadantuhannen jälkeen?)


Noniin nyt on öljyt vaihdettu ja ajoin kotipihaan naapurikorjaamolta. Kohta lähden testailemaan muuttuiko laatikko miksikään. Olihan ne vanhat öljyt aika likaiset.

Voiko tuota automaatin muistia nollata itse ja miten?

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: V70xc nelivetoasiaa
« Vastaus #13 : 16.02.2018, 16:45:40 »
Imin juuri kulmavaihteesta öljyt pois ja sieltä tuli mielestäni hyvän imuroinnin tuloksena 0,55l öljyä. Kulmavaihde on hieman tihkuttanut öljyä, joten paljonko laitan uutta öljyä? Kiire  ;D

Poissa Reziina

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: V70xc nelivetoasiaa
« Vastaus #14 : 16.02.2018, 17:57:50 »
...kun se täyttöproppu on niin alhaalla niin kuuluuko täyttää niin paljon että alkaa valumaan ulos?

Ainakin löysin ohjeen jossa vm. 2006 D5 vaihdettiin näin

Edit: ..ja näin teinkin, toivottavasti oli oikein tehty
« Viimeksi muokattu: 16.02.2018, 19:39:06 kirjoittanut Reziina »

 

Ateho  Elekma