Esim. eilen oli kolme astetta pakkasta, maantiellä 80-100 vauhdissa puhaltaa vain noin kädenlämpöistä
ilmaa sisälle, vaikka pyynti oli maksimit. Moottorin lämmöt on mittarin mukaan ihan normaalit, eli
viisari on keskellä.
Mitäs tämän kanssa kannattaisi tehdä?
Jäähdytysnestettä on riittävästi ja pakkaskestävyys on OK.
Onko V70:iin monenlaisia termostaatteja? Vaihto kuumimpaan mahdollisen?
Tämä yksilö alun perin Italiaan myyty, onko kaikissa Volvoissa saman tasoiset lämmityslaitteet,
vai onko noihin lämpimämmille markkinoille laitettu esim. pienemmät lämppärin kennot?
Lisälämmitintä tässä autossa ei ole, eikä istuinlämmittimiä, mutta peilien ja takalasin lämmittimet
lienee samanlaiset kuin suomiautoissakin. Moottori tietty lämpiää hitaasti kun lisälämmitintä ei ole,
mutta tämä on ominaisuus (oma valinta, mitäs ostaa tuontiauton), eli ongelma on siis se, että kun
moottorin lämmöt on nousseet normaaleiksi, niin silti puhaltaa vain kädenlämpöistä "pirttiin".
Jos vika olisi lämmityslaitteessa, eli että läpät/lämpötilan säätö ei toimi oikein, niin voiko
tälle tehdä itse muuta kuin kääntelee minimin ja maksimin välillä pyyntiä muutaman kerran?
Pahvia keulalle? Voisiko edes teoriassa auttaa, jos moottorin lämmöt on normaalit, eikä kyse
keskimäärin ole mitenkään arktisista olosuhteista, eli ei ole ollut edes kolmen kympin pakkasia
vielä tälle talvelle täälläpäin.
Mitään ihmeempää vedon tunnetta tms. ei ole. Raitisilmasuodatin on vasta vaihdettu, ja lämppärin
läpi tuleva ilmamäärä vaikuttaa normaalin hyvälle, ilman ei vaan ole niin kuumaa kuin pitäisi.
-Paavo