Ateho  Elekma

V70 vm 2007 lämppäri ei puhalla kovinkaa kuumaa

  • 20 Vastauksia
  • 6082 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ptl

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Esim. eilen oli kolme astetta pakkasta, maantiellä 80-100 vauhdissa puhaltaa vain noin kädenlämpöistä
ilmaa sisälle, vaikka pyynti oli maksimit. Moottorin lämmöt on mittarin mukaan ihan normaalit, eli
viisari on keskellä.

Mitäs tämän kanssa kannattaisi tehdä?

Jäähdytysnestettä on riittävästi ja pakkaskestävyys on OK.

Onko V70:iin monenlaisia termostaatteja? Vaihto kuumimpaan mahdollisen?

Tämä yksilö alun perin Italiaan myyty, onko kaikissa Volvoissa saman tasoiset lämmityslaitteet,
vai onko noihin lämpimämmille markkinoille laitettu esim. pienemmät lämppärin kennot?

Lisälämmitintä tässä autossa ei ole, eikä istuinlämmittimiä, mutta peilien ja takalasin lämmittimet
lienee samanlaiset kuin suomiautoissakin. Moottori tietty lämpiää hitaasti kun lisälämmitintä ei ole,
mutta tämä on ominaisuus (oma valinta, mitäs ostaa tuontiauton), eli ongelma on siis se, että kun
moottorin lämmöt on nousseet normaaleiksi, niin silti puhaltaa vain kädenlämpöistä "pirttiin".

Jos vika olisi lämmityslaitteessa, eli että läpät/lämpötilan säätö ei toimi oikein, niin voiko
tälle tehdä itse muuta kuin kääntelee minimin ja maksimin välillä pyyntiä muutaman kerran?

Pahvia keulalle? Voisiko edes teoriassa auttaa, jos moottorin lämmöt on normaalit, eikä kyse
keskimäärin ole mitenkään arktisista olosuhteista, eli ei ole ollut edes kolmen kympin pakkasia
vielä tälle talvelle täälläpäin.

Mitään ihmeempää vedon tunnetta tms. ei ole. Raitisilmasuodatin on vasta vaihdettu, ja lämppärin
läpi tuleva ilmamäärä vaikuttaa normaalin hyvälle, ilman ei vaan ole niin kuumaa kuin pitäisi.

-Paavo

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: V70 vm 2007 lämppäri ei puhalla kovinkaa kuumaa
« Vastaus #1 : 11.02.2018, 12:22:46 »
Bensa vai diesel ??

Ensi alkuun voisi olla lämmityslaitteen läppien kalibrointi paikallaan, mutta tuo MIN-MAX-säätimen kääntelyn pitäisi hoitaa sama asia.

Taitaa vaan olla se näiden mallien perusvika= kenno tukossa.

Omaan vaihtui vuosi sitten kenno ja ainakin vaihto kannatti= lämmintä tulee huomattavsti paremmin kuin ennen kennon vaihtoa.
Mielenkiinnosta sahasin vanhan kennon auki ja oli puolet tukossa joten ei mikään ihme ettei lämmittänyt..
« Viimeksi muokattu: 11.02.2018, 12:25:02 kirjoittanut anssi68 »
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa ptl

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 vm 2007 lämppäri ei puhalla kovinkaa kuumaa
« Vastaus #2 : 11.02.2018, 12:40:08 »
D5 eli diesel tosiaan.

Jos vika olisi kennon tukkeutuminen, niin onko mitään järkeä harkita
jäähdytysjärjestelmän puhdistamista jollain konetiskiaineella tjsp?

Mitähän kennot suurin piirtein maksaa, ja onko miten työläs vaihdettava?

Jos kennon tukkeutuminen on perusvika, niin mikä ihme sen aiheuttaa?

Mutta ensin tarkoitus eliminoida tietty kaikki helpot viat.

-Paavo

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: V70 vm 2007 lämppäri ei puhalla kovinkaa kuumaa
« Vastaus #3 : 11.02.2018, 12:53:07 »
D5 eli diesel tosiaan.

Jos vika olisi kennon tukkeutuminen, niin onko mitään järkeä harkita
jäähdytysjärjestelmän puhdistamista jollain konetiskiaineella tjsp?

Mitähän kennot suurin piirtein maksaa, ja onko miten työläs vaihdettava?

Jos kennon tukkeutuminen on perusvika, niin mikä ihme sen aiheuttaa?

Mutta ensin tarkoitus eliminoida tietty kaikki helpot viat.

-Paavo

Dieselit muutenkin hitaita lämpiämään....

Tuskin konetiskiaineella saa sellaista parannusta aikaan kuin kennon vaihdolla.

Kennot about 150€ ja sitä nissensin kennoa ei sitten kannata laittaa kun ei lämmitä sitäkään vähää.
Jos vaihtaa, niin hella/behr kenno ja tilaa suoraan saksasta.

Kennon vaihto sitten akrobatiaa vaativaa työskentelyä kuskin jalkatilassa..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

s73

  • Vieras
Vs: V70 vm 2007 lämppäri ei puhalla kovinkaa kuumaa
« Vastaus #4 : 11.02.2018, 12:55:15 »
Dieselit muutenkin hitaita lämpiämään....

Tuskin konetiskiaineella saa sellaista parannusta aikaan kuin kennon vaihdolla.

Kennot about 150€ ja sitä nissensin kennoa ei sitten kannata laittaa kun ei lämmitä sitäkään vähää.
Jos vaihtaa, niin hella/behr kenno ja tilaa suoraan saksasta.

Kennon vaihto sitten akrobatiaa vaativaa työskentelyä kuskin jalkatilassa..

Tuleeko tähän malliin o-renkaat sokat?  ???

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena

Poissa ptl

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 vm 2007 lämppäri ei puhalla kovinkaa kuumaa
« Vastaus #6 : 11.02.2018, 17:27:47 »
Tuossa muutamia topicceja aiheesta:

Kiitos, parempia kuin mitä itse löysin.

-Paavo

Poissa sikalintta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 256
  • Kun järki loppuu niin lisätään voimaa
Vs: V70 vm 2007 lämppäri ei puhalla kovinkaa kuumaa
« Vastaus #7 : 12.02.2018, 07:52:20 »
Lainaanpas aihetta sen verran että voisikohan olla vielä jossain muualla fiksattavaa jos sisäkenno (ei ole Nissens) ja termarikin jo vaihdettu mutta ei puhalla todella kuumaa siltikään?

Tilanne parani kyllä kennon vaihdon jälkeen huomattavasti ja voi olla että tilanne on jo paras mahdollinen mutta nyt ajellut välillä diesel Grand Vitaralla missä oikeasti kabiinissa tulee hiki, ei Volvo lämpene ikinä noin paljoa vaikka pyynnit pyöräyttää kaakkoon.

Ei Volvossa kylmä tule mutta eikö D5:sta saa hukkalämpöä vain tarpeeksi vai vieläkö on mahdollisia vikapaikkoja?
D5244T

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: V70 vm 2007 lämppäri ei puhalla kovinkaa kuumaa
« Vastaus #8 : 12.02.2018, 09:27:25 »
Bensa 2.4 V70 2002 ja lämpöä riittää, ei voi pitää yli 22:n, yleensä ei yli 21:n ilman, että tulee hiki. Ainakin bensavolvot lämpiää.  :)
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa ptl

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 vm 2007 lämppäri ei puhalla kovinkaa kuumaa
« Vastaus #9 : 18.02.2018, 14:14:05 »
Tähän senverran päivitystä että vikaa lienee myös termostaatissa.

Parikymmentä kilsaa (suurin osa maantietä 80-100 km/h) niin jäähdytysnesteen lämmöt OBD:n kautta tarkasteltuna reilu 70 astetta, vajaa 10 pakkasta, ja lämppärin säädöt "perusasetuksissa", eli puhallinnopeus 4-5/7, puhallus jaloille ja maksimipyynnit lämpötilalle.

Sitten pienen pysähdyksen jälkeen perään 30-40 kilsaa, taas pääosin maantietä 80-100km/h, jäähdytysnesteen lämmöt sai yhdeksäänkymppiin kun laittoi puhaltimen nollille, ja kolmosvaihteella reilu 3000rpm vajaa 10 kilsaa.

Sisälle tuli melko lämmintä kun jäähdytysneste oli 85-90 asteista. Sisälle tuleva ilma jäähtyi selkeästi kun nesteen lämpötila tippui kahdeksaankymppiin ja alle.

Illalla kotia tullessa 13 pakkasta, lämppärin säädöt taas "perusasetuksissa", vajaa 10 kilsaa, lämpimästä hallista lähtö, 56 astetta jäähdytysneste kotiin tullessa, jäähdyttimen ylävesiletku melkein kuuma, samoin alavesiletku selvästi lämpimän oloinen.

Eli vaihdetaan termari eka, ja tarkastellaan tilannetta uusiksi.

-Paavo

Poissa sikalintta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 256
  • Kun järki loppuu niin lisätään voimaa
Vs: V70 vm 2007 lämppäri ei puhalla kovinkaa kuumaa
« Vastaus #10 : 20.02.2018, 11:46:42 »
Lainaanpas aihetta sen verran että voisikohan olla vielä jossain muualla fiksattavaa jos sisäkenno (ei ole Nissens) ja termarikin jo vaihdettu mutta ei puhalla todella kuumaa siltikään?

Tilanne parani kyllä kennon vaihdon jälkeen huomattavasti ja voi olla että tilanne on jo paras mahdollinen mutta nyt ajellut välillä diesel Grand Vitaralla missä oikeasti kabiinissa tulee hiki, ei Volvo lämpene ikinä noin paljoa vaikka pyynnit pyöräyttää kaakkoon.

Ei Volvossa kylmä tule mutta eikö D5:sta saa hukkalämpöä vain tarpeeksi vai vieläkö on mahdollisia vikapaikkoja?

Oisko tähän kellään mitään ajatuksia, tänään aamulla -25 ja aika rapsakkaa ajelua.

Pahvi keulilla ardic päällä ihan tarkeni, ei mitenkään lämmin. Ardic sammutettuna lämmöt pysyi viisarin mukaan normaalissa mutta ei juuri kyllä lämpöä piisannut kabiiniin.

Voiko viime talvena vaihdettu kenno olla taas tukossa? Viallinen sisälämpötila-anturi? kalibrointitarvetta sisäsuuttimien ohjausläpissä?
D5244T

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: V70 vm 2007 lämppäri ei puhalla kovinkaa kuumaa
« Vastaus #11 : 20.02.2018, 11:59:43 »
Voiko viime talvena vaihdettu kenno olla taas tukossa? Viallinen sisälämpötila-anturi? kalibrointitarvetta sisäsuuttimien ohjausläpissä?

Omassa tehty nuo kaikki mutta ei t-paidalla talvella ajella.

Minkä valmistajan kenno ? En oikein usko kennon tukkeutumiseen..
Sisä-lämpötila anturin puhdistus varmaan paikallaan, jos ei ole aikaisemmin tehty..

Kuskin jalkatilassa oleva kennon höyrystimen anturi saattaa antaa väärää tietoa, vaikka liittyy enemmänkin ilmastointiin..

Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa sikalintta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 256
  • Kun järki loppuu niin lisätään voimaa
Vs: V70 vm 2007 lämppäri ei puhalla kovinkaa kuumaa
« Vastaus #12 : 20.02.2018, 12:12:18 »
Omassa tehty nuo kaikki mutta ei t-paidalla talvella ajella.

Minkä valmistajan kenno ? En oikein usko kennon tukkeutumiseen..
Sisä-lämpötila anturin puhdistus varmaan paikallaan, jos ei ole aikaisemmin tehty..

Kuskin jalkatilassa oleva kennon höyrystimen anturi saattaa antaa väärää tietoa, vaikka liittyy enemmänkin ilmastointiin..

Behr/Hella kenno eli pitäs olla orkkista vastaava. Vois koittaa putsailla tuota anturia seuraavaksi.
D5244T

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: V70 vm 2007 lämppäri ei puhalla kovinkaa kuumaa
« Vastaus #13 : 20.02.2018, 19:56:17 »
Kyllä D5 on lämmin auto,  jos kaikki kunnossa. Itselläni - 03 ja tarkenee.

Ilman Ardiccia nostaa tosi hitaasti lämmöt, sillä paljon vaikuttaa lämpiämisen hitauteen kun on ohjelmoitu egr pois käytöstä.

Ardicin kanssa ei ongelmaa.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa sikalintta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 256
  • Kun järki loppuu niin lisätään voimaa
Vs: V70 vm 2007 lämppäri ei puhalla kovinkaa kuumaa
« Vastaus #14 : 20.02.2018, 22:01:55 »
Tässä piti illan päälle heittää 250 km lenkki ja pakkastakin oli sopivasti niin kerkesi tutkiskeleen.

Epäilen kyllä vahvasti jotain mysteeriä noissa läppien ohjauksissa. Autom. säätelyn kun ottaa pois ja laittaa manuaalipuolella puhaltamaan keskisuuttimista niin tulee kyllä riittävän kuumaa vaikka oli -20 ulkona.

Otin lisäksi egr tulpan pois kun jostain muistaakseni luin joskus että vaikuttaa lämpenemiseen, en kyllä ihan ymmärrä että miten voisi paljoakaan vaikuttaa.

Täytyy koittaa tota kalibrointia.
D5244T

 

Ateho  Elekma