Minulla on saman vuosimallin auto B230FD moottorilla, myös nopeus- ja matkamittari toimimaton. Tuli juteltua varaosa-autojen purkajien kanssa. Eräs sanoi, että pelkän nopeus+matkamittarin saa helpommin, se on samalainen useammassa eri vuosimallissa.
Koko mittariston vaihto on ongelmallinen, näitä on useampia erilaisia 940 Volvoissa, liittimet eroavat ja myös piirilevy.
Itse onnistuin ostamaan romutettavasta -93 Volvosta Suomessa koko mittariston, se tuli joltain autokorjaamolta Itä-suomesta.
Ruotsissa ei meinannut millään löytyä koko mittaristopakettia, huomasinkin, että vm 1993 on vaikein saada,
mutta esim. vm. 1995 alkaa jo olla helpommin saatavilla. Omaa mittaristoa en aio kokeilla ennenkuin huhti/toukokuussa, vaikka ostin nykyisen mittariston jo muistaakseni viime vuoden puolella. Odottelen lämpimämpiä kelejä. Noissa Volvoissa on ainakin USA:ssa ollut eroa mittarien liittimissä (litteitä töpseleita). Olisikohan siellä noin 5 kpl leveitä liittimiä, kun otat koko mittariston irti. Minun Volvooni joku korjaamo vaihtoi loppukesästä lämmityslaitteen hanan. Toivottavasti siellä ei laitettu väärin lämmönsäätimen vaijeria. Kun syksymmällä yritin vetää mittaristoa syliin päin, joku piteli vastaan. Muistelen, että joskus aiemmin se tuli nätisti aika pitkälle kuskin sylin suuntaan pois paikaltaan. En kyllä paljoakaan voimaa käyttänyt vedossa.
Minulla nopeusmittari ei enää toimi lainkaan, mutta vielä 2 kk sitten se välillä innostui toimimaan. Matkamittari ja trippi sen sijaan tuottavat lähes kuusinkertaisella nopeudella kilometreja mittariin. Joskus nekään eivät toimi, mutta ilmeisesti se on juuri silloin, kun nopeusmittari toimii.
Ajelen perstuntumalla ja osittain myös kierroslukukumittarin lukeman avulla.
Olin jo melkein valmis maksamaan noin 350€ pelkästä nopeusmittarista, mutta sitten useammassa (saksalaisessa) varaosien nettikaupassa selvisikiin, että tavaraa ei saakaan enää. Yksi kauppa jäi testaamatta. Ankarasti sai nettiä selailla, ja paljon turhaa työtä tehdä.
Jos olet nähnyt dokumetoituina "vääriä" kondensaattoreita, ollaan luultavasti liikuttu molemmat jollain USA:n Volvo-forumeilla. Euroopan mallien piirilevyissä voi olla eroa USA:n malleihin. Itsekin olen kerran vaihtanut mittariston pohjalevyn. Sekin maksaa nykyään yli 160 €. Tästä vaihdosta lienee jo melkein 10 vuotta aikaa. Nykyinen Volvoni on ollut minulla 1 kk vaille 16 vuotta. Nyt uskoisin vian olevan nopeusmittarin piirilevyllä, ehkä kondensaattoreissa.
Keväämmällä aion yrittää myös saada varaosamittariini (jos mittaristo sopii muuten) kilometrejä lisää. Siihen kyllä löytyy temput. Netissä oli ohje, miten sen pystyi jollain kännykällä ja virtajohdoilla tekemään. Ei taida ohje olla kirjanmerkeissäni.