Race.fi  Puotilan autokorjaamo

850 1995 T5R käynnistymisongelma - syynä jäätynyt cooleri

  • 9 Vastauksia
  • 1317 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vkona

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
850 T5r vuosimallia 1995, automaatilla ja alkuperisellä ecu:lla ja turbolla (ei siis 'lastutettu' tai muutenkaan muutettu sen paremmin pienempi- kuin suurempitehoiseksikaan) ei suostu käynnistymään.

Tehdyt toimenpiteet:
Bensapaineet suutinkiskon päästä, Bilteman mittarilla (Tuote: 151366) mitattuna painetta on yli mittarin maksimin.
Tulpat vaihdettu ja kipinää tulee ainakin apukuskin puolimmaiseen tulppaan.
Tulpat olivat märkiä, joten polttoainetta menee sylintereihin asti.
Akku uusittu.

Startilla pyörittää, vaan ei käynnisty.
3.2. ajoin autolla normaalisti, 5.2. ei lähtenyt käyntiin. ko. päivien välillä pakkanen kiristyi 5 asteesta 18 asteeseen.

Vikakoodeja ei ollut 5.2., sen jälkeen en ole tarkastanut.

Onko kokemuksia vastaavasta ja jos on, niin millä ongelman sai poistumaan?
« Viimeksi muokattu: 20.02.2018, 23:29:21 kirjoittanut vkona »

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 1995 T5R käynnistymisongelma
« Vastaus #1 : 19.02.2018, 13:41:56 »
Jäätynyt cooleri?

Poissa Nick

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 1995 T5R käynnistymisongelma
« Vastaus #2 : 19.02.2018, 20:21:15 »
Olisko automaagin PNP-kytkin?
Veikkaus, mutta paha sanoa. Itsellä manuaali.

Mielestäni jompikumpi nokka-akselin tai kampiakselin tunnistin ei välttämättä jätä koodia vikamuistiin vaikka olisikin epäkuntoinen.
« Viimeksi muokattu: 19.02.2018, 20:24:06 kirjoittanut Nick »

Poissa vkona

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 1995 T5R käynnistymisongelma
« Vastaus #3 : 19.02.2018, 23:03:28 »
Jos tulpat (tai ainakin se yksi) antaa kipinää, niin oletin, että automaatin vaihteenasentotunnistin (PNP) olisi silloin kunnossa.
Kokeilin starttausta myös N-asennossa ja startti pyörittää. D-asennossa ei startti herää kuten ei pidäkään.

Unohdin tietenkin kertoa, että coolerilta tulevan putken irroitin ja kokeilin käynnistystä, tulos oli sama: ei käynnistynyt.
Ja oletuksena tämän osalta, ettei tämä vaikuta käynnistymiseen, vaikkakin turbon puskema ilmahan ei tule silloin kaasuläpälle asti, vaan voisiko se startatessa olla ratkaisevassa roolissa?

Poissa Nick

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 1995 T5R käynnistymisongelma
« Vastaus #4 : 20.02.2018, 08:36:37 »
Kyllä coolerin jäätyminen vaikuttaa käynnistymiseen. Näitä juttuja ollut tällä foorumillakin monta. Pistä vaikka hakuun.
Jos autolla ajetaan paljon lyhyttä ajoa, ettei auto lämpene kunnolla silloin cooleri voi päästä jäätymään kondenssista.
PNP-kytkin varmaan kunnossa.

Onko virranjakajan kansi/pyörijä vaihdettu joskus lähiaikoina?
Onko huoltohistoria hyvin tiedossa?

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 1995 T5R käynnistymisongelma
« Vastaus #5 : 20.02.2018, 09:54:37 »

Unohdin tietenkin kertoa, että coolerilta tulevan putken irroitin ja kokeilin käynnistystä, tulos oli sama: ei käynnistynyt.
Ja oletuksena tämän osalta, ettei tämä vaikuta käynnistymiseen, vaikkakin turbon puskema ilmahan ei tule silloin kaasuläpälle asti, vaan voisiko se startatessa olla ratkaisevassa roolissa?
Jos cooleri on jäässä, niin juuri tuo putken irroitus auttaa käynnistymiseen. Turbohan ei kait juurikaan puske ilmaa starttimoottorin pyörintänopeuksilla, joten sillä ei ole merkitystä.

Itsekin omasta 850 joskus irroitin (tai tarkemmin raotin) putkea ja sain silleen auton käyntiin. Melkomoista savutustahan se piti, ihmekös tuo kun seossuhteet on mitä sattuu :) Mutta kun antoi käydä lotkottaa niin kauan, että syyläri - ja sitä kautta cooleri - lämpeni, niin putki takaisin kiinni.  Mutta sulla siis ei syypää ole nyt cooleri, koska tuo kikka ei auttanut.

Paikalla B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 1995 T5R käynnistymisongelma
« Vastaus #6 : 20.02.2018, 20:34:22 »
Puola? Vaikka kipuna näkyy päivänvalossa, se ei välttämättä paineellisessa ja pimeässä sylinterissä jaksa hypätä. Märät tulpat kertoisivat vähän siitä. Tosin voihan tuossa olla joku ihan älytön yli"ryypytyskin" joka kastelee tulpat pahasti.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 850 1995 T5R käynnistymisongelma
« Vastaus #7 : 20.02.2018, 20:41:23 »
Käytetyn bensapainemittarin asteikko loppuu 10psi eli 0,7bar. Bensanpaineen tulisi olla 3bar eli mittarilla ei oikein saa tietoa siitä ovatko bensanpaineet oikein vai ei.

Poissa vkona

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
850 1995 T5R käynnistymisongelma - syynä jäätynyt cooleri
« Vastaus #8 : 20.02.2018, 23:29:03 »
Kylläpä se coolerin jäätyminen oli se syy.

En vaan ottanut sitä uskoakseni kahdestakin syystä. Toinen syy se, että alle 10 asteen pakkasella auto toimi, ja vasta yli 15 asteeen pakkasen jälkeen ei enää. Ja toinen syy, etä otin sen coolerilta tulevan putken irti ja kokeilin startata eikä auto käynnistynyt. Siihen varmaan syynä että kokeilin tätä ennen tulppien vaihtoa ja tällöin tulpat olivat varmaan varsin hyvin kastellut.

Tuo bensapainemittarin asteikko tuli siis luettua ja ymmärrettyä väärin kun siinä siis ei asteikko riitä.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Hyvä että vika selvisi!

Nuo on joskus hämääviä kun yksi asia voi peittää toisen asian. Niinkuin nyt märät tulpat coolerin jäätymisen.

 

Kulkukoira  Proturbo