Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo v40 2.0T 1999 atm. Ei nosta kierroksia kovemmalla pakkasella.

  • 11 Vastauksia
  • 3748 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

milzadude

  • Vieras
Terve. Löytyisköhän täältä kohtalotoveria, jolla on sattumoisin kokemusta etsimästäni ongelmasta. Elikkä kyseessä volvo v40 2.0T, 305tkm. Ongelma ollut jo muutamana perättäisenä talvena, että kun volvon pakkasraja; noin -15 lähestyy niin auto ei nosta kierroksia kuin max 3000rpm. Tämä esiintyy aina käynnistyksen jälkeen, eikä häviä vaikka auton sammuttaisi. Tulpat vaihdettu n.3tkm sitten ja öljyt 1tkm. Esimerkkinä eilispäivä. Lähdin iltapäivällä töihin ja pakkasta n -8c. Auto toimi moitteettmasti, ei ongelmia missään. Aamulla 6 aikaa kun kotiin lähdin, -15c pakkasta, auto tolpassa n.5h ja kyseinen vika jälleen. 20km kotiin köröttelemällä. Kaasun jos lunttaa pohjaan, ainut mitä tapahtuu on, että laatikko vaihtaa pienempää tupaan ja kierrokset junnaa, ja pyöräilijätkin ohittaa. Tänään iltapäivällä jällee pakkanen -10 ja rapiat, auto 3h piuhassa ja kävi ja kukkui. Putsasin äsken kaasuläpän ja kotelon, oli melkoisen paskassa. Aamulla taas jännitetään. Mielestäni vaikuttaa että jokin jäätää, jonka takia auto ei tahdo kierroksia ottaa. -10 ja alle ei ongelmaa ole ikinä. Kovemmalla pakkasella jos ongelma on esiintynyt esim kauppamatkalla, kaupassa käynnin jälkeen ongelma on monesti lähes poistunut. Toki saattaa alkaa vaivaamaan jos oikein kova pakkanen niin kotiin ajaessa. Auto käy tasaisesti, ei pätki, eikä meinaa tukehtua vaikka ei kierrokset nousiskaan kuin tuonne 3000rpm. Tuntuu lähinnä et vaikka kaasua painaa niin joku estää kierrosten nousun. Kiitos jo etukäteen jos tähän jotain vinkkiä löytyisi!  :o >:( ;)

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Cooleris vettä ja jäässä tai halki?
« Viimeksi muokattu: 20.02.2018, 23:10:34 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Jos ajettu lyhyttä ajoa niin saattaa alkaa kerryttää kosteutta jonnekin. Ehjänä tuollainen toimii kyllä vaikka yli -25 pakkasella ongelmitta. Tuo cooleri on varmaan hyvä tutkia ensin.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Cooleris vettä ja jäässä tai halki?
Ääni tuolle vedelle. Letkut irti kummastakin päästä ja kuumailmaa alhaalta päin sisään. Paree ois toki pestä vielä sitte jollain liukkarilla, mutta tekohengitettynä menee taas noinkin jonkun aikaa.

Sent from my SM-G930F


milzadude

  • Vieras
Coolerin alaletkussa oli kuin olikin n. 2-3dl vettä, mukana hitusen öljyä. Selkeesti kilsat tehny tehtävänsä kun öljyä päässyt kulkeutumaan tuonne asti. Vedet poistettu ja lämmintä puhallettu coolerin läpi useampi tunti. Seuraan tilannetta joskos tämä olisi ollut syy tuohon temppuiluun. Alkaa olla vullella elämänkaari olla tiensä päässä jokatapauksessa. Ajellaan nyt sen minkä vanhus vielä kestää ja katsastusmies kattoo läpi sormien  :P ;D

Poissa pikkis60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Varmaan ois hyvä vaihtaa myös polttoainesuodatin.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Coolerin alaletkussa oli kuin olikin n. 2-3dl vettä, mukana hitusen öljyä. Selkeesti kilsat tehny tehtävänsä kun öljyä päässyt kulkeutumaan tuonne asti. Vedet poistettu ja lämmintä puhallettu coolerin läpi useampi tunti. Seuraan tilannetta joskos tämä olisi ollut syy tuohon temppuiluun. Alkaa olla vullella elämänkaari olla tiensä päässä jokatapauksessa. Ajellaan nyt sen minkä vanhus vielä kestää ja katsastusmies kattoo läpi sormien  :P ;D

Pahvia nokalle coolerin eteen, niin yleensä ongelma häviää.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Jos vielä jatkuu eikä vikavaloa sytytä ku ei kierrä niin ahtopuolel coolerin tukko tai repeämä / paha vuoto jää.
Takapönttö tukos tai vettä täys ei myöskään kierrä mut näkee näin pakkasella jo putkenpäästä tuleeko hönkää ja virtaako kunnolla.

Pitäs välil ajaa kunnolla lämpimäksi ni poistaa kosteuden koneesta, ahtolinjasta ja putkistosta.

Omas viime viikol mittari laitettu niin ei ahda 0,2-0.3bar enempää mutta kiertää kyllä hyvin, ahtopainesäädin just sain postista ni asentelee nykyisen viallisen tilalle. Ahtomittari hyvä ku näkee ahtopuolen puutteet ja alipainevuodotkin.
« Viimeksi muokattu: 21.02.2018, 17:02:16 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

milzadude

  • Vieras
Terve. Löytyisköhän täältä kohtalotoveria, jolla on sattumoisin kokemusta etsimästäni ongelmasta. Elikkä kyseessä volvo v40 2.0T, 305tkm. Ongelma ollut jo muutamana perättäisenä talvena, että kun volvon pakkasraja; noin -15 lähestyy niin auto ei nosta kierroksia kuin max 3000rpm. Tämä esiintyy aina käynnistyksen jälkeen, eikä häviä vaikka auton sammuttaisi. Tulpat vaihdettu n.3tkm sitten ja öljyt 1tkm. Esimerkkinä eilispäivä. Lähdin iltapäivällä töihin ja pakkasta n -8c. Auto toimi moitteettmasti, ei ongelmia missään. Aamulla 6 aikaa kun kotiin lähdin, -15c pakkasta, auto tolpassa n.5h ja kyseinen vika jälleen. 20km kotiin köröttelemällä. Kaasun jos lunttaa pohjaan, ainut mitä tapahtuu on, että laatikko vaihtaa pienempää tupaan ja kierrokset junnaa, ja pyöräilijätkin ohittaa. Tänään iltapäivällä jällee pakkanen -10 ja rapiat, auto 3h piuhassa ja kävi ja kukkui. Putsasin äsken kaasuläpän ja kotelon, oli melkoisen paskassa. Aamulla taas jännitetään. Mielestäni vaikuttaa että jokin jäätää, jonka takia auto ei tahdo kierroksia ottaa. -10 ja alle ei ongelmaa ole ikinä. Kovemmalla pakkasella jos ongelma on esiintynyt esim kauppamatkalla, kaupassa käynnin jälkeen ongelma on monesti lähes poistunut. Toki saattaa alkaa vaivaamaan jos oikein kova pakkanen niin kotiin ajaessa. Auto käy tasaisesti, ei pätki, eikä meinaa tukehtua vaikka ei kierrokset nousiskaan kuin tuonne 3000rpm. Tuntuu lähinnä et vaikka kaasua painaa niin joku estää kierrosten nousun. Kiitos jo etukäteen jos tähän jotain vinkkiä löytyisi!  :o >:( ;)
No niin. Palaataanpa tähän rohjoon. Vanha vika selätetty niin uutta pukkaa. Elikkä mistähän mahtaa johtua kun auto alko pari viikkoa sitten nostelemaan kierroksia itsestään. Tyhjäkäynnillä kierrokset saattavat pompata hetkellisesti 2000-3000rpm ja tippuvat normaaliin. Saman saattaa tehdä ajossa, jolloin kylmällä koneella lämpömittari nousee "ryntäilyn" aikana tappiin ja palaa normaaliin tämän loputtua. Lämpöisellä koneella vastaavasti laskee nollille. Välillä kaasua käyttämällä tämä "ryntäily" päättyy. No viime päivinä ei oli kone kylmä tai lämmin ei lähde kunnolla käyntii vaaan meinaa tukehtua ja gaso haisee. Käynnistymisen jälkeen yleensä pari kertaa naukasee jonka jälkeen satunnaisesti nostaa kierroksia. Viimesen paripäivä startannut välillä heti ja välillä muutaman sekunnin starttauksen jälkeen. Onni onnettmuudessa, vihdoin syttyi moottorin häiriövalo, joten pääsee lukemaan vikakoodin. Tosin sekin välillä sammuu onnistuneen startin jälkeen  :D olen epäillyt kaasuläpän asentotunnistinta tai ilmamassamittaria, tosin tuo lämpömittarin temppuilu herättää kysymyksen myös maadoitusvista. Kertokaa ihmeessä jos on epäilys jostain tai oma kohtaista kokemusta. Kiitos jo etukäteen!!,  :) 8)


Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Lämpömittarin anturi ohjaa myös ruiskua, tuoho mun edellinen vaihto ( samal termarin ku samas kopas) sen ja oire oli et näytti völil nollaa ja hukku bensaan kastellen tulpatkin.

Ps. jos niin pahasti rikkaal et tulviibniin ota öljytikku ja kato onko bensaa liuennu öljyn sekaan. Haistaakin bensan jo tikusta ja on  luirua "vetisen" näköstä. Öljyt kantsii kyllä vaihtaa kun tulviminen saatu loppuun. Ei tee katillekaan kovin hyvää uida bensas.
« Viimeksi muokattu: 20.05.2018, 17:50:07 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

milzadude

  • Vieras
Kiitos. Tähän päädyin itsekkin päivällä kun käänsin virrat päälle ja mittari nousi tappiin. Siinä ihmetellessä varmistui tuo anturivikakin kun flekti lähti pyörimään vaikkei autolla ollut ajettu tunteihin.  Nyt viisaampana ennen starttia katsoo mitä lämpömittari tekee. Jos nousee punaselle niin ei muuta kun anturin piuhaa heiluttelemaan ja virtoja päälle/pois  kunnes palaa oikeaan arvoon. Starttaa ykkösellä. Ja ajossahan tuo ei tee kuin satunnaisiesti hetkellistä kierroksen nousua jolloin lämpömittari vastaavasti lähtee laskemaan.  Tuolloin bensaa ei pitäisi päästä öljytilaan, kun ei tule tukehtumis oireita. Öljyt muutenkin ok näköiset ja hajuiset. Vikakoodin ajattelin vielä huomenna lukea asian varmistamiseksi, vaikka aika selvästihän se vika tuossa lämpöanturissa on. Ei muuta ku anturikaupoille, vika kuntoon ja kovaa ajoa!  8) ;)

milzadude

  • Vieras
Noniin. Edellisen jäähdytinnesteen lämpötila-anturin vika on palannut hiukka eri muodossaan uuteen anturiin. Vanha anturi tiputteli lämpöjä kesken ajon kylmälle jolloin moottori lisäsi kierroksia. Myös virrat päälle laitettuna saattoi mittari nousta tappiin jolloin ei startannut. Vikakoodin antoi "jäähdytinneste lämpötila-anturi ylijännite" . Nyt saattaa kestää pitempi tovi kunnes lämpömittari pomppaa normaalille korkeudelle vaikka moottori olisi kuuma. Myös seilaa viivan verran normaalilämmöistä. Kerran nous punaselle jolloin otti kierroksia itsestään. Vaikka kone on kylmä alkaa flekti toisinaan pyöriä heti kun virrat kääntää päälle. Mielenkiinto kohdentuu uuteen vikakoodiin joka on "jäähdytinneste lämpötila-anturi korkea jännite". Onko anturi siis jälleen sökö vai mistähän muusta tuo korkea jännite voisi johtua? Tuskin sinne liikaa virtaakaan pitäisi päästä. :idiot2: >:(

 

Elekma  Autoracing