Autodiagnoosi  Carcom Oy

-96 850 kytkinremppa

  • 2 Vastauksia
  • 1931 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AleksiVee

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
-96 850 kytkinremppa
« : 22.02.2018, 23:35:56 »
Eli olis kytkin tulossa tiensä päähän ja pähkäilin säästänkö huollon rahat ja teen ite vai vienkö suosiolla huoltoon

Eli lueskelin kyllä foorumilta aiheesta mutta mitään järkevää keskustelua en löytänyt. Eli millainen homma olisi itse vaihtaa /
Onnistuuko ilman nosturia ja mitä tulisi ottaa huomioon? ei kiitos arvailuja mielellään tietoa niiltä joilla on kokemusta

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: -96 850 kytkinremppa
« Vastaus #1 : 24.02.2018, 12:23:31 »
Bensa vai diesel? Itsellä kokemusta vain bensavehkeistä.

Englanninkielinen ohje:
http://www.volvotips.com/index.php/850-2/volvo-850-s70-v70-c70-service-repair-manual/volvo-850-clutch-removal-installation-manual/

Aikaisempi keskustelu:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=70470.0

Youtubesta Robert DIY:n videoista selviää kanssa aika paljon hyödyllistä:
https://www.youtube.com/watch?v=NSMM8pXId5c

Itse jumppasin ihan pukkien päällä. Etupää ilmaan, pukit siten että saa apurunkoa tiputettua.



Pyörät pois, kuskin puolelta sisälokari pois, vetoakselit pois. Napamutteri oli itsellä muistaakseni 36 mm, niistäkin saattoi olla paria eri mallia (ja X70-sarjalaisissa saattoi olla mutterin sijaan pultti) - Ennen projektiin ryhtymistä siis varmista että löytyy napamuttereihin tarvittavat hylsyt ja mielellään järeähkö mutterimopo että saa auki... Pitkä jatkovarsikin voi toimia, mutta tiukassa nuo joka tapauksessa ovat!

Kuskin puoleinen vetari on joskus vähän hankala irroittaa laatikosta, siihen on oma erikoistyökalunsa olemassa (Volvo 999 5462). Ite nykäisin ronskisti vetarista, eli käytin vetoakselia liukuvasarana - en varsinaisesti voi suositella ko. konstia, voi käydä kipeää sisänivelelle...

Kuskin puolelta joustintuki eli iskaritolppa pois, olkakappale ja pyörännapa siinä mukana myös pois... Kannattanee ehkä irroittaa myös alatukivarsi tieltä pois. Jarrusatulan voinee ripustaa pyöräkoteloon roikkumaan, itsellä se oli näköjään irti ja letku tulpattuna (tein muutakin remonttia siinä samalla...)



Syyläri voi jäädä paikoilleen, mutta flekti koteloineen täytyy nostaa pois, että saa tilaa startin irroitukseen.





Laatikon päältä rojut pois - ilmanputsarikotelo ja akku pois, vaihteensiirtokaapelit irti, kytkimen työsylinteri irti... Laatikosta ylöspäin sojottavan vaihteensiirtovivun otin tieltä pois, lähtee kun naputtelee sokan irti.





Huolellisesti vaan katsoo ettei laatikkoon jää mitään kiinni - takapuolella on ainakin vanhemmissa nopeusanturi, jonka liitin syytä muistaa irroittaa.

Hammastanko otetaan irti apurungosta tai rattiakselin nivel irti, kuten itse tein (ei kannata sen jälkeen pyöritellä rattia tai liikuttaa hammastankoa). Paisuntasäiliön voi nostaa irti kiinnikkeestään, en ole varma onko sen letkuissa tarpeeksi varaa koneen kallistamista ajatellen... Kannen takapäästä menee pari maadoituspiuhaa koriin, ne otin irti.

Hallitunkki kannattamaan apurunkoa, jonka oikean puoleiset kiinnituspultit löysälle ja kuskin puolelta kokonaan irti. Lasketaan tunkkia hitaasti ja annetaan tekniikkapaketin kallistua, välillä vilkuillaan konehuoneeseen ettei ole unohtunut kiinni sellaisia letkuja/piuhoja joissa ei riitä pituus kallistusoperaatioon. Rattiakselia joutunee houkuttelemaan irti hammastangosta, itse levitin kiristystä naputtelemalla talttapäämeisselin väliin. Varmistuksena käytin vielä kuvan mukaisesti lankkua.





Koneen ja laatikon väliset pultit pois - olikohan niitä paria tai kolmea eri pituutta, eli syytä laittaa johonkin missä pysyvät järjestyksessä. Tekniikkapaketin takimmainen tukikumi ja sen korvake irti laatikosta.

Varmistetaan, että laatikon irroittamiseen on tarpeeksi tilaa ja nytkytellään se irti koneesta, vedetään suoraan sivulle. Itse istuskelin pyöräkotelossa ja keplottelin laatikon syliini, se on sitten aika painava - jos on kaveri niin helpompi tehdä kahdestaan...



Asetelman kuusiokolopultit irti, asetelma ja kytkinlevy pois. Vanhoista nylppäytyi kanta ainakin yhdestä, joten laitoin uudet ruuvit tilalle:



Otin vauhtipyöränkin irti, koska kampiakselin takastefa vuoti:



Vanha stefa irti ruuvin avulla, uuden naputtelin paikalleen vasaralla ja puupalikalla:





Kasaaminen uusilla osilla päinvastaisessa järjestyksessä, levyn keskittäminen asetelmaan onnistui ainakin minulta ihan silmämääräisesti. Kiristysmomentteja ym. virallisia ohjeita löytyy tämän viestin ekasta linkistä. Suositushan on laittaa uusia pultteja/muttereita sinne sun tänne - itse uusin tällä kertaa vain asetelman pultit... Jokainen tehköön ihan omalla vastuulla sitten!

Sisälokaria irroittaessa sitten joutuu poraamaan pop-niitit pois, Biltemasta saa uudet:
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasityokalut/Niittipistoolit-ja--tyokalut/Alumiinimuoviniitti-2000032460/

Tai jos ei halua pop-niittejä laittaa, niin suurentaa reiät 8-millisiksi ja laittaa tuollaiset:





Löytyy nimikkeellä Restagraf 10735 / Motonet 47-1798. Vähän isommat kannat noissa on, jos se nyt jotakuta häiritsee. Hyvänä puolena nuo kestävät irroittamista ja takaisin laittamista lähes loputtomasti :)

Poissa belem

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • www.vrcf.fi
Vs: -96 850 kytkinremppa
« Vastaus #2 : 03.03.2018, 16:42:20 »
Hieno esitelmä, itse otin viime kesänä kaksi kertaa koko moottorin pois, ei iso homma, vain vetarit ja pakosarja irti ym pienemmät jutut, nousee helposti.



 

Autoracing  KL-varaosat