2003 -2004 malli on täysin eri auto kuin 2004 puolivälissä tullut uusi malli. Jatkossa viittaan uudempaan malliin.
Alkusarjan autoissa tyyppivikana etuovien johtosarjan liittimen hapettuminen ja bensapumpun ohjausyksikön vastaava vika. Molempia on aikoinaan korjailtu takaisinkutsuilla mutta kaikkia autoja ei ole korjattu. Lisäksi tyyppiviaksi voisi laskea heikot alkuperäiset pyöränlaakerit. Omassa autossa nyt SKF:n ja FAG:n laakerit ja ne kestävät.
Muuten melko normaalia osien kulumista - alustapalikoiden vaihtorumba alkaa hieman ennen 200 000 km.
1.6 ja 1.8 bensakoneet ovat Fordin ja ainakin osaa niistä vaivaa samankaltainen männänrengasongelma kuin VW TSI-moottoreita. Alkavat syödä hurjasti öljyä; vika ilmenee 200 tkm kohdalla aikaisintaan ilmeisesti.
Ei ruostu kovin herkästi mutta esim. nyt omassa 2005 -mallissa on pientä kukintaa vasemman etulokarin kaaressa ja pieni paikallinen maalin kulumisesta johtuva vika takaluukussa rekisterikilven yläpuolella.. Pitää paikata kesällä...
Jos itse ostaisin vanhan S40:n, katselisin Volvo-koneisia eli 2.4, 2.4i, T5 tai D5 -versioita.