Autoracing  KL-varaosat

Pakoputken rakentaminen, sekä katin tyhjentäneitä, kokemuksia?

  • 40 Vastauksia
  • 28819 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Katin tyhjentäneitä, kokemuksia?
« Vastaus #15 : 15.09.2011, 19:44:34 »
Onko tällä operaatiolla vaikutusta bensa vapariin?  Mites päästöt?

Mie en tiijä millanen bensa autojen päästömittaus on, mutta olin lukevinani ettei onnistuis bensa autoissa moinen.

Meniskös niin että hengitys paranee ja päästöt kasvaa.

Ainakin dieselissä näky olevan silleen että kun katti oli tyhjennetty, niin poistui yksi savun ja noen kerääjää. Ja mitä tietoja etsin, niin dieselin savutus arvot tippuisivat jonkin verran, mutta siitä saan tietoja vasta leimaa ennen...

Tässä on varmaan takaa-ajatuksena että meneekö katsastuksesta läpi tyhjällä pöntöllä.

Dieselissä muiden kokemusten perusteella ei pitäs olla ongelmia.  :)

Niin ja nyt huomasin sen, jotta pöllyytys loppu, kun ei ole nokea "varastossa"

Kattiin ei laittettu väliputkea, vaikka joku sanoi että kumisis, mutta en minä mitään kuminoita huomannu.

Suunnitelmissa olisi katin perään laittaa 3" rännistä ja läpivirtaavalla pöntöllä, mutta lukiessani löisin että ei sais 1.1997 jälkeen käyttöön otettujen autojen putkistoihin sais tehdä muutoksia, tiijä sitten  :idiot2:

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3078
Vs: Katin tyhjentäneitä, kokemuksia?
« Vastaus #16 : 15.09.2011, 19:46:33 »
Eikös sen voi laittaa paikalleen aina leiman ajaks.  ELK

Näinhän moni tekee ELK.

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Onkos kellään kokemusta putken kasaamisesta vaikka motonetin palikoista? Kiinnostais jatkaa katilta taakse 3" putkella, ja yhdellä läpivirtaavalla pöntöllä. Millaset osat pitäs ostaa jotta kasaus onnistuis helposti? Kuinka paljon suoraa, millasia mutkia, monta ja kiinnikkeet ja kannakkeet?

Niin ja millanen pönttö tuohon tiiseliin? Olis kiva saada vähän äänimailmaakin...

Volvo V70 -97 TDI

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Ite tuohon äRRään väsäilin putkiston.
Tosin ei ole E hyväksyttyjä osia, katsotaan mitä inssi sanoo.. :idiot2:

Yht. 6kpl 90asteen mutkia, 2kpl 30asteisia. (4 90asteen mutkia oli pienisäteisiä hitsattavia)
n. 2,5m putkea.
Race katin, 200cel, pitäs virrata ahistamatta 500hp:hen asti.

Takapöntöt oli simonssin tekeleitä.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa h4nkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • Dieselisti
Vs: Katin tyhjentäneitä, kokemuksia?
« Vastaus #19 : 15.09.2011, 21:22:29 »


Kattiin ei laittettu väliputkea, vaikka joku sanoi että kumisis, mutta en minä mitään kuminoita huomannu.

Suunnitelmissa olisi katin perään laittaa 3" rännistä ja läpivirtaavalla pöntöllä, mutta lukiessani löisin että ei sais 1.1997 jälkeen käyttöön otettujen autojen putkistoihin sais tehdä muutoksia, tiijä sitten  :idiot2:
Väliputki virtaisi paremmin, kuin tuollainen ylimääräinen "paisuntasäiliö" keskellä putkea. :)
Muutoin vakiokuntoisessa autossa et eroa huomaisi.

Tuo säännös meni jotenki sillain, että pitää olla hyväksyntämerkinnät osissa/valmis putkisto jonka sinne laittaa. Eli kauheesti kaikkia E- CE- ja EY merkintöjä vaan putki täyteen ja kokeilemaan.. :D
Takavetoisia menneitä:142 Deluxe 1971-> 144 GL 1972-> 340 GL 1987-> 245 SE 1993
Etuvetoisia menneitä: V70 Tdi 1998->440Tbo 1990-> 460 1,8i 1994-> V40 D2 2014-> V50 D5 2008->V70 D3 2013->S60 D3 2011

Nyt käytössä:  XC60 2014 ja volkkari

Poissa Tonskulii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1430
Vs: Katin tyhjentäneitä, kokemuksia?
« Vastaus #20 : 15.09.2011, 22:11:24 »
Näinhän moni tekee ELK.

Tai, jos tulee sanomista noiden kaikkien eri merkintöjen takia, niin rakennamme kokonaan uuden 3'' rännin alusta loppuun, ja käytämme vakioputkistoa vain leimalla. ELK

Eikai mikään aivan hurja savotta kerran vuodessa tehtäväksi jos auton saa ylemmäs..?  ???
EX: 850 2.5 10V -95 10/09 - 7/10
EX: C70 2.5T -99 7/10 - 10/10
NYK: 855 2.0 T-5 10/10 -->

Poissa HTK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 597
  • www.vrcf.fi
Vs: Katin tyhjentäneitä, kokemuksia?
« Vastaus #21 : 15.09.2011, 23:51:53 »
Eikai mikään aivan hurja savotta kerran vuodessa tehtäväksi jos auton saa ylemmäs..?  ???

Ei. Vakioputkihan on yhtenäinen katilta taakse, eli loppupätkä on helppo. Eli liitos auki ja putken voi vetää pois alta. Alkupää taas on hankalampi. Tosin enemmän hyötyy esim. Simonsin putkella kuin pelkällä katin poistolla. Jos ajatellaan niin että paljonko normaalissa Tvitosessa on tehoa, ja paljonko tuo mahdollisesti tuo, niin ei se prosentuaalisesti ole paljon. Entisessä autossani käytin kattia vain katsastuksessa, mutta tuo joka kertainen putkirumba oli aika älytön verraten hyötyyn.

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
tuo joka kertainen putkirumba oli aika älytön verraten hyötyyn.

Eli jos jotain ns "laillista hyötyä" haluaa laittaapi hyväksytyn virtaavamman katin sinne :idiot2:

eikö noissa 200cel kateissa ole ollut sitä vikaa että lampadan valo alkaa palamaan/vilkkumaan? koska on liijan virtaava alkuperäiseen verrattuna. puhumme bensa koneista
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Eli jos jotain ns "laillista hyötyä" haluaa laittaapi hyväksytyn virtaavamman katin sinne :idiot2:

eikö noissa 200cel kateissa ole ollut sitä vikaa että lampadan valo alkaa palamaan/vilkkumaan? koska on liijan virtaava alkuperäiseen verrattuna. puhumme bensa koneista

Ei ole ollut ongelmia lampda valon kanssa, ainakaan itsellä, vielä.

Tais ongelmat alkaa noiden 100cel kattien kanssa.

Yhteen autoon aikasemminkin tein ite rännin, mis ois tarvinut olla E hyväksynnät.
Katsastuksessa ei sanottu mitään, vaikka useammalla konttorilla kävin.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa -PENA-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 387
Itse myös tyhjensin keväällä katin omasta TDI:stä. Autolla oli tuolloin ajettu 355 tkm, ei se ainakaan huonommaksi muuttunut operaation jälkeen. Vielä pitäisi joskus rakentaa putki uusiksi katilta taaksepäin, tai ainakin korvata tuo takavaimennin jollain läpivirtaavalla vaimentimella.
- Volvo S80 2,4D Aut. -08
- Volvo S80 D5 Aut. -08

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Katin tyhjentäneitä, kokemuksia?
« Vastaus #25 : 16.09.2011, 10:25:56 »
Eikös sen voi laittaa paikalleen aina leiman ajaks.  ELK

Juuri näin, mutta ajattelin asiaa alunperin selventää siksi, ettei kenellekään pelkästään tätä topicia lukevalle jää käsitystä että bensoissa voisi tehdä homman yhtä huolettomasti kuin dieseleissä.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Sjos, menikö noi 6kpl 90mutkia katilta taakse päin? Niin ja oliko sulla yhellä vai kahdella putkella?

Perhana kun auto oli eilen montulla, eikä tullu kateltua sitä loppu pätkää... Ajatuksena olisi katkasta katin jälkeen putki ja liittää siihen 3" putkea, mutta mites tuo pönttö? Laitetaanko orkkis paikalle, vai puskurin juureen?

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Kylläpäs saadaan pakoputki kuulostamaan vaikealta laitteelta :D

Eli laitetaan nyt muutama selvennys vielä...
V70 on tyyppihyväksytty auto, jossa putkenkin pitäisi olla hyväksytty, eli lain mukaan omatekoinen ei kelpaa.
850 ei vielä ole tyypitetty, eli siihen voi tehdä putken itse kunhan melutasot pysyy rajoissa...

Dieselissä katin voi tyhjentää, sillä päästömittauksessa mitataan vain näkyvän savun määrää, eikä muuta. Kattihan ei sitä savua ainakaan vähennä, eli dieselin päästöissä ei tosiaan näy katin tyhjennys. Poistaahan sitä ei kokonaan saa, sillä vähäpäästöisestä autosta puhutaan.

Bensakäyttöisessä autossa ei päästöt mene sinnepäinkään ilman kattia, eli siitä ei voi kattia tyhjentää ja mennä leimalle.
Vakiotehoisessa T5:ssä tms. ei katin poistolla saavuta mitään, pieni placebovaikutus ehkä...
Alkuperäinen downpipe mutkineen ahdistaa paljon enemmän.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Eli itsekkin oli olisi tarkoitus tehdä katsastuksen jälkeen katin korvausputki.

Jos sillä on jotain merkitystä vapari bensa autossa?

V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Mites paljon ne konttorilla katsoo, jos siellä menee kirkas uus putki, joka on alkuperäistä paksumpi? Ja jos pöntöstä löytyy joku merkintä? Itse asiassa, mitä merkintöjä pitäis olla putkessa tai pöntössä?

 

RallyBaron  Samppasport