Samppasport  Futurez

Tukivarsi

  • 5 Vastauksia
  • 2020 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Aleksi08

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Tukivarsi
« : 22.05.2018, 08:50:15 »
Hei. Tälläisestä kuvan mukaisesti varresta katkesi pultti poikki, joka tietysti myös jäi korvakkeen kierteisiin kiinni. Pari kysymystä paremmin tietäville:
millä keinolla tuon pultin pään saisi parhaiten kierteistä irti?
Mikä tuon kuvan mukaisen varren osan virallinen nimi on?
Kiitos mahdollisista vastauksista!
Aleksi



Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Tukivarsi
« Vastaus #1 : 22.05.2018, 11:58:15 »
Reaktiotangoksi minä tota vartta olen kutsunu. Oletan että aukaistaessa katkes -> jumissa. Ruosteenirrottimella ja lämmöllä kannattaa lähteä hellimään tota.

Yks toimiva konsti on vaikka vingulla putsata katkennu pultin pää ja hitsata mutteri päähän. Jäähdyttyä kokeilee aukasta.

Tossahan pääsee poraamaan vaikka vastapuolelta? Yks on että poraa pultista läpi ja katkenneen pultin ulosvetosarjalla yrittää ronkkia sen pois. Suosittelen kunnolla kuumentamista jotta noi toimii.

Ultimaattinen ratkaisu on porailla koko pultti veks ja vaikka time-sertillä uudet kierteet.

Joka tapauksessa käy kierteet tapilla ja leikkuuöljyllä läpi. Kierre on M14  :)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa TunturiPappa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: Tukivarsi
« Vastaus #2 : 10.06.2018, 22:01:07 »
Poralla pultti pois ja tapilla kierre puhtaaksi.

Mahtaako olla varaa suurentaa kierrettä M16 kokoon?

Jos lipeää poratessa jenkaan.
« Viimeksi muokattu: 10.06.2018, 22:03:03 kirjoittanut TunturiPappa »
740 -84 B19E     "aukki-volvo"
V70 -97 D5252T "vanha-bertta"
V70 -00 B5244   "neesi"

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Tukivarsi
« Vastaus #3 : 12.06.2018, 21:16:58 »
Poralla pultti pois ja tapilla kierre puhtaaksi.

Mahtaako olla varaa suurentaa kierrettä M16 kokoon?

Jos lipeää poratessa jenkaan.

Väitän että kierteen voi suurentaa mutta puslasta se onkin sit kenkkumaisempaa...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa TunturiPappa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: Tukivarsi
« Vastaus #4 : 12.06.2018, 21:38:44 »
Väitän että kierteen voi suurentaa mutta puslasta se onkin sit kenkkumaisempaa...
Jos mahdollista käyttää pinnapulttia, ei tarvitse puslan reikää suurentaa.
740 -84 B19E     "aukki-volvo"
V70 -97 D5252T "vanha-bertta"
V70 -00 B5244   "neesi"

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Tukivarsi
« Vastaus #5 : 13.06.2018, 08:44:28 »
Jos pultti katkesi noin suurinpiirtein reiän suun tasolle niin paksu korilaatta/prikka reiästä hitsaten kiinni jämän päähän ja päälle iso mutteri kovalla virralla hitsaten. Sitten käännetään auki, kun nitkahtaa aukipäin käännetään takaisin kiinni. Noin pikkuhiljaa nitkutellen lähtee irti. Jos ei mahdollisuutta hitsata niin ensin jollain 3-4 millin poralla reikä pultistä läpi, sitten isommalla poralla esim. 6 mm. Tässä vaiheessa voi kokeilla hakata torx-hylsyn reikään ja kokeilla lähteekö vääntämällä auki. Jos ei niin porataan esim 10 mm poralla läpi. Nyt reiässä ei enää ole juuri kuin pultin jengat, puukolla tms. naputtelee pultin jämät irti kierteistä. Vastakierretapit, pultinulosvetosarjat yms. kannattaa jättää ostamatta, hukkaan heitettyä rahaa kun todennäköisesti katkeaa reikään ja sitten ei enää poraillakaan irti. En muista millainen paikka tuossa on siellä korvakon takana, mahtuisiko jämä tulemaan ulos takapuolelta kun vääntäisi sitä kiinnipäin? Poralle keskelle reikä ja tox-hylsy hakaten reikään ja vääntöä.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron