Autoracing  KL-varaosat

V50 2.0D hiukkassuodatin

  • 228 Vastauksia
  • 138545 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #120 : 21.04.2015, 17:12:37 »
Pitäisikö tuon ylläpitopolton tapahtua kuinka usein, koska nyt poltto tapahtuu n. 20-30 km välein.

Normaalisti n. 800-1000km välein, mutta nyt varmasti ohjelmassa jokin pielessä kun noin usein polttelee.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Mikse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #121 : 16.08.2015, 13:44:18 »
Hei,

Auto polttelee hiukkassuodatinta 160-180km välein. Ajo on 95% työmatka-ajossa maantieajoa 75km/suunta. Autolla ajettu 160tkm, merkkiliikkeen täysi huoltohistoria ja pönttö vaihdettu 120tkm kohdalla. Vikavaloja/koodeja ei ole. Käytin auton Auto-Killassa, josta sen ostin, ensin sanoivat, että jos termostaatti ei nosta lämpöjä yli 86C niin voi tehdä omatoimisesti polttoja. No termari näyttää 82C joten se vaihdettiin mutta mikään ei muuttunut. Tämän jälkeen alkoi ääni kellossa muuttua ja väittävät, että jos auto "ei oireile tai anna vikakoodia niin auto on kunnossa".
Onko vinkkejä mistä lähteä etsimään vikaa?

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #122 : 17.08.2015, 00:19:43 »
Hei,

Auto polttelee hiukkassuodatinta 160-180km välein. Ajo on 95% työmatka-ajossa maantieajoa 75km/suunta. Autolla ajettu 160tkm, merkkiliikkeen täysi huoltohistoria ja pönttö vaihdettu 120tkm kohdalla. Vikavaloja/koodeja ei ole. Käytin auton Auto-Killassa, josta sen ostin, ensin sanoivat, että jos termostaatti ei nosta lämpöjä yli 86C niin voi tehdä omatoimisesti polttoja. No termari näyttää 82C joten se vaihdettiin mutta mikään ei muuttunut. Tämän jälkeen alkoi ääni kellossa muuttua ja väittävät, että jos auto "ei oireile tai anna vikakoodia niin auto on kunnossa".
Onko vinkkejä mistä lähteä etsimään vikaa?

Ja tuo lämpötila on 76astetta ja jos sitä ei saavuteta niin ei polttojakaan tehdä. Merkkiliike on kyllä päällikkö näissä, no on sulla onneksi uusi termari.

Mutta asiaan, selkeästi liian usein polttelee (tarkkaile moottoriöljyä ettei ylitäyty) se on varma asia. Tuohon taas voi olla montakin syytä mitkä yleisimmät on EGR, mikä jää raottelemaan auki tai eropaineanturi tai eropaineanturin johtosarja sekä anturin letkut. Nuo kannattaa käydä läpi ja jos kaikki on kunnossa ja homma jatkuu niin suosittelen DPF:n poistoa jos aikoo autoa pitää. Liika tutkiminen maksaa jo poiston verran ja poiston jälkeen ongelmia ei ole.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Mikse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #123 : 17.08.2015, 11:09:34 »
Auto ollut vasta muutaman viikon eli tarkoitus on pitää pitkään ja myyjän piikkiin menee korjaukset.
Onko noista mainitsemistasi vioista mitkä sellaisia, että vikakoodia ei anna vaikka olisikin ihan rikki?
Katoin tänään öljyt ja pinta on melkein 10mm yli rajojen. Pitääpä kiikuttaa auto pikaisesti takaisin huoltoon.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #124 : 17.08.2015, 12:46:01 »
Auto ollut vasta muutaman viikon eli tarkoitus on pitää pitkään ja myyjän piikkiin menee korjaukset.
Onko noista mainitsemistasi vioista mitkä sellaisia, että vikakoodia ei anna vaikka olisikin ihan rikki?
Katoin tänään öljyt ja pinta on melkein 10mm yli rajojen. Pitääpä kiikuttaa auto pikaisesti takaisin huoltoon.

Älä juu aja ylimääräistä tai saat hankkia uuden moottorin. Tuo homma menee merkkiliikkeessä juuri noin eli jos ei ole vikakoodeja niin auto on ehjä... Pitää osata myös tulkita livedata-arvoja, koska jokin osa saattaa olla viallinen, mutta toimii vielä kuitenkin raja-arvojen sisällä eli vikakoodiakaan ei tule, tätä yleensä merkkiliike ei osaa suorittaa. Mutta noista manitsemistani johtosarjavika yleensä aiheuttaa koodin tai sekin riippuu mikä kolmesta johtimesta on poikki. Muut mainitsemani ei luo vikakoodia jos toiminta on raja-arvojen sisällä.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Mikse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #125 : 24.08.2015, 17:33:50 »
Auto kävi uudestaan auto-killassa ja oli tarkoitus tehdä pakkoregenerointi ja tutkia vikaa. Löivät auton töpseliin niin oli kuulemma ilmoittanut jotakuinkin "hiukkasloukku vaihdettava välittömästi". Nyt on sitten uusi pönttö.
Se miksi uusi pönttö on tukkeentunut 50tkm jäi mysteeriksi. Kannattaa varmaan käydä vielä patistamassa huoltoa syyn selviämiseksi ettei uusikin pönttö mene ennen aikojaan.
Onko heittää arvauksia miksi pöntön elinikä jäi lyhyeksi? Soitin vielä edelliselle omistajalle ja ihan suomilöpöä on tankattu eli venäjän dieselin piikkiinkään tätä ei voi laittaa.
« Viimeksi muokattu: 24.08.2015, 20:11:21 kirjoittanut Mikse »

Poissa maza88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #126 : 24.08.2015, 19:48:33 »
Kato ne pöntöstä tulevat kaks kumiletkua läpi ettei oo murkkeentunu...

m.volvonen

  • Vieras
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #127 : 24.08.2015, 20:15:14 »
Jotenkin on semmoinen kutina että ilman egr:ää loukku kestäisi ikuisesti. Vaikka se toimisi ihan oikeinkin niin silti sopivasti kun kiusaa saa tuprahduksia putkesta (ilman loukkua), mutta egr tukittuna pakokaasu on aina noetonta. Joten joku egr:n vuoto tai likainen imusarja tms. voi vaikuttaa siihen.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #128 : 24.08.2015, 21:22:53 »
Jotenkin on semmoinen kutina että ilman egr:ää loukku kestäisi ikuisesti. Vaikka se toimisi ihan oikeinkin niin silti sopivasti kun kiusaa saa tuprahduksia putkesta (ilman loukkua), mutta egr tukittuna pakokaasu on aina noetonta. Joten joku egr:n vuoto tai likainen imusarja tms. voi vaikuttaa siihen.
[/quote

Täysin samoilla linjoilla ja tsekkaa ne eropaineputket vielä varmuudeksi.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Mikse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #129 : 01.09.2015, 12:47:44 »
...ja tarina jatkuu.

Pöntön vaihto ei muuttanut tilannetta, edelleen poltti tiuhaan. Nyt auto taas haettu huollosta ja nyt oli joku softapäivitys tehty paineanturille. Paine-ero oli ennen päivitystä 0,5-1,7kpa ja päivityksen jälkeen. 3,5-4,8kpa. Sitten oli vielä maininta huoltolapussa että tyhjäkäynnillä oltava 3,2. Tiskin takana henkilö ei ymmärtänyt asian päälle mitään niin ei selvinnyt mitä oikeasti ovat tehneet.
Onko tuossa mitään tolkkua?

Poissa GOYA

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #130 : 04.09.2015, 02:07:51 »
Terve kaikille, ensimäinen kertaa täällä foorumilla !!!

Vähän omasta kokemuksesta...

Autoni on 2009 V50 R-design 2.0D automaattilaatikolla,195tkm (ostettaessa 172tkm), tuotu Virosta (alkup. Italia).
Tosi nätti peli ja erittäin siisti sisältä ja päältä :-)

Ja sitt pönttö alkoi temppuilemaan yhä useammin (vikavalo "soot filter full") niin heti ymmärsin että ei oo ikinä vaihdettu. Ja tuo pönntö jostain syystä aiuhetti välillä myös muita vikavaloja >:(
No, mitäs tässä, päätin tyhjentaa sen pois ja optimoida kone: softa (motorbit stage1;136hv->166hv/320nm->375nm) + pöntön leikkaus/tyhjennys/pöntön poiskytkentä oli ~ 800€ luokka.

Kulutus on pienentynyt noin puol litraa satkulla, ennen ohjelmointia ~6l seka ajossa ja ohjelmoinnin jälkeen ~5.5l.  :)
Ja jos ajat tasaisesti 80 km/t kutosella loppuun ajettuna kesärenkailla, lopputulos on 3.5l  O0

http://tinypic.com/view.php?pic=316w70i&s=8

Mutta tietenkin, tietokone valehtelee noin 0.7-0.8 (mitattu!) jota pitäisi lisätä tuohon lukemaan :pomo:

Tosi hyvin on pelannut volvo ei minkäänlaista kiukuttelua,  olen tyytyväinen lastutukseen :) Ainoastaan jotenkin ei tuntuu paljo mitä lisää voimaa/vääntöä niin kuin odotin, jotenkin suunnilleen että ei lähes mitään muutosta on tullut olenkaan ?!? Tai olen vain tottunut siihen välillä...

P.S. Volvotdi:lle, ehkä pikkuinen offtopic kysymys mutta...onko sinun autoille on tehty fyysisestta muutoksia kun on lisaty niin paljo hv/nm? Esim. nuo Merssulle muutos oli aika iso (C200CDI BE Avantgarde -11 (136/330 -->212/521) :o Välijäähdytin?Turbo?Jotain muuta?
Kiitti  O0
« Viimeksi muokattu: 04.09.2015, 02:10:56 kirjoittanut GOYA »

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #131 : 04.09.2015, 10:41:22 »

No, mitäs tässä, päätin tyhjentaa sen pois ja optimoida kone: softa (motorbit stage1;136hv->166hv/320nm->375nm) + pöntön leikkaus/tyhjennys/pöntön poiskytkentä oli ~ 800€ luokka.

Tosi hyvin on pelannut volvo ei minkäänlaista kiukuttelua,  olen tyytyväinen lastutukseen :) Ainoastaan jotenkin ei tuntuu paljo mitä lisää voimaa/vääntöä niin kuin odotin, jotenkin suunnilleen että ei lähes mitään muutosta on tullut olenkaan ?!? Tai olen vain tottunut siihen välillä...

P.S. Volvotdi:lle, ehkä pikkuinen offtopic kysymys mutta...onko sinun autoille on tehty fyysisestta muutoksia kun on lisaty niin paljo hv/nm? Esim. nuo Merssulle muutos oli aika iso (C200CDI BE Avantgarde -11 (136/330 -->212/521) :o Välijäähdytin?Turbo?Jotain muuta?
Kiitti  O0

Tervetuloa puolestani foorumille!

Tuosta mersusta, siihen ei ole tehty mitään fyysistä muutosta vaan ainoastaan ohjelma. Tuossa mersussa on periaatteessa sama 4-syl kone kautta linjan eli 180, 200, 220 ja 250cdi. Kaikissa sama OM651-mallin moottori. 180 ja 200cdi vaan ainoastaan yhdellä turbolla, isommat kahdella. Suuttimet ovat suuret (kaikissa samat) ja turbo tuottaa hyvin ilmaa, joten nuo mahdollistaa helposti saadut tehot. Sama muutos siis saadaan vaikka olisi 180cdi (122hv ja 280Nm --> 212hv ja 521Nm) Coolerit, perät, jne ovat kaikissa samat.

Volvostasi, aika vähän otettu ulos joten ei varmasti juuri tunnukkaan eroa vakioon. sellainen 180hv ja reilu 400Nm on jo mukava ja tuosta ei juuri kannata ylemmäs mennä kun alkaa vauhtipyörä pohjaamaan. Otettiinko samalla EGR pois käytöstä kun kerran ohjelmaa koskettiin? Toivottavasti otettiin vaikka et sitä maininnut.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa GOYA

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #132 : 06.09.2015, 18:50:13 »
Voi prkl että tuo ranskan kone ei kestä enemmän ;D
Ohjelmointi äijä sanoi että hän ei uskaltanut ottaa enemmän tehoa, taso ykkonen oli ns. varmaa tapa.

Ja jos esim. mennään 166/375 -> 180/400 tasolle sitt varmasti taas on vaikea tuntea mitään eroa kun olen jo tottunut nykyiseen tilaan...
Luin jostakin että powershift laatikko voi kestää jopa 450Nm vääntöä, ainakin teoria kertoo näin :-) Näytää luotettava oleva boxi, en löytänyt mitään negatiivisia sanomista netistä.
Mutt yksi juttu vähän harmittaa, esim. jos ajan vakkarilla 80kmt kutosella ja pieni vastamäki on tulossa, laatikko vaihtaa vitoselle melko hermostuneesti , joskus jopa kaksi vaihdetta alaspäin ja sitten taas kohta vaihtaa takaisin kutoselle. Mielestäni se on tarpeetöntä muttä ehkä uusi ohjelma ehkäisee että laatikko saada liikaa stressiä suuremmalla vaihteella?

Kaveri ei ole sanonut nuo ventiilistä mitään, luulin et se on viellä auki....mitä muita etuja vois olla, paitsi tietysti se ei tukkeudu?

Voisin varmasti itse tulpatta se mutta palaako vikavalo silloin koko ajan?
Entisille Subarulle ei ollut mahdollista, vain oli pakko softan kautta tehdä poiskytkentä...
« Viimeksi muokattu: 06.09.2015, 18:51:57 kirjoittanut GOYA »

Poissa Mikse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #133 : 26.09.2015, 12:34:26 »
...ja tarina jatkuu.

Pöntön vaihto ei muuttanut tilannetta, edelleen poltti tiuhaan. Nyt auto taas haettu huollosta ja nyt oli joku softapäivitys tehty paineanturille. Paine-ero oli ennen päivitystä 0,5-1,7kpa ja päivityksen jälkeen. 3,5-4,8kpa. Sitten oli vielä maininta huoltolapussa että tyhjäkäynnillä oltava 3,2. Tiskin takana henkilö ei ymmärtänyt asian päälle mitään niin ei selvinnyt mitä oikeasti ovat tehneet.
Onko tuossa mitään tolkkua?
Nyt on jokunen tankillinen ajettu ja polttoväli melko tarkalleen 650km joka kerta, ajo on 95% maantieajoa. Osaisiko joku kertoa mitä tuolla huollossa on tehty kun itsellä jäi sellainen tunne, että hätäpäinen purkkaviritys paineanturin lukuihin. Jos valmistaja ilmoittaa normaaliksi polttoväliksi 800-1000tkm niin tuosta ollaan aika kaukana vaikka ajon pitäisi olla optimaalista pitkiin polttoväleihin.

Poissa djsacce

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • V50 2.0D -05
Vs: V50 2.0D hiukkassuodatin
« Vastaus #134 : 14.10.2015, 16:36:57 »
Hei vaan foorumille  :hello:

Uusi V50:sen omistaja ilmottautuu.

Onko nyt niin ettei Euro5 luokan dpf:ää voi tyhjentää ja softasta poistaa? Omassani ei vielä hirveästi oikuttele mutta voishan tuon tyhjätä ja optimoida tehot esille.

 

KL-varaosat  Race.fi