Futurez  Kulkukoira

V50 1,6d 2011 - Iso hetkellinen kulutus, kulku tukkoista

  • 10 Vastauksia
  • 3824 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nupen ilmaveivi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Tere. Seuraavanlaisen ongleman kanssa olen paininut jo tovin:

Esim. kylmänä liikkeelle lähtiessä hetkellinen kulutus saattaa huidella jossain 50l-60l/100km lukemissa. Lämmettyään lukemat hieman pienenevät, mutta polkaisemalla kaasun pohjaan saa silti jotain 30-40 litran lukemia aikaiseksi. Lisäksi auton kulku tuntuu hieman nuhaiselta. DPF poltto tuskin on kyseessä; flekti ei jää pyörimään sammuttaessa, eikä kulutus tästä laannu vaikka ajaisi satoja kilometrejä putkeen.

Mitä tehty:

Huollossa valittelin asiasta. DPF oli tukossa (~ 140tkm rullattu), mutta ei saatu siihen hätään uutta tilalle. Samassa huomattiin että DPF;n paine-eroletku oli puhki. Letkun vaihdon jälkeen kulki kuin unelma, ei ihmeellistä nykimistä kiihdyttäessä/liikkeelle lähtiessä, hetkellinen kulutus pysyi maltillisissa lukemissa, ja keskikulutus tipahti ~ 5,5l/100km -> 5,1l/100km yhtäkkiä. Lukemat ajotietokoneesta.

DPF vaihdettu ~ kuukausi sitten. Nyt keskikulutus hiipii taas kivasti ylöspäin, hetkellinen kulutus repii rekoista tuttuja lukemia, ja kulku on ihmeen nuhaista. DPF;n letkut tsekattu silmämääräisesti, eikä mitään vauroita havaittavissa.

Mitäköhän tässä keksisi?

Notes:

- ykkösellä ilman kaasua ryömiessä hetkellinen kulutus heiluu jossain 10-15l paikkeilla
- moottorijarrutuksessa hetkellinen kulutus on pyöreä nolla

Nimimerkillä ensimmäinen ja viimeinen volvo ikinä, mutta josko tällä nyt muutaman vuoden vielä vaikka väkisin.
« Viimeksi muokattu: 29.05.2018, 19:20:38 kirjoittanut nupen ilmaveivi »

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1,6d 2011 - Iso hetkellinen kulutus, kulku tukkoista
« Vastaus #1 : 29.05.2018, 19:52:50 »
Kiihdytyksissä ja pikkuvaihteilla ihan normi lukemilta kuulostaa. Vikakoodit olisi mukava tietää.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa nupen ilmaveivi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1,6d 2011 - Iso hetkellinen kulutus, kulku tukkoista
« Vastaus #2 : 29.05.2018, 20:11:24 »
Kiihdytyksissä ja pikkuvaihteilla ihan normi lukemilta kuulostaa. Vikakoodit olisi mukava tietää.
Todellako? Väitän kyllä että "normaalitilanteessa" ajotietokone antoi kiihdytyksissä ehkä max. 15 l lukemia, eikä milloinkaan tällaisia kymmenien litrojen kulutuksia.

Kun vika oli ennen dpf-letkujen uusintaa päällänsä, ei löytyny mitään tähän johdattavaa syytä koodeista vuosihuollon yhteydessä. Heitin auton tän jälkeen pian takas huoltoon siksi kun limpparimoodi pakokaasujen puhdistusjärjestelmä viasta johtuen iski päälle. Letkujen uusinta korjasi ongelmat toviksi. Tästä ~ kuukausi ja dpf uusittiin, sitten muutaman tuhannen kilometrin jälkeen taas tilanne päällä.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V50 1,6d 2011 - Iso hetkellinen kulutus, kulku tukkoista
« Vastaus #3 : 29.05.2018, 20:21:51 »
Kyllä ne hetkelliset kulutukset on herkästi kymmeniä litroja, niitä en tuijottaisi liikaa.

Keskikulutusta on jotain järkeä seurata, siitä näkee kyllä jos jokin vika nostaa kulutusta.

Millaisia lukemia DPF:n paineanturilta saa?
Onko mahdollinen suutinvika suljettu pois?


Nimimerkillä ensimmäinen ja viimeinen volvo ikinä, mutta josko tällä nyt muutaman vuoden vielä vaikka väkisin.
Kone on PSA:n, syytä niitä :D
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa nupen ilmaveivi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1,6d 2011 - Iso hetkellinen kulutus, kulku tukkoista
« Vastaus #4 : 29.05.2018, 20:52:24 »
Kyllä ne hetkelliset kulutukset on herkästi kymmeniä litroja, niitä en tuijottaisi liikaa.

Keskikulutusta on jotain järkeä seurata, siitä näkee kyllä jos jokin vika nostaa kulutusta.

Millaisia lukemia DPF:n paineanturilta saa?
Onko mahdollinen suutinvika suljettu pois?

Kone on PSA:n, syytä niitä :D
Rämisevät ja suhisevat sisätilat, ilman syytä laukeava varashälytin ynnä muut pikkuseikat lienevät kuitenkin ihan volvon omaa "ansiota" :-\

En osaa vastata kysymyksiisi, huoltoliikkeiden varassa tässä ollaan. 2 eri liikettä ovat tähän mennessä sanoneet tilanteen ollessa päällä että kaikki on kunnossa, että kait mä sit luotan heidän sanaan, enkä omaan perstuntumaan.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V50 1,6d 2011 - Iso hetkellinen kulutus, kulku tukkoista
« Vastaus #5 : 29.05.2018, 21:23:42 »
Rämisevät ja suhisevat sisätilat, ilman syytä laukeava varashälytin ynnä muut pikkuseikat lienevät kuitenkin ihan volvon omaa "ansiota" :-\

En osaa vastata kysymyksiisi, huoltoliikkeiden varassa tässä ollaan. 2 eri liikettä ovat tähän mennessä sanoneet tilanteen ollessa päällä että kaikki on kunnossa, että kait mä sit luotan heidän sanaan, enkä omaan perstuntumaan.
Sulle on sattunu se maanantaina tehty yksilö...

Millaisia huoltoliikkeitä nämä on olleet? Kunnon korjaamoja vai jotain "öljynvaihtajia"?

Ei nimittäin kannata ajaa sitä uutta DPF-pönttöä tukkoon JOS siellä nyt onkin ihan oikeasti jokin vika päällä.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1,6d 2011 - Iso hetkellinen kulutus, kulku tukkoista
« Vastaus #6 : 29.05.2018, 21:42:58 »
Paljonkos se kuluttaa tankkauksesta mitattuna?

Jos ei kulku ole kunnossa niin sitä voi selvittää. Turbo menossa?

Poissa Korppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1,6d 2011 - Iso hetkellinen kulutus, kulku tukkoista
« Vastaus #7 : 30.05.2018, 12:07:40 »


Millaisia huoltoliikkeitä nämä on olleet? Kunnon korjaamoja vai jotain "öljynvaihtajia"?

Ei nimittäin kannata ajaa sitä uutta DPF-pönttöä tukkoon JOS siellä nyt onkin ihan oikeasti jokin vika päällä.

Tämä. Yksi ketjuliikkeessä työskentelevä puolituttu, sanoi vaihtaneensa muutamaan V50 Volvoon hiukkassuodattimen, joten vaihtoi myös minulle. Hän ei vaan tiennyt että autolle pitää myös kertoa, että pönttö vaihdettu, kävin Biliassa kuittaamassa ja alkoi pelaamaan paremmin.

Poissa nupen ilmaveivi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1,6d 2011 - Iso hetkellinen kulutus, kulku tukkoista
« Vastaus #8 : 30.05.2018, 20:58:59 »
Palailen tuonnempana laskettujen kulutuslukemien kanssa.

Korjaamoista; eivät mitään öljynvaihtajia. Pienempi ja isompi korjaamo Tampereen seudulla.

Olisiko suositusta kenelle heittää tuonnempana autoa tutkittavaksi?
« Viimeksi muokattu: 30.05.2018, 21:00:33 kirjoittanut nupen ilmaveivi »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V50 1,6d 2011 - Iso hetkellinen kulutus, kulku tukkoista
« Vastaus #9 : 10.06.2018, 16:57:30 »
Nämä Volvon pikkudieselit tuntuvat olevan kovin herkkiä tukkimaan pöntöt ja niin poispäin. Tämä kannattaa ottaa huomioon autoa käytettäessä ja huollettaessa. Paljon lyhyttä ajoa ilman esilämmitystä ja harvoin kenkää niin mikä tahansa diesel alkaa kakistelemaan ennemmin tai myöhemmin
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Vs: V50 1,6d 2011 - Iso hetkellinen kulutus, kulku tukkoista
« Vastaus #10 : 10.06.2018, 17:26:21 »
Jos nyt lähdetään siitä, että mikä moottoriversio autossa nyt on, 109hv vai 115hv? Eri kone eri oireet eri viat.

Kummatkin moottorit mahdottoman hyviä ja käyttäähän noita samoja 5 muuta merkkiäkin. PSA tekee hyvät moottorit, piste. Ei puhuta tämän enempää mm. Volvon VEA:sta  ;D

Keskikulutus tosiaan kertoo enemmän kuin kiihdytyksessä hetkellinen. Jos nämä isot Treen liikkeet eivät osaa selvittää vaivaa niin tuo auto minulle tutkimuksiin, vaiva löytyy kyllä.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

 

RallyBaron  Samppasport