Ateho  Elekma

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15782 Vastauksia
  • 3285688 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1745
    • "T5RS70XC"
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12435 : 01.05.2018, 16:07:39 »
Thänks. Vähän tuommosista oireista lueskelin tuolta ulkomailta että vois tuo viallinen map aiheuttaakkin, ei vaan nuo kielet ihan täysin taivu ni ei voi olla satavarma mitä lueskelee. Pitääpä kuitenki tilailla uus ja testailla.
874 2.3 T5 -96          V70R 2.4T AWD -00          V60 3.0 T6 AWD -11

IG: @streetspiritgarage

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12436 : 01.05.2018, 17:35:31 »
Tuosta S40 joskus foorumeilta x40 ja vrcf lueskellu et jos ph1 yhdellä map ( korkeuspaine ) anturil kuten mulla ei meinaa juuri mihinkään mutta ph2-3 löytyy myös toinen mappi imusarjan päällä niin se jo vaikuttaa käyntiinkin.
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12437 : 01.05.2018, 22:36:57 »
Eikö ensimmäiset T4/2.0T käyttänyt ilmamassamittaria, ilmamäärän mittaukseen. Se painetunnistin on sitten sitä varten, jos ahtaa liikaa niin katkaisee bensa/sytkän, mutta ei se mikään varsinainen MAP-anturi ole.

400-sarjan turboissakin on painetunnistin ECU:ssa, mittaamassa ettei ahda liikaa.
« Viimeksi muokattu: 01.05.2018, 22:39:16 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12438 : 01.05.2018, 23:43:41 »
Eikö ensimmäiset T4/2.0T käyttänyt ilmamassamittaria, ilmamäärän mittaukseen. Se painetunnistin on sitten sitä varten, jos ahtaa liikaa niin katkaisee bensa/sytkän, mutta ei se mikään varsinainen MAP-anturi ole.

400-sarjan turboissakin on painetunnistin ECU:ssa, mittaamassa ettei ahda liikaa.

Imm mittaa kyllä mutta juurikin map nimeä jutuissa tuosta painetunnistimesta ph 1 kohallakin myös näköjään aika yleisesti käytetään.


Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Ambasador

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12439 : 03.05.2018, 22:25:01 »
Volvon vetokoukku ongelma.
Irroitettavaa koukkua en saa irti. Elikkä koukkuhan pitäisi irrota niin, että painetaan vivusta sisään päin ja käännetään alas jolloin kukkun saa irti, nyt kuitenkaan vipu ei painu sisäänpäin niin paljon, että saisi vapautettua koukun ja sai sen irroitettua.
Aiemmin on kyllä irronnut, mutta nyt on jotenkin jumiutunut, pitäis painua jotain pari milliä vielä, että saisi koukun irroitettava.
Olisko hyviä neuvoja.
Niin vielä koukkuhan on Volvon oma ja kiinnitti XC 60 v 2011.

Poissa Rytkonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 199
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12440 : 03.05.2018, 22:38:00 »
V50 palsta on aika hiljainen. Olen kauppoja tekemässä V50 D3:sta vm. 2011 tai 2012. Pitääkö noissa Volvon koneissa vaihdella sitä hiukkassuodatinta?
Volvo V70 2.4 144hv 1998 --> Volvo V50 D3 Classic 2012 --> Volvo XC60 Ocean Race D5 AWD 2015 --> Volvo XC60 T8 Inscription 2018

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12441 : 03.05.2018, 22:45:26 »
V50 palsta on aika hiljainen. Olen kauppoja tekemässä V50 D3:sta vm. 2011 tai 2012. Pitääkö noissa Volvon koneissa vaihdella sitä hiukkassuodatinta?
Tarvittaessa.
Ennalta määrättyä vaihtoväliä ei ole.

Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1745
    • "T5RS70XC"
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12442 : 04.05.2018, 06:00:09 »
Toisen merkkises pihal olevas turbossa viallinen map tai alipainevuoto mapin letkussa tekee kyllä tuommoset oireet. Mut ei map vikakokemusta vielä volvosta.

Map / ahtopaineen tunnistin vaihdettu ja muutaman testin jälkeen toimii ongelmitta. Nähtävästi vika siis oli siinä :)
Tässä autossa tuo motikka tuli ihan MAP-nimellä.
874 2.3 T5 -96          V70R 2.4T AWD -00          V60 3.0 T6 AWD -11

IG: @streetspiritgarage

Poissa JanMac

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 867
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12443 : 04.05.2018, 15:24:31 »
Volvon vetokoukku ongelma.
Irroitettavaa koukkua en saa irti. Elikkä koukkuhan pitäisi irrota niin, että painetaan vivusta sisään päin ja käännetään alas jolloin kukkun saa irti, nyt kuitenkaan vipu ei painu sisäänpäin niin paljon, että saisi vapautettua koukun ja sai sen irroitettua.
Aiemmin on kyllä irronnut, mutta nyt on jotenkin jumiutunut, pitäis painua jotain pari milliä vielä, että saisi koukun irroitettava.
Olisko hyviä neuvoja.
Niin vielä koukkuhan on Volvon oma ja kiinnitti XC 60 v 2011.
Juuri irroiteltiin vastaava koukku vastaavasta autosta, se viimeinen 3mm alaspäin on tärkeä. Suihkuttele ruosteeirroittajaa ja koputtele vaikka vasaralla siihen vipuun kun pidät sitä kireällä. Yhtäkkiä se "napsahti" ne viimeisetkin millit ja koukku jäi käteen. Lukkopesän vetäsin ruuvilla jo aikaisemmin ulos - ei  vaikutusta irtoamiseen.
S80 Executive D5 AWD

Poissa Ambasador

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12444 : 04.05.2018, 22:19:59 »
Juuri irroiteltiin vastaava koukku vastaavasta autosta, se viimeinen 3mm alaspäin on tärkeä. Suihkuttele ruosteeirroittajaa ja koputtele vaikka vasaralla siihen vipuun kun pidät sitä kireällä. Yhtäkkiä se "napsahti" ne viimeisetkin millit ja koukku jäi käteen. Lukkopesän vetäsin ruuvilla jo aikaisemmin ulos - ei  vaikutusta irtoamiseen.
Kiitokset, kokeillaan.

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12445 : 15.05.2018, 15:26:00 »
Osaisikohan joku auttaa? Työauto, FH13 Volvo, puhaltaa joko lämmintä, tai tulikuumaa. Ilmastoinnin kompura lähtee päälle ja lauhduttimen putket ovat kylmiä. Molemmat kennolle menevät letkut ovat kuumia. Jos lämpötilan pyynnön kääntää kuumalle, puhaltaa kuumaa ja jos kylmälle, niin puhaltaa lämmintä. Paineilmalla yritin puhdistaa sisätilan lämpötilan tunnistimen, mutta sillä ei ollut suurempaa vaikutusta. Myöskin toisen kennolle menevän letkun painoin lyttyyn, eikä tälläkään ollut vaikutusta. Vikakoodeja ei anna. Olisiko hana yksinkertaisesti jumissa?  ???

E. Mahtaakohan olla edes oikea paikka kysymykselle?
« Viimeksi muokattu: 15.05.2018, 15:27:54 kirjoittanut Merlin »

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2003
  • Näpräilijä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12446 : 15.05.2018, 15:29:49 »
Osaisikohan joku auttaa? Työauto, FH13 Volvo, puhaltaa joko lämmintä, tai tulikuumaa. Ilmastoinnin kompura lähtee päälle ja lauhduttimen putket ovat kylmiä. Molemmat kennolle menevät letkut ovat kuumia. Jos lämpötilan pyynnön kääntää kuumalle, puhaltaa kuumaa ja jos kylmälle, niin puhaltaa lämmintä. Paineilmalla yritin puhdistaa sisätilan lämpötilan tunnistimen, mutta sillä ei ollut suurempaa vaikutusta. Myöskin toisen kennolle menevän letkun painoin lyttyyn, eikä tälläkään ollut vaikutusta. Vikakoodeja ei anna. Olisiko hana yksinkertaisesti jumissa?  ???

E. Mahtaakohan olla edes oikea paikka kysymykselle?

En tiiä onko oikea paikka, enkä ole kuorma-auto asiantuntija, mutta oisko lämppärin hana tai joku ilmaläppä jumiutunut kuumalle?
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12447 : 15.05.2018, 16:05:08 »
En tiiä onko oikea paikka, enkä ole kuorma-auto asiantuntija, mutta oisko lämppärin hana tai joku ilmaläppä jumiutunut kuumalle?
Varmaan molemmat, nyt kun auto on käynyt tyhjäkäyntiä, toinen kennolle menevistä letkuista on kylmä ja puhaltaa enää haaleaa. Auto on tiputtanut alleen ison lätäkön vettä kondessivettä, eli ilmastointi ainakin yrittää toimia. Täytyy tutkia lisää.

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12448 : 15.05.2018, 21:26:33 »
Osaisikohan joku auttaa? Työauto, FH13 Volvo, puhaltaa joko lämmintä, tai tulikuumaa. Ilmastoinnin kompura lähtee päälle ja lauhduttimen putket ovat kylmiä. Molemmat kennolle menevät letkut ovat kuumia. Jos lämpötilan pyynnön kääntää kuumalle, puhaltaa kuumaa ja jos kylmälle, niin puhaltaa lämmintä. Paineilmalla yritin puhdistaa sisätilan lämpötilan tunnistimen, mutta sillä ei ollut suurempaa vaikutusta. Myöskin toisen kennolle menevän letkun painoin lyttyyn, eikä tälläkään ollut vaikutusta. Vikakoodeja ei anna. Olisiko hana yksinkertaisesti jumissa?  ???

E. Mahtaakohan olla edes oikea paikka kysymykselle?

Lämmityslaitteen hanahan se siellä jumissa on.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #12449 : 16.05.2018, 09:48:22 »
Onkohan V70 2009 2.5FT ja 2005 2.5T tulpat samat?

Lähinnä kun viinastuslaitteet tuli hankittua, niin tuli mieleen olisko noi orkkis FT tulpat paremmat ja ovatko samoilla mitoilla kun toiset. Vai ovatko samat tulpat..

Itse itselleni vastaten osittain, eli FT tulpat ilmeisesti B5254T8 koneeseen on samat tulpat (30751806) kuin tuossa 2005 2.5T, mutta uudempi 2010-2011 B5254T11 FT koneinen tulpilla 31272399.

Onkos kellään fiksummalla tästä enempää tietoa?
« Viimeksi muokattu: 16.05.2018, 10:30:14 kirjoittanut Tome- »
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

 

Elekma  Autoracing