Autoracing  KL-varaosat

2007 S40 2.0d useita vikakoodeja ja outoa käytöstä

  • 8 Vastauksia
  • 3760 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa visi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Potilas on 2007 vuoden S40 2.0d, ajettu 426tkm. Aamupäivällä moottoritiellä tuntui, että tehoja oli kateissa. Kuutosvaihteella pidin pitkään kaasua pohjassa ja näyttöön tuli "Moottorijärjestelmä vaatii huollon". Kotona luin vikakoodit Torquella, tulokset P0101 ja C3100. Koodit lähti nollauksella pois ja eivät tulleet takaisin lyhyellä testilenkillä.

Iltapäivällä käynnistin autoa niin lähti jotenkin viiveellä pyörittämään eikä käynnistynyt heti. Toisella yrityksellä käynnistyi, mutta näyttöön tuli "Jarrujärjestelmässä vika. Pysähdy varoen!". Tarkistin jarrunesteet ja ettei vuotoja näy ja lähdin ajamaan. Moottori otti kierroksia huonosti ja lopulta sammui. Lähti kuitenkin uudelleen käyntiin. Ajoin takaisin pihaan ja luin vikakoodit Torquella:
P0219 Engine Overspeed Condition
P34c1 ??
P2100 Throttle Actuator Control Motor Circuit Open (TACM)
Mittasin myös latausjännitteen tyhjäkäynnillä 14.24V, lepojännite 12,8V. Ajattelin jos on joku liitin huonosti kiinni niin irrottelin kaikki liittimet mitä konepellin alta löysin ja putsailin.
Nyt auto toimi normaalisti 70km lenkin, mutta vikakoodit on ja pysyy.

Asensin vielä toisen OBD-lukijan (Car Scanner) ja se antoi seuraavat vikakoodit jollain "deepscanilla":
P1934 ABS Vehicle Speed Signal Related Communication Loss
U0121 Lost Communication With Anti-Lock Brake System (ABS) Control Module
P0380 Glow Plug / Heater Circuit "A" Malfunction.
P0299 Turbocharger/Supercharger A Underboost Condition
U0326 Software Incompatibility With Vehicle Immobilizer Control Module
U0073 Control Module Communication Bus "A" Off

Ajatuksia mikä on vikana? Auto toimii nyt mielestäni normaalisti, mutta hieman epäilyttää lähteä pidemmälle matkalle kun nuo kooditkin jäi päälle.

Sellainen huomio vielä, että mielestäni autosta alkoi jokin aika sitten kuulua suhinaa kun painoi kaasun pohjaan ja veto alkaa. Ääni on ihan kuin joku kääntäisi puhaltimet isommalle. Mielestäni tällaista ei ennen ollut. Voiko olla jotain ohivuotoa ahdoissa mikä kuuluisi sisälle asti? Tai sitten mulle vaan suhisee päässä  :idiot2:

Poissa visi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: 2007 S40 2.0d useita vikakoodeja ja outoa käytöstä
« Vastaus #1 : 12.06.2018, 23:02:43 »
Tässä vielä anturi-arvoja tyhjäkäynnillä jos joku näistä onko kaikki normaalin rajoissa:




Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
Vs: 2007 S40 2.0d useita vikakoodeja ja outoa käytöstä
« Vastaus #2 : 14.06.2018, 15:20:16 »
Meillä oli V50 d5:ssa outo pihinä joka kuului aina kun kaasua painoi. Ja se kuului kuskin puolelta. Tasakaasulla ajaessa ko. pihinää ei kuulunut, eikä liioin vesisateella ajaessa.

Ei vikakoodeja minkäänlaisia eikä vikavaloa taulussa.

Pihinää kesti useamman kuukauden kunnes alkoi tekemään sitä että kaasua painaessa ei tapahtunutkaan mitään, ihan kuin litrainen vapari olisi ollut pellin alla. Kaasu ylös ja uusi painallus, silloin tuli voima takaisin.

Joka paikasta kerrottiin että tutki kaikki ahtoputket: siellä mistä vuotaa on myös öljyä. No ei ollut missään öljylänttiä. Kaikki klemmarit käytiin läpi, osa kiristäen, ei apuja.

Lopulta useamman kuukauden ajojen jälkeen vika tuli että piti painaa neljäkin kertaa ennenkun sai voiman autoon. Ja silloin tuli vikakoodikin mutta ei moottorin vikavaloa. Ja koodi oli juuri tuo P0101.

Vein sitten auton liikkeeseen jossa oli savukone, tutkivat pirssin laittamalla savua ahtopuolelle. Ja vika löytyi: välijäähy vuosi kummastakin päädystä ja ahtoputkessa oli tuuman mittainen halkeuma. Ja tässäkin huoltohemmot sanoivat että "Outoa kun ei ole yhtään öljyssä nämä ahtoputket, kun yleensä nämä on enemmän tai vähemmän öljyssä sisältä. Sulla täytyy olla kone kunnossa eikä mikään paikka falskaa.".

Noista lopuista vikakoodeista en uskalla sanoa mitään. Sen verran sähkölaitteisiin viittaavia vikakoodeja, että kannattaa ensin tarkistaa kaikki maadoituspisteet etteivät ole hapettuneet. Lepojännite on ihan ok, jos mittasit sen pari-kolme tuntia viimeisimmän ajon jälkeen.

Huomattavasti enemmän saat noista koodeista irti jos vain saat Volvon VIDAn päähän: yleismallisilla koodinlukijoilla ei kaikkia auton aivolaatikoita pysty lukemaan, puhumattakaan koodien nollauksesta. Meillä oli tuossa V50:ssä joskus muinoin joku mielenkiintoinen vikakoodi joka ei kuitenkaan vaikuttanut ajoltaan mihinkään, se liittyi imusarjan läppämoottoriin sen muistan. Eikä muuten nollaantunut Torquella + elm327:lla. Vasta kun sai V50:in VIDAn päähän niin saatiin se koodikin nollattua, eikä ole sen jälkeen näkynyt. Ja tästäkin koodista on puolituoista vuotta aikaa.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa maagen

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: 2007 S40 2.0d useita vikakoodeja ja outoa käytöstä
« Vastaus #3 : 14.06.2018, 20:19:29 »
Tarkista myös liittimet hansikaskotelon alla olevasta boxista. Itsellä oli samoja oireita volvon kanssa. Liittimet sieltä irti ja elektroniikka spraylla kaikki läpi. Itsellä auttoi kyseinen toimenpide.

Poissa visi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: 2007 S40 2.0d useita vikakoodeja ja outoa käytöstä
« Vastaus #4 : 14.06.2018, 21:45:43 »
100km ajeltu lisää ja pihinä on juuri vastaava kuin Jukalla eli tasakaasulla ei kuulu mitään, mutta kun painaa kaasua ja lähtee vetämään niin pihinä kuuluu hyvin selkeästi. Tänään oli emäntäkin mukana kuuntelemassa ettei mun päässä vain pihise.
Onkohan tässä 2.0d:ssä samanlainen ahtojärjestelmä kuin D5:ssa? Auto menee maanantaina vesipumpun takuuvaihtoon niin voisin pyytää tutkimaan välijäähyn ja ahtoputket. Toivottavasti tämä kone jo vähä falskaisi niin löytyisi öljyn perusteella  ::)

Onko vinkkejä mitä maadoituspisteitä pitäisi erityisesti tarkastella?

Mulla on itellä iCarsoft i906 lukija, mutta se on lainassa..pitää viikonloppuna hakea. Jos silläkään ei muuta löydy niin täytyy varmaankin käydä VIDAlla luettaas.

Ja täytyy tehdä tuo hansikaslokeron alla olevasta boxinkin liittimien tarkastus.

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 318
Vs: 2007 S40 2.0d useita vikakoodeja ja outoa käytöstä
« Vastaus #5 : 14.06.2018, 22:23:38 »
2.0 d on ihan eri kone kun d5, mutta ahtoputkisto keulassa on varmaan samaa rataa kulkeva.

Ja ennenkun meet hanskalokeron alla olevaan boksiin irrottelemaan liittimiä, ota akun kenkä irti ja odota viitisen minuuttia.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa visi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: 2007 S40 2.0d useita vikakoodeja ja outoa käytöstä
« Vastaus #6 : 28.06.2018, 20:28:57 »
Tuli tuo iCarsoft i906 lukija haettua pari viikkoa sitten ja nollasin kaikkien modulien vikakoodit. Sitten on tullut vain ajeltua reilut 3000km "pintakaasulla" ja vikakoodit on pysynyt poissa. Pihinää ja savutusta kuitenkin riittänyt ja nyt viimein löysin aikaa tutkia vikaa. Ajosta tai oikeastaan EGR:stä oli selvästi ollut hyötyä eli nyt ei ollut vaikeuksia tunnistaa vikaa:


Ilmeisesti täytyy vaihtaa koko osa vaikka tuossa näyttäisi sauma olevankin mistä vuoto tulee?

Osanumeroksi löysin googlen avulla 9645977980

Sinisellä taitaa maksaa maltaita ja tarvikkeena ei saa? Eli käytettynä sitten  :-\

Kauankohan silikoni tossa pysyis  ;D

Poissa visi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: 2007 S40 2.0d useita vikakoodeja ja outoa käytöstä
« Vastaus #7 : 02.07.2018, 19:18:40 »
Tuli tilattua imusarja ebaysta käytettynä.

Vinkkejä millä lähtisi puhdistamaan sisältä EGR:n aiheuttaman mustan kuorrutuksen seinämiltä?

Entä vinkkejä asennukseen? Onko merkitystä kiristysjärjestyksellä? Momentti? Uusi tiivistesarja myös tulossa, riittääkö se vai laittaako jotain liimaa myös?

Poissa visi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: 2007 S40 2.0d useita vikakoodeja ja outoa käytöstä
« Vastaus #8 : 18.07.2018, 21:39:41 »
Itselle itselleni vastaten kiristysjärjestys:


Momentti noin 9Nm.

Vaihto-osaan kaadoin dieseliä, johon karstat liukeni varsin hyvin. Koko vaihtotyöhön meni noin 4h, josta iso osa pesuun/putsaamiseen.

Autoon palasi tehot ja savutus loppui. Nollailin kaikki vikakoodit ja saa nähdä tuleeko jotain vielä takaisin.

Niin ja osiin meni 70e + 20e tiivistesarja, halvalla siis pääsi  ???
« Viimeksi muokattu: 18.07.2018, 21:48:40 kirjoittanut visi »

 

Kulkukoira  Proturbo