Ahtimen pakopesä ei voi haljeta öljykiertoon asti, ei vaan ole mahdollista, enkä ole ikinä kuullut, että näissä ahtimen chra, eli keskusta halkeaisi/murtuisi aiheuttaen öljynkulutusta.
Ahtimessa kyllä voi ns. öljyrengas karstoittua niin pahasti, että alkaa kuluttamaan öljyä, ei siis välttämättä vaadi mitään sen suurempaa välystä akseliin.
Yleisesti näiden koneiden pahin öljynkulutuksen aiheuttaja on venavarren kumit, noiden kuntoa ei pahemmin millään kumihanskatestillä voi todeta. Itsellä ainakin kaikista tinakoneista on öljynkulutus loppunut siihen kun kumit vaihtoi.
Suuri öljynkulutus voi tukkia katalysaattorin, joka ei toimi oikein ja nostaa päästöjä. Öljynkulutus myös voi tehdä pakoventtiilin karstakokkareen, jolloin venttiili jää kantamaan ja alkaa palamaan, vuotava pakoventtiili siis myös nostaa varmasti päästöjä.
Paha tuohon on mitään sen varmempaa sanoa...