Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?

  • 17 Vastauksia
  • 5419 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MLAINE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?
« : 21.06.2018, 00:06:20 »
Eli alkoi viime syksynä pöllyttämään reilummin/tummempaa savua + söi öljyä n.2000km:llä tikun välin, eli 1,5l!
Jo ennenkin vähän pöllytti, mutta oli tulkittavissa harmaaksi/vesihöyryksi selvemmin silloin.
Ennen meni päästöistä läpi, nyt vain manipuloimalla konetta koska HC arvot 200:ssa sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla, saatiin nipin napin alle sadan pitkään kikkailemalla.

Nyt talven seisonnan jäljiltä siis tutkinnassa ja seuraavat asiat selvitetty:
Turbo: Akselissa ei sormituntumalta väljyyttä pituus suunnassa lainkaan ja säteis suunnassa normi.

Huohotus: Imee vienosti sisäänpäin tyhjäkäynnillä sekä öljykorkilta että mittatikun reijältä kumihanska testillä. Pöllyttää pientä käryä öljytikun reijästä vasta 3000rpm jälkeen. Luulisi olevan aika normaalia. Myös turbon imupään juureen tuleva ptc-venttiili auki ja huohottaa käryä normaalisti sinne asti paksumpaa tuloletkua pitkin.

Venttiilivarren kumit? (vaikea tutkia)
Männänrenkaat/öljyrenkaat? (sama homma)
Mutta voisiko olettaa että nämäkin olisi about kunnossa kun ei huohota kampikammioon pahemmin ja tulpat oli ihan suht ok näköiset (kahvin ruskeat ainakin osittain)?

Jäljelle jäisi turbon pakopesän mahdollinen halkeaminen öljykierrolle asti...
Osa öljyhävikistä selvisi kun turbon voitelun paluuputken öljypohjanpään 0-rengas oli näköjään rikki ja roiskinut pohjan ajoviimassa öljyiseksi taakapöntölle asti. Mutta tämä ei selitä savutusta/päästöarvoja.
Koneessa on vielä vanhat öljyt sisällä ja ne menee vaihtoon seuraavaksi

Mitä olette mieltä voisiko sylinterivuodon ja jopa venavarren kumit sulkea pois yllä mainituilla tiedoilla?
Sitten menisi melkein turbon tilailuksi...

Poissa Tulokas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?
« Vastaus #1 : 24.06.2018, 13:26:27 »
Itsellä täysin vastaava ongelma öljynkulutuksen kanssa -97vm. V70 T5:ssa...
Viime syksynä tuli remontoitua tuo moottorikin jos vaikka olis öljyn häviäminen loppunut, vaan eipä ollut apua vaikka tuli uudet männänrenkaat ja venttiilinvarrenkumit ja alkuperäiset hoonausjäljetkin näkyi vielä sylintereissä...
Turbo on vaihdettu uuteen ja huohottimen osatkin uusittu...
Eikä näy öljyvuotoja ulospäin. Päästötkin oli vielä keväällä oikein mainiot...
Tällä oli ennen remonttia ajettu 320tkm ja nuo venakumit oli kyllä jo melko koppurat, vaan ei itsellä ollut uusista apua aikaisempaan öljynkulutukseen...

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?
« Vastaus #2 : 25.06.2018, 15:12:01 »
Huohotin tukossa?
Tukkoinen huohotin ainakin aiheuttaa HC:n nousua ja jos kunnolla tukossa niin öljyn kulutustakin jonkin verran.
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa sukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?
« Vastaus #3 : 26.06.2018, 22:24:10 »
Saman tapainen ongelma ollut pari kertaa eri merkkisessä autossa, autot olivat halpoja eikä isoa remonttia ollut enää kannattavaa tehdä joten kokeiltiin lisätä atf:ää (automaatti vaihteisto öljyä) moottoriöljyn sekaan noin 20% ja samalla lisäiltiin jotain notkeaa halpaa öljyä. Muutama tuhat km sellasena ajettiin ennen öljyn vaihtoa,toki öljyä ja atf:ää joutui lisäilemään vielä normaalia enmmän kun oli niin juoksevaa.
Vw golf mk4 1.8t lopetti öljynkulutuksen tuolla,olikohan opel vai mikä lie niin vielä ennen öljyn vaihtoa otettiin tulpat pois ja laitettiin dieseliä mäntien päälle josko se irrottaisi männän öljyrenkaita karstasta kun yön yli oli tolleen. Aamulla pyöriteltiin konetta kampiakselin päästä, ennen öljyn vaihtoa,tässä tapauksessa kulutus väheni mutta jäi silti kuluttamaan vielä normaali autoa enemmän.

Poissa sukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?
« Vastaus #4 : 26.06.2018, 22:26:24 »
Huohotin tukossa?
Tukkoinen huohotin ainakin aiheuttaa HC:n nousua ja jos kunnolla tukossa niin öljyn kulutustakin jonkin verran.
Tämä täysin mahdollinen, eikös näissä ollut tukoksia ollut jonkin verran ainakin jos lyhyitä matkoja pitkillä öljyn vaihto väleillä ajeltu?

Poissa MLAINE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?
« Vastaus #5 : 04.07.2018, 23:05:01 »
Huohotin tukossa?
Tukkoinen huohotin ainakin aiheuttaa HC:n nousua ja jos kunnolla tukossa niin öljyn kulutustakin jonkin verran.

Kuten tuossa aloituksessa totesin niin imee öljykorkista nätisti sisäänpäin ja tikusta tulee käryä vasta 3000rpm alkaen, silloinkaan ei minkäänlaisella paineella. Tänään puhalsin vielä venakopalta lähtevään huotinputkeen ja tulee ihan ok:sti pihalle turbon imuputkelle menevästä päästä kun nappaa sieltä letkun irti. Kampikammion huohotusletkuun ei pääse käsiksi ilman imusarjan irroitusta... teoriassa se kait voisi olla pelkästään tukossa sieltä ja oireet sitä kautta... Mutta eikös öljytikun reijästä pitäisi antaa painetta ulospäin silloin jo ihan tyhjäkäynnilläkin...?

Tuli mieleen että voiko PTC venttiili mennä rikki siten että menee kiinni kun kone esim. lämpenee? Venttiili itsessään oli auki ja puhdas kun sen irroitin/tarkastin. Mielestäni kärytys alkaa pääsääntöisesti vasta lämpimänä, tästä ollaan päätelty että jäljelle jäisi lähinnä öljykierrolle haljennut turbon pakopesä ja kärytys sitä kautta vasta kun pakoputki riittävän lämmin.
« Viimeksi muokattu: 04.07.2018, 23:13:28 kirjoittanut MLAINE »

Poissa MLAINE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?
« Vastaus #6 : 04.07.2018, 23:09:21 »
Saman tapainen ongelma ollut pari kertaa eri merkkisessä autossa, autot olivat halpoja eikä isoa remonttia ollut enää kannattavaa tehdä joten kokeiltiin lisätä atf:ää (automaatti vaihteisto öljyä) moottoriöljyn sekaan noin 20% ja samalla lisäiltiin jotain notkeaa halpaa öljyä. Muutama tuhat km sellasena ajettiin ennen öljyn vaihtoa,toki öljyä ja atf:ää joutui lisäilemään vielä normaalia enmmän kun oli niin juoksevaa.
Vw golf mk4 1.8t lopetti öljynkulutuksen tuolla,olikohan opel vai mikä lie niin vielä ennen öljyn vaihtoa otettiin tulpat pois ja laitettiin dieseliä mäntien päälle josko se irrottaisi männän öljyrenkaita karstasta kun yön yli oli tolleen. Aamulla pyöriteltiin konetta kampiakselin päästä, ennen öljyn vaihtoa,tässä tapauksessa kulutus väheni mutta jäi silti kuluttamaan vielä normaali autoa enemmän.

Tuokin on harkinnassa ennen öljyjen vaihtoa...
Minulla oli vaan tulpat mielestäni ok kunnossa, vaalean ruskeat vähintään puoliksi ja kaikki viisi identtisessä kunnossa.
Eikös öljyn palaminen palotilassa pitäisi näkyä vähintään tulppien värissä, onko kokemusta?

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5018
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?
« Vastaus #7 : 05.07.2018, 09:06:28 »
No kyllä nyt menet sitten ihan omalla vastuulla jos moottoriin lisäilet atf-öljyä joka ei voitele lähes mitään.
Varmasti lopettaa hetken päästä öljynkulutuksen kun moottori leikkaa.
« Viimeksi muokattu: 05.07.2018, 11:19:41 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa sukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?
« Vastaus #8 : 05.07.2018, 20:50:29 »
No kyllä nyt menet sitten ihan omalla vastuulla jos moottoriin lisäilet atf-öljyä joka ei voitele lähes mitään.
Varmasti lopettaa hetken päästä öljynkulutuksen kun moottori leikkaa.
Eikö kaikki tekemiset ole omalla vastuulla? Korjaamolle vaan jos ei halua itse ottaa vastuuta korjauksista ja niiden yrityksistä.
Tai sitten vaan kone pois nokalta ja auki niin pääsee tutkimaan,uusii vaikka kaiken moottoriin jos siltä tuntuu.

Yllättävän hyvin golf tänään omin voimin liikkui töihin ja takaisin jos kerran on leikannut...

Turboa ei olisi kauhea homma purkaa halkeamien varalta jos sen haluaa katsoa. Omassa oli muutama halkeama mutta ei silti vienyt öljyä.

Ohivuotomittausta ja puristusta mitattu?
Joskus lähtenyt venttiililautasesta pieni pala irti ja lähtenyt pakoputkesta ulos,ainakaan sitä ei löytynyt mistään.

Poissa sukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?
« Vastaus #9 : 05.07.2018, 20:55:59 »
Tuokin on harkinnassa ennen öljyjen vaihtoa...
Minulla oli vaan tulpat mielestäni ok kunnossa, vaalean ruskeat vähintään puoliksi ja kaikki viisi identtisessä kunnossa.
Eikös öljyn palaminen palotilassa pitäisi näkyä vähintään tulppien värissä, onko kokemusta?
Joo kyllähän se yksi pitäisi olla tumma tai märkä jos sinne menisi reilusti öljyä.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?
« Vastaus #10 : 05.07.2018, 23:31:00 »
Ahtimen pakopesä ei voi haljeta öljykiertoon asti, ei vaan ole mahdollista, enkä ole ikinä kuullut, että näissä ahtimen chra, eli keskusta halkeaisi/murtuisi aiheuttaen öljynkulutusta.

Ahtimessa kyllä voi ns. öljyrengas karstoittua niin pahasti, että alkaa kuluttamaan öljyä, ei siis välttämättä vaadi mitään sen suurempaa välystä akseliin.

Yleisesti näiden koneiden pahin öljynkulutuksen aiheuttaja on venavarren kumit, noiden kuntoa ei pahemmin millään kumihanskatestillä voi todeta. Itsellä ainakin kaikista tinakoneista on öljynkulutus loppunut siihen kun kumit vaihtoi.
Suuri öljynkulutus voi tukkia katalysaattorin, joka ei toimi oikein ja nostaa päästöjä. Öljynkulutus myös voi tehdä pakoventtiilin karstakokkareen, jolloin venttiili jää kantamaan ja alkaa palamaan, vuotava pakoventtiili siis myös nostaa varmasti päästöjä.

Paha tuohon on mitään sen varmempaa sanoa...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa JanMac

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 867
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?
« Vastaus #11 : 06.07.2018, 07:21:40 »
Pystyykö venavarren kumit vaihtaa näihin ottamatta kantta irti ? Semmosilla koukuilla tukee venttiiliä altapäin
S80 Executive D5 AWD

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?
« Vastaus #12 : 06.07.2018, 15:00:01 »
Pystyy

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?
« Vastaus #13 : 06.07.2018, 15:54:08 »
Pystyykö venavarren kumit vaihtaa näihin ottamatta kantta irti ? Semmosilla koukuilla tukee venttiiliä altapäin

eikös bilteemasta (vaikka) saa semmoisen tulppareiän paineilmaliittimen, ja venttiilit pysyy paineilmalla paikallaan.
855 T-5R  -95"
C30  -11"
S80 -07"

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: C70 2.3T5 syö öljyä/pöllyttää?
« Vastaus #14 : 06.07.2018, 20:48:38 »
Olen tehnyt sen ite, eli vanhasta tulpasta hakataan keraamiset irti ja siihen hitsataan paineilmaliitin. Mäntä tarkalleen yläkuolokohtaan, että venat on kiinni ja pi-letku kiinni. Tarvii myös jousipuristimen, jonka myös tein ite.

 

Futurez  Kulkukoira