KL-varaosat  Race.fi

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15776 Vastauksia
  • 3257361 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa justindr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 151
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14070 : 19.10.2019, 15:45:51 »
Pystyykö noihin V70 2014-> jälkiasentamaan eteen pysäköintitutkaa? Aiempiin, missä etupuskurissa on kolme aukkoa, käsittääkseni pystyy mutta mites uuempiin.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14071 : 19.10.2019, 16:09:05 »
Face-liftissä erillainen kuin vanhenmassa mallissa, mutta suurin piirtein jotenkin nuin sain omasta tuon puskurin muovin irti:

Siinä konepellin alla maskin yläpuolella ne painettavat muoviset ja puskurin keskellä olevien koristelistojen alla on pultit, päädyt lähti hiukan vääntämällä ja siinä lokarin kohdalla on yläreunassa sellaiset kiinnikkeet, mihin puskurin sisäreunan kiinnike ottaa kiinni, pyörän kaarien lähellä torxit ja sumuvalojen johdot irti, korkeapainepesurin letku irti..
Yläreunan muoviset kiinnikkeen tapit kannattaa painaa varovasti auki, muuten ne saattaa hävitä.

Tuossa vielä tuubasta poimittua:
https://www.youtube.com/watch?v=yvuBc4LPHIQ
https://www.youtube.com/watch?v=FUTDrjGi3M8

Kiitos vaan! -H-

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=111517.msg1061463376#msg1061463376
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14072 : 21.10.2019, 00:11:47 »
Volvo 960 -91, B6304F.

Tyhkäkäynti heijaa ihan hitusen, kaasurullasta ryntäyttäessä tuntee ihan pienen vavahduksen (joku sylinteri sytyttää heikosti) noin 2000rpm kohdalla, bensaa palaa ~20-25l/100km maantieajossa, nyppii todella terävästi noin 2000rpm kohdalla, jos konetta kuormittaa (esim. Vakkarilla kiihdytys 80-->90).

Pakokaasu haisee vahvalle, tyhjäkäynti on raskaan kuulonen (kuin joku vanaha kaasutinkutonen), putki on päästään pikimusta ja paikoillaan kenkiessä haisee muna. Ei vikakoodeja.

- Puolien johdot korjattu ja käy kaikilla
- jako ok
- lämpöanturi antoi ajosta sammutetulle moottorille noin 400ohm vastusarvon
- IMMu putsattu, ei vaikutusta mutta sammuu ilman immua
- tulpat uudet
- Ilmanputsari puhdas
- termari vaihdettu (viallinen, käy ihan vähän alle puolivälin lämpöviisarissa)
- Putkessa ei vuotoja
- Brake Cleanerilla suihkittu imusarjan liitokset ja alipaineletkut, ei muuttunut käynti

Kulutus pomppasi yht'äkkiä. 400km maantietä, ensimmäinen 180km mentiin 11.2l/100km, mutta nyt tankki on tyhjä (täydestä tyhjään) 320km:n jälkeen.


Mitäs seuraavaksi? Ehdotuksia? Moottorinohjauksen puolella ei vikakoodeja.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14073 : 21.10.2019, 00:20:59 »
Looginen kysymys: mikä voi johtaa siihen että koneeseen menee ihan liikaa bensaa? Bensanpaineensäädin kunnossa (onko noissa edes?), joku suutin mahdollisesti jumissa auki mikä voisi johtaa siihen huonoon sytytykseen?

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14074 : 21.10.2019, 00:42:17 »
Looginen kysymys: mikä voi johtaa siihen että koneeseen menee ihan liikaa bensaa? Bensanpaineensäädin kunnossa (onko noissa edes?), joku suutin mahdollisesti jumissa auki mikä voisi johtaa siihen huonoon sytytykseen?
Tätä päätelmäketjua on pyöritelty päissä ja tuumailtu seuraavaa:
- Bensapaineensäädin löytyy, rakenteeltaan samanlainen kuin vinokoneessa. Ei vuoda läpi.
- Auki jumineen suuttimen luulisi aiheuttavan käyntihäiriötä tyhjäkäynnilläkin.

Äsken vielä koeajolla kävin, niin noin 1500-2200rpm kun on koneessa ja väännättää, niin alkaa nyppimään (ei ravista tai nyi, kuin olisi joku sylinteri pimeä, vaan nyppii vähän väliä). Jos taas ajaa vaikkapa 80km/h pakkokolmonen päällä (tällöin taitaa olla 2700rpm), niin ei mitään oireita.

Kiertää raikkaasti rajoittimeen.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14075 : 21.10.2019, 17:05:22 »
Mä aloitan yleensä noiden vikojen etsimisen irroittamalla lambda anturin. Se miten se vaikuttaa käytökseen kertoo aika paljon siitä viasta.

Kankikari

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14076 : 21.10.2019, 17:33:42 »
Tätä päätelmäketjua on pyöritelty päissä ja tuumailtu seuraavaa:
- Bensapaineensäädin löytyy, rakenteeltaan samanlainen kuin vinokoneessa. Ei vuoda läpi.
- Auki jumineen suuttimen luulisi aiheuttavan käyntihäiriötä tyhjäkäynnilläkin.

Äsken vielä koeajolla kävin, niin noin 1500-2200rpm kun on koneessa ja väännättää, niin alkaa nyppimään (ei ravista tai nyi, kuin olisi joku sylinteri pimeä, vaan nyppii vähän väliä). Jos taas ajaa vaikkapa 80km/h pakkokolmonen päällä (tällöin taitaa olla 2700rpm), niin ei mitään oireita.

Kiertää raikkaasti rajoittimeen.

Monta vikaa tai ominaisuutta päällekkäin.

Ilmastoinnin kompuran kytkeytyminen nypyttää tottumatonta kuskia ja sen huomaa isolla vaihteella maantienopeuksilla. Entäs ilmastoinnin säätimien alipaine. Onko tässä jo pumppu? Jos ei ja on messevä alipainevuoto imupuolella.

Lambaada voi olla karstanen tai menossa romuksi kun kerta katti haisee munalle.  ;D

Ilmastointi pois päältä. Ilmansäätö pois tuulilasilta jne. Mittaa lambaada.

Immu irti pitäis kai jotenkuten käydä?


Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1607
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14077 : 21.10.2019, 19:04:58 »
Onkos muut 7/9satasen omistajat havainneet näin syyskosteilla ja -koleilla, että kylmää autoa käynnistäessä kohahtaa lasit kevyesti huuruun? Ilmanottolinjan rakenteesta johtuen ei pitäisi kerätä hirveästi kosteutta mihinkään? ???

Eri asia on, jos talvella on pellin alla puuterilunta, joka lähtee kiertoon ja höyrystyy laseihin. Tai pakkasella jo oma hengitys/sisääntuleva kosteus tiivistyy kylmiin laseihin. Mutta nyt huuru tulee selvästi lämppärin kautta.

Pisti miettimään lämppärin kennon kuntoa. :-\ Toistakymmentä vuotta on tehty yhteistä matkaa ja nähty kaikki kelit, mutta nyt kiinnitin asiaan ensimmäisen kerran huomiota...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Kankikari

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14078 : 21.10.2019, 19:13:39 »
Ei mee helposti mut parkissa istuessa kylläkin.

Farkun kuramatto kun oli paikoillaan ei edes ajossa auenneet kunnolla. 

Paikalla Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14079 : 21.10.2019, 21:08:41 »
Siellä voi kenno vuotaa tai sitten lehtiä yms moskaa kennolla jotka ovat märkiä.

Jos lasit on huurussa ennen käynnistystä niin ottaisin lattiamatot pois ja katsoisin onko vettä lattialla.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6578
  • 1% Hybridi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14080 : 21.10.2019, 21:12:47 »
Onkos tuossa sisäilmasuodatinta ?
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14081 : 21.10.2019, 21:27:08 »
Monta vikaa tai ominaisuutta päällekkäin.

Ilmastoinnin kompuran kytkeytyminen nypyttää tottumatonta kuskia ja sen huomaa isolla vaihteella maantienopeuksilla. Entäs ilmastoinnin säätimien alipaine. Onko tässä jo pumppu? Jos ei ja on messevä alipainevuoto imupuolella.

Lambaada voi olla karstanen tai menossa romuksi kun kerta katti haisee munalle.  ;D

Ilmastointi pois päältä. Ilmansäätö pois tuulilasilta jne. Mittaa lambaada.

Immu irti pitäis kai jotenkuten käydä?
kompura ei toimi, karannut liemet mehtään sinne ajaessa...
Ilmansäädössä on pieni vuoto (kaksoiskello), ei vuoda jos kaikki on suunnattu lasille ---> ei vaikutusta toimintaan.

Mä aloitan yleensä noiden vikojen etsimisen irroittamalla lambda anturin. Se miten se vaikuttaa käytökseen kertoo aika paljon siitä viasta.
Mistä tämä liitin löytyy? Pitäisi olla laatikon tikun vieressä, mutta eipä ole... Perinjuurin huonosti tähän -91 vuotiseen 960:iin löytyy selkeitä sähkökaavioita tai komponenttikuvia. :-\

Pientä edittiä, kävin nimittäin tänään tankilla ja....minkäs kokoinen tankki näissä on? Olen ollut siinä uskossa, että "iso" (77l?)? Viisari oli nimittäin punaisen rajalla (valo ei vielä palanut) ja sain tankattua 52 litraa. Tämän jaoin kilometreillä (joita oli kertynyt 400), niin lukema olikin "vain" 13l/100km, mikä on minusta linjassaan.

Joten vianhaun luonne hiukan muuttui. Edelleen se erittäin väkevän hajuinen pakokaasu, "kaniksen" käry kierrättäessä ja tumma pölähdys, raskas tyhjäkäynti ja nyppiminen.

Nyppiminen ilmenee vain kuumalla koneella (kylmänä ei nypi), joten epäilisin itse vielä sittenkin jonkun sytytyspuolan olevan heikkotehoinen ja alkaa oireilemaan kuumana. Täytyy tämä tutkia.

Bensan katkun (pyörii selkeästi rikkaalla) ajattelin johtuvan joko lämpötila-anturista, tai Lambdasta. Sain tosiaan lämpötila-anturilta mitattua järkevän lukeman, mutta sen johtoja on korjailtu sähkömiehen teippivirityksin, mitä löytyy autosta vähän sieltä ja täältä... :facepalm:
Lambdaa taas mietin, jos on ajettu rehellisesti tukkoon? Tai kuollut vanhuuttaan.

Autolla on ajettu 305tkm, moottori ei huohota tai savuta, ei tee painetta järjestelmään jne. Käynnistyy ja käy nätisti, mitänyt tuo käynnin pieni heijjaaminen. Ajoittain "miettii" hiukan kaasun kanssa, muttei ala esim. röpeltämään.


Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1607
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14082 : 21.10.2019, 21:36:20 »
Ei ole suodattimia, vain verkosta tehty oravasuodatin ilmanottotorven päällä.

Lehtiä ynnämuuta paskaa on varmasti ehtinyt kennoon kertymään, vanhoja tosin. Voihan nekin ilmankosteudesta kastua.

Se tuossa kiinnitti huomion, kun lasit on kirkkaat ennenkö starttaa ja tuuletin pyörähtää. Vois tietysti kokeilla säätö kylmällä, onko eroa.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Kankikari

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14083 : 21.10.2019, 21:57:48 »
Ei ole suodattimia, vain verkosta tehty oravasuodatin ilmanottotorven päällä.

Lehtiä ynnämuuta paskaa on varmasti ehtinyt kennoon kertymään, vanhoja tosin. Voihan nekin ilmankosteudesta kastua.

Se tuossa kiinnitti huomion, kun lasit on kirkkaat ennenkö starttaa ja tuuletin pyörähtää. Vois tietysti kokeilla säätö kylmällä, onko eroa.
7 ja 9 on kenno kaakana puhallinkotelosta ja jos kylmästöinti niin sen kenno vielä edessä ja puhallin ite ihan siinä kiinni. Lehdet sun muut ropisis puhallinkotelossa ja kylmästöinnin kennon väliä.

Mihkäs suuntaan se kylmäilmaräppänä kääntyy kun auto ei tee alipainetta.

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1607
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #14084 : 21.10.2019, 22:21:02 »
7 ja 9 on kenno kaakana puhallinkotelosta ja jos kylmästöinti niin sen kenno vielä edessä ja puhallin ite ihan siinä kiinni. Lehdet sun muut ropisis puhallinkotelossa ja kylmästöinnin kennon väliä.

Mihkäs suuntaan se kylmäilmaräppänä kääntyy kun auto ei tee alipainetta.

Ei ole kylmästöintiä eikä muitakaan jarruja. Laitoin aikoinaan verkot sekä snowcappiin että puhaltimen imutorveen, ettei enempää isompaa sontaa kulkeutus kanaviin/kennoon, mutta on varmasti ehtinyt kerätä parissa vuosikymmenessä.

Syvällä se kenno kyllä on, ja luulen että kaikki roina on aika rapsakassa kunnossa nykyään. ::)

Voihan sitä kääntää läpät kylmälle ennen edeltävää sammutusta.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

 

Samppasport  Futurez