Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: V0lv0mies - 01.10.2011, 20:00:43

Otsikko: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: V0lv0mies - 01.10.2011, 20:00:43
Ilmeisesti erikseen ostettava ja asennettava flexfuel-systeemi on hyvinkin huokea investointi, ainakin jos auto tukee sitä ajo-ohjauksen ja liittimien puolesta.

Mitenköhän on laita esimerkiksi 92-vuosimallin 460:ssa?
Otsikko: Vs: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: V0lv0mies - 16.03.2012, 11:02:53
Itse itselleni vastaten...

Ajankohtaisessa kakkosessa tyyppi vei -93 Vollen pajalle jossa ukkeli kiinnitti letkuliitokseen koteluidun piirilevyn ja sanoi että 2 vuotta tätä tehny eikä mitään valituksia ole kuulunu.
Toimittaja maalasi epmääräistä uhkakuvaa arvaamattomalta muovi- ja kumiosien rikkimenemisestä. Samalla annettiin ymmärtää että lopputuloksena auto voi hajota lopullisesti.

Ja vitut. Ainoat kumiosat jotka voi alkaa vuotamaan on, bensaletkut. Siellä mitään muovia ole...
Ja jos letkut ei kestä, niin sitten ne uusitaan kestävillä. Matka jatkuu.

Ihmettelen tosin 400 euron kustannusta (vehje ja asennus). Vastaa viimeisen neljän kuukauden bensakulujani. Sellanen pikkanen piirilevy ja joitain liittimiä. Kamoon, jenkeissä ovat käsittääkseni olleet masssatuotannossa jo pitkään.

E85:n litrahinta on nyt sen euron, mutta pahoin pelkään senkin pompsahtavan. Ei se etanolikaan taivaasta tipu
Otsikko: Vs: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: Ristus - 16.03.2012, 11:31:53
Tuon poksin kun vois tehä ite niin kuin megan niin olis aika pop systeemi.
Otsikko: Vs: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: Ari E - 18.03.2012, 22:47:23
tuossa toisaalla törmätiin tälläiseen  suht halpaan boksiin ja asennuskin on helppo :)
http://www.flexitune.se/products.php
siis tuo vajaan 200e boksi
http://www.flexitune.se/docs/FLEXITUNE-AutoX4-Usersmanual.pdf
Otsikko: Vs: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: Volga - 11.10.2012, 15:44:07
Asensin aamupäivällä Bioadapterin Volvooni ja hymy oli leveä kun tankkasin E85:ttä hintaan 1.099 €/l! :) Kun saan 1000 km täyteen vaihdan bensasuodattimen, sillä etanolihan liuottaa putkistosta möhnää liikkeelle.

Vaikein homma oli suuttimien liitinten irrotus, ne kun ovat piilossa imusarjan alla. Lisäksi ihmettelin kun ohjevihkossa olevat johtojen värikoodaukset eivät täsmää laitteen kanssa. 95 eurolla ei pidä vaatia mahdottomia!

Linkki:
http://bioadapter.com/product_info.php?products_id=45 (http://bioadapter.com/product_info.php?products_id=45)
Otsikko: Vs: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: V0lv0mies - 12.10.2012, 20:30:20
Haa, sitten voisikin liimata auton takapaksiin jonkun ylimielisen ecoDrive-tarran tai vaikka GreenMotion, BioAuto etc.

Vanhempia autoja tykätään niin kovasti syyllistää, kun mustavalkoisesti luullaan että uusissa autoissa on niiiiin pienet kulutukset ja päästöt. Autovalmistajien markkinoinnilla siinä varmasti suuri vaikutus. Kauhea haloo esim. jostain start/stop-tekniikasta.

Erittäin hyvä, että 20 vuotta vanha auto ei ole aikansa vanki, vaan sitä voi muuttaa vaikka etanolibensaa käyttäväksi ja vielä noin helposti ja halvalla.
Saas nyt nähdä, kuinka etanolimarkkina ja politiikka etenee. Äskettäinhän kuului EU-tasolta huolestuneita ääniä etanolintuotantoon liittyen.

Telkkarissa oli eilen vastaavasta (olikohan Kuningaskuluttaja) metaani(maakaasu)-modifikaatiosta, joka kuulosti haastatellun Matti Meikäläisen suusta aika helpolta hommalta. Ukkelia kuulemma hymyilyttää kun menee tankkaamaan halpaa kaasua. Tiedä sitten, mitä hymylle käy, kun suunnitellut maakaasun verohelpotusten muutokset alkavat näkyä pumpuilla.
Ei se metaaniversio kuulostanut yhtään niin hyvältä kuin etanolimodifikaatio. Jätkällä oli takakontissa sadan litran pönikkä maakaasua varten ja lisäksi 30 L bensatankki. Sillä satasen pönikällä ajelee kuulemma surkeat 200 kilsaa.

Ei vaikea valita noista kahdesta.

Miten muuten auton verotus muuttui sulla tuon modifikaation takia?
Otsikko: Vs: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: Volga - 21.10.2012, 23:13:17
...
Miten muuten auton verotus muuttui sulla tuon modifikaation takia?

E 85 luetaan bensiiniksi eli verotus ei muutu.

Katsastus hieman jännittää sillä moottoriohjausta ei saane jälkikäteen muuttaa?
Otsikko: Vs: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: Ristus - 22.10.2012, 08:09:39
E 85 luetaan bensiiniksi eli verotus ei muutu.

Katsastus hieman jännittää sillä moottoriohjausta ei saane jälkikäteen muuttaa?
Ei pitäs olla ongelma kun on dokumentit heittää pöytään, voi tulla otteeseen aminita että auto muutettu käyttämään RE85 tms. lauseke...
Otsikko: Vs: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: voloovo - 22.11.2012, 09:35:23
Itse ajanut surutta tuolla 85 sella enkä ole huomannut mitään muutoksia auton ominaisuuksiin... P.s Mitään muutos töitä en ole tehnyt... edes lambdan valo ei ole syttynyt..

Auto Volvo 460 2.0i vm.94
Otsikko: Vs: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: Volga - 22.02.2013, 17:04:00
Ei pitäs olla ongelma kun on dokumentit heittää pöytään, voi tulla otteeseen aminita että auto muutettu käyttämään RE85 tms. lauseke...

Inssi totesi suullisesti boksin olemassaolon ilman kysymyksiä tai mainintoja.

Kohta 11000 km ajettu ja ainoa ongelma on kovimmilla pakkasilla heikko käynnistyvyys. Vaihoin sytkän johdot, virranjakajankannen ja -pyörijän sekä tulpat ilman sanottavaa vaikutusta.
Otsikko: Vs: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: Nizuxiini - 10.03.2013, 08:27:04
Inssi totesi suullisesti boksin olemassaolon ilman kysymyksiä tai mainintoja.

Kohta 11000 km ajettu ja ainoa ongelma on kovimmilla pakkasilla heikko käynnistyvyys. Vaihoin sytkän johdot, virranjakajankannen ja -pyörijän sekä tulpat ilman sanottavaa vaikutusta.

Mites paljonko kulutus lisääntyi? Itseäni melkein houkuttais kanssa kokeilla miten tuolla aineella toimisi. Työmatkaa tulee 55 km päivä, niin menee ainetta ihan sikana mielestäni. Matkaa tulee taas ajettua noin 7 litraa/ 100km. Ja autona 440 Volvo 2.0 -93
Otsikko: Vs: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: Volga - 12.03.2013, 00:35:17
Mites paljonko kulutus lisääntyi?
...

Kulutus ei ole noussut mitenkään hälyttävästi. Silloin tällöin kun E85 en saa niin tankkailen 95:ttä, joten kulutuslukemia vaikea sanoa.

Pakkasella ei kylmä moottori jaksa tyhjäkäyntiä. Kun hörähtää otetaan kierrokset heti ylös. Vaatii noin minuutin lämmityksen 2000 kierroksella.
Otsikko: Vs: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: Nizuxiini - 31.03.2013, 09:17:01
Tänään ajattelin kokeilla tuota E85. Tai mulla on reilut 1/2 tankkia siellä 98 bensaa. Varmaan 20 eurolla jos mahtuu niin tota E85 sinne sekaan ja katsoa miten käyttäytyy. Toivottavasti ei jää matkan varrelle. =)
Otsikko: Vs: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: jets - 06.12.2013, 14:44:48
Itse ajanut surutta tuolla 85 sella enkä ole huomannut mitään muutoksia auton ominaisuuksiin... P.s Mitään muutos töitä en ole tehnyt... edes lambdan valo ei ole syttynyt..

Auto Volvo 460 2.0i vm.94

Oho! Siis ihanko täysin modaamattomalla 460:llä ajelet ja E85:ttä tankkaat? Paljonko kuluttaa ja onko mitään havaintoja kertynyt?

Mulla on siis samanlainen vehje, mutta vm 95. Kai meillä sama konekin on? Ei siinä vissiin kauheasti muutoksia ole ECUun tms tullut..
Otsikko: Vs: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 06.12.2013, 16:42:08
En kovasti suosittele että täysin vakioon autoon menee tankkaamaan pelkää RE85:sta, mielummin kokeilee vaikka ajella sopivalla seoksella ensin. Eli tankkaa vaikkapa 20e bensaa ja 10e RE85:sta.

jos taas meinaa pelkällä viinalla ajella niin kannattaa hommata tuo flexitune tai bioadapteri..

Otsikko: Vs: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: jets - 06.12.2013, 16:44:52
En kovasti suosittele että täysin vakioon autoon menee tankkaamaan pelkää RE85:sta, mielummin kokeilee vaikka ajella sopivalla seoksella ensin. Eli tankkaa vaikkapa 20e bensaa ja 10e RE85:sta.

jos taas meinaa pelkällä viinalla ajella niin kannattaa hommata tuo flexitune tai bioadapteri..

Joo, itse kattelin tuota flexitunea, ettei olisi kovin rakettitiedettä sen asentaminen.. Mutta kieltämättä kiinnostaa, jos joku rullailee modaamattomalla vehkeellä E85:llä..
Otsikko: Vs: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: AV64 - 07.12.2013, 10:57:38
Itsellä on tuommoinen boxi kun vain sais kytkettyä
http://www.bioboxi.fi/index.php?p=1_2_kylmastartti-ce-hyvaksytty-edullinen-toimiva
ja on erillinen katkaisija jolla laitteen saa pois päältä.
hintaa tais olla 149€
Otsikko: Vs: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: jets - 07.12.2013, 12:37:19
Itsellä on tuommoinen boxi kun vain sais kytkettyä
http://www.bioboxi.fi/index.php?p=1_2_kylmastartti-ce-hyvaksytty-edullinen-toimiva
ja on erillinen katkaisija jolla laitteen saa pois päältä.
hintaa tais olla 149€

Kappas vaan. Valmiit liittimetkin taitaa olla tuossa. Pistähän sitten kokemuksia tulemaan.  Ja siis 400-sarjalaiseen olet sitä laittamassa?
Otsikko: Vs: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: AV64 - 07.12.2013, 13:36:10
Kappas vaan. Valmiit liittimetkin taitaa olla tuossa. Pistähän sitten kokemuksia tulemaan.  Ja siis 400-sarjalaiseen olet sitä laittamassa?
Juu 460 2.0 koneella -95
joo siellä on moneen autoon tarjolla tuota boxia,
tulee asennusvalmis paketti muutakuin johdot kiinni,ja ajoon.
Otsikko: Vs: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: jets - 07.12.2013, 13:49:57
Juu 460 2.0 koneella -95
joo siellä on moneen autoon tarjolla tuota boxia,
tulee asennusvalmis paketti muutakuin johdot kiinni,ja ajoon.

Joo, vaikuttaa aika hyvältä. Ennemmin laittaisin tuollaisen kuin sellaisen että pitäisi johdotuksia erikseen tuunailla/tinailla/värkätä.

Milloin ajattelit boksin laittaa kiinni?
Otsikko: Vs: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: AV64 - 07.12.2013, 14:01:08
Joo, vaikuttaa aika hyvältä. Ennemmin laittaisin tuollaisen kuin sellaisen että pitäisi johdotuksia erikseen tuunailla/tinailla/värkätä.

Milloin ajattelit boksin laittaa kiinni?
no kait sen tulee asennettua tässä kun kerkiää,ollut kaapissa jo vajaa 6kk,ollut vähän tallipulaa,työkiireitä
ja tuolla ulkona ei huvita asennukset.
Otsikko: Vs: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: jets - 10.12.2013, 10:13:34
no kait sen tulee asennettua tässä kun kerkiää,ollut kaapissa jo vajaa 6kk,ollut vähän tallipulaa,työkiireitä
ja tuolla ulkona ei huvita asennukset.

Joo-o, mistä ne ruiskujen liittimet löytyy ja mitähän tyyppiä ne on? Siitäkö moottorin yläpellin alta löytyvät ja käsiksi pääsy tietysti vaatii viisiniveliset sormet? Oma auto on Bilialla odottelemassa hihnaa, joten en siitä pääse katsomaan.

Mihinkä ajattelit kiinnittäväsi tuon boxin, kabiiniin sisälle vai johonkin kohtaan moottoritilaan?
Otsikko: Vs: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 10.12.2013, 17:29:40
Suuttimien liittimet ovat Bosch EV1 malliset ja on ne vähän ahtaassa paikassa imusarjan alla.
Otsikko: Vs: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: jets - 11.12.2013, 18:59:11
Suuttimien liittimet ovat Bosch EV1 malliset ja on ne vähän ahtaassa paikassa imusarjan alla.

Kiitos. On muuten sopivaa boksia ihan hyllyssä täällä PK-seudulla. Voihan hitsin pimpulat. Pitänee nyt kuitenkin ajaa pari tankillista tavan bensaa ja katsoa minkä verran tuo vie. Eihän auto oo mulla ollut kuin päälle viikon ja siitäkin jo kolme päivää huollossa :)
Otsikko: Vs: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: V0lv0mies - 11.12.2013, 20:45:26
Ei nää paljoa vie, jos auto on kunnossa ja ajaa järkevästi. Ohjekirjan ilmoitetut kulutukset on helppo alittaa.

Johtuuko sitten alustan modernien pohjalevyn puuttesta vai mistä, mutta 120 kilsan tuntivauhdissa melkein kuulee kuinka kone hörppii menovettä.
Otsikko: Vs: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: AV64 - 13.12.2013, 18:50:39
Joo-o, mistä ne ruiskujen liittimet löytyy ja mitähän tyyppiä ne on? Siitäkö moottorin yläpellin alta löytyvät ja käsiksi pääsy tietysti vaatii viisiniveliset sormet? Oma auto on Bilialla odottelemassa hihnaa, joten en siitä pääse katsomaan.

Mihinkä ajattelit kiinnittäväsi tuon boxin, kabiiniin sisälle vai johonkin kohtaan moottoritilaan?
kait se boxi tulee pellinalle ja jos sen on/off katkaisimen laittaisi kapiininpuolelle.
Otsikko: Vs: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: AV64 - 13.12.2013, 18:52:46
Kiitos. On muuten sopivaa boksia ihan hyllyssä täällä PK-seudulla. Voihan hitsin pimpulat. Pitänee nyt kuitenkin ajaa pari tankillista tavan bensaa ja katsoa minkä verran tuo vie. Eihän auto oo mulla ollut kuin päälle viikon ja siitäkin jo kolme päivää huollossa :)
maantiellä pääsee alle 7ltr kylillä kuluu sen 7 ylöspäin
Otsikko: Vs: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: V0lv0mies - 14.12.2013, 19:52:04
Jos oikein yrittää, niin 1,6 koneella maantiekulutus on kuutta litraa satkulla.

Tosin vasta hiljattain tajusin että autolle ilmotetuilla rengaspaineilla voi pyyhkiä takalistoaan nykypäivänä. Ens kesänä näkee mihin kulutus tippuu kun painetta on 0,5-1 baaria enemmän.

Ja jos sais vihdoinkii niitä pohjalevyjä asenneltua pohjaan...

Yhden kesän ajoin ilman pohjapanssaria ja kulutus kasvoi litralla. Silloin oli käytössä ehkä vääränlaista moottoriöljyäkin, että en tiedä miten paljon mikin vaikutti.
Otsikko: Vs: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: jets - 14.12.2013, 20:08:36
Juupa joopa. No jos laskisi vaikka että etanolibensalla kulutus nousee 30%, niin taitaa siltikin kannattaa konversio.

Itse en varmaan ennen tammikuuta saa tuota bioboxia tilattua.

Eikä ole vielä tankattu kertaakaan täyteen tuota 460:ä, joten ei voi vielä kulutuksia laskeakaan oikein järkevästi.
Otsikko: Vs: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 14.12.2013, 21:40:02
Eipä ole mitään muoveja pohjissa ollut yhdessäkään autossa ja kulutus ollut maantiellä jotain 7 litraa sadalla. Siis noissa turbo ja 2.0 koneisissa, 1.6:sen kulutuksia en muista tarkalleen mutta kaipa se jotai 6-7 vei sekin...

tuskin se "pohjapanssarin" puuttuminen ainakaan litralla kulutusta nostaa...samoin kuten se moottoriöljykään...
Otsikko: Vs: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: V0lv0mies - 15.12.2013, 14:37:47
Kuulostaahan se paljolta, mutta en muutakaan selitystä keksi... No RVS-käsittelyn tein silloi  keväällä ja innolla mittailin ekoja tankkauksia, niin yllätyshän se oli että kuluts olikin kasvanut. En usko että liittyi mitenkään käsittelyyn se nousu. Vaihdoin lootaan öljyt samalla ja sinnekin RVS. Tulpatkin vaihdoin ja samalla mittasin puristuspaineet mitkä olivat nousseet tehdas-arvoihin takaisin.

Mietin syksyyn asti että onkohan jossain joku vika, kunnes vaihdoin ölpät ja laitoin itse tehdyn pohjapanssarin kiinni, niin tippui kulutus takaisin entiseen.
Otsikko: Vs: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: V0lv0mies - 15.12.2013, 14:39:53
Etanolibensan käytön taloudellisuutta on vaikea ennustaa: ei voida tietää  miten eri polttoaineiden hinnat tulee muuttumaan.
Otsikko: Vs: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: V0lv0mies - 20.12.2013, 18:12:33
Kokeilkaa toki muutkin suojan kanssa ja ilman sitä, niin saadaan lisää dataa asiasta ja varmuutta.
Otsikko: Vs: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: Volvo460 - 21.01.2014, 10:50:56
Mulla on tommonen 460 Volvo, vuosimallia -93. Kone on B18U, Bosch yksipisteruisku. Minkämoisella liittimellä varustetun boksin siihen pitää tilata? Ja missä kyseiset liittimet sijaitsee.

Tänään koitin liittimiä haeskella, mutta löyty vain 4 pinnisiä liittimiä..
Otsikko: Vs: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: AV64 - 22.01.2014, 07:37:43
Mulla on tommonen 460 Volvo, vuosimallia -93. Kone on B18U, Bosch yksipisteruisku. Minkämoisella liittimellä varustetun boksin siihen pitää tilata? Ja missä kyseiset liittimet sijaitsee.

Tänään koitin liittimiä haeskella, mutta löyty vain 4 pinnisiä liittimiä..
http://www.bioboxi.fi/index.php?p=1_9_0_15
Tuommoinen liitin on suuttimessa EV1 mutta voi olla
että ei ole valmista sarjaa 1piste ruutalle parhaiten saa selkoa
tuosta muutossarjasta soittamalla suoraan jos tätä meinasit.
Otsikko: Vs: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: Volvo460 - 22.01.2014, 08:56:05
Sähköpostia sinne laitoinkin ja vastasi nyt ekaan viestiin, ettei ole varma saako tommosiin vermeisiin edes valmista boksia, kun tosiaan on vain yksi suutin ja yksi johto.
Otsikko: Vs: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 22.01.2014, 17:45:52
1-pisteruiskussa ei ole EV1-liitintä suuttimessa. Ihan erilainen muutenkin kuin 4-pisteruiskujen suuttimet.

Otsikko: Vs: 400-sarja ja Flexfuel
Kirjoitti: AV64 - 25.01.2014, 09:03:21
1-pisteruiskussa ei ole EV1-liitintä suuttimessa. Ihan erilainen muutenkin kuin 4-pisteruiskujen suuttimet.
Juu ei olekaan tarkoitin vain normi ruiskun suuttimen liitintä.