RallyBaron  Samppasport

460 vm95 Huollot, jakopää, perusjutut yms?

  • 14 Vastauksia
  • 4153 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jets

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
460 vm95 Huollot, jakopää, perusjutut yms?
« : 03.12.2013, 19:40:20 »
Päivää tännekin foorumille. Olen jälleen Volvisti. Aiemmin mulla oli käytetty V40, joka vaihtui pari vuotta sitten uuteen Dusteriin. Nyt tänään sitten projektiautorohjaketta/kakkosautoa etsiessä tarttui matkaan Volvo 460 vm 95 ja GL 2.0!! Ja ajettukin on vaan 181000km.

Ja sitten tietysti asiaan:
-Teinkö tyhmän ostoksen (maksoin 400e)? Ei se vanhaa Volvoa kummemmalta tunnu.. lähtee mukavasti ja ei päällepäin löytynyt erityisempiä vikoja.. Nesteet näytti puhtailta ja öljyntäyttökorkista katsoen kone näytti siistiltä.

-Jakopään hihnan vaihto (vanha ketju ei tarjonnut apua): passaako tämmöisen amatöörin lähteä itse tekemään jakopään hihnan vaihtoa rullineen päivineen? En ole koskaan tuota itse tehnyt. Löytyisiköhän jostain hyvät ohjeet? Kuvalliset? Ei sattunut googlaillessa silmään..

-Mitenkä muut huollot? Mistä löytyisi perushuolto-ohjeet? Mitä öljyjä ja nesteitä pitäisi/kannattaisi käyttää?

-Entä onkohan tuohon mahdollista lykätä E85-polttoainetta? Vaatisiko jotakin muutoksia?

-Kannattaisiko nyt heti alkuun katsoa jotakin perusjuttuja?

Kiitän suuresti etukäteen kaikkia neuvojia ja kommentoijia :)
« Viimeksi muokattu: 03.12.2013, 20:26:04 kirjoittanut jets »

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 460 vm95 Huollot, jakopää, perusjutut yms?
« Vastaus #1 : 03.12.2013, 21:03:36 »
Kannattaa jostain hommata korjausopas. Siellä on melko hyvin kuvien kanssa neuvottu myös tuo jakohihnan vaihto. Öljynä näissä voi ihan hyvin käyttää tavallista 10W30 ja jäähdytin-nesteenä vihreää jäähdytin-nestettä. RE85:sellakin tuollaisen saa tietääkseni toimimaan kun hommaa vaikka flexfuel adapterin suuttimien väliin...

Poissa jets

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 460 vm95 Huollot, jakopää, perusjutut yms?
« Vastaus #2 : 03.12.2013, 22:25:08 »
Kannattaa jostain hommata korjausopas. Siellä on melko hyvin kuvien kanssa neuvottu myös tuo jakohihnan vaihto. Öljynä näissä voi ihan hyvin käyttää tavallista 10W30 ja jäähdytin-nesteenä vihreää jäähdytin-nestettä. RE85:sellakin tuollaisen saa tietääkseni toimimaan kun hommaa vaikka flexfuel adapterin suuttimien väliin...

Jep, korjausopas on juurikin hakusessa tällä hetkellä.. Vissiin näillä on ollut tapana kadottaa jäähdytysnesteitään ja öljyjään? Ainakaan mitään läikkää ei toistaiseksi ole auton alle kertynyt.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 460 vm95 Huollot, jakopää, perusjutut yms?
« Vastaus #3 : 03.12.2013, 22:51:21 »
Vähän enemmän ajetut saattavat kuluttaa öljyä vähäsen tai sitten vuotaa venttiilikopan tai öljypohjan tiiviste. Jäähdytin-nesteen ei pitäisi hävitä ellei ole vuoto jossain...jäähdyttimet näissä tuntuvat vanhemmiten yleensä vuotavan.

Poissa jets

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 460 vm95 Huollot, jakopää, perusjutut yms?
« Vastaus #4 : 04.12.2013, 09:36:36 »
Toivon mukaan löytyy korjausopas jostain jo tänään. Ajattelin illemmalla töitten jälkeen katsoa autoa tallissa hieman. Varmaan kannattaa availla jakopään hihnan suojus ja katsoa missä kunnossa hihna on.

Mutta yksi juttu mulla jäi ostotilanteessa katsomatta ja se on se apurunko. Mistäs se tarkalleen ottaen löytyy ja mitkä siinä on ne heikot kohdat? Koska auto on katsastettu elokuussa, pitäisi kai apurungonkin olla ollut kunnossa ainakin elokuussa.

Harmi ettei mitään huoltohistoriaa ole tiedossa, satunnaisia paria kuittia lukuunottamatta, jotka ovat lähinnä olleet pikkujuttuja, kuten töötin korjaus ja sen sellaista.

Minusta näytti myös siltä, ettei valojen korkeussäätö toimi. Onkohan tuo hylkäysperuste katsastuksessa? Leimaa on vielä heinäkuun lopulle asti tosin.

No, jakopään laitto on kuitenkin varmaan varminta tehdä pian, sen kunnosta ei varmaan voi silmämääräisesti sanoa, jollei ihan ole repsallaan. 181tkm mittarissa, niin olettaisin että se on kerran vaihdettu ja nyt ennen auton hukkaamista edellinen omistaja on jättänyt sen tekemättä.

Poissa jets

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 460 vm95 Huollot, jakopää, perusjutut yms?
« Vastaus #5 : 04.12.2013, 12:34:10 »
Ohhoh, soittelin piruuttani Bilialle ja kyselin tämän auton historiaa. Oli käynyt vain kerran 96tkm kohdilla pienessä laitossa.

Mutta kyselin sitten hintaa jakopään laitolle ja huollolle. Tarjosivat "öljynvaihtohuoltoa joka on tarkoitettu vanhemmille Volvoille" ja jakopään laittoa yhteishintaan 261€! VolvoPro/Volvoks:lla tuo olisi yksistään jakopään laitto yli 400€ ja huolto 300€..

Wtf, miten se voi olla noin halpa? Siis osineen vielä ja alveineen päivineen. Ei varmaan sisällä rullia tahi vesipumppua. Vai liekö tuossa tarpeen vesipumpun vaihto tässä yhteydessä?

Eihän tässä kannata itse tehdä enää tuommoisia.

Laskeskelin seuraavaa, itse tehtynä:
-Motonetistä jakohihnasarja Gates/SKF/Bosch on noin 120€
-Uudet öljyt 30-40€
-Öljyn suodatin ~5-10€
-Muut suodattimet XX, varmaan 20-30€ tjsp
-Muut pikkuhilut

Tuosta tulisi jo lähemmäs parisen sataa varmaan. Bilialla saisi samalla hyvän tarkastuksen autolle. Ei taida itse kannattaa tehdä.. vai mitä tuumitte??
« Viimeksi muokattu: 05.12.2013, 10:00:32 kirjoittanut jets »

Poissa jets

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 460 vm95 Huollot, jakopää, perusjutut yms?
« Vastaus #6 : 09.12.2013, 23:26:41 »
Joo, ei se sitten mennytkään ihan näin. Toki mulle tuo homma tulee maksamaan tuon 260 egeä, kun luvattu oli kahteen kertaan oikein. Mutta oikeasti hinta on jossain yli viidensadan euron. Huollon tiskillä latoi mulle totuuden ja kertoi että mulle on annettu kahteen otteeseen virheellinen hinta. Jostain se hinta sille tulee siellä, mutta ei oikein.

No, ihan sama sinällään, kun mulle hinta on tuo kun on luvattu.

Vaan sitä jo tuossa toisessa ketjussa kyselinkin, että kun eivät Biliassa löydä sopivaa apulaitehihnaa :) Saapa nähdä että saavatko to-pe mennessä siihen hihnan jostain, vai tuonko itse henkilökohtaisesti 14.90€ hihnan motonetistä :)

Poissa V0lv0mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: 460 vm95 Huollot, jakopää, perusjutut yms?
« Vastaus #7 : 10.12.2013, 14:16:56 »
Semmonen homma että vastaukset noihin kysymyksiin löydät ihan tätä palstaa tutkimalla.

Apurungostakin löytyy juttua ja sanotaan nyt tässä että ainoa ruostumipaikka siinä on sen takaosan kaksi alimpana olevaa kohtaa, siis mitkä ovat eniten alttina kiville ja suolalle. Katsuri neuvoi poraamaan reijät joista vesi pääsee pois: siellä on sellaiset taskut nimittäin, joissa kosteus saa muhia rauhassa. Palstala on kuvia kohdasta.
460 SE -92 B16F

Poissa jets

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 460 vm95 Huollot, jakopää, perusjutut yms?
« Vastaus #8 : 11.12.2013, 19:03:15 »
Semmonen homma että vastaukset noihin kysymyksiin löydät ihan tätä palstaa tutkimalla.

Apurungostakin löytyy juttua ja sanotaan nyt tässä että ainoa ruostumipaikka siinä on sen takaosan kaksi alimpana olevaa kohtaa, siis mitkä ovat eniten alttina kiville ja suolalle. Katsuri neuvoi poraamaan reijät joista vesi pääsee pois: siellä on sellaiset taskut nimittäin, joissa kosteus saa muhia rauhassa. Palstala on kuvia kohdasta.

Juu, kyllä olen kovasti hakenut ja löytänytkin tietoa täältä. Vaan aina ei haku toimi niin kuin strömsössä ja monasti sitä erehtyy/kerkiää kysymään jos ei heti vastausta löydy hakemalla. Suurin ongelma taitaa olla se, että täällä on niin julmetun paljon tietoa, että uudella menee ihan sormi suuhun kun ei oikeaa tietoa löydy massan seasta, vielä kun ei ehkä osaa oikeilla sanoilla hakea.

Tuo taitaakin olla hyvä vinkki, että poraisi sinne reijät. Pitää vaan ensin kolkutella että missä kunnossa on. Ainakaan huollossa eivät sanoneet mitään apurungosta. Ja kun reikä on tehty, kannattanee sinne sumutella jotakin ruosteenestoa tahi tervaspraytä nyt ainakin? Tai jospa saisi taskut täyteen jotakin massaa?

Poissa V0lv0mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: 460 vm95 Huollot, jakopää, perusjutut yms?
« Vastaus #9 : 11.12.2013, 20:49:45 »
No itsellä oli sen verta kiire porailun ohella että en maalia laittanut porausjälkeen, mutta koteloainetta ensin ja massaa perään. 6 vai 8 milliäköhän se katsastaja neuvoi kooksi... En muista, kummalla porasin vaikka 2 kk sitten tein
460 SE -92 B16F

Poissa V0lv0mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: 460 vm95 Huollot, jakopää, perusjutut yms?
« Vastaus #10 : 11.12.2013, 20:55:42 »
Tein alumiinista uuden pohjapanssarin ja taidanpas keväällä jatkaa sitä takaa niin, että suojaa ne apurungon herkät paikat plus vähän muitakin tiettyjä kohtia.

Oliskohan muuten viksua tehdä vaihdelaatikon kohdalle tehdä parit jäähdytysaukot?

Jostain sain päähäni että juuri kuumuus tappaa laatikoita...
460 SE -92 B16F

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 460 vm95 Huollot, jakopää, perusjutut yms?
« Vastaus #11 : 11.12.2013, 21:01:30 »
Tuskin näiden manuaalilaatikot niin kuumenisi että hajoavat  :D...joistain automaattilaatikoista saattaa palaa kitkalevyt ylikuumentumisen takia, mutta yhdestäkään "keittäneestä" manuaalista en ole ikinä kuullut. Noissa automaateissa on myös yleensä öljynjäähdytin keulassa.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 460 vm95 Huollot, jakopää, perusjutut yms?
« Vastaus #12 : 11.12.2013, 21:05:20 »
Tein alumiinista uuden pohjapanssarin ja taidanpas keväällä jatkaa sitä takaa niin, että suojaa ne apurungon herkät paikat plus vähän muitakin tiettyjä kohtia.

Oliskohan muuten viksua tehdä vaihdelaatikon kohdalle tehdä parit jäähdytysaukot?

Jostain sain päähäni että juuri kuumuus tappaa laatikoita...
kyllä aika kauan saa ajaa että manuaalilaatikon öljyt saa niin kuumaksi,mä sanoisin että ihan tehty vaan heikoiksi,muissa laatikoissa ei ollut ongelmia kuin noissa ja renaulteissa ainakaan sinä aikana kun itse biliassa olin,eikä se ois pahitteeksi välillä lisätä/vaihtaa oljyjä näihinkin kun pääsääntöisesti melkein kaikki vuotaa/hikoilee jostain.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa V0lv0mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: 460 vm95 Huollot, jakopää, perusjutut yms?
« Vastaus #13 : 11.12.2013, 22:20:49 »
Kyllähän näiden lootat on ihankestäviä. Luin vain jostain yleisestä oppaasta siitä kuumuuden tuottamasta hajoilusta, mutta harmillisesti siinä ei erikseen mainittu että ongelma koskee vain tomaattilootia.

Laatikkoölpät vaihdoin 1,5 v sitten ja vanhaa hernerokkaa oli täyttöproppuun asti edelleen.

Mutta hyvä ettei tarvi panssariin tehdä ylimääräisiä reikiä. Alkuperäisessähän oli iso reikä öljypropum kohdalla mutta ainahan se suoja otetaan irti kun öljyt vaihellaan...
460 SE -92 B16F

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 460 vm95 Huollot, jakopää, perusjutut yms?
« Vastaus #14 : 12.12.2013, 00:51:02 »
Yksi ainakin mikä näistä rikkoo vaihdelaatikoita on se, että kuskin puolella olevan vetoakselin, vaihteiston puoleisesta nivelestä irtoaa neulalaakerista neulat ja menevät laatikkoon. Siinä nivelessä on 3kpl noita neulalaakereita.
« Viimeksi muokattu: 12.12.2013, 00:54:09 kirjoittanut Kovalchuck33 »

 

Ateho  Elekma