Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

400-sarjalaisten vaihdelaatikko

  • 20 Vastauksia
  • 8542 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jonas_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • Pesukinnas.com
400-sarjalaisten vaihdelaatikko
« : 30.01.2011, 19:00:53 »
Mitä ainetta tuo on ? Pystyykö siihen hitsaamaan ?

Tai jos joku tietää jonkun muun helpon ja nopean korjaustoimenpiteen niin saa kertoa.

Kysymyksessä on 460 M55 manuaalilaatikolla. Kytkinkotelon puolella, kytkinakselin ympärillä on jonkun näköinen holkki, jonka päälle painelaakeri tulee. Se siis ilmeisesti toimii painelaakerin liukupintana tms. Se on katkennut. Laatikon ja vanhan painelaakerin kun otti pois, löytyi irrallinen holkin kappale, joka ei riittänyt edes painelaakerin ohitse. Se on siis lyhentynyt melkoisesti.
Onko mitään muuta korjauskeinoa kuin laatikon purkaminen ja uuden holkin prässääminen ? Itsellä kävi mielessä niinkin hullu idea, kuin että jos tekisi uuden holkin ja hitsaisi sen siihen vanhan holkin paikalle. Onkohan tuollainen toimenpide mahdollinen ja kuinkahan kauan kyseinen viritelmä mahtaa kestää ?
Volvo 460 SE 1992
Kakkoskiesinä Renault Clio -02

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: 400-sarjalaisten vaihdelaatikko
« Vastaus #1 : 30.01.2011, 22:27:07 »
En ole ollenkaan kärryillä mikä osa tuossa tarkallen on rikkoutunut mutta jos kuorista on kysymys niin jotain alumiiniseosta on ja hyvin on ainakin omat hitsaukset kestäneet.

Poissa MassiLassi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: 400-sarjalaisten vaihdelaatikko
« Vastaus #2 : 06.02.2011, 18:38:44 »
Terve!
Tuppasi tuossa käymään niinkin ikävästi että vaihdeloota meni rikki.
Nyt kyselenkin, että onko mitään järkeä korjata tuota vaihteistoa? Ja kuinka suuri operaatio on kyseessä?
Hommaanko purkuautosta tai jostain muualta toimivan laatikon vai  pitäisikö koko kone vaihtaa samantien?

Auto on ulkonäöllisesti niin hyvässä kunnossa, että ei viitsisi sitä paaluunkaan viedä.

Kyseessä -91 vuoden 460 GL.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: 400-sarjalaisten vaihdelaatikko
« Vastaus #3 : 06.02.2011, 20:37:33 »
Kattelet jostai purkuautosta samanlaisen laatikon. Korjaaminen tulee niin kalliiksi ettei mitään järkeä ja kaikkia osia ei ole saatavana.
« Viimeksi muokattu: 06.02.2011, 20:42:09 kirjoittanut j_tapio »

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 400-sarjalaisten vaihdelaatikko
« Vastaus #4 : 07.02.2011, 16:47:11 »
Ja näihin saa vaihdelaatikoita suht halvalla ;)

Poissa 0yxxy0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
Vs: 400-sarjalaisten vaihdelaatikko
« Vastaus #5 : 08.02.2011, 06:34:43 »
Ois irrallaan 1,8 kone ja siinä loota  kiinni vm -95. Toinen 2,0 -93 kone ja loota autossa kiinni (2 v käyttämättä). Laita yv jos kiinnostaa. Autot Oulun lähistöllä.
Volvo S80 -99 ajettu 5,5tkm ja Kabe -07

Poissa MassiLassi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: 400-sarjalaisten vaihdelaatikko
« Vastaus #6 : 09.02.2011, 21:38:48 »
Alkoi nyt mietityttämään että onko laatikko tosissaan mennyt hajalle? Vai onko ainoastaan öljyt tulleet pihalle?
Jokainen vaihde siis toimii, kun vaihtaa vaihdetta kuuluu sellainen "krunks" ääni, samantapainen kuin jos painaisi liian vähän kytkintä.
Laatikko voisi olla siis ns. kuiva ja siitä voisi johtua "sirkkelimäinen" ääni.
Olen nyt ajellut tämän viikon ajan autollani töihin eikä tuota sirkkeli ääntä ole tullut ollenkaan.
Se tulee kait ainoastaan kun konepuoli vähänkin enemmän ehtii lämmetä.

Herättelenkö nyt kenties liikaa toiveita?
Alkaa suoraan sanottuna v******maan, kun en tiedä ketään kuka voisi laatikon vaihtaa tuohon. Itse en osaa, enkä viitsi alkaa sitä opettelemaankaan.
 ???

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 400-sarjalaisten vaihdelaatikko
« Vastaus #7 : 09.02.2011, 21:42:10 »
No voithan sinä öljyt siitä tarkastaa ja se roppu löytyy vaihteiston etupuolelta, muistaakseni sellainen neliö kannalla, johon sopii 3/4 räikkä jolla saa väännettyä sen auki. Saattoi se olla 6 kantakin kun en tarkkaan muista ???

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: 400-sarjalaisten vaihdelaatikko
« Vastaus #8 : 09.02.2011, 21:55:20 »
No voithan sinä öljyt siitä tarkastaa ja se roppu löytyy vaihteiston etupuolelta, muistaakseni sellainen neliö kannalla, johon sopii 3/4 räikkä jolla saa väännettyä sen auki. Saattoi se olla 6 kantakin kun en tarkkaan muista ???

Neliökantainen reikä siinä on mutta ei se kyllä 3/4" ole! 3/8" vois olla lähempänä mutta sekin tais olla vähän väljä reikään.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 400-sarjalaisten vaihdelaatikko
« Vastaus #9 : 09.02.2011, 22:10:42 »
Neliökantainen reikä siinä on mutta ei se kyllä 3/4" ole! 3/8" vois olla lähempänä mutta sekin tais olla vähän väljä reikään.
Se oli sitten 3/8 joka käy siihen :)

Poissa Jonas_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • Pesukinnas.com
Vs: 400-sarjalaisten vaihdelaatikko
« Vastaus #10 : 10.02.2011, 16:39:50 »
Voihan se vika olla myös kytkimessä ? Jos kerran kuuluu samanlainen ääni kuin jos ei painaisi tarpeeksi sitä kytkintä.

Ja vaihteistoöljyn "tarkistus/tyhjennys" roppuun menee myös ihan (muistaakseni 13mm) kiintoavain/hylsy/kiintolenkki.

Ja on sen verran kokemusta M55 laatikon purkamisesta, nimim. vaihteisto osina pöydällä (enää kaksi laakeria uusiksi) ja sitten takaisin kiinni ;)

Jaaniin, vielä sen verran että tuo vika kuulostaa hyvinkin samanlaiselta kuin omani, kytkin "jumitti" vähän väliä ja vaihteisto piti sorvausääntä. Avasin kytkimen jolloin viaksi ilmeni kytkimen irroitushaarukan irtoaminen.(Irroitushaarukkahan tulee kiinni painelaakeriin) Painelaakerin ohjainholkki oli murtunut/katkennut, jolloin painelaakeri heilui vapaana kytkinakselin päällä. Vian korjaaminen johti vaihteiston purkamiseen ja uuden ohjainholkin prässäämiseen. Samalla vaihdan myös tasauspyörästön laakerit, nekin kun ovat päässeet "hieman" kulumaan vaihteistoöljyjen vaihtamatta jättämisestä.

Ajoneuvoasentajan lopputyönä tuo työmäärä vielä menee (niinkuin itsellä), mutta toista kertaa en tuohon hommaan kyllä ryhdy :D
« Viimeksi muokattu: 10.02.2011, 16:46:06 kirjoittanut Jonas_ »
Volvo 460 SE 1992
Kakkoskiesinä Renault Clio -02

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 400-sarjalaisten vaihdelaatikko
« Vastaus #11 : 10.02.2011, 16:59:46 »
Neliökantainen reikä siinä on mutta ei se kyllä 3/4" ole! 3/8" vois olla lähempänä mutta sekin tais olla vähän väljä reikään.
Jos se ropun kanta on tuollainen neliökantainen reikä niin miten ihmeessä siihen menee 13mm lenkki tai hylsy ::)

Se tyhjennys roppu on vaihteiston pohjassa ja tarkastusroppu edessä ja siinäkin on neliökantainen reikä..
« Viimeksi muokattu: 10.02.2011, 17:02:02 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Jonas_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • Pesukinnas.com
Vs: 400-sarjalaisten vaihdelaatikko
« Vastaus #12 : 10.02.2011, 17:51:32 »
Katsoppas vähän tarkemmin sitä kantaa... Siinä on kyllä neliön muotoinen reikä, mutta ainakin omassa laatikossa oli myös normaali kuusio kulmainen kanta... Ja on vieläkin  ::)
Volvo 460 SE 1992
Kakkoskiesinä Renault Clio -02

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 400-sarjalaisten vaihdelaatikko
« Vastaus #13 : 10.02.2011, 17:55:24 »
Katsoppas vähän tarkemmin sitä kantaa... Siinä on kyllä neliön muotoinen reikä, mutta ainakin omassa laatikossa oli myös normaali kuusio kulmainen kanta... Ja on vieläkin  ::)
Mutta öhh... jos se kanta on reikämallinen niin mitä se vaikuttaa ???, ja se tarkistus ropun ulkokanta on pyöreä eli ei sitä saa käännettyä kuin putkipihdeillä...

Eihän kuusiokoloruuvejakaan voi kiintoavaimella tai hylsyllä avata ::)
« Viimeksi muokattu: 10.02.2011, 18:31:38 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Jonas_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • Pesukinnas.com
Vs: 400-sarjalaisten vaihdelaatikko
« Vastaus #14 : 10.02.2011, 19:01:38 »
 :o Voi olla myös mahdollista että joku on mun autoon sen joskus vaihtanut  :idiot2:  Itellä se meinaan aukesi 13mm kiintolenkillä  ;D

Eikä ollu muuten pyöreä kanta  :D Siinä oli kyllä ihan selvä "pultinkanta" johon sopi 13mm kuin nakutettu :D
« Viimeksi muokattu: 10.02.2011, 19:03:17 kirjoittanut Jonas_ »
Volvo 460 SE 1992
Kakkoskiesinä Renault Clio -02

 

Elekma  Autoracing