Terve vaan kaikille. Uutena foorumilla ja vasta volvojen maailmaan astuneena ajattelin jonkin asteisen showroom topikin laittaa pystyyn. Jotain on autolle tapahtunut jo tässä vaiheessa, joten vielä jaksaa aloituspostauksen tehdä.
Aloituspostaus on pitkä ja sisältää jonkin verran kuvia. Varoituksen sanana.
Tarina lähtee siitä, kun emännän työkaveri ajoi Volvonsa liikennemerkkiin talvella 2016, jolloin autosta meni etulokasuoja ja konepelti rikki. Tällöin ilmaisin jo mielenkiintoni, että voisin auton ostaa pois halvalla. Tällöin hän ei autoa myynyt, vaan halusi pitää sen itsellään ja heitinkin hiukan vitsillä se ostoehdotuksen.
Miksikö halusin auton ostaa? Auto oli ollut samassa perheessä uudesta saakka, aikanaan perheen isä ostanut auton itselleen. Autoa on uudesta saakka pidetty kuin kukkaa kämmenellä, poislukien viimeiset 4vuotta. Viimeisen 4vuotta auto on ollut "pojalla", jo aikamiehellä, käytännössä isänsä pitänyt autosta huolta, vaikka ollut pojalla käytössä. Uudesta saakka, auto on joka vuosi ruostesuojattu, milläs muullakaan kuin massalla ja autoa on huollettu ja pesty säännöllisesti. Sen kyllä huomaa.
Sen enempää miettimättä kerta ostotarjous ei mennyt läpi, jatkoin elämääni kunnes huomasin taas auton olleen ajossa, joskin erivärisillä pelleillä. Tuolloin elettiin lopputalvea 2017.
Yhtenä perjantaina, juurikin lopputalvesta 2017 kalahti emännän puhelimeen viesti, jossa oli kysymys "Onkohan volvolle vielä ostaja tiedossa?" Tällä tarkoitti minua. Hämmästyin suuresti. Myyjä oli nimittäin sanonut monta kertaa että hän ei autoa myy.
Tuosta viestistä alkoi kiivas keskustelu auton varusteista ja hinnasta. Hinta oli jo sellainen että se herätti mielenkiinnon. Viikko mentiin eteenpäin ja lähdettiin autoa katsomaan. Iloiseksi yllätykseksi, auto oli hämmästyttävän hyvä kuntoinen, niin pohjalta kuin varusteiltaankin. Ainoana miinuksena oli keulan erivärisyys sekä kuskin oven lommo, ruoste samassa ovessa, sekä kuskin puolen pehmeä palkki.
Otetaan tähän väliin muutama kuva oston jälkeen, niin saa osviittaa millainen auto on ollut.
Kuten kuvista näkee, on auto melko hyvässä kunnossa ollut. Konehuonetta ei ole varmaan koskaan pesty. Erityisenä yllätyksenä tuli sisustan kunto, joka on aivan täydellisessä kunnossa. Penkkien päällä on ollut uudesta saakka volvon omat istuinsuojat, jotka olin jo noihin kuviin ottanut pois. Autossa on täydellinen huoltokirja ja aina käytetty merkkiliikkeessä huollossa, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.
Varusteet/speksit tässä on:
B200F(ajettu 367tkm ostohetkellä)
m47
G80(?)
Vakkari(toimii)
Keskuslukko
Vikoina/ominaisuuksina oli tiedossa seuraavia, joista "poika" sanoi suoraan jo koeajolla:
Koppiin tulee pelkkää kuumaa->lämmityslaitteen hana auki
Keskuslukko ei toimi,
Radio toimii, mutta vain pelkääjän kaiuttimella
Alusta kolisee
Järkyttävät tummennukset
Takakaaren massaukset..
Kukka- ja sheriffitarrat ovissa <3
Eli, kuulemma yksi kerta massauksen yhteydessä, oli vanha isäntä ajatellut suojata myös ulkopellitkin takaa.. Alta kuvasarja lähtökohdasta ja jälkeenpäin kuva tinnerihinkkausten jälkeen. Tarkoitus auto myllyttää jossain vaiheessa, joten jätin nuo pinnat ilman vahaa.
Auto tosiaan oli monivärinen kun tuli minulle. Ei se kauaa ollut minulla monivärinen, ehkä olis kannattanu jättää sillälailla kuitenkin.. Kuitenkin, homma on tehty ja lopputulos on vähintäänkin kamala. Kuvat antaa anteeksi. Maalasin siis konepellin ja etuloksun telalla. Hetken typerä päähän pisto. Noh, onneksi kaveri maalaa osat kunnolla ruiskulla, kun kiikutan ne sille. Tarkoitushan oli maalata telalla nuo reilulla maalilla ja oikoo vesihiomalla. Etuloksu meni aivan päin persettä ja se on "melko" järkyttävä, liikaa ohennetta ja valu aivan törkysesti.
Eli maalasin nuo tosiaan telalla, ja tuossa on yks välivaihe kuva noista. Sen verran taustaa itestä, että noita maalipinnan kiiillotuksia(sekä pieniä vesihiontoja) tulee harrastuksena aina aika ajoin tehtyä. Maalauksia ei mahottomasti, jonka näkee kuvista. Ei kai tää harrastaminen niin vakavaa oo..
Noiden kuvien jälkeen on oikastu pintoja seuraavasti:
Kuivana, p180->p240->p320
Vesissä, p600->p800->p1200->1500->2000
Myllytys:
Chemical Guys Hex Oranssi + Scholl S3+ Gold
Chemical Guys Hex Musta + Scholl A15
Tarkoitus oli siis vaan päästä pahimmista heitoista eroon ja pinnat saada jollain tavalla ees suoraks.
Matattuna.
Jostain kohtaa välivaiheesta kuvaa. Muistaaksein tän kuvan jälkeen ajoin vielä muutamaan otteeseen karkeella yli ja sit muutamaan otteeseen hienolla.
"Valmiista" maalauksesta saa paremmin käsitystä ketjussa kohta tulevissa kuvissa.
Eihän sitä malttanut olla vahaamatta ennen myllytystä. Peltipinnoille Collinite915, lasipinnoille Gtehniq G5 ja muoviosille Valetpro kumi- ja muovihoitoaine. Vieressä myös toinen tähän talouteen kuuluva kapistus, josta tällä foorumilla ei ihan mahottomasti kannata varmaan jupista.
Video pintojen toimivuudesta, kliks->
http://i1.aijaa.com/b/00283/14391254.mp4Jo koeajolla, huomasin että lattia/palkki kuskinpuolella oli melko pehmeä ja tämän otin seuraavaksi työn alle. Hetken tarkastelun jälkeen löytykin sieltä pieni reikä. Ei muutakuin soittoa vanhaan työpaikkaan ja muutama pellin pala tilaukseen. Rasiaterää mulla ei ollut, joten tein reiän palkin tulpalle poraamalla reikiä vieri viereen.
Lattia oli teipattuna siksi, koska ajelin nosturille n. 100km päähän hitsailemaan. Hitsaukset meni ok. Melko rumaa saumaa, mutta kyllä paikat ainakin paikallaan kestää. Kuvissa pohjamaalattuna, nuo kun kuivi niin levittelin massat ja kotesuoja-aineet koteloihin. Hitsauksien jälkeen hain kehujen kanssa vuoden leimaa tähän.
Olikohan lie vahauksen yhteydessä kun lakkasin takavalot uudelleen. Vähän piristyi. Pitäs vissiin uudet ostaa kerta nuo ovat halki. Tämän kuvan jälkeen korjasin keskuslukon(kontin lukko aiheutti hiukan päänvaivaa), sekä poistin takalasin pyyhkijän.
Konehuoneen pesuakin on aloiteltu, meinaa vaan olla työmaa. Saa laimentamattomalla Pinelinella sutia jonkun aikaa että lähtee paskat kävelemään. Vasta osa pesty konehuoneesta niin siitä en edes kuvaa viihti vielä laittaa. Samalla kun konehuonetta pesin niin selvittelin kolinoiden syytä ja ne löytyikin, toinen tuli vaihelaatikon päässä olevasta rautamötikästä johon tulee kytkinvaijeri kiinni. Se pirun mötikkä oli vaan kääntynyt 360astetta ja kolis runkoon. Toinen kolina löyty siitä putkesta, mikä ottaa raitista ilmaa keulalta pakosarjalla, tämä kolisi runkoa vasten ja piti erittäin epämiellyttävää ääntä.
Sitten hypätäänkin tähän päivään ja alustamuutoksiin. "Miksi sä pilaat ton." Jep, pilaan.
Eli, kun auto saatiin muistuttamaan ees hyväkuntoista kapistusta, ruvettiin pelastamaan sitä museoinnilta. Ensin vaihtu etuiskarit(patruunat), joista sorvattu 4cm pois. Samalla lähti kaks kierrosta jousista pois.
Sitten ostettiin vanteet. Täällä foorumilla nämäkin on "synnytetty".
Sitten katkottiin takaa jouset, puoltoista kiekkaa pois. Poisteltiin takasisäloksut, ja rälläköin takakaarien pokkaukset miltei kokonaan pois.
Sit jotain pikkukikkailua tullu tehtyä kanssa, perään ja moottoriin uudet öljyt, lämppärin pistoke keulilta piiloon, sukset katolle jne. Muutama erittäin huono kuva nyt tästä luukista. Muutama otettu järkkärillä, mutta aivan paskoilla säädöillä.
Nyt alkaa jo kovasti muistuttaa sellaista autoa jota vähän kaavailinkin tästä. Oli vanhan omistajan, kyseisen "pojan" ilme näkemisen arvoinen kun tässä taannoin näki auton. Vastoin kaikkia ennakkoluuloja, tykkäs sekin.
Tällä hetkellä auto makaa rengasrikkoisena autopaikalla, toivottavasti saa alkuviikosta takas ajoon.