Autoracing  KL-varaosat

Volvo V70R AWD -97 ehostusta

  • 58 Vastauksia
  • 26432 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PaleA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70R AWD -97 ehostusta
« Vastaus #45 : 06.04.2021, 12:11:39 »
Muistaakseni tuota boksia on saanut aikoinaan Volvolta tilattua auton värikoodillakin. Olisi aika hieno auton värisenä.
Kyllähän se voisi sopia korin värisenäkin tuonne katolle. Mitään faktatietoa ei ole mutta, samanlaisia boxeja näkynyt liikenteessä ilman Volvo in sports tarroja, joten luulisin että Volvolla liimailtu vain nuo tarrat laatikoihin.


Matkamittariin pyörähti jokunen viikko sitten kuvan ottamisen arvoisia kilometrilukemia. Itse näistä en ole ajellut kuin vähän alle 10tkm ja auto kuitenkin ollut omistuksessa jo vajaa neljä vuotta ???.




Helmikuussa auton kanssa oli pieniä ongelmia. Vikojen ilmettyä käytössä ei ollut kunnon vikakoodien lukulaitteistoa, joten asioita tuli tehtyä enemmän ja vähemmän ''sokkona''. Lopulta koodi saatiin viimeisiä vetelevältä kampiakselin asentotunnistimelta ja se vaihtui aiempien harjoitusten vuoksi melko ripeästi. Ennen tätä meni kuitenkin uusiksi myös vedenlämpöanturi ja virranjakajan osat.



Myös nämä termarikotelon huippuhyvät M7 torx-kantapultit tuli vesianturin vaihdon yhteydessä vaihdettua kuusiokantaisiin :idiot2:.



Pakkasilla löytyi takajalkatilasta muovinpalanen ja se oli lohjennut keskikonsolin päädystä, joten täysin ehjästä konsolin muovista voisin olla kiinnostunut.




Jenkeistä löytyi kohtuuhinnalla tähän uusi ratti. Harrastajat toki tietävät, että tällainen ei tähän -97 malliin kuulu, mutta omaa silmää tämä uusimpien mk1 ärrien ruori kuitenkin miellyttää eniten. Tämäkään ei toki täydellinen ollut vaan vaatii ehotusta, kuten lähes kaikki muukin tässä autossa on vaatinut. Yhteen yritykseen olen ollut yhteydessä, mutta viikon välein ympäripyöreästi sähköposteihin vastailut eivät ole ainakaan vielä vakuuttanut. Saa antaa vinkkiä, jos on tiedossa joku, jolta onnistuisi ommelten uusiminen ja päällisen elvytys.










Rapakelien kunniaksi tuli myös hieman virutettua autoa pitkästä aikaa. Kesälle suunnitellut hieman maalaushommia sekä ruosteen alkujen kiinni kuromista. Hieman pelottaa, että paljastuuko helmamuovien alta muutakin kuin pintaruostetta :D.





« Viimeksi muokattu: 07.04.2021, 13:12:49 kirjoittanut PaleA »
V70R AWD -97

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo V70R AWD -97 ehostusta
« Vastaus #46 : 06.04.2021, 12:26:09 »
Hyvännäköinen R :) Tekstejä lukiessa tulee monta tuttua työvaihetta mieleen  :D

Poissa PaleA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70R AWD -97 ehostusta
« Vastaus #47 : 19.04.2021, 12:06:26 »
Hyvännäköinen R :) Tekstejä lukiessa tulee monta tuttua työvaihetta mieleen  :D
Kiitoskiitos, taitaa siellä olla kasipätkälle kuitenkin tullut tehtyä hieman extraa verrattuna tähän yksilöön  ;D. Melko hyvin pätee myös tähän autoon tuo sinun yleiseksi kasipätkän korjaustopiciksikin tituleerattu päiväkirja.


Tälle keväälle tuli vielä yksi lapin reissu käytyä ja sen jälkeen sai suksiboxi ja talvirenkaat lähteä kesäsäilöön. Pesujen jälkeen razorin projektipäiväkirjasta bongattuna innoittauduin tähänkin vaihtamaan vaihdevaijereiden kumit laakereihin. Motonet oli ainoa avoinna oleva paikka ja sieltä löytyi 8x22x7 laakerit, jotka meni paikalleen muutamien prikkojen kera. Hieman toki jämäköitti keppiä, mutta tässä taitaa suurempi ongelma löytyä itse keppitelineestä.




Pesut suoritettu ja kesärenkaat alla kauempaa kuvattuna. Traktoriltahan se näyttää ja madallusta kaipaa. Myöskin vähän korkeampaa kumia haluasin nuiden 225/40 tilalle.








Vaikea saada taltioitua kaikkia maalipinnan virheitä puhelimen kameralla näin amatöörikuvaajana, mutta puskurit takaluukku, vänkärin etulokari ja helmat tästä eniten kaipaavat uutta maalipintaa. Tietysti virheitä löytyy myös muualta, kuten tankinluukusta, ovenkahvoista, peilinkuorista yms. Toiveissa olisi, että maalipintaakin ehditään ehostamaan kesän aikana ja haluja olisi alkaa itse opettelemaan maalaushommia, mutta saa nähdä riittääkö resurssit kaikkeen.










Sisustaan ei ole tullut mitään muutoksia paitsi kuvan oton jälkeen nappasin sisätilanläppärin pois. Uusi ratti odottaa vieläkin sitä, että löytyisi fiksaaja, joka saa ratin itseä miellyttävään kuntoon.




Kiteeltä tuli tänään matkahuoltoon paketti, joka saa kyllä kiltisti odottaa asennusta siihen asti, että puskurissa on uusi maalipinta.

V70R AWD -97

Poissa PaleA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70R AWD -97 ehostusta
« Vastaus #48 : 03.06.2021, 23:03:35 »
Kesä saapuu ja autosta ajettu vikoja ulos vajaa vuoden verran, joten olisi aika pienelle vuosihuollolle. Pääsyynä kevyt öljynkulutus sekä ulkokuoren ehostus. Korjaillaan toki kaikkea muutakin pientä itseä häiritsevää, mutta isoin haaste tulee olemaan venttiilivarrenkumien uusinta ja sitä kautta pieni kansiremontti. Aiempaa kokemusta auton moottoreiden perusteellisemmasta rakentelusta ei juuri ole, joten edetään rauhassa ja opetellaan samalla  :).

Auto laitettu seisontaan ja ensimmäisenä puskureiden ja helmojen irroitus. Yllätys helmamuovien alla oli positiivinen ja taidetaan selvitä pintaruosteiden poistolla ja uusilla maaleilla.












Seuraavaksi purettiin hieman lisää ja lopulta maalarille lähössä: Puskurit, helmamuovit, etulokasuojat, takaluukku, spoileri, peilinkuoret, ovenkahvat, ajovalojenpesurien peitelätkät ja ulostulojen kaulukset. Takalasissa oli pieni halkeama ja luukussa hieman enemmän ruostevikaa, joten tilalle valikoitiin parempi yksilö purkuautosta.






Osia maalaukseen valmistellessa takapuskuri pääsi pienen pilkkomisoperaation kohteeksi. Kuskin puolen ulostulolle oli omanlainen kaulus, joka ei ollut enää täydessä terässä. Varastosta löytyi toinen vänkärin puolelle sopiva kaulus, joten hieman mittailua, teippiä, piirtelyä sekä dremeliä ja:












Etulokasuojiin oli päässyt korroosio iskemään, mutta nämäkin sai vielä elvyytettyä käyttökelpoisiksi. Teräsharjaa, ruosteenestoa pohjalle ja mustaa päälle. Mahdollisesti vielä massa niskaan pintamaalien jälkeen. Kardaanin maalipinta oli sen verran kärsinyt, että pääsi myös käsittelyyn. Pintamaaliksi täytyy vielä keksiä joku tuote, joka pysyisi piedempään kuin yhden talven.










Remonttia varten saapunut muutama paketti uusia osia sekä hieman myös käytettyä tavaraa. Autodocin paketista löytyi tiivisteitä sekä suodattimia. Skandixilta lambda-anturi, ahtopaineanturi, vedenlämpöanturi, muutama stefa, öljypohjan tiivisteet, takaluukun lista, puskurin ritilä, yksi polttimo, muoviklipsuja ja niittejä. Lisäksi Ruotsista tullut uudet sivuvilkut lokareihin, R-merkki takaluukkuun ja uusi jarruvalo takalippaan.






Moottoritilasta keretty jo irroitella suurimmat osat koneen ympäriltä, että kannen saa nostaa pois työstettäväksi. To do-listalla siis tällä hetkellä ainakin kansiremontti, turbon huolto, öljypohjan tiivisteiden uusinta, toisen vetoakselin ja jakolaatikon stefojen vaihto sekä muuta pientä ehostelua. Suuttimet kerkesivät jo käydä huollettavana ja osat muihinkin toimenpiteisiin alkaa olla hankittu. Lisäksi halkeilevan vakiopakosarjan tilalle löytyi avarampi japanin versio  8).








Jatketaan taas tänne kun jotain saatu aikaiseksi :P
V70R AWD -97

Poissa PaleA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70R AWD -97 ehostusta
« Vastaus #49 : 06.10.2021, 16:43:08 »
Kesä vierähti remonttia tehdessä, eikä kilometrejä ärrän mittariin kerennyt kertyä. Nyt kuitenkin auto saatu ajokiellon ja jälkitarkastuksen kautta liikenteeseen ja pääsee taas talveksi tositoimiin. Aloitetaan vaikka kertomuksella moottorin ehostuksesta.

Venttiilikoppa, nokat ja nostajat pois, kansi irti ja purkamaan:











Taso oikaistu, perusteellinen puhdistus, karstanpoisto ja kevyt läppäys venttiileille, uudet kumit sisään ja kasaus. Myös turbo sai taas uudet tiivisteet ja laakerit.









Kansi kiinni lohkoon, uudet GLT-nokat sisään, venttiilikoppa kiinni ja nokkien ajoitus. Oikeaa työkalua ajoitukseen ei ollut, joten omaa tekemään. Lopputuloksena kuitenkin arvelin nyrkkipajan astemittojen heitot turhan suuriksi ja päädyttiin käyttämään hieman yksinkertaisempaa vaihtoehtoa. kuvassa näkyy myös hylätyt versiot, joilla oli kuitenkin helpompi käännellä nollakulmat ja ennakot kohdalleen pienen jatkovarren kanssa. Nopean inventorpyörittelyn ja CD-levyjen leikkelyn tuloksena huipputekniset ajoituksen säätökiekot  8).









Sinne vielä öljypohja, turbo, pakoputki sekä muut hilppeet kiinni ja ensikäynnistyksellä öljyt lattialle suodattimen vierestä öljypohjan päästä  ;D. Syy löytyi öljypohjan tiivisteistä, jotka olivat päässyt hyppäämään pois paikaltaan asennusvaiheessa. Uusintayrityksellä tarkemmin ja öljyt pysyi sisällä. Samalla deletoin moottorin öljynjäähdytyksen pois käytöstä niiden aina öljyä tihkuvien putkien liitosten johdosta. Öljypohjaan löytyi vaparimoottorista oikea tulppauskansi ja syylärin lähtöihin väänsin kierteet ja pultit O-renkaiden ja tiivistemassan kanssa tulpaksi.














Eteen löytyi Eibacin -30 jouset ja vaihtoon meni myös 10tkm ajetut tukikumit  :idiot2:. Tälläkertaa motonetistä ne XC90 vahvistetut versiot tilalle.








Osat maalarilta tullessa ja hieman kasailuja ja äänieristelyä suoritettu. Muutama pintaruostepaikka tuli korjailtua spaypurkeilla takakaarista molemmin puolin. Maalaus onnistui kohtalaisen hyvin, vaikkei nyt kuvia löytynytkään värit pinnassa. Odottavat kuitenkin vielä vesihiontaa ja myllytystä niin näkee lopputuleman.














Ensitesteillä moottori pätki hieman ja meno oli melko nykivää. Päätin kuitenkin kokeilla käydä tankkaamassa uutta bensaa ja ajelin katsastukseen. Eipäs mennyt päästöt läpi ja takajarruja dynotellessa paineet laski ja nesteet valahti maahan takaa kuskin puolelta. Ajokieltolapun kanssa takaisin tallille ja vika löytyi ruostuneesta Y-haarasta. Uusiksi meni lopulta Y-haara, muutama jarruputki, kaikki jarruletkut ja takapyöräntuennan tukikappaleet kun oli kuskin puolelta melko happamassa kunnossa. Syy pätkimiseen löytyi tulpista ja uudet OEM tulpat koneeseen niin johan alkoi kehrätä tasaisesti.








Siinäpä vielä muutama kuva nykyhetkestä:






Kaikkea pientä puuhailua tuli toki remonttien yhteydessä tehtyä, kuten viimeisten pimeiden sisätilan polttimoiden vaihtoa, johtosarjojen siistimistä, letkujen uusimista, ruostuneiden pulttien ja ruuvien vaihtoa, maalailuja yms. Auto jälleen siis toimittamassa käyttöauton virkaa, joskin pientä haaveilua ollut tämän siirtämisestä hieman hellempään käyttöön. Kesän ja syksyn aikana kuitenkaan valmista ei vieläkään autosta tullut ja hieman tulevaa tehtävälistaakin on jo mietitty. Muutama viimeinen kohta tuskin tulee aivan lähitulevaisuudessa toteutumaan, mutta jotain toiveajattelua kuitenkin.

-Takapään maltillinen madallus.
-Puskurin lipan maalaus ja asennus.
-Takapuskurin suojan asennus.
-Mallimerkinnät kontinluukkuun.
-Kiveniskuteipit takakaariin.
-Kuskin penkinlämmittimen korjaus ja istuinosan reunojen ehostus.
-Kuskin puolen puuttuneen pohjalokasuojamuovin kiinnityspaikkojen hitsaus ja muovin asennus.
-Takalasin pissapojan korjaus.
-Moottorin tukikumin vaihto öljynsuodattimen päästä.
-Uuden ratin ehostus ja asennus.
-Vaihdekepin välyksien poisto.
-Nelivetojärjestelmän täyshuolto.
-Pohjan ruostesuojaus ja yksi pieni ruostereikäkin löytyi tankin yläpuolelta.
« Viimeksi muokattu: 22.03.2022, 13:59:55 kirjoittanut PaleA »
V70R AWD -97

Poissa PaleA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70R AWD -97 ehostusta
« Vastaus #50 : 08.05.2022, 21:04:16 »
Muistellaampa taas tapahtumia auton osalta viime päivityksen jälkeen. Syksyllä autolla ajeltiin remontin jälkeen ja todettiin huolto kutakuinkin onnistuneeksi: öljyn kulutus loppunut ja matka taittuu mukavasti.

Pakkasten tultua talvipyörät alle ja boksi taas takaisin katolle. Yhden muuton verran ja useamman kalusteiden hakureissun volvo toimi mukavasti kuljetuskalustona kärryn kanssa ja välillä tietysti ilman kärryä, kun penkit kääntämällä takaluukusta saa tuupata muutaman sohvan verran tavaraa sisään ja ei muuta kuin luukku kiinni 8)

Kolmisen reissua tuli myös tehtyä pohjoisen tuntureille. Lasketteluvarusteet mahtuu mukavasti ja lämmintä hytissä riittää. Välillä oli myös hieman keskivertoa viileämpiä kelejä ajella ::) Kevään viimeisellä reissulla tuli hieman ongelmia, jotka korjaantui mukavasti hiihtokeskuksen parkkipaikalla lethermannin avulla. Kaasuläpän ahtoletkun klemmari oli ilmeisesti jäänyt löysälle ja letku varmaankin pääsi hyppäämään kokonaan irti mäkivedätyksessä. Letku paikalleen, klemmari kireälle ja kotimatkalle.





Keväällä muutaman kerran ilmennyt ongelmaa käynnistyksessä lämpimällä koneella. Ensimmäisellä kerralla ei luvannut ollenkaan, mutta matka jatkui kuitenkin nopean akunkengän irti käytön ja liittimien herkistelyn jälkeen normaalisti. Myöhemmin pari kertaa havainnut pidempää starttausta lämpimänä, joten päädyin ensimmäisenä uusimaan edellisen kesän remontissa vaihtamatta jääneet sytytysosat. Nyt sytyksessä kaikki osat uusia Volvon logolla, Boschia tai Bougicordia.



Varastossa olleet Nebula replicat regastin uusilla kumeilla tämän kesän pyöriksi ärrän alle. Kumit tuli tällä kertaa 225/45/18 koossa ja ajattelin kyseisen koon mahtuvan alle kivuttomasti. Eteen istuu omaan makuun juuri sopivasti, mutta takapää vaatii vielä työtä. Vielä turhan korkealle tällä hetkellä jäävän peräpään lisäksi rengas ottaa pidemmässä joustossa kiinni kaaren etupäähän. Kuten kuvasta näkyy, rengas ei ole lähellekkään keskellä koteloa. Onko muilla kokemuksia kyseisestä ongelmasta? löytyykö tähän mitään säätömahdollisuuksia tai muita vippaskonsteja?







Uusia varusteita tullut myös hieman hankittua: takakontin suojaverho, Alkuperäinen lisävalojen katkaisija (saa pitkät päälle myös ilman lisävalopaneelia) sekä yksi sarja R-kangasmattoja. Mattoja löytyi valmiiksi setti ilman kuskin mattoa, joten nyt vänkärin ja takapenkin mattoja kaksin kappalein. Pestään kaikki ja katsotaan mitkä päätyy käyttöön.







Niin ikään jemmassa ollut etupuskurin lippa sai mustaa maalia päälle ja löysi myös paikkansa puskurista. Lisävalon taidan vielä ruuvailla kesäksi pois ja laittaa ehjän ritilän paikoilleen. Tällä hetkellä autossa mittarissa n.344000 km ja toistaiseksi vielä toimii käyttöautona. Tällä kesälle isoimpina toimenpiteinä suunniteltu takapään madallus, takakaarien työstö ja paikkamaalaus, kuskin istuimen ehostus ja tuulilasin vaihto.




V70R AWD -97

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo V70R AWD -97 ehostusta
« Vastaus #51 : 10.05.2022, 14:19:29 »
R:ssa on on lyhyempi akseliväli ja sen vuoksi takapyörä ei ole keskellä pyöränaukkoa, vaan lähempänä sen etureunaa.

Vakio rengskoko on 225/45R17, jonka halkaisija 634mm, joten 18" tuumaisena oikea rengaskoko olisi 225/40R18, jonka halkaisija 637mm.
Eipä tuolle oikein muuta voi kun vaihtaa 40-sarjan renkaisiin  ???

Omassa oli 225/45R17 ja se oli täydellinen koko siihen autoon. Täytti pyöränaukon hienosti vakiojousituksella, muttei siinäkään kovin paljon aukon etureunan ja renkaan väliin jäänyt tilaa. Mittarikin näytti prikulleen oikein  8)
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Volvo V70R AWD -97 ehostusta
« Vastaus #52 : 11.05.2022, 07:42:10 »
R:ssa on on lyhyempi akseliväli ja sen vuoksi takapyörä ei ole keskellä pyöränaukkoa, vaan lähempänä sen etureunaa.

Vakio rengskoko on 225/45R17, jonka halkaisija 634mm, joten 18" tuumaisena oikea rengaskoko olisi 225/40R18, jonka halkaisija 637mm.
Eipä tuolle oikein muuta voi kun vaihtaa 40-sarjan renkaisiin  ???

Omassa oli 225/45R17 ja se oli täydellinen koko siihen autoon. Täytti pyöränaukon hienosti vakiojousituksella, muttei siinäkään kovin paljon aukon etureunan ja renkaan väliin jäänyt tilaa. Mittarikin näytti prikulleen oikein  8)
Vakio rengaskoko on 215/45r17. Etuvedoissa on 205/45R17.

Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70R AWD -97 ehostusta
« Vastaus #53 : 11.05.2022, 14:49:37 »
Mulla oli aiemmin 235/40R18 vakiota matalemmalla alustalla ja se koko toimi takana, ei ottanut mihinkään kiinni isollakaan kuormalla. Sinisillä käännönrajoittimilla se oli tosin niin kankea kääntymään, että nykysin on 225/40R18 kesä- ja talvirenkaina ilman sinisiä palikoita. Eli samat mitkä sullakin on aiemmin näköjään ollut. Vertailukuvia matalemman alustan kanssa allekirjoituksesta.

Hyvin kattavaa huoltoa ja entisöintiä oot näköjään suorittanut tälle, mukava seurata  O0
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo V70R AWD -97 ehostusta
« Vastaus #54 : 02.06.2022, 08:21:46 »


(Kuva poistettu lainauksesta.)


Samaa vaivaa täälläkin. Sentin verran tuota saa liikuteltua edestakaisin kun löysää takahäkin pultit ja nykäisee koko häkkiä haluamaansa suuntaan


Poissa PaleA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70R AWD -97 ehostusta
« Vastaus #55 : 14.09.2022, 12:57:29 »
Kiitoksia selvennyksistä rengasasiaan, yritetään saada lisätilaa aikaiseksi!


Välillä pitemmät starttaukset ja käynnistymättömyys jatkoi vaivaamista sytkäosien uusinnasta huolimatta ja tämän vian kanssa tuli painittua alkukesä. Vikakoodia tuli aika-ajoin moottorin pyörimistiedon puuttumisesta, joten ensimmäisenä tuli hommattua uusi nokka-akselin asentotunnistin, sillä kampiakselin päähän tunnistin oli vaihdettu hetki sitten. Vika ei kuitenkaan poistunut ja seuraavaksi nöyrryin ostamaan uuden anturin myös kampuran päähän ja sieltähän se vika sitten löytyikin. Kun anturin kiinnistyspultti pitää kiristää hieman sokkona pitkällä jatkolla, niin edellinen anturi tullut vain ujutettua paikallen ja kiristettyä pultti. Ilmeisesti uudessa anturissa on ollut kuitenkin ohuempi kaulus, jolloin pultti on pohjannut ennen anturin kiristymistä ja löysällä olleen anturin singnaali käynyt muutaman vuoden jälkeen liian heikoksi. Lyhempää pulttia kehiin ja toimii  :buck2:




Ilmastointi ei alkanut kahden vuoden takaisesta huollosta huolimatta hönkimään kylmää, joten alkukesästä huoltoon ja siellä todettiin järjestelmä tyhjäksi ja vuoto paikallistettua kompuran akselin stefaan. Varastosta sai onneksi ottaa toisen kompuran työn alle ja auton pystyi pitämään ajossa. Uudet o-renkaat ja laakeri löytyi etralta, mutta akselin stefan joutui tilaamaan ebaysta. Varastosta otettu kompura uusilla tiivisteillä yms. kasaan, vaihto vanhan vuotaneen tilalle ja uutta ainetta järjestelmään. Ei nyt ehkä ihan nuin jouhevasti mennyt, mutta sinnepäin kuitenkin  ;D








Seuraavaksi tuli turhan korkealla keikkunut peräpää työn alle. Lopulta takajousista lähti kierros pois ja perä asettui aivan mukavalle korkeudelle. Iskarien alapäiden alle ujutin 10mm holkit oikean vaimennustason saavuttamiseksi. Liekkö mitään vaikutusta, mutta ompahan joustoväli lähempänä alkuperäistä. Tästä nyt ei kuvia juuri tullut otettua kun seuraava remontti ilmoitti tarpeestaan jo melko nopeasti. Noin 20-30 mm taitaa kuitenkin olla lopullinen pudotus.

Takapää kasaan ja tienpäälle. Muutaman kerran tuli haisteltua lievää bensan käryä ajon jälkeen ja hajun perusteella löytyikin lopulta märältä asfaltilta melko helposti jäljet vuotokohdasta. Kerrostalon parkissa vuotokohdasta muoveja irti ja muovien alla hiekassa muhineesta polttoaineputkestahan se vuoto tuli. Gorillateippi ja pari klemmari piti vuodon kurissa 130 km matkan kotitallille, jossa pienten tutkiskelujen jälkeen kävi näin:





Toinen keulaan menevien linjojen putkista napsahti vuotokohdasta kääntämällä poikki, eikä toistakaan kovin paljo tarvinnut taivutella. Olisihan tuonne voinut pidempää letkua ja klemmareita viritellä ilman perän irroitusta, mutta ehkä ihan hyvä että päädyin tähän ratkaisuun. Sen verran hyvin on tuolla korin ja tankin välissä letkut ja hieman pellitkin muhineet, että ehostusta kaipailtiin. En tiedä oliko perän irroitus ohjelmassa ensimmäistä kertaa tämän auton historiassa, mutta tuon tolkuttoman hiekan ja kivien määrästä voisi ehkä näin päätellä. Tämähän tarkoittaa sitä että, ainakin erään mersumiehen laskimessa tämäkin auto olisi nyt 8kg hiekkojen kevennyksen myötä paaaaaljon nopeampi 1/4 milellä  8) :2funny: :2funny:














Hieman joutui muistelemaan peltisepän hommia ja hitsaustyöt jäivät vielä odottelemaan. Paikataan siis palkki ja puhdistellaan pintaruosteita niin, että pysyisivät paremmin kurissa. Hiekkapuhallukselle ja perusteelliselle maalaus+massaus projektille rahkeet ei tässä vaiheessa valitettavasti riitä. Nyt siis tarkoituksena ruostepaikkauksien lisäksi uusia kaikki polttoaineputket ja letkut sekä useampia pieniä ehostustöitä kuten lämpösuojien kiinnistysten korjausta, helojen ja ruostuneiden/vääntyneiden aluslaattojen vaihtoa ja käsijarrun osien uusimista.


Ruotsista tuli hiljattain huudettua tähän mahdollista tulevaa museointia silmällä pitäen hienokuntoinen SC-901 soitin. Tämä tietysti kaipaisi kaverikseen Dolby-järjestelmän keskikaiutinta ja kojelautaa ::) Mukana tuli takavetoisissa käytetty OEM vahvistin, josta tein myynti-ilmoituksen: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=135085.0


« Viimeksi muokattu: 14.09.2022, 13:05:30 kirjoittanut PaleA »
V70R AWD -97

Poissa PaleA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70R AWD -97 ehostusta
« Vastaus #56 : 08.02.2023, 13:53:07 »
Takapää kasattu ja auto taas ajossa.

Purkamisen jälkeen tuli kuitenkin muovitettua puolet tallista hiekkkapuhalluskammioksi ja maattua auton alla pistoolin kanssa. Operaatio piti sisällään vanhojen massojen poiston, puhalluksen, pari hitsauspaikkaa, hapottelua, maalaukset, massauksen ja kotelosuojauksen. Työläin vaihe oli tietysti tuo puhallusoperaatio kokonaisuudessaan. Yhden illan oli tehokkaampi kompura vuokralla, mutta alkuun ja viimeistelyt omalla 3 hp 50l kompuralla  :idiot2:














Kaikkea helposti irroitettavissa ollutta kilkettä kävi muualla puhalluksessa ja pulverimaalauksessa. Maalatuista osista ei kerennyt ottamaan kuvia kun kiinnittyivät niin kovalla tahdilla paikalleen autoon, puolikiiltävää mustaa kuitenkin saivat päällensä. Yhdet uudet puslat takapäähän tuli skandixin tilauksen mukana, mutta muuten ei alettu perän tukivarsia yms. purkamaan.






Takakelkkaa tuli ehosteltua mm. seuraavasti:
-Kaikki polttoainelinjat taivuteltu uusiksi 8 mm kupariputkesta
-kaikki polttoaineletkut uusittu
-Toinen suodattimen pikaliittimistä vaihtoon
-Käsijarrun osien uusintaa ja herkistelyä
-Jarruputkien klipsit uusittu
-Peräöljyjen vaihto

Lisäksi aiemmin mainitut yhdet puslat, puslien ''tukiprikat'' sekä maalatut kilkeet. Kelkan kiinnitysreiät myös putsailtu sekä avarrettu hieman. Koko kelkka sitten asentui niin taakse kuin mahdollista, jotta saatiin rengas lähemmäs kotelon keskustaa. Ei tullut vielä kokeiltua tilan riittävyyttä edelliskesän 225/45/18 rengastuksella.


Vuoden vaihteessa tuli myös vaihdettua jälleen vedenlämpöanturi sekä termari kun sytytti ''lambda'' valon ja antoi kyseisen vikakoodin. Tiedä sitten hajottaako tuota anturia jokin vai onko sattunut muutama maanataikappale.




Alkuvuodesta tuli tehtyä perushuoltoa öljyjen ja suodattimien vaihdon muodossa sekä viimein jo varmaan ensimmäisessä postauksessa mainittu haljennut tuulilasi vaihtunut uuteen.




Takakontin varustelua tullut myös päiviteltyä samalla. Vasemmalle puolen löytyi CD-vaihtajan boxi, jossa ei kuitenkaan itse vaihtajaa ole, vaan toimii säilytyslaatikkona. Varastosta löytyi tästä autosta purettu lukollinen kontin pohjalevy, joka oli vaihdettu pois puhki kuluneen pinnan takia. Olin kuitenkin säilyttänyt tämän, että saa vaihdettua lukkopesän ehjään vastaavaan. Eihän tuolla mitään järkevää funktiota ole, mutta ompahan taas varustelistaa kasvatettu  ;D




Maalaushommien yhteydessä tuli teurastettua toinen jemmassa ollut takavakaaja. Näihinhän ei itse vakaajaan saa uusia puslia tai kiinnikkeitä, joten väkivalloin vanhat ruosteen kyllästämät puslat irti ja vakaaja kävi pulverissa muiden osien joukossa. Hieman tuli etsittyä varaosakataloogeista sopivilla (muokattavissa olevilla) mitoilla puslia, mutta ei tärpännyt. Tarvittavat puslat kuitenkin mallinnettuna koneella ja odottelee jatkojalostusta.






Seuraavat ehostelut tähän autoon voisi pitää sisällään:
-Vaihdekepin välyksien poisto, puslan uusinta ja mahdollisesti nupin vaihto puujäljitelmä malliseen
-Kuskin puolen takapenkin kippinapin muovin korjaus/vaihto
-Ratin vaihto
-Takakontin verhoilujen pesu
-Kuskin penkin istuinosan ryhdistys ja lämppärin korjaus
-Takapuskurin suojan liimaus
-Takakontin merkkien asennus
V70R AWD -97

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo V70R AWD -97 ehostusta
« Vastaus #57 : 08.02.2023, 17:59:00 »
Uuuuuui viddu, kauhee fläshbäcki iski  :D yhtään ei ole ikävä noita työvaiheita

Yhdet uudet puslat takapäähän tuli skandixin tilauksen mukana, mutta muuten ei alettu perän tukivarsia yms. purkamaan.

Sitten kun otat rohkaisuryypkännin ja aloitat tuon urakan niin hommaa tämä työkalusarja;




Tuote auttaa ehkäisemään päänsärkyä puslien vaihdon yhteydessä  :D

Vuoden vaihteessa tuli myös vaihdettua jälleen vedenlämpöanturi sekä termari kun sytytti ''lambda'' valon ja antoi kyseisen vikakoodin. Tiedä sitten hajottaako tuota anturia jokin vai onko sattunut muutama maanataikappale.

Anturi ei ole syypää, vaan johdot auton puolelta. Täällä oli vastaavaa oiretta ja ulkomaiselta kanssaharrastajalta sain vinkin tarkastaa johdot/liittimet. Vika oli liittimessä  :)

Poissa PaleA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70R AWD -97 ehostusta
« Vastaus #58 : 13.02.2023, 12:44:25 »
Uuuuuui viddu, kauhee fläshbäcki iski  :D yhtään ei ole ikävä noita työvaiheita

Sitten kun otat rohkaisuryypkännin ja aloitat tuon urakan niin hommaa tämä työkalusarja;

Tuote auttaa ehkäisemään päänsärkyä puslien vaihdon yhteydessä  :D

Anturi ei ole syypää, vaan johdot auton puolelta. Täällä oli vastaavaa oiretta ja ulkomaiselta kanssaharrastajalta sain vinkin tarkastaa johdot/liittimet. Vika oli liittimessä  :)

Haha  ;D

Pidetään mielessä, kiitoksia vinkeistä.
V70R AWD -97

 

KL-varaosat  Race.fi