Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: Zebe - 28.01.2011, 11:45:23
-
Eli onko Amazoniin saavilla mitään halpoja madallussarjoja tai käykö jonkun toisen auton sarja Amazoniin ilman suurempia muutoksia? Onhan noita Spaxeja ja Bilsteinei mutta ei meinaa olla varaa semmosia ostaa.. Haluis saada vähän matalammaks tuota kun nyt näyttää citymaasturilta.. ::)
-
Halvimman saa kun rälläkällä leikkaa jouset poikki...
-
Joo mutta mitä siihen sanoo katsastusmies? Ei taida tykätä ja laittaa merkinnän poikki olevista jousista.. Mitenhän paljon noista vakiojousista uskaltaisi edes laikata ettei mee liian lyhyeks
-
Saa katkasta laikalla kunhan pysyvät senkin jälkeen hyvin paikallaan eivätkö pyöri ympyrää autoa ylös nostettaessa. Viimeks katsastuksen jälkinäytössä joku juur valmistunut katsastusinssi jotain yritti vihjailla et vähä ois parannettavaa 240sen etujousien paikallaan olemises. Muille kyl on kelvannut ja ei ne olekkaan kuin yhen kierroksen laikatut.
-
Paljonko Amazonissa madaltuu jos vakiojousista ottaa kierroksen pois? Takaata pitäs melkein se 50mm saada pois ainaki.. Edestä joku 30mm..
-
Joo, tää aihe kiinnostais itteääki.. Budjetti madallus amazonii ois ihan tarpeellinen, ku ei oikee opiskelijana ihan järjettömästi varaa laittaa kesäautoo rahaa.
-
Tässä yksilössä on otettu takaa 2 kierrosta ja edestä 1,5 kun aikoinaan sen aikaselta omistajalta kyselin.
(http://inlinethumb30.webshots.com/2397/2854048700050136453S600x600Q85.jpg)
-
Mulle varmaan riittäis tuo 1 edestä ja 1,5 takaa.. Pitänee kattoa mimmosen patentin tuonne tekee..
-
Mulla on amazonissa edellisten omistajien toimesta tehty suht reilu rälläkkä madallus. edessä yhä jouset kireellä, takana rajoitin remmejä joutui lyhentää ettei jää löysiksi ylös nostettuna. Ei mielestäni ole liian veltot vaikka älyttömiä joustovaroja ei enää olekkaan
-
Mites noissa laikatuissa kun alkup. jousissa on tasanen pääty molemmissa päissä.. Laikkaa niin eihän sillon enää ole.. Pysyykö ne kuitenki paikoillaan
-
Mites noissa laikatuissa kun alkup. jousissa on tasanen pääty molemmissa päissä.. Laikkaa niin eihän sillon enää ole.. Pysyykö ne kuitenki paikoillaan
Tosimies heppaa ne kiinni jousikuppiin tai käyttää jotain klemmaria.
-
Tosimies heppaa ne kiinni jousikuppiin tai käyttää jotain klemmaria.
Mimmosen klemmarin siihen muka saa? Ei vissiin katsastusmies ihmettele ku joku kremmari sielä ???
-
Mimmosen klemmarin siihen muka saa? Ei vissiin katsastusmies ihmettele ku joku kremmari sielä ???
maalaa mustaks ja si paskaa päälle ei näjy
-
Ei amazon :nohnoh, mutta laikkausta kuitenkii;
Ennen kuin otin 1½ kierrosta jousista pois;
(http://i59.photobucket.com/albums/g310/hra_47/FF500/IMG_1824.jpg)
Ja laikkauksen jälkeen
(http://i59.photobucket.com/albums/g310/hra_47/FF500/IMG_1957.jpg)
Eiku vaan vähän vuntsailee niin kyllä sitä huomaa milloinka hyppää jouset pois kupista. Yhdelläkin kierroksella saa jo ihmeitä aikaan. Mulla on just sopivasti että ei hyppää kupista pois kun on keula ilmassa ;) Ja luonnollisesti laikkauksen jälkeen aurausten säätö.
Ja eikös vallilan takomolla saa teetettyä iskareita vaikka minkä pituisena? Ja tämän lisäksi vakaajatankoja yms. shittiä kun vaan on tarpeeksi paalua...
-
Eiku vaan vähän vuntsailee niin kyllä sitä huomaa milloinka hyppää jouset pois kupista. Yhdelläkin kierroksella saa jo ihmeitä aikaan. Mulla on just sopivasti että ei hyppää kupista pois kun on keula ilmassa ;) Ja luonnollisesti laikkauksen jälkeen aurausten säätö.
Tän takia just en viittis laittaa laikattuja jousia kun vasta viime kesänä säädätin kulmat kohilleen.. Tosin voisinhan mä koulussa säädättää, mutta tuskin kerkeen ens jakson aikana laittaa ton ajokuntoo.. Kun ei ole vaihteistoa.. Eikä jarruja..
shittiä kun vaan on tarpeeksi paalua...
Sitä jos olis niin en laikkais ainakaan.. Suoraan jotkut Bilsteinit tai Spaxit laittaisin..
-
http://www.tapisgarage.fi/portal/tuotteet?PID=20657&productcategory=66§ion=c
ainakin bilsteinin sarjaa halvempi ;)
ja hiukan hintaa viellä pois niin: http://www.tapisgarage.fi/portal/tuotteet?PID=20706&productcategory=170§ion=c
-
Tän takia just en viittis laittaa laikattuja jousia kun vasta viime kesänä säädätin kulmat kohilleen.. Tosin voisinhan mä koulussa säädättää, mutta tuskin kerkeen ens jakson aikana laittaa ton ajokuntoo..
Kyllä ne pitää säätää kuitenkin uusiks vaikka mitkä muut madallus jouset laittaisit... Ei se laikkaus itsessään muutta mitään vaan se korkeus mikä sillä saavutetaan :P
-
OffTopic, mutta ristus että Mikkiksellä on SIISTI VOORTI! :o Meillä on selevästi sama maku autojen suhteen, molemmilla ameriikanvoorteja ja Amazoni :D
Sitten ite aiheeseen, minäkin menisin vanhojen kotteroiden kanssa laikkamadalluksella. Munkin Amazoni mahtaa olla mallia laikka, ja ihan sillä pystyy ajamaan. Kaikki tekkee tyylillään, mutta jos on sitä paalua ni tossahan Zero esitteli kivoja vaihtoehtoja.
-
Tän takia just en viittis laittaa laikattuja jousia kun vasta viime kesänä säädätin kulmat kohilleen..
Aivan sama miten madallat, aurauskulmien säätö tulee joka tapauksessa eteen ;)
-
Jahas.. Enpä oo moisesta kuullu.. ??? Ens kesä sit varmaa pitää ajaa kulmat perseellää jos meinaan laittaa madallusta.. Ei viitti maksaa 60€ siitä että laitan laikatut jouset alle.. :/
-
Jahas.. Enpä oo moisesta kuullu.. ??? Ens kesä sit varmaa pitää ajaa kulmat perseellää jos meinaan laittaa madallusta.. Ei viitti maksaa 60€ siitä että laitan laikatut jouset alle.. :/
Ennemmin käyttää 60 e kulmien säätöön kuin tuhoaan 400 € renkaat väärillä rengaskulmilla. Noi on vähän sellasia vääriä paikkoja säästää.
-
Ennemmin käyttää 60 e kulmien säätöön kuin tuhoaan 400 € renkaat väärillä rengaskulmilla. Noi on vähän sellasia vääriä paikkoja säästää.
Korjaan.. 350€ renkaat ;) Mutta kun sitä rahaa ei kasva puussa niin ei myöskään saa tuota maksettua.. :-\
-
Ei ne hillityllä laikkauksella niin radikaalisti muutu että söisi renkaat samantien pilalle. Ja kyllähän nyt pelkän aurauksen säätää pihalla rullamitalla tai sitten askartelee mittakepin sitä varten. Ihan riittävän tarkka tälläsiin autoihin ja vielä paljon uudempiinkin.
-
Meneekö noissa silleen että kun ottaa matalammaksi, niin alkaa syömään ulkoreunaa renkaasta? Vai meneekö siinä auraus pieleen että syö sisäreunoja?
-
Meneekö noissa silleen että kun ottaa matalammaksi, niin alkaa syömään ulkoreunaa renkaasta? Vai meneekö siinä auraus pieleen että syö sisäreunoja?
Se riippuu täysin tapauksesta. Joskus jos raidetankojen kulmat muuttuvat sopivassa suhteessa madalluksen jälkeen, niin auraus ei muutu ollenkaan, mutta kannattaa kuitenkin tarkastaa. Tuollainen Jani O:n mainitsema mittakeppi on helppo "tehdä"
-
Se riippuu täysin tapauksesta. Joskus jos raidetankojen kulmat muuttuvat sopivassa suhteessa madalluksen jälkeen, niin auraus ei muutu ollenkaan, mutta kannattaa kuitenkin tarkastaa. Tuollainen Jani O:n mainitsema mittakeppi on helppo "tehdä"
Myö yhen landialaisen kanssa ihan mittanauhan kanssa säädeltiin ja hyvä oli/tuli.
-
Aurauskulmat voi säätää perstuntumalla ilmaiseksi. Omassa lankussa huomaan ajossa että aurausta on aivan liikaa ja rattikin on vinossa. Sinne vaan kahden lenkkiavaimen kanssa ja kokeilemaan milloin on hyvä ajettava. Kaverin isä kun sääti autostaan aurauskulmia niin sillä meni joku pari päivää kun se haki oikeaa kohtaa, pysäytteli muutamia kertoja päivässä ja teki hienosäätöä mutta lopputulos oli hyvä. :)
Toinen on tuo mittanauhalla mittaus. Varsinkin jos viitsisi vähän panostaa tekemällä jotkut lattaraudat jotka on kiinni auton renkaissa että olisi terävä suorakulmainen pinta mihin laittaa mittanauha :)
-
Itse tein aurauskulmien mittaukseen kulmaraudasta mittalaitteen, auton levyinen suora pala, päihin 90 asteen kulmassa n.30cm pätkät, näiden pätkien päähän toiseen hitsaa pultin ja toiselle puolella kierretankoa sopiva pätkä + mutteri.. Tuolla saa mitattua navan korkeudelta vanteen ulkoreunan kantista tarkat mitat ensin navan etupuolelta ja sit takapuolelta ja mittaa tönärillä erotuksen. Saapi 0,1mm tarkkuudella ja se on riittäny uudehkossa käyttiksessäkin tarkkuudeksi. Eikä tarvi könytä auton alle mittakeppien ja mittojen kanssa.
Niin ja mulla on amassa Motonetin sporttijouset (ei vissiin myydä enää) sopivasti pätkästynä, on jämäkkä.
-
Itse tein aurauskulmien mittaukseen kulmaraudasta mittalaitteen, auton levyinen suora pala, päihin 90 asteen kulmassa n.30cm pätkät, näiden pätkien päähän toiseen hitsaa pultin ja toiselle puolella kierretankoa sopiva pätkä + mutteri.. Tuolla saa mitattua navan korkeudelta vanteen ulkoreunan kantista tarkat mitat ensin navan etupuolelta ja sit takapuolelta ja mittaa tönärillä erotuksen. Saapi 0,1mm tarkkuudella ja se on riittäny uudehkossa käyttiksessäkin tarkkuudeksi. Eikä tarvi könytä auton alle mittakeppien ja mittojen kanssa.
Niin ja mulla on amassa Motonetin sporttijouset (ei vissiin myydä enää) sopivasti pätkästynä, on jämäkkä.
Myydään niitä.. 140-sarjalaisen sport jouset mitkä käy Amazoniin.. Taakse ei ole kun paksummat Amazonin jouset..
-
Myydään niitä.. 140-sarjalaisen sport jouset mitkä käy Amazoniin.. Taakse ei ole kun paksummat Amazonin jouset..
140:n jousi on halkaisijaltaan hieman isompi. Sopii katkaistuna kohtalaisesti, kun laittaa katkaistun pään alaspäin. Muuten jää ikävästi pois siitä alatukivarren kuopasta.
-
140:n jousi on halkaisijaltaan hieman isompi. Sopii katkaistuna kohtalaisesti, kun laittaa katkaistun pään alaspäin. Muuten jää ikävästi pois siitä alatukivarren kuopasta.
Okei.. Tuolla motonetin varaosahaussa vaan kun ettii Amazoniin jousta niin sieltä tulee 140-sarjan jousi "Amazon sportjousi"
-
Autosta saa katkasta jouset poikki -94 vuosmalliin asti, sano katastusmies. Mulla amazonista 2 kiekkoa pois joka nurkasta. Katsastuksessa ei ollu ongelmaa. Paitsi meinas pompata ku etupalkista on tasan 8 senttiä maaha ja se on alaraja. ;D
-
Ja ite en säätäny kulmia ollenkaa ku oli ihan ookoo. Eikä syöny renkaita viime kesän aikana, vaikka kilometrejä tuli joku 20000. Ja sitäpaitsi amazonista tosi helppo säätää kulmat ite.
-
Paljonkos tuossa sun Amazonissa on pyörän halkaisija rokkiarska? Itellä on aika iso kun 70 profiiliset nakit 14" vanteilla.. Että ottaakohan kaareen kiinni jos ottaa 2 kierrosta pois..
Tai muistatko paljon madaltu 2 kierroksen poistamisel?
-
En muista pyörän halkasijaa, mutta ne on 195/60 15". Ne ei raavi minnekkää, mutta lähellä mennee ;)
Ja talvirenkaissa on 185/70 14". Ne raapii jos kääntää ratin iha tappiin. Eli ei kannata iha niin paljon puottaa jos on korkeat renkaat. Paitsi jos raapiminen ei haittaa 8)
-
En muista pyörän halkasijaa, mutta ne on 195/60 15". Ne ei raavi minnekkää, mutta lähellä mennee ;)
Ja talvirenkaissa on 185/70 14". Ne raapii jos kääntää ratin iha tappiin. Eli ei kannata iha niin paljon puottaa jos on korkeat renkaat. Paitsi jos raapiminen ei haittaa 8)
Ehkä mulle riittäis se 1,5 kierrosta.. :D Ei viittis tosiaan uusia nakkeja tuohon hommata kun nykyset on 2tkm ajetut.. :D
-
Se on enemmän kiinni vanteen et:stä ottaako kiinni kaariin..
-
Mitenkäs muuten.. Jos jousista leikkaa sen kerroksen tai pari niin tarviiko iskareille tehä mitään? Että riittääkö vakio iskarit noille ?
-
Mitenkäs muuten.. Jos jousista leikkaa sen kerroksen tai pari niin tarviiko iskareille tehä mitään? Että riittääkö vakio iskarit noille ?
Hyvin välttää ::) ...tietty jos alkaa olla loppu, ostaa sitten uudet?
-
Itellä on normi iskarit ja kyllä ne iha yllättävän hyvi pelittää. Onhan niitä kaikenmaailman pitennyspatentteja iskarin alapään kiinnityksille tehty, mutta en oo ite tehny.
Ja mulla ei raavi renkaat missään vaiheessa kaariin vaan sisälokareihin sisäpuolelle. Ja onhan se paljon vanteista kiinni. Mutta kauneuden eteen on kärsittävä ;)
-
Joopa joo.. Pitää testata varmaankin noilla nykysillä iskareilla jos saan aikaseks katkasta nuo jouset.. :D
Edessä ainakin näyttää olevan suht uudet iskarit.. Takaiskareista en muista mimmoset on..
Onkos muuten sillä väliä kummasta päästä jousta laikkaa?
-
Minä katkasin kaikki alapäästä.
-
Minä katkasin kaikki alapäästä.
Oke.. Ainaki jos haluu hepata jousen kiinni lautasee niin alapäästä.. :)
-
Täältä ääni eteen 164 lyhennetyille jousille. Toimivat hienosti Bilsteinien kanssa.
-
Itse laikkasin amazonin vakio jousista edestä 0,5 kierrosta(+kaikki kumit pois jousen ja koripalkin välistä), ja takanta 2,25 kierrosta..
Hyvä tuli ja vakioiskareilla(motonet) toimii mainiosti. Vieläkin olisi varaa laikata mutta mennään tälleen nyt toistaiseksi :)
Kuva autosta tuolla alustalla: http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3006537.jpg
Edit:Niin ja kumit 185/65 15, vähän tavoittaa edestä linkussa vakaajaan ja koripalkkiin mutta ei menoa haittaa ;)
-
Osaisko kukaan sanoa että onko laillista jäykistää jousia sellaisella vahvalla spiraali kumilla, käsittääkseni tota hommaa varten?
auto siis amukka.
-
Osaisko kukaan sanoa että onko laillista jäykistää jousia sellaisella vahvalla spiraali kumilla, käsittääkseni tota hommaa varten?
auto siis amukka.
Konttorilla ei maksa kysymykset.. :) Sieltähän sen varmimman tiedon saa..
-
Jep Jep :)
-
saa asentaa :)
-
Vaikea saada motonetista enää sport jousia eteen ja vahvistettuja taakse. Just koitin tilata eivätkä saaneet tukkureilta ko jousia. Meinasin noi jouset katkaista sopivaks omaani, mutku ei ni ei :(
-
Mistähän autosta löytyis jäykemmät ja samalla ulkohalkasijalla olevat jouset kun Amazonissa? Vois jostain ettiä jotkut käytetyt ja lyhentää vähäsen.. Onko ehdotuksia mistä vois löytyä?
-
Jousihan jäykistyy jo sillä kun sitä lyhentää.
Esim. 10 kiekkainen jousi, 1kierros pois on 10% jäykempi.
-
Jousihan jäykistyy jo sillä kun sitä lyhentää.
Esim. 10 kiekkainen jousi, 1kierros pois on 10% jäykempi.
???
-
Jousihan jäykistyy jo sillä kun sitä lyhentää.
Esim. 10 kiekkainen jousi, 1kierros pois on 10% jäykempi.
Periaatteessa.. Periaatteessa ei.. Mutta haluisin jotkut vahvemmat jouset tohon omaan kun amazonin omat..
-
Vallilan takomo?
-
Onkos näihin jotain järkevää säädettävää iskaria saatavilla..
-
Mulla on Spaxin säädettävät. Pelkkä ulosvaimennuksen säätö. Alta 100e/kpl Rallyracelta.
-
Mulla on Spaxin säädettävät. Pelkkä ulosvaimennuksen säätö. Alta 100e/kpl Rallyracelta.
Kattelinkin, että etupäähän ainakin saa, mutta listalla ei ollut farmari 67 vuosimallia ollenkaan.. Tosin tuo varaosanumero on noille kaikille sama eli lienee sama iskari kyseessä farkuissa ja sedaneissa..
-
Farkussa ja sedanissa on sama iskari edessä, mutta takana eri. Sedanissa takana tappi + tappi ja farkussa lenkki + lenkki -kiinnitykset. Suunnittelin omaan farkkuuni 140-sarjan takaiskaria, vaikuttaa suunnilleen sopivalta kun poistaa sen metalliholkin yläpään kiinnityksestä.
-
Suunnittelin omaan farkkuuni 140-sarjan takaiskaria, vaikuttaa suunnilleen sopivalta kun poistaa sen metalliholkin yläpään kiinnityksestä.
Eikä pelkästään vaikuta ;)
-
Voiko tästä siis päätellä, että myös 240 takaiskari menee tuohon farkkuamaan poistamlla se holkki? Ainakin rallyrace myy samaa spaxia 140 ja 240 sarjalaisiin..
-
Voiko tästä siis päätellä, että myös 240 takaiskari menee tuohon farkkuamaan poistamlla se holkki? Ainakin rallyrace myy samaa spaxia 140 ja 240 sarjalaisiin..
200:n iskarista pitää poistaa holkki sitten myös alapäästä. Muuten lienee myös passeli.
-
200:n iskarista pitää poistaa holkki sitten myös alapäästä. Muuten lienee myös passeli.
Se auttaakin huomattavasti, kun on yksi setti bilsteinejä ja yksi takasetti koneja ylimääräisenä niin säästää siinäkin pari saturaista.. Etuiskarit täytyy tilata rallyracelta.
-
Eteenkin voi laittaa 140-sarjan iskarit muokkaamalla alapään kiinnitystä.
Hienoa että tuo mun uumoilema iskariasia tuli sekin selvitettyä. :)
-
Eteenkin voi laittaa 140-sarjan iskarit muokkaamalla alapään kiinnitystä.
Hienoa että tuo mun uumoilema iskariasia tuli sekin selvitettyä. :)
140 sarjan iskari on hyvin lähellä 80-lukusen Chevyn A-bodyn etuiskaria, esim ElCamino, Malibu mitä noita lotjia olikaan. Ja googlettakaapa Amazonin bilsteinin koodi. Voi essonpaarissa paukutella henkseleitä..
-
Miten tuolla B460301 numerolla voi paukutella henkseleitä?
-
Samat iskarit sopii vissiin johonkin Corvetteen tai Camaroon, mutta sitä henskeleiden paukuttelua mäkään en ymmärrä ;)
-
Samat iskarit sopii vissiin johonkin Corvetteen tai Camaroon, mutta sitä henskeleiden paukuttelua mäkään en ymmärrä ;)
Voi kuulkaa, joittenkin jenkkimiesten märkä uni on joku Corvette-osa. Veronkiertofarmariin kun asentaa Corveten iskarit, niin siihen saa Corveten ajo-ominaisuudet. Kun porsasfarmariin asentaa vm. 78 180 hp saastemoottorin Corvetesta, niin suorituskyky on sama kuin TriPower Corvetesta. Koska Corvette.
(Miltä normiCorvette sitten tuntuu? Kuvitelkaa kaksi väljää jenkkiauton etuakselistoa, mutta toinen asennetaan taakse taka-akselistoksi)
Ja siis Corvettessa 57-62 on sama Bilstein kuin Amazonissa.
-
Voi kuulkaa, joittenkin jenkkimiesten märkä uni on joku Corvette-osa. Veronkiertofarmariin kun asentaa Corveten iskarit, niin siihen saa Corveten ajo-ominaisuudet. Kun porsasfarmariin asentaa vm. 78 180 hp saastemoottorin Corvetesta, niin suorituskyky on sama kuin TriPower Corvetesta. Koska Corvette.
(Miltä normiCorvette sitten tuntuu? Kuvitelkaa kaksi väljää jenkkiauton etuakselistoa, mutta toinen asennetaan taakse taka-akselistoksi)
Ja siis Corvettessa 57-62 on sama Bilstein kuin Amazonissa.
Enimmäksee kaikki jenkkiautomiehet mitä minä tunnen (itekki tykkään jenkeistä) ei hirveän kiinnostuneita oo corvetesta. Se kun on semmone juppiauto. Enemmä niihi jenkkeihi volvon osia laitetaa, jos on koskaa lukenu V8 lehteä.
-
Tuli tuossa mieleen että onko sedanissa yhtä jäykät jouset kun farkussa? Omassa tuntuu vaan olevan sen verran jäykkä tuo perä etten usko ainakaan niiden vakiot olevan.. Tosin onhan siihen voitu muustakin autosta laittaa jouset.. Keula taas ei ole niin jäykkä..
-
Mielestäni ei ole ja mahtaako farkun jouset sopia sedaniin. ei ehkä, vaikkakin etujouset ovat samat
-
Kertokaahan käyttökokemuksia spaxit + jäykemmät jouset amassa ? Tuntuu auto olevan nytkin välillä sellainen kivireki kun jyrää hiekkateitä, alusta tällä hetkellä on ihan vakio motonetin tarvikeosilla, jouset tosin olen laikannut pari kertaa, määriä en muista mutta reilusti olen leikannut.
Tuosta jousien istuvuudesta leikattuna, niin itse tein silleen että jousi ruuvipenkkiin, laikatusta päästä kuumentamaan noin 3/4 kierrosta punahehkuun ja väänsin jousen pään tasaiseksi. Istuu aivan 100% nätisti autoon eikä kolise tai muuta. Ei tarvitse heftailla tukivarsiin mitään ja madaltaa mukavasti vielä tuokin.
Kesällä huomasin että oli napsahtanut runkopalkki poikki apukuskin jalkatilan kohdilta(palkki joka lähtee nousemaan ylöspäin konehuoneeseen). Hitsasin vaan halkeaman hyvin takasin kiinni(ei ole ruostevika). Mutta pistää vaan miettimään että kuinka paljon jäykempi alusta lisää korin rasitusta entisestään. ???
-
Missä suhteessa panhard tanko vie taka-akselia apparin puolelle kun madaltaa?
-
jotenki veikkaan et ainut vastaus tähän on se että menee mitan kanssa auton alle mittailemaan
vähän etäisyyksiä strategisissa paikoissa, ni sen saa jopa laskettua.
Tai sitten kokeilee.
-
Missä suhteessa panhard tanko vie taka-akselia apparin puolelle kun madaltaa?
Ei siihen oikein absoluuttista vastausta voi edes antaa. Ei se välttämättä mene edes apparin suuntaan, vaan liikesuunta riippuu ihan täysin alkuperäisestä korkeudesta ja saavutetusta madalluksesta. On jopa todennäköistä, että normikorkuista Amazonia lievästi madallettaessa akseli liikkuu kuskin suuntaan.
-
Minullq on varmaan käyny juuri tuolleen, sen huomaa talvella hyvin, suoralla tasaisella tiellä antaa kaasua niin perä rupeaa heittämään aina samaan suuntaan. Eli akseli ei ainakaan keskellä ole. Tukivarret jne on kunnossa. Sitä paitsi panhardia laittaessa akseliin saa aina koria vedättää että menee kohdalleen, en kyllä tiedä onko tuo sitten ominaisuus vai ongelma :idiot2:
-
Joo kuskinpuolellehan se akseli menee jos menee, olin jotenkin ajatuksissa että tuo tanko on just toisin päin, että kuskin puolelta korissa kiinni, mut sehä oliki toisin.. :buck2:
Tuli tänään otettua edestä kierros ja takaa 2 kierrosta. Edestä laski joku 15-20mm ja takaa 50mm, viel olis varaa molemmissa.. Ei tuo taka-akseli ainakaan hirveesti siirtynyt kun silmällä katottuna pyörät on samanlailla molemmin puolin..
-
Tänää purin 144 raadosta kuskinpuolen eturipustukset, tuli siinä mieleen että sopiiko jouset Amazoniin..? Tuolla aijemmin tässä topicissa luki että hieman isommat halkasijaltaan? Onko miten paljon jäykemmät kun Amazonin jouset, ei kuitenkaan ole painossa eroa suuria määriä Amazonin ja 144:n välillä..
-
Motonetti ainakin myy 140:sten jousia amazoniin sport-jousina. Kai ne on jäykemmät sitte ???
-
Pitää tossa talvella ihmetellä jos saan amazonista purettua akselistot niinkun olis ajatus..
-
Pieni pyyntö: Kenellä on vakioalustalla Amazon, niin mittaatko etu- ja takalokarin kaaresta etäisyyden maahan? Verrokiksi itselle niin tietää paljonko tuo oma laitos on vakiota matalampi...
-
Niin notta juu että paljono laikataan aman jousista, jotta tulee kaunis.. :) Ei oikein selkeää vastausta täällä ollut kuvan kera..
-
Niin notta juu että paljono laikataan aman jousista, jotta tulee kaunis.. :) Ei oikein selkeää vastausta täällä ollut kuvan kera..
Tässä on otettu 1,5 kierrosta, edestä ja takaa:
(http://i1010.photobucket.com/albums/af229/GeneralO/Amazon/Kuva006.jpg)
Edessä 195/55, takana 195/60 kumit.
-
Hyvin balanssissa. Vois kans huomenna napsasta.
-
(https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/q75/s720x720/1017348_607284079305270_980256826_n.jpg)
(https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/q83/s720x720/1459322_694584293908581_162972335_n.jpg)
(https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/q85/s720x720/969696_602381409795537_2023418813_n.jpg)
(https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/580355_569493729750972_1975971867_n.jpg)
Tuossa toisessa on ilmajouset, mutta toisesta on laikattu 2,5 kierrosta muistaakseni kaikista. Nyt on kyllä takaa vielä 1/2 kierrosta lisää, mutta ei oo kuvaa.
-
Mitä yhteistä on läskibasson soittamisella ja Amazonin madaltamisella?
-Tuuma sinne tai tänne ei tunnu missään.
Hyvän korkuinen tuo BabyMoon pyörillä varustettu yksilö, onko kuinka kaukana pohjaanlyöntikumit?
-
Paljonko on amazonin jousien ulko halkaisia ja sisähalkaisia, olisiko jollain irrallaan että vois mitata etu ja taka?
-
mitenkähän käy jos laittaa rajoitin remmit eteen? ylätukivarren kääntö tehty ja kun mittailin niin jousi jää niin lyhyeksi että autoa tunkatessa jousi heiluu siellä kolossa. ja taas jos jättää hieman pitemmäksi niin on maasto auto :(
-
mitenkähän käy jos laittaa rajoitin remmit eteen? ylätukivarren kääntö tehty ja kun mittailin niin jousi jää niin lyhyeksi että autoa tunkatessa jousi heiluu siellä kolossa. ja taas jos jättää hieman pitemmäksi niin on maasto auto :(
Miten paljon lyhyeksi jää? Omasta käänsin iskarin alakiinnityskupin toisin päin ja laitoin pidemmät pultit väliholkkien kanssa. Useamman sentin saa sillai lyhennettyä ulosjoustoa ja sen jälkeen kupin sijaintia voi vielä hienosäätää alemmas paksummilla väliholkeilla.
-
pitää koittaa sorvata iskarista pois ja tehdä kierrettä lisää..tässä pari kuvaa missä on omasta mielestä ok korkeus, ilman konetta ja lootaa,, ja jousi heiluu ja rälläköity pää näkyy kun tunkkaaa ylös.
http://kuva.termiitti.com/index.php?do=kuva&img=38026 (http://kuva.termiitti.com/index.php?do=kuva&img=38026)
http://kuva.termiitti.com/index.php?do=kuva&img=38027 (http://kuva.termiitti.com/index.php?do=kuva&img=38027)
-
Hep.
Amazonin alusta huutaa pikkuhiljaa ainakin eteen vähän jäykkyyttä lisää. Menty tähän asti ihan kivasti noilla vakiojousilla. Niistä otettu joku reilu pari kierrosta pois, korkeus on jees, mutta liian lötkö. Jarrutuksissa keula keikkuu varmaan 10cm ylösalas pumpatessa poljinta. Kaasuiskarit on alla.
Tuolla ei topikissa ollut vieläkään mitään suoraa faktatietoa, josko jostain muista autoista voisi soveltaa halkaisijaltaan sopivia jousia ???
Amazonin jousi siis edessä n.120mm halkaisijalla. 125-130mm jousi "mahtuu" juuri ja juuri vielä olemaan kupeissa, pelivaraa onneksi on pikkusen. Vakiojousen langan vahvuutta en tietenkään tajunnut mitata :buck2:
-
Itellä oli farkussa mersun etujousesta puolitettuna. Muistaakseni ihan vaan puoliksi jotta sai yhdestä kaksi, en lyhentänyt enempää. Oiskohan ollut Lesjön numero 4056809. Langanpaksuus 16,5mm, halkaisija 126mm ja pituus 474mm. Kaverina Gazin jäykkyyssäädettävät iskarit. Jos käyttää vakiopituista iskaria, pitää iskarin alakuppi kääntää ympäri, ettei jousi irtoa keula nostettuna.
Jäi tuolle korolle:
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/P220%20-69/35.jpg?img=medium)
-
Moroo
Mistä Gaz iskareita ja mihin hintaan ?
Mersun jousi.. 123 vai 124 sarjaa tms ?
Kiitos:)
-
Gazit Rallyracelta omilla mitoilla, noin 230-240e/pari. Voi saada briteistä tilaamalla hieman halvemmalla jos löytää sopivan myyjä. En ole katellut minkä jousi, katsoin luettelosta sopivat mitat ja tilasin ko. numerolla.
-
Itellä oli farkussa mersun etujousesta puolitettuna. Muistaakseni ihan vaan puoliksi jotta sai yhdestä kaksi, en lyhentänyt enempää. Oiskohan ollut Lesjön numero 4056809. Langanpaksuus 16,5mm, halkaisija 126mm ja pituus 474mm. Kaverina Gazin jäykkyyssäädettävät iskarit. Jos käyttää vakiopituista iskaria, pitää iskarin alakuppi kääntää ympäri, ettei jousi irtoa keula nostettuna.
Jäi tuolle korolle:
(http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/P220/35.jpg)
Kuullostaa ainakin paksulta langalta, korkeus näyttäisi kanssa olevan ihan ok, samoissa kun omakin. Mutta miten tuo jäykkyys ? keikkuukko keula jarrua pumpatessa miten kovin, painuuko keulan kulmat miten herkästi jos painelee lokarista? Itsellä tosiaan ihan letkulötkö keula, perä samoilla osilla tosi tiukan tuntuinen, tosin kuormattuna painuu herkästi alaspäin (luonnollisestikin).
-
Itellä oli farkussa mersun etujousesta puolitettuna. Muistaakseni ihan vaan puoliksi jotta sai yhdestä kaksi, en lyhentänyt enempää. Oiskohan ollut Lesjön numero 4056809. Langanpaksuus 16,5mm, halkaisija 126mm ja pituus 474mm. Kaverina Gazin jäykkyyssäädettävät iskarit. Jos käyttää vakiopituista iskaria, pitää iskarin alakuppi kääntää ympäri, ettei jousi irtoa keula nostettuna.
Jäi tuolle korolle:
(http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/P220/35.jpg)
Mä tein tuosta samasta jousesta ohjeidesi mukaan, yhdestä kaksi. Ei toimi tuo kuva enää, mutta muistan suunnilleen sen. Omassani tuntui keula jäävän korkeammalle (205/50/16 rengastus), iskareina biltema "keltaiset". Maasta mitattuna 68cm kaaren reunaan. Navasta en ole mitannut.
Mitä takajousia käytit?
-
Siis tuo mersun jousi on W126 mesestä ?
Minulla on volvo 940 takajouset paikallaan, nyt pari vuotta ollut. On tosi hyvä, eikä painu niin rajusti taakassakaan. Edessä on volvo 164 jouset, tosi tasapainoinen nyt.
-
Siis tuo mersun jousi on W126 mesestä ?
On.
-
Tein toiseen amaan myös, tälläkertaa eteen kybin jousi 488mm puoliksi. Halkaisija 123mm ja langanvahvuus 16mm. Iskareiksi lyhennetyt spax säädettävät.
Takana oli laikatut vakiojouset ja säädettävät spaxit. Tein taakse toisista vakiojousista n. 25mm korkeammat kuin edelliset. Matkustajan puoli takana jäi n. 20 mm alemmas kuin kuskin puoli. Sama ilmiö oli edellisillä jousilla. Mikä tämän aiheuttaa?
Kiitti.
-
Matkustajan puoli takana jäi n. 20 mm alemmas kuin kuskin puoli. Sama ilmiö oli edellisillä jousilla. Mikä tämän aiheuttaa?
Mulla sama homma mut laikkasin sit kuskin puolelta lisää 8) En tie mistä johtuu mutta pitääs kokeella tehä säärettävä panhardi :P
-
Mulla sama homma mut laikkasin sit kuskin puolelta lisää 8) En tie mistä johtuu mutta pitääs kokeella tehä säärettävä panhardi :P
Joo, niin pitäisi.
Mikä tällaisen suomenkielinen nimi on, ja mistä sellaisen saa ostaa?
https://d13z1xw8270sfc.cloudfront.net/origin/187468/1463259550705_jack_screw_12_unf_turnbuckle_adjustment_set_turn_buckle_turnbuckle_jack_screw_jackscrew__69352_zoom.jpg
-
Vanttiruuviksi nimitetään ainakin RC-puolella. Ei hajuakaan mistä niitä saa, koneistamosta jos ei muualta.
-
Rallyrace Keravalla myy noita sekä hitsattavia kierrenippoja tai millä nimellä niitä haluaa kutsua.
-
Kiitos vastauksista, pitää käydä rallyracessa.
Greycap: Käännöskone ehdotti myös vanttiruuvia, mutta kuvahakutulokset olivat täysin erinäköisiä.
-
Muistaako/tietääkö joku, mikä on amazonin panhardin sisähalkaisija?
-
Tommonen säädettävä panhardi löytyy valmiina , ja säädettävät tukivarret Aman putkitukivarsien tilalle , jos jollakin olisi moisille käyttöä :-\
-
Tuli tilailtua vähän madallusosaa. Valtameren takaa www.rockauto.com sivuilta KYB Gas-A-Just iskarit ja www.vparts.se sivuilta Lesjoförssin 40mm jouset.
(https://i.ibb.co/vH6nNBC/IMG-20190803-000143.jpg) (https://ibb.co/vH6nNBC)
Vielä olis saanu olla matalampi, varsinki peräpää. Mutta muuttu kummasti ajettavuus 8)
-
Paljon tuossa mitta lokarin reunasta maahan edessä/takana?
-
Onkohan kukaan korvannut Amazonin vakio etuiskareita millään muilla/muun merkin iskareilla, saisi olla jäykemmät kuin Amazonin omat, tosin tähän auttaa jo jousienkin vaihto jämäkämpiin.
Itselle jokatapauksessa täytyy uudet hommata kun kierteet korkkasi irroittaessa vanhoista, uudet Amazonin KYBin kaasut saisi Skandixin kautta, mutta jos olisi muita vaihtoehtoja? Myöskään säädettävät ei olisi pois luettu.
-
Miulla näkyy olevan uudet jouset ja iskarit edellinen omistaja laittanu. Iskareissa on Monroen tarrat.
-
Onkohan kukaan korvannut Amazonin vakio etuiskareita millään muilla/muun merkin iskareilla, saisi olla jäykemmät kuin Amazonin omat, tosin tähän auttaa jo jousienkin vaihto jämäkämpiin.
Itselle jokatapauksessa täytyy uudet hommata kun kierteet korkkasi irroittaessa vanhoista, uudet Amazonin KYBin kaasut saisi Skandixin kautta, mutta jos olisi muita vaihtoehtoja? Myöskään säädettävät ei olisi pois luettu.
Corveten (55-62) etuiskari on sama kuin Amazonin. Sieltä voi löytyä jämäkämpää pumppua.
Toinen vaihtoehto olisi poistaa se iskarin alakuppi ja käyttää 140 sarjan iskaria, tai jos runsaasti madaltaa niin Chevy a-body (80-luku) voisi olla passeli.
-
Onkohan kukaan korvannut Amazonin vakio etuiskareita millään muilla/muun merkin iskareilla, saisi olla jäykemmät kuin Amazonin omat, tosin tähän auttaa jo jousienkin vaihto jämäkämpiin.
Itselle jokatapauksessa täytyy uudet hommata kun kierteet korkkasi irroittaessa vanhoista, uudet Amazonin KYBin kaasut saisi Skandixin kautta, mutta jos olisi muita vaihtoehtoja? Myöskään säädettävät ei olisi pois luettu.
Itellä oli Gazin säädettävät farkussa. Rallyracelta tilasin. Mutta halvemmalla pääsee ja saa varmasti jäykemmän kun laittaa jonkun jenkin etuiskarit. Vanhemmissa laitteissa on aivan samanmalliset. Rockauton sivuilta on hyvä katsoa pituuksia autokohtaisista listauksista.
-
itellä amazoonissa b230 ahettuna coolereilla sun muilla, kauan etiskelin jousia kunnes tilasin amazoonin omat - 40mm madaltavat jouset löin paikalleen ja pettymys oli suuri, pienen ajo lenkin jälkeen auto ihan tontissa ja keula todella löysä.. onko näin että mersun jousessa ois paksumpi lanka? omat ei kuiten enää toimi painoa on sen verran paljon keulalla