Kyllä noita ihan oikeasti käytetään. Uskoakseni nuo VP:nkin nostajat on Chevroletin mekaaniset nostajat, kuten omanikin tappikoneessa. Ovat 4mm B18/B20 nostajia lyhyemmät. Mitta kompensoitava pidemmällä työntötangolla.
Ulkohalkaisija "industry standard" 0842 tuumaa.
Ulkonäöltään hyvin samankaltaiset hydraulisten kanssa. Noi on ihan purettavissa yläpään sokka irrottaen.
Pura ja tarkasta onko noi hydikset. Mekaaninenkin on samanlailla purettavissa, mutta simppelimpi rakenteeltaan. Ontossa nostajassa vain irrotettava sokalla lukittu työntötangon pesä. Hydraulinostajahan ei tappikoneessa voi toimia painevoitelukanavan puutteen vuoksi suunnitellulla tavalla, mutta kukapa hydisnokkia hiperf koneessa muutenkaan kaipaisi?
Nämä Chevrolet sovellukset on useallakin nokkavalmistajalla vaihtoehtona Volvon tappikoneeseen. Muuta etua en ole itse nähnyt kuin laadukkaamman ja kovemman materiaalin Volvon omiin nostajiin nähden. Nostajan kuluessa lastuava työstö pilaa väistämättä myös nokka-akselin. Taannoin Volvo muutti tappikoneen nostajan varaosanumeroa ja ymmärtääkseni myös toimittajaa. Alkuperäistä laadukasta Volvo nostajaa ei ole enää saatavana, Competition servicen valmiiksi kevennetyistä wizeman ämne nostajista puhumattakaan. Tilaamani uudet Volvon nostajat hyvin tarvikenostajan oloiset mustafosfatoituine liukupintoineen. Täytyy raportoida kovuusmittauksen tulokset, kun saa rockwell mittauksen painastua.
Se mikä itseäni jäi mietityttämään näissä letukan nostajissa on voitelu tai lähinnä sen puute. Suuri osa nokan voitelusta tulee tappikoneessa roiskevoiteluna kiertokangen heittäessä öljyä nokan suuntaan kampuran kaulalta. Osa tulee ylhäältäpäin kannesta valuvan öljyn palatessa öljypohjaan nostajien ja niiden välissä olevien reikien kautta nokan kautta valuen. Orkkis nostaja on ontto
ja sivusta auki jolloin öljy pääse nostajaporaukseen letukan nostajaa paremmin. Tiedä sitten käytännön merkityksestä. Aika näyttää kilometrien karttuessa. Toinen hitusen vaikeammin mitattava asia on nostajan pohjaan hiottu laajasäteinen R ja nokkaan hiottu mieto kallistus. Näiden vaikutuksesta nostin pyörii toimiessaan. Vierivät pinnat vastustavat kulumista paikallaan olevaa laahaavaa huomattavasti paremmin. Ruotsalaiset harrastajat ovat jossain kohtaa huomauttaneet että Chevyn ja Volvon nostajissa olisi eri säteellä tehty nostajan pohjan hionta ja siten pyörivä nostaja ei välttämättä toteudu Volvon nokkien kallistuksella. Joka sekin on nokan hiojasta kiinni...
Tarvikelaatuisista Volvon nostajista on sen verta huonot kokemukset ainakin kovemmilla jousipaineilla, että noi Volvon uudet "tarvikkeet" ei oikein luottamusta herättäneet. Siksi pakkovalinta omalla kohden oli Chevyn parempilaatuiset tool steel nostajat. Chevyn SBC ja BBC on samoilla nostajilla...