Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien FAQ => Aiheen aloitti: Kulmamies - 06.11.2010, 14:29:34

Otsikko: Veteraanin hankinta
Kirjoitti: Kulmamies - 06.11.2010, 14:29:34
Kaikki veteraaniautojen hankintaa ja arvoa koskevat kysymykset tänne.
Otsikko: Vs: Veteraanin hankinta
Kirjoitti: Untzikkss - 13.02.2011, 17:55:59
Eli olen hankkimassa vuoden -68 amazoonia ja siinä on katsastus mies sanonu 2v sitten että ens leimaamiseen pittää pohjaa vähän paikata eli net aman normi paikat eli etu loksujen alta ja jalkatiloja ja vararengas koteloa. Onkos suomessa mitään osa toimittajaa joka toimittaa näitä osia vai pittkö veistää pellistä itse??
Otsikko: Vs: Veteraanin hankinta
Kirjoitti: Kulmamies - 13.02.2011, 18:22:14
Motonetista saa jotain, näköjään on vaan valikoima aika paljon heikentynyt, myös tavallisesta varaosaliikkeestä kannattaa käydä kysymässä. Jos nämä eivät tuota hedelmää, niin kannataa ottaa yhteyttä tälläkin foorumilla kirjoittelevaan nimimerkkiin "Jupetti", hän toimittaa veteraaniosia Ruotsista. Vaihtoehtoisesti voi tilata netin kautta osia Ruotsista myös ihan itse. Linkkejä eri osakauppoihin:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=239.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=239.0)

Aika helppo nuo mainitsemasi kohdat on korjata suorastakin pellistä tehdyilla paloilla. Varapyöräkotelo on ehkä vähän haasteellisempi, jos on oikein pahassa kunnossa.
Otsikko: Vs: Veteraanin hankinta
Kirjoitti: tomimikael - 08.06.2011, 19:33:17
Älkää heti lynkatko! :D   Mutta kiinnostaisi joku vanhus, 142,133, amatsonikin ehkä, hiukan päivitetyllä tekniikalla. Eli kun alkaa olla tilanne että toista autoa oltaisiin vailla niin heräsi ajatus työmatkojen taittamisesta jollain vanhuksella.

Eli auto olisi ihan käyttörassi, tuo 945 classic hoitaa ykkösauton virkaa.  Onko näihin paljonkin vaihdeltu esim lh2,4 motteja?? Joku b230f kun on ehkä kestävin ja varmin tekniikka minun mittareilla.

Kertokaa kokemuksia/kuulopuheita, moisista projuista. 8)
Otsikko: Vs: Veteraanin hankinta
Kirjoitti: Kulmamies - 08.06.2011, 19:51:05
Älkää heti lynkatko! :D   Mutta kiinnostaisi joku vanhus, 142,133, amatsonikin ehkä, hiukan päivitetyllä tekniikalla. Eli kun alkaa olla tilanne että toista autoa oltaisiin vailla niin heräsi ajatus työmatkojen taittamisesta jollain vanhuksella.

Eli auto olisi ihan käyttörassi, tuo 945 classic hoitaa ykkösauton virkaa.  Onko näihin paljonkin vaihdeltu esim lh2,4 motteja?? Joku b230f kun on ehkä kestävin ja varmin tekniikka minun mittareilla.

Kertokaa kokemuksia/kuulopuheita, moisista projuista. 8)

Hyvin pärjää veteraanilla työmatkajossa. Kesäisin ehkä kaipaa ilmastointia, mutta eipä sekään mikään iso puute ole. Uudempia moottoreita on asennettu menestyksekkäästi, mutta hyväkuntoisella Srömberg kaasarilla olevalle B20A moottorille mikään ei vedä vertoja. Kulutus kohtuullista ja käyntiääni ja toimivuus aivan huippuluokkaa. Eli mielstäni makuasia minkä moottorin haluaa. Vähemmällä vaivalla pääsee, jos kayttää orkkis moottoria, mutta ehkä hieman taloudellisemman saa jollain ruiskutekniikalla.

P.S. Tämä on Volvo aiheinen keskustelupalsta, eli tänne ei ole hyvä sekoittaa muita merkkejä. Viittaan mainitsemaasi mallimerkintään, 133  :2funny:
Otsikko: Vs: Veteraanin hankinta
Kirjoitti: tomimikael - 08.06.2011, 19:59:21
Oho, no 144:ää tarkoitin!   ;D
Otsikko: Vs: Veteraanin hankinta
Kirjoitti: jim doe - 09.06.2011, 07:39:36
Otin amazonin nyt käyttöön ja ajelen sillä työmatkoja 130 km / pvä. Perustekniikka ja kulutus maltillisella ajolla tuon 8,5.
Ja työpäivä alkaa hymyllä  ;D
Otsikko: Vs: Veteraanin hankinta
Kirjoitti: walker - 09.06.2011, 14:24:19
Duettihaaveet taas elää,miksei PV:kin 8)
Otsikko: Vs: Veteraanin hankinta
Kirjoitti: kauppine - 09.06.2011, 15:24:21
Otin amazonin nyt käyttöön ja ajelen sillä työmatkoja 130 km / pvä. Perustekniikka ja kulutus maltillisella ajolla tuon 8,5.
Ja työpäivä alkaa hymyllä  ;D

8,5  :o Mitä hittoa. Oma vie lähemmäs 13-15 normi ajossa  :idiot2:   Käy kyl mun mielest vähä rikkaalla. Täytys vissii kokeilla säätää toi strömppä.
Otsikko: Vs: Veteraanin hankinta
Kirjoitti: TNT-- - 04.08.2011, 16:00:23
Te joilla on 142 völvöt niin paljonko teillä on verot ja vakuutukset vuodessa?
Otsikko: Vs: Veteraanin hankinta
Kirjoitti: jope_harju - 04.08.2011, 23:59:40
Mulla olleessa 142:ssa oli liikennevakuutus vuodessa rapia 300 euroo. Verothan on normi satkun luokkaa ellei jopa halvemmat? Aken sivuilta löytyy se taulukko noille veroille.

Kulutuskeskusteluun liittyen, tankkasin Amazonin Varkaudessa täyteen ja ajoin Kuopioon. Sain tungettua tankkiin väkisellä 4,95 litraa. Matkaa tuli se noin 70 kilsaa. Tankkasin seuraavan kerran Iisalmessa ja tankkiin meni taas alta kymmenen litraa. Että aika pikkuruokanen. Uudemmat syö enempi...
Otsikko: Ostanko Amatzonin?
Kirjoitti: Jukkaw - 04.10.2011, 11:04:38
Terve

Ensiksi täytyy heti sanoa, että sori jos tulee vanhan kertausta, mutta avaan nyt kuitenkin uuden aiheen. Olen lukenut täältä juttuja ja muualta netistä mutta muutama asia kaipaisi hieman lisä valotusta.

Olen siis jo pidemmän aikaa katsellut itselleni projekti/kesäautoa ja kyllä se pitää amatzoni nyt hommata.  ::) Käyttöautoa ja muita moottori vehkeitä olen kyllä ruuvaillut, mutta ns. harrasteautoa ei vielä ole ollut. Mihinkä kannattaa sitten kiinnittää huomiota kun lähtee sitä uhria ostamaan ns. tyyppikohtaset jutut, en nyt tarkoita että katsoa onko pellit missä kunnossa jne. mutta jotain muuta tärkeää ja huomioitavaa, jonka ns. kyseisen merkin harrastajat tietää. Mites kuinka hyvin noihin saa alkuperäisiä/tarvike osia, suomesta/ulkomailta? Mites minkä hintaisia ja helposti/vaikeasti hommattavia ne on esim. jonnekin muihin erimerkkisiin, mutta  samanikäisiin verrattuna? Tai millaisia kokemuksia on ama harrastajilla tullut vastaan ja mitä nyt tekisin toisin? Muutenkin sana on vapaa ja vinkkejä otetaan vastaan.

Kiitokset jos joku viitsii vastailla.
Otsikko: Vs: Ostanko Amatzonin?
Kirjoitti: VolvoPösö - 04.10.2011, 11:37:13


Osta niin kallis ja hyvä kuin sielu sietää, se tulee aina käytännössä halvemmaksi. Pientä laittamista niissä hyvissäkin on. Maalaus teetätettynä on pohjatöistä (ja kuinka paljon itse tekee) riippuen 1000 - 4000 €, itse en enää taida jaksaa ostaa autoa joka pitää maalata, yhden sellaisen olen entisöinyt.
Kaikkia osia saa ja huomattavasti helpommin kuin moniin muihin autoihin, peltiosat ovat ajoittain hieman kortilla. Mutta ilmaisia eivät nekään ole. Peltien kunto on ratkaisevaa, helposti ruostuvia kohtia ovat lokasuojien reunat, lokasuojien kylkipalat konehuoneessa kuten myös runkoaisat, juuri kohdassa missä ne sukeltavat auton alle. Myös poikkipalkit etuistuinten alla tuppaavat happanemaan. Kaikki kromiosat ovat kalliita ja ne pitäisi olla kunnossa jos museoautoa havittelet. Suuret kumiset lattiamatot ovat myös arvokkaita, n. pari sataa kappale muistaakseni ja vanhoissa ne ovat yleensä lahot. Ylivaihde on mahtava lisä maantieajossa, eli sellainen on kovin toivottava varuste.

Omia suosikkivuosimallejani ovat 1965 ja eteenpäin, tuolloin penkit muuttuivat totaalisesti ja ainakaan oma selkäni ei tykkää niistä vanhemmista. Kahdessa viimeisessä vuosimallissa on vakiona kaksipiirijarrut ja tehostin, aiempiin voi tehostimen lisätä (mitä suosittelen kaikille) mutta piirejä on vain yksi.
Itse hakisin Ruotsista valmiin auton, tarjontaa on, hintataso maltillinen ja vero muutamia kymppejä. Tätä ennen tietysti varmistaisin autolle löytyvän talvisäilytyspaikan.

Ja jos oikein hyvän tummanvihreän haluat, voi sellainen olla myynnissä tulevana keväänä  ;)
Otsikko: Vs: Ostanko Amatzonin?
Kirjoitti: The_OttoB - 04.10.2011, 11:47:04
Oma suosikki  on 67 ja uudemmat. 66:sessa on taka-akselin tuenta peltisillä tukivarsilla. Vm 67 tullut putkitukivarsiratkaisu on mielestäni paljon parempi. B20 mallit (69-70) on taas vaijeritoimisella kytkimellä ja kaksipiirijarruilla. Näitäkin ominaisuuksia moni arvostaa.
Otsikko: Vs: Ostanko Amatzonin?
Kirjoitti: VolvoPösö - 04.10.2011, 11:47:11

Tämän ottaisin heti vakavasti harkintaan, hyvä historia ja ylivaihde:

http://www.blocket.se/jonkoping/Volvo_Amazon__en_parla_for_veteranbilalskaren_35979188.htm?ca=11&w=3
Otsikko: Vs: Ostanko Amatzonin?
Kirjoitti: VolvoPösö - 04.10.2011, 11:54:25


Oma suosikki on myös juuri 1967, viimeinen vuosimalli nätillä ratilla. Tosin uuden ratin myötä ohjausakselista tuli kaksiosainen, ei huono asia kolareissa. 69 ja 70 vuosimalleista tippuivat pois vesikourujen kromilistat ja nokkakoriste konepellissä, nekin ovat komistuksia mielestäni. Ja aikoinani etsin neliovista, viimeiset tehtiin  67, riittävän hyvää yksilöä en löytänyt, joten piti tyytyä kahteen ukseen. Itselleni väri oli tärkeä, vain kolme väriä kelpuutin, tummanvihreä tai -sininen ja musta olisi myös kelvannut.
Otsikko: Vs: Ostanko Amatzonin?
Kirjoitti: Jukkaw - 04.10.2011, 13:37:51
Niin kyllä yleensä rahalleen saa vastinetta. Mutta ihan tuon Ruotsin auton verran ei ole varaa sijoittaa. Hinta voisi pyöriä jossain 3000e molemmin puolin riippuen tietysti autosta. Museopeliä ei olisi tulossa vaan sellaista pienimuotoista rakentelua tulisi harrastettua. Tehostajalla varustetut mallit tietysti plussaa, mutta riippuu mitä on ostohetkellä sitten saatavilla.

Kuinkahan helposti tuolta ruotsista saa autoja tuotua ja katsastettua suomeen, ilmeisesti aika helpolla mutta mitä paperitöitä sellainen homma vaatii?
Otsikko: Vs: Veteraanin hankinta
Kirjoitti: wh - 25.02.2015, 13:45:02
Moi! Mistä päin volvo pv 444 valmistenumero löytyy? Tuntuu että nuo pelti lätkät ovat siirretty tuohon jostain toisesta autosta..
Otsikko: Vs: Veteraanin hankinta
Kirjoitti: Automasentaja - 25.02.2015, 13:56:03
544 mallissa se on lämmityslaitteen yläpuolella tulipellissä, 444 varmaan samassa paikassa.
Otsikko: Vs: Veteraanin hankinta
Kirjoitti: wh - 25.02.2015, 13:57:35
Siinähän se niitattu peltilätkä.. Eli ei ole missään muualla?
Otsikko: Vs: Veteraanin hankinta
Kirjoitti: Automasentaja - 28.02.2015, 14:06:36
Tulipellissä pitäisi olla stanssatut numerot, ainakin 544 ja Duetissa. En ole täysin varma missä se on 444 mallissa.
Otsikko: Vs: Veteraanin hankinta
Kirjoitti: wh - 05.03.2015, 17:02:48
Eipä ole löytynyt maalikerrosten alta, jos saisi joltain tarkan paikan niin voisi raaputella maalia pois...  :nohnoh :2funny:
Otsikko: Vs: Veteraanin hankinta
Kirjoitti: Artorou - 04.01.2016, 16:05:28
Löytyiskö täältä entsisiä omistajia tälle? http://www.nettiauto.com/volvo/144/7740064 Jos ei, niin mitä mieltä olette hinnasta. Omistajan kanssa ollaan tässä nyt kauppoja hierottu. Historiasta ei nykyisellä omistajalla ole tietoa, kuin itse suorittamansa huollot. 2015-vuonna tällä ollut 4 eri omistajaa. Saa siirtää jos ei kuulu tänne.
Otsikko: Vs: Veteraanin hankinta
Kirjoitti: Artorou - 06.01.2016, 19:33:06
Löytyiskö täältä entsisiä omistajia tälle? http://www.nettiauto.com/volvo/144/7740064 Jos ei, niin mitä mieltä olette hinnasta. Omistajan kanssa ollaan tässä nyt kauppoja hierottu. Historiasta ei nykyisellä omistajalla ole tietoa, kuin itse suorittamansa huollot. 2015-vuonna tällä ollut 4 eri omistajaa. Saa siirtää jos ei kuulu tänne.

Kävin kattomassa, melkone amisräpellys. Ei minun mielestä hintansa väärti.. :-\
Otsikko: Vs: Veteraanin hankinta
Kirjoitti: Kaksnelikantti - 10.01.2016, 14:22:25
Kerrotko lisää autosta yleisesti mitä mieltä olit? Itsekkin katselin tuota mutta melkoiselta kiertopalkinnolta tuo kuulostaa jos 4 omistajaa ollut vuoden sisään. Ei viitsisi 300km ajaa toteamaan että oliki amisräpellys.
Otsikko: Vs: Veteraanin hankinta
Kirjoitti: jarna - 10.01.2016, 18:52:05
Volvo 444 ei ole runkonumero runkossa vain tyyppikilpi.En ole ihan varma tuliko runkonumero vasta 1961 mallisiin.Mulla on pv -60 ja siinäkään ei ole runkonumeroa lyöty runkossa.
Otsikko: Vs: Veteraanin hankinta
Kirjoitti: Tome- - 04.07.2016, 22:07:42
Amazonin hankinta ollut piiiitkään suunnitteilla ja siihen nyt vähän tarkentavia kysymyksiä:

Kannattaako alkuperäisestä sportista maksaa yhtään extraa jos autosta ei kuitenkaan museopeliä tule? Imeisesti ennemmin etsiä hyvä 69-70 vuosimallin ja tehdä siitä mieluisa? Toisaalta neliovinen kiinnostais kanssa...

Välttämättä ei isoja muutoksia, mutta toisaalta levyjarrut joka kulmaan ja ohjaustehostimen asennus ainakin olis kiinnostavia juttuja.. Niin ja ylivaihde tai kova 5.
Otsikko: Volvo 142 vm 72
Kirjoitti: makoski - 06.12.2016, 17:10:37
Terve. Olen tuollaista volvoa himoinnut jonkin aikaa ja näyttäisi kuvien perusteella yksi varteenotettava yksilö olevan tiedossa. Sen verran tein pohjatyötä että luin projektiosiosta melko paljon juttuja läpi ja peltihommia kun ei hirveästi kiinnosta tehdä niin siksi kysynkin että löytyykö joku hyvä nyrkkisääntö tarkistettavaksi? Eli tyyliin jos takalaatikon pohja ja lokasuojan kaaret on mätiä niin silloin on todennäköisesti muukin auto tai joku semmoinen helppo sääntö? Tekniikan ja pultattavien osien suhteen ei huoleta, niitähän pystyy pikkuhiljaa kunnostamaan mutta peltihommiin ei taidot riitä.
Terv mk
Otsikko: Vs: Veteraanin hankinta
Kirjoitti: Kojontti - 06.12.2016, 23:47:47
Melkeimpä noin.

Peltitöitä ei sinänsä kannata pelätä, oppii ne siinä kuin muutkin ja ovat suhteessa aika halpoja tehdä johonkin täydelliseen koneremppaan nähden. Veteraanien pellit kun ovat vielä rakenteeltaan yksinkertaisia verrattuna uudempien korirakenteisiin
Otsikko: Volvo 164E vuosimalli 73-75 tai S90 vuosimalli 95-99
Kirjoitti: sinivalkoinenm - 24.01.2023, 19:52:15
Täällähän lienevät pohjoisen pallonpuoliskon parhaimmat Volvotietäjät ! - Onko sopimatonta kysellä Ruotsin tarjontaa otsikonmukaisista vanhoista autoista - jos on, YP poistakoon tämän sopimattomana juttuna. - Olisi mielenkiintoista saada nettilinkkejä osoitteisiin, josta noita vanhoja Volvoja löytyisi.- Suomen tarjonta 164-mallin ruiskuversiosta on huono (=sitä ei ole) ja S90-malliakin takavetoisena ei liikaa ole tarjolla. Olen kyllä etsinyt Blocket.se ja begagnad bilar.se yms. osoitteista, mutta eipä ole osunut silmiini... -Parhaimmat kiitokset jo etukäteen mahdollisista vinkeistä ! :)
Otsikko: Vs: Veteraanin hankinta
Kirjoitti: laatikkovika - 24.01.2023, 21:50:30
Väärä vuosi mutta kuitenkin uskalsin laittaa.
https://autot.tori.fi/vaihtoautot/volvo/164/104377960

https://autot.tori.fi/vaihtoautot/volvo/s90/92411343
Otsikko: Vs: Veteraanin hankinta
Kirjoitti: sinivalkoinenm - 25.01.2023, 08:54:53
Kiitos näistä, tuo 164 oli "uusi tuttavuus" , arveluttaa hiukan, kun ei ole ollut talvikäytössä.... S90:n kävin katsomassa ja sisusta ei ollut oikein mukavanoloinen ja huoltokirjamerkinnätkin osittain epäselvät...näitäkin on oikeasti vielä harkittava, jos ei löydy "parempia" :)
Otsikko: Vs: Veteraanin hankinta
Kirjoitti: sinivalkoinenm - 08.02.2023, 18:06:22
Kuinkas 164 ja 164E:n moottorit eroavat toisistaan (siis 1968-1972 ja 1972-eteenpäin ). Eikö ne ole molemmat 6-sylinterisiä ja muuten samanlaisia, paitsi tuo E on ruiskulla?  - Mites noissa on jakopää toteutettu, hihnalla vai ketjulla ???
Otsikko: Vs: Veteraanin hankinta
Kirjoitti: Kulmamies - 08.02.2023, 18:09:01
Eikö ne ole molemmat 6-sylinterisiä ja muuten samanlaisia, paitsi tuo E on ruiskulla?  - Mites noissa on jakopää toteutettu, hihnalla vai ketjulla ???

Just näin. Nokassa ja puristussuhteessa on eroja, mutta pääpiirteittäin ihan samoja moottoreita.

Jakopää on rattailla.
Otsikko: Vs: Veteraanin hankinta
Kirjoitti: The_OttoB - 08.02.2023, 21:00:14
Just näin. Nokassa ja puristussuhteessa on eroja, mutta pääpiirteittäin ihan samoja moottoreita.

Jakopää on rattailla.

B30E ja B30A ovat samalla C-nokalla

B30 on fiberratas jakopäällä ja niillä on taipumus särkiintyä jossain vaiheessa.
Ei aiheuta kuin matkan keskeyttämisen.
Otsikko: Vs: Veteraanin hankinta
Kirjoitti: kimisetä - 10.02.2023, 18:42:14
Kiitos näistä, tuo 164 oli "uusi tuttavuus" , arveluttaa hiukan, kun ei ole ollut talvikäytössä.... S90:n kävin katsomassa ja sisusta ei ollut oikein mukavanoloinen ja huoltokirjamerkinnätkin osittain epäselvät...näitäkin on oikeasti vielä harkittava, jos ei löydy "parempia" :)

Torin 164 näkyy olevan sekoitus ainakin -72 ja -73 malleja.  :-X