Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Kalamies - 30.11.2014, 14:16:37

Otsikko: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: Kalamies - 30.11.2014, 14:16:37
Laitetaas oma käyttöpelikin esille jos jotain vaikka kiinnostaa. Edellisen (http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/850%20T-5R/20140415_171737_zpsa20e8b83.jpg) myyminen kaivoi takaraivossa päivittäin, niin tämmöinen oli vaan saatava takaisin. Kyseessä siis perustylsä keltanen sedani ärrä. Auto on siis yksi yhdestätoista ja alunperin palvellut Volvo Auto AB:n omistuksessa ja sitemmin noin kolmentoista omistajan jälkeen saapui itselle 12.9. konevikaisena. Kone siis kalkatti/naputti ja se napattiin samantien auki. Mitään suuria yllätyksiä ei löytynyt, mutta kangista oli neljä viidestä enempi vähempi vinoja. Muuten kunto oli erittäin hyvä ja kilometrejäkin mitarissa vasta 309tkm. Sitemmin moottorille suoritettiin pienimuotoinen remppa ja nyt auton olisi tarkoitus palvellä ympärivuotisenä käyttöpelinä  :)

Volvo 850 T-5R 1995

Moottori
B5234T5 Pienillä muutoksilla:
-TTRacing Stage4 lastu
-H-profiili kanget, ARP-pultit ja SPM "vahvat" laakerit
-S60 Japan pakosarja
-Kinugawa 16T ProTurbon billet hukkiksella (jousi vaihdettavissa)
-GLT:n kaasuläppä (pöydällä odottamassa sopivaa silaria...)
-käännetty ahtoputkisto vanhemmasta
-3" ränni kahdella läpivirtaavalla Simonssilla
-Ulkoinen öljyjäähdytin (12x28)
-Polyuretaanipusla ylätuennassa

Vaihteisto
M56
-lukko haaveissa

Väri
607 Cream Yellow

Rekisteröintipäivä
21.4.1995 (Volvo Auto AB VANTAA)

Hankittu
12.9.2014

Varusteet ja sisätilat

Ulkokuori

Suunnitelmat

Tehot
-Lappuja sitten joskus kai tähän.

Kuvia

Nykykunto:

(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/T-5Banaani/DSC_0885_zps53af3b54.jpg)

(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/T-5Banaani/DSC_0889_zpsd9d6e7f6.jpg)

(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/T-5Banaani/DSC_0891_zpsfc5f9712.jpg)

(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/T-5Banaani/DSC_0893_zps1f76722a.jpg)

(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/T-5Banaani/DSC_0894_zps5526f955.jpg)


Ostokunto:

(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/DSC_0682_zpsb1090733.jpg)

(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/DSC_0681_zpsa39c7ff7.jpg)

(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/DSC_0676_zpseb1988ba.jpg)

(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/DSC_0680_zps2736cbd3.jpg)


Kuvia matkanvarrelta:

(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/20141102_215330_zpsc6d18c93.jpg)

(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/20141124_183754_zps32ca8441.jpg)

(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/20141124_205305_zps101ce0b2.jpg)

(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/T-5Banaani/20141122_175637_zps2af037bd.jpg)

(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/20141124_205316_zps124207f7.jpg)
Otsikko: Vs: Kalamiehen T-5Banaani
Kirjoitti: Suoli - 30.11.2014, 18:44:46
Hieno auto vaikka paranteluja kaipaakin  :P Ite laitoin omaani tuon 50mm KL:n coolerin ja yllättävän kivuttomasti se mahtu, mitään näkyvää ei tarvinnu tuhota.


Hyvä ja selkee alotuspostaus  O0
Otsikko: Vs: Kalamiehen T-5Banaani
Kirjoitti: Stobe - 30.11.2014, 20:42:54
Kyllä tuo t-gul vaan jaksaa sykähdyttää kerta toisensa jälkeen  :)

Tämmösen kun vielä joskus sais hankittua harrastepeliks niin ai että...
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: turkoosi - 01.12.2014, 20:25:42
Hitto kun olis itelläkin noin hienot työtilat, nimim. talli niin täynnä roinaa ettei sekaan sovi. :P ja onhan tuo autokin hieno ;D
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: Kalamies - 01.12.2014, 22:04:16
Kiitokset! Kovin keskenhän se vielä on, mutta mitään isompaa hommaa ei ole tiedossa, joten voi ajon ohella pikkuhiljaa ehostaa. Ainut mikä nyt itseä häiritsee on tuo korimalli. Sportswagon olis enempi mieleen, mutta aina ei saa valita.

Auton kunnostus alotettiin tuttuun tapaan poistamalla kaikki ylimääräinen ja sinne kuulumaton. Pois lähti mm. 8 metriä virtajohtoa, tupla määrä kajarikaapelia, toinen akku, kolme sulakerasiaa, puhelinjohtoa ja kaikkea muuta "hifiä". Autosta löytyi myös Fascan tarra, mutta se nyt ei sinäällään kerro vielä mitään.

(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/T-5Banaani/rapellykset/20140913_122922_zps05481604.jpg)

Myös pilarissa olleet lisämittarit saivat lähteä johtoineen päivineen:
(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/T-5Banaani/rapellykset/20140916_204506_zps5f65db42.jpg)
Uusi pilari tuli TTracingiltä.

CNC-kone laulamaan ja uusi mittarinteline syntyi näppärästi. Mallia 1din ja soittimen alle:
(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/T-5Banaani/20141017_142609_zpsc68fbd4c.jpg)


Kontin pohja oli rei'itetty piloille hifistien toimesta joten se täytyi vaihtaa uuteen:
(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/T-5Banaani/rapellykset/20141022_132830_zps23daef64.jpg)

(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/T-5Banaani/rapellykset/20141022_132825_zps5e399682.jpg)
Myös tämä tuli TTracingiltä.

Seuraavaksi rupesin siirtämään jakosuotimia pois potkumuoveista ja selvisi miksei valot toimi jos kone ei ole käynnissä:
(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/T-5Banaani/rapellykset/20140917_154346_zpsf921d0b3.jpg)
Joku sankari oli siis itse sepittänyt tähän valoautomatiikan joka sai herätteensä laturilta. Kaikki tämä oli rosvoliittimllä ja teipillä valokatkaisijassa....  :D

Jakosuotimet saivat uuden paikan hanttarin airbagin kolosesta. Tässä kun ei moista kapinetta ole, niin nuo menivät sinne näppärsti piiloon:
(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/T-5Banaani/rapellykset/20140917_171624_zps1873cccb.jpg)

Kokomusta maski sai lentää mäkeen ja tilalle tuli alkuperäinen. Sitä hetken tuijotettuani totesin, että tummat valot ei vaan toimi. Ei muuta kun tuumasta toimeen!
(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/T-5Banaani/rapellykset/20141025_134601_zps8f4ef3a3.jpg)

(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/T-5Banaani/rapellykset/20141025_140006_zpsec704f29.jpg)

Samalla löytyi lisää yllätyksiä. Kiitokset JoonasH:lle sähkökaavioiden tulkinnasta!
(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/T-5Banaani/rapellykset/20141025_142442_zps69ddad15.jpg)
Kyseisen herran puhelin on käynyt muutenkin suhteellisen kuumana tämän prokkiksen aikana.

Seuraavassa viestissä sitten moottoria.
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: Verkku - 01.12.2014, 22:27:52
Voitko napata kuvan tuosta uudesta mittaritelineenstä? Itse miettiny samanlaista :)
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: JoonasH - 01.12.2014, 22:42:32
Tämähän etenee mallikkaasti ja hyvältä näyttää  O0  Apua annan jatkossakin oman tietotaidon puitteissa  :juhau:
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: Kalamies - 06.12.2014, 18:15:22
Konerempasta on kuvia ihan tolkuttomasti, mutta ei noista kyllä mitään järkevää kollaasia tunnu saavan aikaan. Alotusviestissä nyt on varmaan oleellisimmat.

Hyvistä työtiloista kun oli puhe, niin työmaa oli siis tosiaan tälläinen:

Alkuvaiheilta
(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/T-5Banaani/20141014_201030_zpsbdd2fa8e.jpg)
Huomaa kuvassa oleva vanha öljynjäähdytin joka oli puskurin sisässä poikittain tähän tapaan. (http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/T-5Banaani/rapellykset/20140924_151248_zps4c6a04c7.jpg)  :facepalm:

Lopusta
(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/T-5Banaani/20141129_154201_zpsca3aea52.jpg)
Tässä kuvassa näkyy vanha ja uusi kenno jotka ovat kuvassa oikealla.

Konehan ei siis missään vaiheessa poistunut moottoritilasta vaan kanget vaihdettiin siis ns alakautta. Kaikista v*ttumaisin homma oli varmaan lohkoon noiden lovien tekeminen. Näissä kun ei Hkanget mahdu pyörimään, ellei lohkoa hieman työstä. Tämäkin tehtiin alakautta pitkävartisella vingulla metallipölyn singotessa naamalle ja kännykän toimiessa lamppuna. Ei kiitos uudestan.  :buck2:
(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/T-5Banaani/20141123_201326_zps3bb4e9c4.jpg)



Mittaritelineestä koetan muistaa räpsästä kuvan. Se on tosin nyt vähän karu, kun on vielä paklaamatta ja maalamatta. Tarkoitus oli alunperin laittaa katkaisijat tohon mittarien viereen, mutta ei löytynyt ulkonäöltään sopivia mistään. Loistakoot sitten mokomat kokoajan.

Eilen tuli huristeltua ärrällä semmoiset ~100km ja tänään sitten imuroin auton. Rempan jälkeen ajettu sen 300km ja hyvinhän tuo näyttäis pelaavan. "Pieni" öljyvuoto siellä jossain vielä on. Oma epäilys menee öljyntuloputken lohkossa olevaan banjoon. Sieltä suunnalta se ainakin näyttäs valuvan. Onko tuolla muita kohteita mistä vois työntää öljyä? Öljyjäähyttimen laippa olis toinen, mutta se on jo senverran alempana, että ei selitä lohkon öljyyntymistä ylempänä.
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: p3lt0n3n - 07.12.2014, 01:02:16
Hyvin näyttää olevan homma hanskassa!  P> Jotenkin tämmönen on aina vaan niin hieno, hyvä että tämäkin päätyi harrastelijan käsiin niin pysyy siistinä jatkossakin.  8)
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: Kalamies - 07.12.2014, 21:42:36
Kiitokset. Harjoitellaan pikkuhiljaa ja toivottaan, että ei ainakaan pahempaan kuntoon menisi mokoma.  :)


Kesävanteita tuli käytyä kurkkaamassa. Kai ne tähän päätyy jos ei mitään mullistavaa käy. Vähän tylsä(?) vaihtoehto, mutta ei varmasti huonoinkaan.
(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/T-5Banaani/DSC_0884_zps63c643de.jpg)
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: AUH - 07.12.2014, 21:55:37
Nuo vanteet on ku nyrkki silimään tommoseen tipuun!  S* Komia pirssi! Mikäs on tän teho tavote? +300hv??
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: Kalamies - 12.12.2014, 14:36:28
Kiitokset. Kolmesataa olis nätin pyöreä teholukema, mutta ei uskalla nyt edes isommin virittää. Tähän kun on aikoinaan tehty kytkinremppa mallia LUK... Kesällä siis Sachsin metsästystä ja jumppausta tiedossa.

TTracing itkee varmaan verta kun näkee kuvan, mutta yks puuttuva varuste vähemmän taas. Pitää laittaa kunnon kuva kun saa nuo pyöriteltyä pesukoneessa.
Menkööt tämä nyt näin alkuun:
(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/Mobile%20Uploads/20141212_000914_zpsb5e044f2.jpg)
 S*
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: Dave - 12.12.2014, 15:01:52
Meinasit ihan laittaa kangasmatot pesukoneeseen? Itse pessyt ihan harjalla. Eivät mene pilalle siellä?
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: Kalamies - 12.12.2014, 15:06:40
Ei ole matot moksiskaan moisesta. Edellisetkin huitasin koneessa läpi ja sitten vaan annoin kuivua. Nää on vielä kestäviksi tehty.  ;)

http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/T-5Banaani/20141023_161956_zpsc96d9d2d.jpg (http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/T-5Banaani/20141023_161956_zpsc96d9d2d.jpg)
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: Kenonit - 12.12.2014, 17:00:45
Täytyykin kopioida sulta toi jakosuotimien piilotus, paljon parempi paikka kun siellä potkusuojan tai mikälie alla :D

Ihan mielenkiinnosta, paljon noi matot kustansi? Isä osti semmoset aikanaan jostain (2000-luvun alussa), ja ois kiva tietää saikos se ne halvalla vai ei :D
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: Kalamies - 28.12.2014, 15:47:46
Ajettu, tankattu ja sählätty.  :D

Tänään pienen sähläyksen takia tuli vaihdeltua jäähdytysnesteet moottoriin. Samalla reisulla hain uuden etuvilkun motonetistä risan tilalle. Myös toi sähköpiiskan katkaisija olis vielä tarkotus kolvata tässä ennen viittä. Ei viitsi mokomaa turhaan pitää ylhäällä kun kuuntelee esim. sinihampaalla musiikkia. Mokoma pitää muutenkin suhteellisen kauheaa ääntä kun nousee ja laskeutuu. Välillä ei edes laskeudu alas asti ja nyt pakkasilla nouse. Pitäis varmaan purkaa osiksi ja huoltaa vielä kun toimii.

Tilaahan tässä on vaan liian vähän. Siitä ei vaan pääse yli tai ali. Pari viime päivää on joutunut ajella seitenkantikkaalla, kun tähän mokomaan ei vaan sovi farmariin menvä kuorma. Koukkuakaan ei ole. :-[
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: JankkiR - 28.12.2014, 20:29:56
Joskus oon kuullut sanonnan, "sedanit on neideille". Joko on ikävä entistä 245?  :P
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: Kalamies - 28.12.2014, 21:26:27
No on ja ei. Kyllähän tässä on parempi kulutus/teho -suhde kuin siinä, mutta lankussa oli oma tunnelmansa. Sedani kommentista en sano mitään. Kukalie satusetä moista p*skaa puhunut.  V:>

Joku köyhä FAQi tuli rustattua tosta sähköpiiskan katkaisimesta: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=57758.msg967262#new (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=57758.msg967262)

Muutama kyssärikin olis jos joku olis kiinnostunut auttamaan: Saako etuvilkkujen jousia jostain? Mitä lohkis ratkaisuja näihin on?
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: Pekko-poika - 28.12.2014, 22:13:05
Mulla oli samantyyppistä talvi/sähköantenniongelmaa edeltävässä, keltasessa S40:ssä. Lopulta sylki koko antennipiiskan pellolle sisuksistaan kun oikein suuttui :D

Silloin oli jopa yllättävän edullinen ko. antennipiiska sinisellä. Joten osiks, uus suoli sisään reilulla, pakkasenkestävällä rasvalla ja ongelmat loppu siihen :)
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: X70R - 28.12.2014, 23:03:46
Mitä lohkis ratkaisuja näihin on?

Omassa pätkässä toimi hyvin öljypohjan kylkeen tuleva vastus.
Defan tuote ja tarkoitettu alunperin Gti Golfiin. Asennus lähes plug and play vetarin laakeripukkiin.
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: Kalamies - 30.12.2014, 19:14:46
Tuli sitten kokeiltua, mitä auto kuluttaa ihmisten ajotyylillä. Pyhtää-Kouvola-Pyhtää lenkki ja kaupungissa vähän pyörimistä = 8,1l/100km. Melkonen ekoR tämäkin.  :)
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: Kalamies - 02.01.2015, 23:50:58
Vastustaa...  :buck2:

Tuli sitten tutkattua vähän tuota öljyvuotoa. Eturengas irti, tarkastusluukku auki ja ei muuta kun tutkimaan. Ainut mikä selvisi on se, että jokapaikka aivan öljyssä... Ei taida muu auttaa kun putsata bärkkelillä koko hoito puhtaaksi, höräyttää tulille ja katsoa mistä valuu. Tuli haettua jo kannulinen 10w60 ölppää jos se auttaisi mitään. Nyt tuolla on muistaakseeni jotain 5w40 öljyä sisässä. Entiset omistajat ajaneet kymppikuuskympillä ja ainakaan heidän aikana tää ei ilmeisesti ihan näin paljoa ole vuotanut. Jakohihna ei sentään ole kokenut öljykylpyä jos pitää jotain positiivista keksiä.

Samalla ihmettelin miksi tukivarresta törröttää kaksi ruuvia. Sitten välähti, että tossahan pitäis olla käännönrajoitin. Ei ihme, että sisälokkarit on vähän raavitut. Voi muoviämpäri. Ostoslista senkus kasvaa. Kyllä tää on yhtä juhlaa.  ::)
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: janne81 - 03.01.2015, 11:19:06
Usein vuotoja ollut niissä öljyjäähynletkuissa tai sitten siinä niitten lähtölaipassa.
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: s73 - 03.01.2015, 11:36:42
5w40 öljyä kuluu reippaasti enemmän kuin 5w50, huomattavasti vähemmän söi tuota jälkimmäistä öljyä.  ::)
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: Kalamies - 03.01.2015, 13:07:58
Näin mäkin järkeilin, että jäykempi öljy pysyy paremmin koneessa.  :D

Ryöstölaippa ja putket näyttäs yllättävän tiiviiltä. Toi vuoto on mun mielestä enempi tuolla pakosarjan puolella ja jakohilujen alapäässä. Yks epäilys on edelleen se öljyntulon banjo, mutta ei se ainoa vuotokohde voi olla.
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: Kalamies - 04.01.2015, 01:13:40
Öljyntulon banjoon vaihtelin uudet kupariprikat, öljynpohjan pultteja tiukkasin ja samalla sitten mosaan nuo Valvolinen Vr1 10w60 ölpät. Ihan hitusen se tiputtaa tuosta öljyläähyn ryöstölaipan ja öljypohjan liitoksesta. Ei vaan ollut tarpeeksi isoa torxia asian korjaamiseen. Itse tiivari olis ollut kyllä. Seurataan tilannetta ja toivotaan parasta. Kiinnostais mokoma ritsa penkittääkin, mutta ei oiken vuotavana ole kehdannut mihkään viedä.
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: Kalamies - 09.01.2015, 23:24:26
Ei tiputtele öljyä enää mokoma, eli korjaus oli onnistunut.

Tänään tuli tuupattua ärrä taas talliin ja ajatuksena oli sipostella sisustaa paremmaksi. Istuskelin hetken autossa ja ajattelin, että kuuntelempa taas tuota saatanan huonoa rammaria. Radiohan tässä ei ole mun aikana kuulunut koskaan hyvin. On pitänyt aina BT:tä tai CD:tä käyttää musan toistoon. Siinä sitten sain jonkun kanavan kuulumaan radiosta ja huvikseni räpläsin antennin kytkintä -> Ei minkäänlaista vaikutusta. Ei muutakun tuumasta toimeen ja kontista verhoilua sivuun, että sai piiskan näkymään. Siellähän se antenni killitti ilman ala kannaketta kokonaan ja muutenkin päin sitä itseään asennettuna. Huonon kuuluvuuden syy löytyi samantein = antennijohto kokonaan irti... Päätin sitten purkaa koko hökötyksen pois ja herkistellä muutenkin, kun tuo on niin surkea liikkumaan.

Pieni säikähdys kerkesikin jo tulla kun sain antennin käsiini...  ::)
(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/850%20T-5R/20150109_192614_zpsa743a3b2.jpg)

Onneksi purkaessa selvisi, että tuo vekki ei haittaa. Teurastin sitten koko piiskan pöydälle ilman sen kummempia ohjeita ja putsailin sisältä joka paikan. Oli hemmetin paksua ja vetistä vasteliinia antennin uumenissa. Täytyy vaan toivoa, että antennin aiemmin rempannut ei näitä huolla enää.

Nyt tuntuis toimivan ihan hyvin. Alas laskussa vieläkin pientä ongelmaa viimeisten senttien kanssa, mutta täytyy sitä tutkia sitten joskus toiste. On tuo nyt jo paljon parempi.

Tämmöisen johtosarjan pätkän jätin välistä pois. Mikä lie virka hänellä? Oli tuollain rullalla vaan siellä hengailemassa:
(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/850%20T-5R/20150109_220204_zps8ef58fa9.jpg)

Yksi iso ongelma autossa on vieläkin: Se on vaan liian pieni. Jos joku haluaa vaihtaa T-5R farmarin, niin laittaa YV:tä. Pitää olla keltanen ja manuaali.  :D
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: vesanpsn - 12.01.2015, 18:47:39
Jaha sulle tämä minun vanha ärrä on päätynyt, hienoa nähdä että taas on kulussa  :hello: Kerran joskus taisin kurkata kaikkia noita johdotuksia ja päätin olla koskematta kun kaikki toimi kumminkin :D muuten jos haluat joskus eroon tästä niin ilmota mulle  :D
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: Kalamies - 13.01.2015, 22:24:27
Sama auto. :)

Tuli itseasiassa piruuttaan etittyä vanha nettiauton ilmotus, jonka kuvan perusteella innostuin taas vähän muuntelemaan ulkokuorta. Ilmoituksen kuva: Kliks (http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/T-5Banaani/nettiauto_zps9ff96e1c.jpg). Tuli siis laitettua tuommoinen tummaripainen maski takaisin, kun semmonen sopivasti on kaverin jäliltä omassa tallissa:
(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/T-5Banaani/talvilook-15A_zps9415a536.jpg)
Toimii. Tuli myös kyseltyä Vjlleltä ja selvisi, että nuo lampunnaarmuttimetkin on vielä tallella! Täytyy ne käydä hakemassa ja asentaa takaisin keulille.  :pomo: :idiot2:

Jatkuva humina 2000rpm-> alueella alkoi ärsyttää senverta, että tuli tuo etummainen vaimennin vaihdettua vähän järeämpään. Nyt on ärrä taas mukavan hiljainen. Kestää hermo ehkä ajaakin talvimiittiin ja takaisin. Tyhjäkäynnillä vielä mukava murina. Vähän ehkä saisi jopa nyt olla äänekkäämpi kierrättäessä, mutta olkoot noin. Myös katalysaattori löysi tiensä takaisin autoon. Tämä kun tarvis kai joskus käyttää leimallakin.

Kuva pönttöjen eroista tärähti senverta pahasti, että menkööt linkin taa. Kyllä siitä silti selvän saapi: Kuva (http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/T-5Banaani/20150113_180059_zps4845475f.jpg). Oikealla vanha pätkä.
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: Kalamies - 18.01.2015, 19:09:53
310 959: Autoon asennettiin kickdown  :D

Myös historiankoukerot alkaa selvitä. Tässä on muunmuassa kolmas vaihdelaatikko ilmeisesti tällä hetkellä. Muutenkin ollut aikaisemmin ns. kovemmassa käytössä.
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: Kalamies - 27.01.2015, 13:58:37
311 405: Käsijarrun säätö. Jos auton keula oli vakka 10cm korkeammalla kun perä, niin auto ei pysynyt enää paikallaan. Kuittien mukaan kengät ym. uusittu viime tammikuussa, niin säätöhän tuolle riitti. Nyt ottaa ja pitää. Vielä xenonit pois ja päästölappu, niin olis leimakunnossa.

Samalla tuli selviteltyä vakkarin toimimattomuutta mm. lukemalla koodeja. Tälläsiä sieltä löytyi:

B1 Electronic climate control
414          Driver’s side interior temperature sensor inlet fan seized
417          Passenger’s side interior temperature inlet fan seized

B2 – Cruise Control
122          Speed has not exceeded 22mph or no speed signal

Kellään vinkkiä mistä tuota cruisen vikaa lähtä arpomaan? Samoin mitähän nuo lämppärin koodit käytännössä tarkoittaa? Ilmeisesti pitää kauhukahvojen luonta purkailla ne anturit ja katsoa mitä löytyy. Ihan normaalisti tuo toimii kyllä. Välillä saattaa käynnistäessä ja sammuttaessa vilkuttaa valoja hetken, mutta muita oireita ei ole. SRS ei antanut mitään vikakoodia (1-1-1 sieltä tuli tietty), mutta valo ei pala mittaristossa missään vaiheessa tässäkään. Olisko niin hyvä tuuri, että pelkkä poltin vika.  ::)

Keskinojalle näytin samalla harjaa ja koko autolle imuria. Kai siitä vähän parempi tuli:
(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/T-5Banaani/20150127_124851_zpsac97951c.jpg)

(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/T-5Banaani/20150127_130725_zps59f5543e.jpg)
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: Kisko - 27.01.2015, 15:17:51
B1 Electronic climate control
414          Driver’s side interior temperature sensor inlet fan seized
417          Passenger’s side interior temperature inlet fan seized

B2 – Cruise Control
122          Speed has not exceeded 22mph or no speed signal

Kellään vinkkiä mistä tuota cruisen vikaa lähtä arpomaan? Samoin mitähän nuo lämppärin koodit käytännössä tarkoittaa? Ilmeisesti pitää kauhukahvojen luonta purkailla ne anturit ja katsoa mitä löytyy. Ihan normaalisti tuo toimii kyllä. Välillä saattaa käynnistäessä ja sammuttaessa vilkuttaa valoja hetken, mutta muita oireita ei ole.
Eikös "seized" viittaa siihen että anturien puhaltimet olisivat jumissa. Eli ovat täynnä pölyä, kuten arvata saattaa :D
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: Kalamies - 27.01.2015, 15:34:31
Niin mäkin sen järkeilin, mutta missä hitossa siellä edes on puhaltimet?  :D
Paineilmaa ja imuria vois hellästi koettaa tarjota.

Kellään mitään haisua vakkarin sielunelämästä?

EDIT: Autolle on myös pientä teippausta tiedossa. Lisää siitä sitten joskus.  ;)
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: JoonasH - 27.01.2015, 22:04:08
Foorumin FAQ-osiosta löytyy kaikkea  8)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=190.0

Ja vakkariin liittyen
Lainaus
1-2-2 Vehicle speed signal

Condition

This diagnostic trouble code (DTC) is stored when the ignition is switched on and remains until vehicle speed has exceeded 35 km/h for at least 15 seconds. If the diagnostic trouble code (DTC) is still stored after a test drive at over 35 km/h the control module is not receiving a vehicle speed signal.

Possible source

A missing vehicle speed signal can be caused by:
-incorrectly installed or poorly suppressed accessories connected to the same vehicle speed signal or same ground terminal as the speedometer.
-short–circuit to ground or voltage in signal cable from combined instrument panel
-open–circuit in signal cable from combined instrument panel
-defective speedometer
-contact resistance in terminals.

Fault symptom(s)
-Cruise control does not engage.
-Speedometer reading faulty.

Oletko katsonut että vakkarin alipainelinja on ehjä? Nimittäin oli mullakin tuo koodi siellä muistissa ostettaessa enkä sille kummempia tehnyt ja vakkari toimii :) voihan sitä tietysti tarkistaa sähkökaavion avulla että vakkarin johdotukset on kunnossa.
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: Kalamies - 06.02.2015, 13:03:17
Vakkariongelmaa ei ole sen kummemin tutkittu kuin ajatustasolla. Tarvis alipainelinjat tarkistaa ja sitten miettiä lisää.

311 720: Päästölappu haettu leimaa varten paikalliselta pienkorjaamolta.

Kierroksilla (2580):
Co 0.2
Co2 14,1
O2 0.39
HC 0019
Lambda 1.012

Tyhjäkäynnillä (720)
Co 0.06
Co2 13.8
O2 1.16
HC 0017
Lambda 1.056
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: Kalamies - 24.02.2015, 17:48:28
Mitäpä tänne? Ei kai oikeastaan mitään kummaa. Leimallakaan ei ole vielä jaksanut käyttää on vaan ajettu ja tankattu. Tänään tuli imuroinnin takia irroitettua etupenkit ja samalla huomasin repsikan säätöpaneelin liittimen olevan tiensä päässä. Pitänee etsiä jostain uusi. Kuskinpenkissä oli myös jotain hämäriä johtoja ja liitoksia. En kuitenkaan koskenut niihin, kun tuossa jakkarassa kaikki toimii.

Vakkarin toimimattomuuskin selvisi tossa viikko takaperin. Ei ollut iso vika sekään:
(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/T-5Banaani/20150211_163201_zps46140169.jpg)
Pitäis tosin vielä jaksaa keksiä syy, miksei tuo nivel pysy kasassa. On ilmeisesti taas jo lähtenyt uudestaan irti.


Hukkikseen tuli ruuvattua kokeilun vuoksi hieman jäykempi jousi (~1,3bar) ja vähennettyä esijännitystä. Vetoa alkaa olla ihan mukavasti, mutta edelleen vaivaa alakierroksilla oleva ahtojen seilaus. Jäykän kellon takia ilmeisesti tarjoaa liikaa painetta ja ohjelma koettaa sitä sitten rajoittaa. Tuloksena on vaan ahtomittarin seilaus ja epämiellyttävä ajettavuus. Tiedä sitten pitäiskö vaan ettiä 16T:n vakiokello ja myöntää, että tää on ihan saatanan hidas.

Testilenkilläkin taas sattui ja tapahtui. Motarilla tuli mieleen vilkuilla laajakaistan suuntaan ja katsella mimmoinen seos on täysillä ahdoilla. Ei muutakun vaihdetta pienemmälle, kiihdytys ja pamahduksen saattelemana tien laitaan. Vika ei onneksi ollut iso tällä kertaa. Henkisesti valmistauduin jo keräämään moottorinosia pitkin motaria, vaikka ääni jotain tämmöistä vihjasikin.  :D
(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/T-5Banaani/20150224_170424_zps3638e8fd.jpg)
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: Merlin - 24.02.2015, 18:28:44
Mitäpä tänne? Ei kai oikeastaan mitään kummaa. Leimallakaan ei ole vielä jaksanut käyttää on vaan ajettu ja tankattu. Tänään tuli imuroinnin takia irroitettua etupenkit ja samalla huomasin repsikan säätöpaneelin liittimen olevan tiensä päässä. Pitänee etsiä jostain uusi. Kuskinpenkissä oli myös jotain hämäriä johtoja ja liitoksia. En kuitenkaan koskenut niihin, kun tuossa jakkarassa kaikki toimii.

Vakkarin toimimattomuuskin selvisi tossa viikko takaperin. Ei ollut iso vika sekään:
(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/T-5Banaani/20150211_163201_zps46140169.jpg)
Pitäis tosin vielä jaksaa keksiä syy, miksei tuo nivel pysy kasassa. On ilmeisesti taas jo lähtenyt uudestaan irti.


Hukkikseen tuli ruuvattua kokeilun vuoksi hieman jäykempi jousi (~1,3bar) ja vähennettyä esijännitystä. Vetoa alkaa olla ihan mukavasti, mutta edelleen vaivaa alakierroksilla oleva ahtojen seilaus. Jäykän kellon takia ilmeisesti tarjoaa liikaa painetta ja ohjelma koettaa sitä sitten rajoittaa. Tuloksena on vaan ahtomittarin seilaus ja epämiellyttävä ajettavuus. Tiedä sitten pitäiskö vaan ettiä 16T:n vakiokello ja myöntää, että tää on ihan saatanan hidas.

Testilenkilläkin taas sattui ja tapahtui. Motarilla tuli mieleen vilkuilla laajakaistan suuntaan ja katsella mimmoinen seos on täysillä ahdoilla. Ei muutakun vaihdetta pienemmälle, kiihdytys ja pamahduksen saattelemana tien laitaan. Vika ei onneksi ollut iso tällä kertaa. Henkisesti valmistauduin jo keräämään moottorinosia pitkin motaria, vaikka ääni jotain tämmöistä vihjasikin.  :D
(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/T-5Banaani/20150224_170424_zps3638e8fd.jpg)
On kyllä yllättävän kova jysäys, kun ahtoletku repeää tai lähtee irti täydellä ahtopaineella.
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: Kalamies - 06.03.2015, 13:51:39
Leimattu tänään kilometreillä 313 112. Ainoa korjauskehotus tuli moottorin öljyvuodosta, joka nyt oli jo arvattavissakin. Suullisesti tuli vielä mainintaa putkistosta ja renkaista. Näyttää uhkaavasti käyvän sama kuin viimevuonna, eli T-5R toimitti talviauton virkaa ja kesä mennään taas jollain p*skalla takapotukulla. Auton tarina tulee silti jatkumaan.  :)
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: puppet - 07.03.2015, 12:31:18
Millanen öljyvuoto siellä on kun korjauskehotuksen antoi? Viimeset 4 kertaa ja kaks eri autoo on vaan sanonut että "pitää varoa tuota öljyä ettei mee pää likaseks"  :D
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: Kalamies - 07.03.2015, 22:45:12
Ei se ole kai edes paha, mutta on vaan sotkenut apurungon suht tehokkaasti. :D

Tuttavakin sai aikoinaan korjauskehotukset öljyvuodosta kun oli ennen leimaa kaatanut mosaan öljyä ja sitä sitten vähän mennyt korkin ohi venttiilikopalle. Aika erilaisin perusteluin noita tunnutaan jakavan.
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: Kalamies - 26.03.2015, 15:19:43
Joku ylempi taho on nyt päättänyt, että tätähän ei pestä. Viime kerralla alkoi sataa lunta ja tällä kertaa vetäs vaan jäähän koko ritsa, kun jätin sen tohon varjoon kuivumaan. Piti sitten ajaa tuonne nurmikolle kuivumaan. Meni sopivasti kukkulalle, niin ei kehtaa edes mitään lähikuvia tänne uppia. Näyttää kun perse olis taivaassa ja keula kentässä. Eikä se nyt järin puhtaaksikaan edes tullut. :D

Laitetaan yksi räpsy kuitenkin, vaikka tästä ei kyllä mitään edes nää:
(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/T-5Banaani/DSC_0949_zpszadvo95z.jpg)

15G:n hukkaportin kello tuli osteltua tähän. Pitänee asennella paikalleen kun saapuupi niin saa laittaa tuon pillettikikkareen eläkkeelle ainakin hetkeksi.
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: Suoli - 26.03.2015, 15:35:21
Joku ylempi taho on nyt päättänyt, että tätähän ei pestä. Viime kerralla alkoi sataa lunta ja tällä kertaa vetäs vaan jäähän koko ritsa, kun jätin sen tohon varjoon kuivumaan. Piti sitten ajaa tuonne nurmikolle kuivumaan. Meni sopivasti kukkulalle, niin ei kehtaa edes mitään lähikuvia tänne uppia. Näyttää kun perse olis taivaassa ja keula kentässä. Eikä se nyt järin puhtaaksikaan edes tullut. :D

Auto pitää kuivata eikä jättää kuivumaan  :nohnoh  :)
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: NordicR - 26.03.2015, 16:52:50
Erikoista kyllä tuo ahtojen seilaaminen pienillä kierroksilla. Tekee ihan samaa oma. Ostin jopa uuden ahtopaineensäätimen ja paheni vaan  :2funny:

Ei huomaa täyskiihdytyksissä, kun ei pääse kiekat tippumaan tarpeeksi alas. Vanhalla 16T:llä ja sen kellolla oli miedompaa seilaaminen, mutta nyt 19T:llä tuntuu että ahdin koittaa väkisin nostaa painetta ja säädin taas väkisin tiputtaa ne eli meno on aika aaltoilevaa sinne 3500rpm asti täyskaasulla.

E: Kuulin huhuja käyttöautolla harjoittelussa ollessani, että uusi ahtopaineensäädin kuuluisi ajaa sisään jotenkin  :idiot2: En ole kyllä mitään varmistusta asialle löytänyt.
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: Kalamies - 26.03.2015, 17:01:22
Auto pitää kuivata eikä jättää kuivumaan  :nohnoh  :)
Mä olen vielä aloittelija tässä touhussa.  :D

Ei huomaa täyskiihdytyksissä, kun ei pääse kiekat tippumaan tarpeeksi alas. Vanhalla 16T:llä ja sen kellolla oli miedompaa seilaaminen, mutta nyt 19T:llä tuntuu että ahdin koittaa väkisin nostaa painetta ja säädin taas väkisin tiputtaa ne eli meno on aika aaltoilevaa sinne 3500rpm asti täyskaasulla.
Täsmälleen samaa tekee tämä. Kelloon kun vaihtaa löysemmän jousen niin poistuu, mutta sitten taas ei hirveesti enää löydy menohalua isoilla kierroksilla. Jotenkin masentava ajaa kun alakierroksilla ei kiihdyttäminen on tommosta mennään / ei mennä sähläämistä. Ilmeisesti pyritty säästämään niitä onnettomia vakiokankia leikkaamalla ahtoa alhaalta tai jotain...  :buck2:
Otsikko: Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
Kirjoitti: JuHaU - 11.04.2015, 23:53:34
Täsmälleen samaa tekee tämä.

Katsotaan, jos mä saisin paineistettua tämän moottorin niin, että ahdot ei enää seilaa.

Eli näihin kuviin ja näihin tunnelmiin laitan ketjun samalla lukkoon.

Tästä voi seurata auton tulevia vaiheita.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=52069.0