Autodiagnoosi  Carcom Oy

Kenoviivan käyttikset, "Porin Valu", "Luigi" sai lähteä, tilalle V70 2.4D

  • 45 Vastauksia
  • 16527 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 SE B200F 1991, Paalaajan porteilta pelastettu
« Vastaus #15 : 05.10.2015, 21:50:04 »
On ollut joku muu yksilö liikkeellä. Tämän silmiinpistävin tuntomerkki on listankohdilta vekillä oleva kuskin ovi.
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 SE B200F 1991, Paalaajan porteilta pelastettu
« Vastaus #16 : 02.11.2015, 17:22:39 »
Ensimmäinen mitattu tankillinen kurmuutettu työmatka-ajoa, rauhallisesti ja yleensä letkaa vetäen :sundaydriver: Ei näytä ollenkaan huonolta, 8.11L/100 km oli ensrykäsyn keskiarvokulutus. Tuossa on muutaman pakkasaamun lämmityskäytöt mukana, joten oikein kun yrittää, niin vois alle kasin mennä.
Trippi ei kylläkään pelaa ja nopeusmittari näyttää n. 10% liikaa, joten tuolla virheellä kilometrilukemat suhteutettuna kulutus isonee huomattavasti. Josko sitä vaan ajattelis paremman tuloksen mukaan, niin tuntuis het paremmalta.
Auto pelaa hyvin, mutta uusia sytkäpuolen piuhoja vois alkaa katselemaan, käynti on toisinaan hieman "tärisevää".
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 SE B200F 1991, Räksien maalitaulu
« Vastaus #17 : 07.06.2016, 21:16:01 »
Miksi juuri minä, mitä minä olen tehnyt? Onko räksillä joku paikallinen "isis-solu", joka kostaa rapiat 35 sukupolven päähän esi-isiensä kokemat joukkoharvennukset. Saaketti, tasainen vana jatkuu edestä taakse, kohta olis Kummelin  "Myrkyttäjälle" töitä tiedossa. Ja ei oo ainut kiesi, ovat onneksi tasapuolisia, merkkiin katsomatta.

Mitäpä muuta kiesille kuuluu? Kilometrejä on kertynyt syksystä lähtien jokapäiväisessä työmaa-ajossa sellaiset 18tkm ilman isompia ropleemia. Jarrujen kanssa pitänee seuraavaan leimaan, tai oikeastaa jo ennen talvea hieman panostaa, jotta matka sujuisi jatkossakin ilman huolta. Bilhelevetin tehdasuudet satulat olis odottelemassa asennusta, ajattelin satuloida kaikki nurkat kerralla. 

Alustan suhteen on myös suunnitelmissa puslajumppaa, tuulisella kelillä kun ratista pitää meiluiten kiinni kaksin käsin. Kulutus on edelleen sinnikkäästi pysynyt alle 9L, paria hassua poikkeusta lukuunottamatta.

Jaahas, pitänee varmaan käydä hakemassa emännällekin oma Volvo, kun vanhasta teutoonien öljypiiskasta loppuu leima. Vaikka leima tuliskin, niin lähtee silti pihasta. Saapas nähdä kumpi yllättyy enemmän, emäntä uudesta autosta vai meikäläinen emännän reaktiosta. No, ompa onneksi farkku ja yötkin on lämpöisiä, jos ulkoruokintaan joutuu.

Pitäisiköhän tälläisestä hankinnasta informoida etukäteen,,,,aattelin kyllä kokeilla ihan "Surprise"-pohjalta.
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs:"Luigi" has seen the light!
« Vastaus #18 : 09.06.2016, 22:53:03 »

Uusi hankintani (melkein) koki valaistumisen kotimatkalla! Oliskohan sitä melkein heräteostoksella pitänyt poiketa partyihin. Lyödäänkö tuolla pesäpallomailalla takaraivoon ja torutaan: "Anna olla viimeinen kerta ku tälläisiä projekteja nurkkiin haalit",,, vai minkä herätyksen tuolla kokee? Vai onko noi jotkut postinväen tavaranlähetyspippalot? Anyway, en kuluttanut jarruja kuin pakollisella tankkaustauolla, autolle ja itselle.
Jossain päin "syvää etelää":

Jeps, tänään autonhakureissulla, mikä meni suht kivuttomasti. Onnibussilla perille ja uudella kiesillä kotia. Hieman kiertotietä takaisin, kun ei ollut ennen tullut tuoltakaan koukattua. Autoa myi vanhempi pariskunta, joka oli ristinyt auton "Luigiksi" rekisterinumeron alun LGI- mukaan, joten mennään sillä tästäkin edespäin. Olipa ensmäinen kertas ku tuli auto ostettua ilman paperitöitä, pelkästään jossain bittiavaruudessa.

Takaisintullessa Luigi hieman vikuroi motarin loppupäässä, mitä lie vieroitusoireita entisen omistajan kakskytvuotiselta yhteistaipaleelta. Siinä 120:n hujakoilla köröötellessäni alkoi julmettu pulistus. Ottasuonet pulleina puristin ratista, eikä siinä muu auttanut kuin kurvata pientareelle samalla hidastaen. Pulistus loppui onneksi heti, kun vauhti laski tarpeeksi. Enempää siinä sitä oiretta ihmetelly, vaan koukkasin vilkun kera takasin higwaylle. Muutaman kilometrin päästä sama homma, sen jälkeen ajettiinkin niska kyyryssä loppumotari  max 100 lasissa. Sen verran potkin renkaita Pirkkalan Motonetisssä poiketessani, että raidetanko kaipaa muutakin kuin valohoitoa.

Siinä ne on kaverukset, "Luigi" ja "Porin Valu" ensitapaamisella kotipihassa, väliin on eksynyt yksi keskenkasvuinen, joka haluaa isona Volvoksi:

Tässä ajattelin tovin kurvailla ihan tolleensa, jotta "Luigi" tottuis uusille teille ja että paikat notkistuisivat viime vuosien vähäisestä ajamattomuudesta. Sen jälkeen aletaan kikkailemaan tähän leimaa.

En muistanutkaan kuinka paljon nautinnolllisempaa se on kurvailla isolohkolla (2.3) vs 200.
« Viimeksi muokattu: 09.06.2016, 23:06:12 kirjoittanut Kenoviiva »
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Timmeeni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • www.vrcf.fi
Vs: Kenoviivan käyttikset, "Porin Valu" ja "Luigi"
« Vastaus #19 : 09.06.2016, 23:42:11 »
Radio tähti auto  :) Just tänä iltana kuuntelin ylex:ää jonka nais juontaja melkein itki, kun äiti ja isä oli luigin myyneet. Selitti kuinka luigi pelasti aina tiukan paikan tullen.
Volvo V90 D5 AWD inscription -17
Volvo V70 D4 Summum -13 Ex: Volvo V70 D5 AWD R-Desing -12 Ex: Volvo 940 2.3 turbo classic -97 Ex: Volvo S80 V8 AWD -07  Ex: Volvo S60 R AWD Man. -04Ex: Volvo 740 GLE A B200E -86

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Kenoviivan käyttikset, "Porin Valu" ja "Luigi"
« Vastaus #20 : 10.06.2016, 08:50:58 »
Niinpäs näkyykin olevan samaa sukunimeä juontamassa, kyllä se parikytä vuotta luo tunnesiteitä, että pikku itkut voi tirauttaa tarpeen vaatiessa. Aika tovi siinä vierähti kauppaa tehdessä ja tarinoita kuunnellessa.
Tämä yksilö on aloittanut kulkunsa jonkun Jyväskylän Valmetin pampun ohjastamana, nyt ympyrä ikäänkuin sulkeutui, kun itsekin olen Valmetille töihin mennyt. Työpaikka ei oo vaihtunut, nimi kylläkin työtakin selkämyksessä.

Siellähän se, 2:19 hujakoilla Luigia muistellaan:
http://areena.yle.fi/1-3479398#autoplay=true
« Viimeksi muokattu: 10.06.2016, 12:39:53 kirjoittanut Kenoviiva »
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Kenoviivan käyttikset, "Porin Valu" ja "Luigi"
« Vastaus #21 : 30.06.2016, 21:00:48 »
Porin valussa tapitti NMT antennin nysä katolla ja mietin että mitäs sille tekis. Päätin sitten ruuvata hattuhyllyllä lojuvan ajokoiranhännän siihen kiinni, silasin "tuunauksen" varta vasten hankitulla luurilla, jonka laitoin roikkuun köykämiinilevystä taitellulla klipsulla kojelautaan.
Luurin pitäisi olla vielä oikeaa vuosikertaa, töpselin pään lykkäsin kojelaudassa sopivaan koloon, saa olla siinä toistaiseksi. Voishan tuohon viritellä vaikka hakuvalon tai jotain, ettei ihan tyhjän panttina pyöri.


Luigille vois tehdä saman tempun, kun on siinäkin samat "varustukset", jahka löytää oikeaa vuosikertaa olevan kapulan.
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Kenoviivan käyttikset, "Porin Valu" ja "Luigi"
« Vastaus #22 : 31.08.2016, 08:29:31 »
Luigiin vaihdettiin lambda, toistaiseksi kaikki ok. Lambdasta lykäsi vikakoodit 231, 221, 113.

Porin valun siipparien moottorille tuli tehtyä "perushuolto", eli rasvojen vaihto, ruosteiden putsaus ja magneetin liimaus. Saa nähdä kauanko kestä syysmonsuuneita. Magneetin liimasin ihan superepoxyn kemiallisella metallilla.

Ankkurin käämitys oli muuttanut väriään ja nuo kuttaperkkasuikaleet rapisivat käämien alta pois. Ei taida olla kovinkaan pitkäikäinen, joten etsitään uutta tilalle. Tästä olis varmaan saanut soivan kalun vielä siinä vaiheessa, kun ensimmäisten nykimisten yhteydessä olis tehnyt tarvittavat toimenpiteet. Ihme kyllä edes sulake ei ollut kärvännyt boxilta.




145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
"Porin Valu" ja pikku kärryhommia
« Vastaus #23 : 20.09.2016, 22:51:16 »
Hommasin tuossa kesämmällä yhden välikässyn, kun halvalla sain, alkaa sentään V:llä. Satuin kyseleen työkavereilta varaosia ja tälläisen rotiskon jouduin sitten hakeen kaverin nurkista pois, kun hieman annettiin ymmärtää että ota tai jätä (koko läjä). Kauhun tasapaino varmaan säilyi, kun työkaverin emäntä pääsi piharuususta eroon ja meikäläisen taas sitten sai jotain puheenaihetta.
Että osas olla B200F hengetön, vaikka tyhjä koppa oli vaan kärrillä. Tiedä sitten pistikö Vanhus vastaan, ettei halunnut vetää vääränmerkkistä kotimarkille, vai eikö tuo Teutoonien jyrä halunnut tulla jylhien Ruåttalaisten parveilemalle tontille. Kyllä täytyy hattua nostaa, jos joku viittii tuollaisella jotain suulia perässään kelkkoa.
Pisti hanttiin vielä kotipihassakin, piti toisella kinnerillä kiskoa lavalta veke, kun jarrunpahaset sattuivat jumittamaan. Huomasin kyllä sen jälkeen, että kärryssä oli näköjään kippikin :idiot2:

145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: "Luigi" ja määräaikakatsastus
« Vastaus #24 : 22.10.2016, 15:20:36 »
Jaahas, tuli se aika vuodesta, että piti "Luigi" kuljetella konttorisedän syynättäväksi. "Luigi" on ollut tovin reservissä, joten leimalle mentiin liikennekäytöstä poistettuna. Leimalta löytyi jo tiedossa olevat viat ja yksi uusi, takapyörän laakerin välys??? Ei oo edes rättiperä, mikä hieman ihmetyttää. Nosturilla siinä inssin kanssa oikein vuoron perään rengasta kammettiin ja kyllä se vaan jostain heilui ja kolkkas. Ei oo kyllä mitään poikkeavaa ääntä pitänyt.

Jotta uusinnalla olis edes jonkinlaiset edellytykset mennä läpi, niin aloin remppaamaan ratin airbägin kelaa. Se on tuosta kelasta antanut virheilmoitusta, joten päätin napata sen irti tsekattavaksi. Ohjeitakin sen irrotamiseen löytyi kun googletteli, mutta laittaisin muutaman täsmennyksen, kun huomasin, että meinasin tehdä parit mokat noinkin simppelissä homassa. Alla parit kuvat tekstiviitteineen, oikeanpuoleisessa näkyy lukitusruuvi kolossaan.



Pitäisikö tuossa kelassa olla "ehjä" virtapiiri, jos esim tuon kaksinastaisen airbägin liittimen nastat kytkee klemmarilla yhteen ja mittaa kojelaudan alle menevästä laattaliittimestä napojen välisen vastuksen?

Tiedetään että bägiä ei saa vastusmittarilla kutitella, mutta kun tuo kikkare on pöydällä ja irti kummastakin päästä, niin no hätä. Elekää siis peljätkö että olisin ottamassa matsia bägin kanssa.
 
Toisen liittimen kautta kulkee jonkinlainen yhteys bägin liittimeen asti, mutta toinen on mykkä. En ole vielä kokeillut liittää parin ohmin vastusta bägin tilalle, että onko vika bägissä itsessään.


« Viimeksi muokattu: 22.10.2016, 15:56:22 kirjoittanut Kenoviiva »
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Kenoviivan käyttikset, "Porin Valu" ja "Luigi"
« Vastaus #25 : 22.10.2016, 16:35:49 »
Kyllä niiden kummankin piirin pitäisi mennä bägille saakka. Jos ei mene, niin toinen spiraali on poikki.
No kun halvalla sai.

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Kenoviivan käyttikset, "Porin Valu" ja "Luigi"
« Vastaus #26 : 22.10.2016, 18:13:14 »
Meinasin pistää ihan kokonaan osiksi, mutta kun kierukoiden navat tuli näkyviin, niin mittailin lisää. Kumpikin kierukka näyttäis olevan mittarilla mitatttuna ehjä. "Katkos" on airbägin liittimen päässä.
Kun kampesin bägin liittimen kannen auki, sieltä löytyi jonninsortin kapasitaattori. Kapasitaattorin kumpikin napa kytkeytyy kierukoiden toisen pään laattaliittimeen, joten siltä osin ok. Kapasitaattorin navoista mitatessa piiri pieni ei sulkeudu.
Minun sähkötietämys loppui tähän, pitää napata tuo mukaan työmaalle, sitä saa sitten mitata sellainen henkilö joka siitä jotain tietää ja jolla on siihen sopiva mittari.

Hjuva Tšekkiläinen tuote, nyt jo posahtaa (tai sitten vika on ihan jossain muualla). Oli kait joskus hiljan vaihdettu edellisen omistajan toimesta (pari vuotta sitten?)

« Viimeksi muokattu: 22.10.2016, 18:25:35 kirjoittanut Kenoviiva »
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Kenoviivan käyttikset, "Porin Valu" ja "Luigi"
« Vastaus #27 : 25.10.2016, 21:24:45 »
Kapasitaattori mittautettu, oli kunnossa, arvo löytyi päätyosasta ja oli sen mukainen. Nuo piuhat on yhdistetty jotenkin metkasti tuohon bägin liittimen napoihin. Päällypuolelta kun katsoo, niin kapasitaattorin vasen (ylin, kuva jostain syystä kääntyi) sakara on toisen liittimen kohdalla, musta piha toisen kohdalla vihreä kiertää kapasitaattorin toisen jalan kautta. Siitä ei siten suoraa "virtapiiriä" löydy. Olisko vanhemmat olleet ilman kapasitaattoria, -93 ja alle?

Pummasin mittaajalta pari vastusta, joilla koetin simuloida bägiä. Vastukset olivat arvoltaan 1,2 ohmia/ketale. Kiersin ne sarjaan, jotta pääsin tuonne netin syövereistä googletettuun 1.8-2,5 ohm arvoon (850?), jostain löyty myös arvo 0,5-2. Mittasin vastusmittarilla (mallia Motonet) sarjoitetut vastukset, sain tulokseksi 2,8 ohm, hieman iso, mutta päätin kokeilla.
Kytkin vastukset kuvan mukaisesti bägin "tilalle", virrat päälle, koodien luku (2-1-2) ja sitten nollaus. Vikavalo sammui kojelaudasta, eikä syttynyt lyhyen parin minuutin käynnistyksen aikana.

Tästä voisi vetää johtopäätöksen, että itse bägi on viallinen. Tarvii pistää ostoilmoa markettiplatzille.
 


ps. oli muuten kelassa irrotettaessa vain kaksi kierrosta jäpiä. Kolme pitäisi olla, kokeilin laidasta laitaan ja kuusi kieppiä siitä löytyy.
« Viimeksi muokattu: 25.10.2016, 22:54:37 kirjoittanut Kenoviiva »
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Kenoviivan käyttikset, "Porin Valu" ja "Luigi"
« Vastaus #28 : 29.10.2016, 20:02:03 »
skaabalta hommattu bagi paikoillaan, valo sammui käynnistyksen jälkeen ja pysyi pienen käytön ajan sammuneena. Takajarruun uudet palat ja uusintaleimalle mars.
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Kenoviivan käyttikset, "Porin Valu" ja "Luigi"
« Vastaus #29 : 21.10.2017, 21:41:08 »
Luigi kulkee ja porskuttaa. Vuosittainen leimanhakukuvio ei mennyt ihan kerrasta läpi, toisessa takajarrussa hieman sanomista ja raidetangon pää klapisee. Kesällä kyllä vaihtelin eteen Bilteman tehdasuudet jarrusatulat, kun alkoi jumittaan oikein kertaallisesti.
Takajarrua kunnostettaessani (toinen jarrupala satulassa jumissa) ja käsijarrun vaijerin liukumuovien kanssa turatessani, pisti ylemmästä tukivarresta ulostyöntyvä ruuvi silmään. Onneksi ei ollut lähtenyt irti asti, tosin ei mennyt pohjaankaan, taitaa olla ruostetta kierteessä.
Onneksi ei tota tehoa ole koneessa ainakaan enempää kuin tehdas ilmoittaa, eikä oo tullu kytkinpommejakaan kokeiltua, muutoin olis varmaan kosahtanut. Joskos tätä sitten huomenna hierois paremmin paikoilleen.
145 -70, 240 -89, V70 -99

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo