Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: Pepo - 28.09.2013, 11:01:11

Otsikko: 940 ja renkaan kiristysmomentti
Kirjoitti: Pepo - 28.09.2013, 11:01:11
Etupäästä kun vaihdoin kitkoja alle näillä aluvanteilla niin kaksi pulttia venyi ja toinen niistä napsahti poikki, vaikken mielestäni edes erityisen kovalla voimalla vääntänyt. Siinä meni koko laakeri vaihtoon kun pultteja ei voi erikseen vaihtaa.

Ohjekirjasta luin että oikea momentti on 85 Nm. Toisaalta sanotaan että aluvanteet pitäisi laittaa kireämmälle, 90-110 Nm.
Jouduin vielä tasapainottamaan renkaat ja asentaja laittoi 109 Nm momentille ja kiristi vielä rengasraudalla lisää.

Biltemasta ostin momenttiavaimen, vielä kun tietäis mille momentille ne pitäisi lopultakin laittaa. ::) Help?
Otsikko: Vs: 940 ja renkaan kiristysmomentti
Kirjoitti: jaippi - 28.09.2013, 11:02:41
110-120 Nm oon itellä käyttänyt.
Ei oo pultit katkeillut eikä renkaatkaan irtoillut.
Otsikko: Vs: 940 ja renkaan kiristysmomentti
Kirjoitti: Pepo - 28.09.2013, 11:07:24
110-120 Nm oon itellä käyttänyt.
Ei oo pultit katkeillut eikä renkaatkaan irtoillut.
Ne taisi olla sitten valmiiksi sököt ne pultit, en usko että 120Nm ylitin kun väänsin.
Otsikko: Vs: 940 ja renkaan kiristysmomentti
Kirjoitti: Huikkoster - 28.09.2013, 11:10:32
Todennäköisesti ne on joskus laitettu kiinni pulttipyssyllä ylitiukkaan (+200Nm) jolloin ne venyy ja jatkossa murtuu helpommin, jopa ajossa.

120Nm kestää varmasti.
Otsikko: Vs: 940 ja renkaan kiristysmomentti
Kirjoitti: janne81 - 28.09.2013, 21:18:19
Kyllä kai sinne ois saanu pultin vaihdetua? En ainakaan itse ole nähnyt vielä semmosta napaa missä pultti ja napa ois samaa ainetta..
Otsikko: Vs: 940 ja renkaan kiristysmomentti
Kirjoitti: Huikkoster - 28.09.2013, 22:03:05
Joissain 940:ssä on sellainen napa että jarrulevy ja laakerit on yhtenä pakettina. Tässä lienee se malli kyseessä?
Otsikko: Vs: 940 ja renkaan kiristysmomentti
Kirjoitti: Pepo - 29.09.2013, 19:47:31
Tommoinen laakeri siinä on: http://www.skruvat.fi/Pyoranlaakerisarja-P12835.aspx
Pultit ei mahtuneet pois kun tuo ratas on tiellä. Korjaamo-mies sanoi että täytyy vaihtaa koko osa kun on ABS. Ei tullut kysyttyä tarkemmin mitä se sillä tarkoitti.
Otsikko: Vs: 940 ja renkaan kiristysmomentti
Kirjoitti: The moose - 29.09.2013, 20:06:29
no valitettavasti asentaja ei tiennyt että tuo abs tunnistin kehä lähtee lyömällä pois. ja saa takasin iha samalla tavalla.

ensimmäisissä 740 on johki vm saakka niitä jarrulevyjä joissa laakeripaketti kiinteenä, mut että 940 ?? ehkä on tai sit ei.

no ainaki on uus laakeri.
Otsikko: Vs: 940 ja renkaan kiristysmomentti
Kirjoitti: Pepo - 29.09.2013, 20:36:24
no valitettavasti asentaja ei tiennyt että tuo abs tunnistin kehä lähtee lyömällä pois. ja saa takasin iha samalla tavalla.

ensimmäisissä 740 on johki vm saakka niitä jarrulevyjä joissa laakeripaketti kiinteenä, mut että 940 ?? ehkä on tai sit ei.

no ainaki on uus laakeri.
Joo, jotakin se sanoi että pitää vaihtaa laakeri että säilyy ABS. Ja hinta 265 :( Kotiin tullessani sitten katsoin että biltemassa olisi ollut 59 €.
 No, en usko että teen samaa virhettä enää uudestaan.
Otsikko: Vs: 940 ja renkaan kiristysmomentti
Kirjoitti: janne81 - 09.10.2013, 21:53:25
Joissain 940:ssä on sellainen napa että jarrulevy ja laakerit on yhtenä pakettina. Tässä lienee se malli kyseessä?
Eihän oo kun joissain alkupään seiskoissa.
Otsikko: Vs: 940 ja renkaan kiristysmomentti
Kirjoitti: MatiasS - 13.10.2013, 21:01:57
Velipoika oli 240 yhen mutterin pyöräyttäny ihan käsin. Vaikutti että ei olis menny pultista jenka vaan pelkästä mutterista. Toivotaanpa että se olis näin. Onko tosiaan niin paska systeemi että menee koko napa vaihtoon jos katkeaa pultti? :tickedoff: on siinä ollu taas joku insinööri fiksuna :knuppel2:

edittiä lissää
http://www.skruvat.fi/Pyoranruuvi-pultti-P289086.aspx miksikä se koko laakeri sitten hääty muka oikeasti vaihtaa? ollu osaava asentaja vissiin..
Otsikko: Vs: 940 ja renkaan kiristysmomentti
Kirjoitti: Elk - 15.10.2013, 03:02:32
Toivotaanpa että se olis näin. Onko tosiaan niin paska systeemi että menee koko napa vaihtoon jos katkeaa pultti? :tickedoff: on siinä ollu taas joku insinööri fiksuna :knuppel2:

edittiä lissää
http://www.skruvat.fi/Pyoranruuvi-pultti-P289086.aspx miksikä se koko laakeri sitten hääty muka oikeasti vaihtaa? ollu osaava asentaja vissiin..
Osaava asentaja tosiaan :2funny: Senkus kopauttaa pultin moskalla irti ja uus paikalleen.