KL-varaosat  Race.fi

940 ja renkaan kiristysmomentti

  • 11 Vastauksia
  • 4573 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 190
  • www.vrcf.fi
940 ja renkaan kiristysmomentti
« : 28.09.2013, 11:01:11 »
Etupäästä kun vaihdoin kitkoja alle näillä aluvanteilla niin kaksi pulttia venyi ja toinen niistä napsahti poikki, vaikken mielestäni edes erityisen kovalla voimalla vääntänyt. Siinä meni koko laakeri vaihtoon kun pultteja ei voi erikseen vaihtaa.

Ohjekirjasta luin että oikea momentti on 85 Nm. Toisaalta sanotaan että aluvanteet pitäisi laittaa kireämmälle, 90-110 Nm.
Jouduin vielä tasapainottamaan renkaat ja asentaja laittoi 109 Nm momentille ja kiristi vielä rengasraudalla lisää.

Biltemasta ostin momenttiavaimen, vielä kun tietäis mille momentille ne pitäisi lopultakin laittaa. ::) Help?

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: 940 ja renkaan kiristysmomentti
« Vastaus #1 : 28.09.2013, 11:02:41 »
110-120 Nm oon itellä käyttänyt.
Ei oo pultit katkeillut eikä renkaatkaan irtoillut.

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 190
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 ja renkaan kiristysmomentti
« Vastaus #2 : 28.09.2013, 11:07:24 »
110-120 Nm oon itellä käyttänyt.
Ei oo pultit katkeillut eikä renkaatkaan irtoillut.
Ne taisi olla sitten valmiiksi sököt ne pultit, en usko että 120Nm ylitin kun väänsin.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 ja renkaan kiristysmomentti
« Vastaus #3 : 28.09.2013, 11:10:32 »
Todennäköisesti ne on joskus laitettu kiinni pulttipyssyllä ylitiukkaan (+200Nm) jolloin ne venyy ja jatkossa murtuu helpommin, jopa ajossa.

120Nm kestää varmasti.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4109
Vs: 940 ja renkaan kiristysmomentti
« Vastaus #4 : 28.09.2013, 21:18:19 »
Kyllä kai sinne ois saanu pultin vaihdetua? En ainakaan itse ole nähnyt vielä semmosta napaa missä pultti ja napa ois samaa ainetta..

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 ja renkaan kiristysmomentti
« Vastaus #5 : 28.09.2013, 22:03:05 »
Joissain 940:ssä on sellainen napa että jarrulevy ja laakerit on yhtenä pakettina. Tässä lienee se malli kyseessä?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 190
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 ja renkaan kiristysmomentti
« Vastaus #6 : 29.09.2013, 19:47:31 »
Tommoinen laakeri siinä on: http://www.skruvat.fi/Pyoranlaakerisarja-P12835.aspx
Pultit ei mahtuneet pois kun tuo ratas on tiellä. Korjaamo-mies sanoi että täytyy vaihtaa koko osa kun on ABS. Ei tullut kysyttyä tarkemmin mitä se sillä tarkoitti.

The moose

  • Vieras
Vs: 940 ja renkaan kiristysmomentti
« Vastaus #7 : 29.09.2013, 20:06:29 »
no valitettavasti asentaja ei tiennyt että tuo abs tunnistin kehä lähtee lyömällä pois. ja saa takasin iha samalla tavalla.

ensimmäisissä 740 on johki vm saakka niitä jarrulevyjä joissa laakeripaketti kiinteenä, mut että 940 ?? ehkä on tai sit ei.

no ainaki on uus laakeri.

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 190
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 ja renkaan kiristysmomentti
« Vastaus #8 : 29.09.2013, 20:36:24 »
no valitettavasti asentaja ei tiennyt että tuo abs tunnistin kehä lähtee lyömällä pois. ja saa takasin iha samalla tavalla.

ensimmäisissä 740 on johki vm saakka niitä jarrulevyjä joissa laakeripaketti kiinteenä, mut että 940 ?? ehkä on tai sit ei.

no ainaki on uus laakeri.
Joo, jotakin se sanoi että pitää vaihtaa laakeri että säilyy ABS. Ja hinta 265 :( Kotiin tullessani sitten katsoin että biltemassa olisi ollut 59 €.
 No, en usko että teen samaa virhettä enää uudestaan.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4109
Vs: 940 ja renkaan kiristysmomentti
« Vastaus #9 : 09.10.2013, 21:53:25 »
Joissain 940:ssä on sellainen napa että jarrulevy ja laakerit on yhtenä pakettina. Tässä lienee se malli kyseessä?
Eihän oo kun joissain alkupään seiskoissa.

Poissa MatiasS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 ja renkaan kiristysmomentti
« Vastaus #10 : 13.10.2013, 21:01:57 »
Velipoika oli 240 yhen mutterin pyöräyttäny ihan käsin. Vaikutti että ei olis menny pultista jenka vaan pelkästä mutterista. Toivotaanpa että se olis näin. Onko tosiaan niin paska systeemi että menee koko napa vaihtoon jos katkeaa pultti? :tickedoff: on siinä ollu taas joku insinööri fiksuna :knuppel2:

edittiä lissää
http://www.skruvat.fi/Pyoranruuvi-pultti-P289086.aspx miksikä se koko laakeri sitten hääty muka oikeasti vaihtaa? ollu osaava asentaja vissiin..
« Viimeksi muokattu: 13.10.2013, 21:11:03 kirjoittanut MatiasS »
Volvo 945 2.3  -94

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: 940 ja renkaan kiristysmomentti
« Vastaus #11 : 15.10.2013, 03:02:32 »
Toivotaanpa että se olis näin. Onko tosiaan niin paska systeemi että menee koko napa vaihtoon jos katkeaa pultti? :tickedoff: on siinä ollu taas joku insinööri fiksuna :knuppel2:

edittiä lissää
http://www.skruvat.fi/Pyoranruuvi-pultti-P289086.aspx miksikä se koko laakeri sitten hääty muka oikeasti vaihtaa? ollu osaava asentaja vissiin..
Osaava asentaja tosiaan :2funny: Senkus kopauttaa pultin moskalla irti ja uus paikalleen.
Jäitä housuun!

 

Proturbo  Autodiagnoosi