Race.fi  Puotilan autokorjaamo

V70 2004 2.4 D D5244T2 vianhakua

  • 9 Vastauksia
  • 2616 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
V70 2004 2.4 D D5244T2 vianhakua
« : 01.01.2020, 13:26:14 »
Tämä sama kirjoitus on omieni käyttiksien ketjussani,, mutta koin paremmaksi laittaa sen tännekin vikojen selvittelyn takia.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=69472.30

Tuli päivitettyä kalustoa hieman uudempaan (940 2,3 bensa-94-->2004 V70 riisseli) ja nyt on vanhan liiton ”virtakynäjäärä” hieman ihmeissään uuden kulkineen kanssa, jolla tuntuu oleva hirveästi asiaa käskyttäjälleen. Kyseessä on pappatehoinen 2004 mallin V70 2.4D 96 kW GearTronic n. 280 tkm mittarissa.
Tämä tuli hankittua pienoisena projektina, seissyt vuoden päivät vikoja ihmetellessä.

Liitekuvissa kaksi vikakooditulostetta.
Ennen tuota 2016 listaa on uusittu MAP-anturi, välijäähy, paineenmuunnin (Pierburg), jarruvalokatkaisin V8622064
Vikalistojen välillä on vaihdettu lämmittimen ohjausyksikkö V30661721 ja ostokuitin mukaan Hitachin valmistama ilmamassamittari 138362. Kiertovesipumppu 0392020034 vaihdettu 2016 ja 2018? Ainakin 2016 on viat nollattu.


Kauppoja tehdessäni, scrollasin infonäytön ilmoitukset läpi, ainakin seuraavanlaiset tuli esille (mikäli oikein kirjasin sormet kohmeesa):
BCM dtc checking
TCM checking
ECM dtc checking
AUM dtc checking
CEM dtc set
DIM ready
CCM dtc checking
PDM checking
REM checking
RTI ready
PHM dtc checking
UEM checking
Juuri kirjoittaessa muistin, että auto taisi olla käynnissä näitä lukiessani, onkohan sillä merkitystä?

Ja miten tämä nyt sitten oireilee, erittäin lyhyellä koeajolla havaittua.
-välillä lyö matelun päälle, hölkyttelee tyhjäkäynnillä
-herjasi jarruassistentin kaipaavan huoltoa, matelu tointui, kun painoin jarrua?
-vakkari ei toimi, jos auton käynnistää jarrupoljin painettuna?
-ABS valo syttyi 100 m ajon jälkeen
-Ardic on jollain tavalla poistettu toiminnasta/ei toimi
-vilkussa on ollut joskus toimintahäiriö (vasuriin vilkutettaessa), käytetty viiksi ostettuna kontissa (vika muualla, mittaristo?)
-käsijarrun merkkivalo ei syttynyt kojelautaan?
-en ole varma, mutta vilahtikohan kojelaudassa valo, jossa kolmion sisällä kahva edellä etenevä auto (enkä kuovitellut koeajolla)

Osa noista vikakoodeista on sellaisia, joiden kanssa pystyy elämään, mutta kulkupuoleen vaikuttavat olisi syytä saada hanskattua. Koetan hakea tämän vasta huomenna torstaina omalle tontille, joten lisää pääsen tutkimaan vasta silloin.

AUM-49FD    Radio toimii, CD on jotenkin ”jumissa”
BCM-0011           Tarkasta anturikehä/itse anturi (vastusarvo?) /johto kytkentä/ABS boxin tinaukset?
CCM-0040           Anturi tuulilasin etupuolella (vaihda uusi)
                        Onko tämän anturin tarkoitus haistella sisätiloihin tulevaa ilmanlaatua ja tarvittaessa blokata ulkoa tuleva ilma ja laittaa pelkkä sisäkierto päälle?
                        Vältä tarviketta (joku on saanut Hellan vastaavan toimimaan)
ECM-130C           Hitachin massamittari yhteensopimaton/rikki?
ECM-1400           Liittyy yhteen allaolevan (ja ylläolevan?) kanssa? Ei kai anturi mene sököksi reilussa vuodessa?
                        Jotain pielessä välijäähyn asennuksessa? Ei kylläkään pitänyt mitään outoa ääntä käydessä ja käynnistyi hyvin
ECM-6805    ---”---
ECM-940A    Onko joku Kummelihepuista koodannut ilmoituksen? JÄRJETÖN signaali…
                        Vetoakseli mutteri, kiertoanturi, sivuttaiskiihtyvyys…joku muu? Muistaakseni tähän oli vaihdettu nivelten suojakumit.

Ylle koitin valkata koodit ja niiden mahdolliseia tarkastuskohteita. Onko asiaan perehtyneillä tietoa tai parasta mahdollista sivistynyttä arvausta siitä, että onko noiden vikaryppäiden takana jonkun moduulin toimintahäiriö, vaiko yksittäisten laitteiden tai niiden kontaktien vikaantuminen? Olisin oikein tyytyväinen, jos saisin vinkkiä mitä lähtisin sorkkimaan  :hg:
« Viimeksi muokattu: 01.01.2020, 14:28:07 kirjoittanut Kenoviiva »
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
Vs: V70 2004 TDI vianhakua
« Vastaus #1 : 01.01.2020, 14:24:14 »
Ainakin kannattaa nollata koodit ja katsoa mitkä tulee heti / ajossa takaisin. Osa on yleensä tilapäisiä, helpottaa vianetsintää kun saa rajattua. Akku kannattaa olla kunnossa että se ei tee haamuvikoja.

Koodit ainakin obd-lukijalla itse otan sytytysvirta päällä ja auto sammuksissa
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5093
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: V70 2004 2.4 D D5244T2 vianhakua
« Vastaus #2 : 01.01.2020, 14:57:42 »
Kuten edellä todettu niin kannattaa tyhjentää vikakoodit ja ajella muutama päivä ja lukea
uudelleen.

Akun huono kunto tekee mielellään vikakoodeja eri yksiköistä.

Käsijarrun merkkivalon toimimattomuus viittaa mittaristoon..

Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4107
Vs: V70 2004 2.4 D D5244T2 vianhakua
« Vastaus #3 : 02.01.2020, 20:11:49 »
Vasemmalla edessä on joko ABS-kehä poikki tai anturi sökö.
Pääset tutkimaan kehän kunnon kun nostat ilmaan ja pyörität rengasta käännettynä vasemmalle.

Ei kai tämmösessä pitäis mitään Hitachi-maffia olla?? Laita Bosch tilalle mikä kuuluu ja uskoisin että matelu loppuu. Voit kokeilla myös ajaa ilman Maffin piuhaa, toimiiko paremmin?

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2004 2.4 D D5244T2 vianhakua
« Vastaus #4 : 02.01.2020, 22:23:01 »
Kiitos vastanneille  :)

Vehjes kotiutettu ja kotimatka sujui ilman matelua. Alkumetreillä mateli, jarrun painallus ja luistoneston poisotto napista antoi "pois alta efektin", kaikilla 130:llä kaakilla. ABS siellä iloisesti loisti koko matkan.

Kotona nostin vasemman etukulman ilmaan, rengas irti ja jostain kolosta näkyi anturinkehää muutama hammas kerrallaan. En kerennyt pyöritteleen puoliakaan, kun kehä oli selkeästi poikki. Samalla selkis mistä kuului "kevyt rouske" liikkeelle lähdettäess
ä. ABS kehä oli hinkannut johonkin kiinni pyörittyään. Ääni oli "pehmeä" metelli metallia vasten, kun jarrupala on loppu.

Kerkesin jo isolta kirkolta hakemaan hieman varaosia, otin noita Bilteman kehiä heti pari varoiksi ja hieman muitakin. Vaihdetaan kun keretään ja raportoidaan eteneminen.

En ole tsekannut mikä anturi tuolla on, mutta Autodocin kuitin numero antoi Hitachin tekeleen haulla. Vanha toivottavasti tippuu postilaatikkoon vanhan omistajan ohi kulkiessa.
« Viimeksi muokattu: 02.01.2020, 22:24:58 kirjoittanut Kenoviiva »
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2004 2.4 D D5244T2 vianhakua
« Vastaus #5 : 03.01.2020, 13:19:51 »
Illalla koettelin nollailla koodit Motonetin härpäkkeellä: https://m.motonet.fi/fi/tuote/493142/OBD-II-testeri-Basic-2001-
Ei se eilen mitään mielestäni löytänyt, mutta nollailin silti.

Tänään se löysi tuollaiset koodit:
P0571
P0600
P0244
P0238

Pahus kun en muista käytinkö autoa eilisen nollauksen jälkeen vai juuri enen sitä....
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2004 2.4 D D5244T2 vianhakua
« Vastaus #6 : 04.01.2020, 13:25:51 »
P0571 Cruise Control/Brake Switch A Circuit Malfunction
P0600 Serial Communication Link
P0244 Turbocharger Wastegate Solenoid A Range/Performance
P0238 Turbocharger/Supercharger Boost Sensor A Circuit High

Aiemmin olleet koodit eivät lähde pois ainakaan Motonetin aiemmin mainitulla mittarilla, mutta ABS vika näyttäisi nyt olevan hoidossa. Vaihdoin aamupäivän lumipyryssä uuden rinkulan vetarille ja koeajon perusteella valo sammui. Vaati n. 100m ajoa ja kunnollisen jarrutuksen, ennen kuin valo sammui. Herjasi ennen koeajolle lähtöä, että ajonvakautus tilapäisesti pois käytöstä? Kovassa jarrutuksessa ABS tuntui pelaavan ok.

Noilla ohjeilla meni aika kivuttomasti, ei tosin tarvinnut dremelöidä vanhaa poisotettaessa, enkä irroittanut vetaria laatikon päästä. Kannattaa tosiaan ottaa anturin johto irti, se joutuu muutoin aika venytykselle:
https://www.youtube.com/watch?v=l-ldhG5Mgss

Auto vaan alkoi vaativaksi ilmoittamalla, että olisi huollon aika....

Seuraavaksi käsijarruremppaa ja Ardicin huoltoa, on ihan mykkä... ja ehkä pitänee hommata parempi vikakoodin luku/kuittauslaite. Ehkä pitää myös jarrupolkimen kytkin tsekata:
https://www.pelicanparts.com/techarticles/Volvo-V70/22-ELEC-Brake_Pedal_Position_Switch_Replacement/22-ELEC-Brake_Pedal_Position_Switch_Replacement.htm
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
Vs: V70 2004 2.4 D D5244T2 vianhakua
« Vastaus #7 : 04.01.2020, 22:44:53 »
Aktiiviset viat eivät tietenkään pitkäksi ajaksi nollaannut ennenkuin vika korjataan. Mut joo tuo motonetin laite ei pääse kaikkiin yksiköihin vaan lähinnä standardinmukaiseen moottorinohjaukseen. Ardicin ja kaiken muunkin kanssa riittää jos sulla on 2004-auto motonet t-75, mut anturiarvoja sillä ei pysty seuraamaan.

EDIT: huollon aika ei ole vika, vaan laskuri kertoo että on määräaikaishuolto ajan tai kilsojen perusteella kohta.
« Viimeksi muokattu: 04.01.2020, 22:47:41 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2004 2.4 D D5244T2 vianhakua
« Vastaus #8 : 19.01.2020, 11:52:17 »
Nyt on pihatiellä kuoviteltu pariin otteeseen viime kerran vikakoodien nollauksen jälkeen. Viimeksi tosiaan nollasin koodit, joten nyt pääsee aloittamaan korjaamisen puhtaalta pöydältä, kun ei nuo iänkaikkuiset passiivikoodit ole sotkemassa asiaa.
Tämän päivän vikakoodien luvun jälkeen (Delphi), saldo oli seuraavan lainen:

-ECM 5000 AC-linjapainetunnistin virheellinen
-CCM 0040 Ilmanlaatutunnistin, sisäinen vika
-AUM 41FF Vahvistin lisäantenni. Signaali puuttuu
-AUM 47FE Vahvistimen virheellinen asennus
-AUM 49FD ECU vika
Yleismallin vikalukija (T40) ei löytänyt mitään koodia.

Muita havaintoja:
-Ilmastointia kytkettäessä kompura ei lähde pyörimään
-Reaalidatasta luetuna AC-paine 0 kPa
-Jännite moottoridatasta luettuna 12,5 V luokkaa, kaikkien muiden systeemien reaalidatasta luettuna 14,2 V luokkaa???
-Ikkunat ovat melkoisesti huurussa sisältäpäin, toki johtuu osin vuoden seisottamisesta
-CD ei toimi

AUM 49FD ECU vika, mitähän tapahtuu, jos tuossa systeemissä menee valitsemaan "kalibroi ECU" toimintoa?

Lisälämmittimen viat ovat vielä tutkimatta, herjaa jotain manuaaliseen vianpoiston tarpeellisuudesta.

---------------------------

Ajattelin tehdä seuraavia toimenpiteitä, kommentoikaa, jos menee jo lähtöviivoilla metsään:
-ECM 5000 AC-linjapainetunnistin virheellinen
        -Kuivaimessa kiinni oleva anturi vaihtooon ja kuivain myös, ellei sen kuntoa pysty mittaamalla todentamaan, magneettiventtiilin tarkastus (miten?), vuoto systeemissä
        (tarkasta alipaineella)
-CCM 0040 Ilmanlaatutunnistin, sisäinen vika
        -Vaihtoon, ellei kuntoa pysty mittaamalla todentamaan
-AUM 41FF Vahvistin lisäantenni. Signaali puuttuu
-AUM 47FE Vahvistimen virheellinen asennus
-AUM 49FD ECU vika
        -??? ECUN kalibrointi/soitin vaihtoon/en tee mitään
-Lisälämmitin irti ja lihoiksi.

Esim. tuolta löytyy hyviä vihjeitä vikojen paikallistamiseksi: https://www.dtcdecode.com/Volvo
« Viimeksi muokattu: 19.01.2020, 15:01:50 kirjoittanut Kenoviiva »
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
Vs: V70 2004 2.4 D D5244T2 vianhakua
« Vastaus #9 : 20.01.2020, 11:33:41 »
Magneettikytkintä tuskin saat naksahtamaan ennenkuin on anturin mielestä painetta systeemissä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Ateho  Elekma