Autoracing  KL-varaosat

Kenoviivan käyttikset, "Porin Valu", "Luigi" sai lähteä, tilalle V70 2.4D

  • 45 Vastauksia
  • 16473 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Kenoviivan käyttikset, "Porin Valu" ja "Luigi"
« Vastaus #30 : 22.10.2017, 20:14:58 »
Jarrurempan myötä tuli lisää pikku puuhaa, mutta sanoisinko, että onneksi. Pitkään vaivannut vika toivottavasti poistui. Tönin perämurikan pyörintänopeusanturin takaisin kiinnikkeeseensä, josta se oli johnain vaiheessa päättänyt poistua. Koeajolle lähdettyäni totesin ABS valon paistavan kuin paviaanin takalisto, eikä nopeusmittarikaan värähtänyt. Tuossa on ollut jo jonkin aikaa sitä vaivaa, että palaa kun huvittaa ja sammuu todennäköisesti uudelleen virrat päälle kääntäessä, nopeusmittari on kyllä pelannut koko ajan.

Syytähän oli helppo alkaa etsiä sieltä, mitä viimeksi tuli pideltyä. Liittimen tyvestä oli karvat poikki. Purin liittimen, dremelöin liittimen sivun auki ja kolvasin pätkän uutta pihaa kiinni. Kutistesukkaa päälle ja kuumaliimaa tilkkeeksi sinne ja tänne. Johan herkes valo palamasta, eiköhän se tuolla kitkuttele taas tovin.


Vaihdoin siinä samalla raidetangon pään ja uuden (käytetyn) vetokoukun, kun edellinen omistaja oli silpaissut koukusta rälläkällä katsurin mieliksi kuulan mäkeen. Eikä yhtään suotta, oli se sen verran hapantunut. Siistinä oli pysynyt koukun ja rungon liitospinnat. Sinne oli ilmeisesti ruutattu jotain kittiä tiivisteeksi. Päsäytin kans malliksi jotain Pattexin PL Premium asennusliimaa, jotta ruoste ei pääsisi vaikuttamaan niin herkästi. Oli purkin kyljessä sen verran kovat myyntipuheet, että pitäsi pysyä kiinni ilman ruuvejakin.
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Kenoviivan käyttikset, "Porin Valu" ja "Luigi"
« Vastaus #31 : 24.10.2017, 21:51:05 »
Talvihuolto jatkuu. Tänään vaihdoin tulpat (bosch), pyörtimen, tulpanjohdot ja jakajan kannen. Kaikki motonetin tiskiltä, saas nähdä kauanko pelittää. Jakajan kantta ei ainakaan kannata hommata harakirimallia, ei oikein meinannut sopia ruuvit jaolleen. Ei sen kanssa mitään ongelmaa olisi tullut, jos jakaja olisi jossain muualla kuin tulipellin ja motin välissä. Nyt kun tila on kortilla, niin ruuvien kiertäminen käsin ei oikein onnistu jos ne kanittaa. Hermot menee, kun kulma kerrallaan kiertää ruuveja kinni.
Katsotaans, jos vaikka kulutus tippuis taas sinne "normiysin" hujakoille ja karvan alle. Nyt on hörppinyt sellaista vajaata yhtätoista jostain syystä.

Vanha pyörijä oli sitten piukassa, lähti kun oikein kampes ja kahtena kappaleena, ei kait ne oo liimattu kiinni?

Talvirenkaat kans kävin kaivamassa irti toisen Volvon alta, jos vaikka huomenna sais ne alle.
145 -70, 240 -89, V70 -99

s73

  • Vieras
Vs: Kenoviivan käyttikset, "Porin Valu" ja "Luigi"
« Vastaus #32 : 24.10.2017, 22:31:02 »
Jakajan kanneksi Bosch tai Bremi, muut on mitä satttuu.
 :-\

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Kenoviivan käyttikset, "Porin Valu" ja "Luigi"
« Vastaus #33 : 26.06.2018, 20:10:45 »
Tovi on kulunut tämän ketjun viime päivityksestä, mutta laitetaas hieman väliaikatietoja ja itselle samalla muistiin tehtyjä asioita.

Luigille on tullut tavaksi hukata jäähdytysnestettä aina silloin tällöin. Nesteiden katoaminen ei näyttäisi tapahtuvan pikkuhiljaa, vaan silloin tällöin "reilummin kerralla, eikä mitenkään ennakoitavasti. Vaihtelin vesipumpun ja uuden hihnasarjan, kun epäilin, että olis pumpussa ollut vuoto. Sillä ei tuntunut olevan suurtakaan vaikutusta, mysteerivuotokohdan paikallistaminen jatkuu edelleen.
Oli muuten jakohiha jokseenkin löysällä jäpillä, ihme ettei ollut jako hyppinyt. No ehkä iän mukanaan tuoma kytkinpommivastainen ajotapa on edesauttanut jaon säilymistä.

Porin Valu kerkesi seisomaan vuoden päivät pihakoristeena, katsastusremppaa odotellessa. Isoin puuha keskittyi jarrujen osalle, johon olin jo aikoja sitten varautunut ostamalla joka nurkkaan tehdasuudet satulat Biltemasta. Vaikka satulat olivatkin uudet, niin kaikenlaista temppurepertuaaria kikkakolmosen ja väkivallan väliltä joutui käyttämään niitä vaihtaessa. Tarkoitus oli jarrujen kanssa tehdä autosta maanläheisempi, mutta aika ei riittänyt, kun piti saada auto takas liikenteeseen.

Palat olivat varsinkin takasatuloissa niin jumissa, että nyppäsin ne irti paloineen päivineen, kunhan ensin väkivalloin sain inankarvan rakoa levyjen suhteen. Aikani kuluksi tein jarrulevyille muodollisen pinnanpuhdistusoperaation sorvilla, kun ei ihan pakko ollut levyjä vaihtaa paksuuden takia. Vaikka parin satkun sisään koetin saada levyjen heitot säädeltyä, niin kyllä sinne joku jäi sen verran vispaan, että vaihtuu pikapuoliin uus tilalle.

Purin Bilteman satuloista kumit veke ja tungin niiden aluset Boschilaista sinistä jarrukumirasvaa "tupaten täyteen", joskos kestäisivät pikkasen pidempään jumittumatta.


Paloja asentaessani laittelin tapit paikoilleen ja hetken tuumailtuani vaihdoin tapit toisin päin. On ne vaan pikkasen helpompi nuijia irti sisäänpäin, kuin yrittää koputella niitä ruostuneena satulan ja pyöränkotelon välistä itseen päin näkemättä mihin lyö. Kuvassa tapit vielä väärin päin. Yhden jarrukilven jouduin vaihtamaan uuteen, kun oli niin hapan, että ei ollut enää järkeä hitsata. Jarrukilven vaihtajille tiedoksi, että todennäköisesti kilven edessä oleva rengasmaisen kauluksen vaihtoon kannatta myös varautua. Laitoin nyt tuon puolihappaman kauluksen takaisin ja uskottelin itselleni vaihtavani sen pikapuoliin alustapäivityksen yhteydessä.


Takasatuloiden jarruputkia irti äheltäessäni sattui silmä osuun jousen alapään kiinnityspisteeseen. Vähän aikaa siinä hyttysten syöttinä ollessa kesti tajuta jotain puuttuvan. Jousen kiinnityslevy oli jatkojalostunut ruosteeksi ja levinnyt Suomen teille. Onneksi ei ole tullut harrastettua mitään Ouninpohjan EK-pätkiä, joissa ollaan enemmän irti tiestä, kuin tiessä kiinni, olis voinut tontitus olla melko raju tapahtuma. Motonetin kautta taas uudemman kerran kotipesään kera pellinklipujen ja parin jarruputken.
Svedut on kyllä näppärästi tehneet putkinipat messingistä, eivät ruostu putkeen kiinni, mutta satulan ruostuneesta kierrereiästä eivät ilman väkivaltaa enää irtoa.


Auoin takajarrun putkia loppujen lopuksi lukkopihdeillä, heti kun olin ottanut jouset pois edestä. Jousen pois otettuani paljastui ruosteen riivaama kiinnityskohta, jolle piti tehdä jotain. Leikkelin plootusta uudet laput ja miggiliimalla kiinni. Siinä meni myös tukivarret tilauslistalle alustapäivityksen yhteyteen. ei enää viitsi tekohengitellä noita hiekkapuhalluksella ja maalilla.


Leimalle tuli hieman kiire ennen sulkemista ja jarruihin jäi omasta mielestä hieman häiritsevän iso tyhjä liike ennen jarrutuksen alkua. Nestettä meni ilmaillessa manuaalin mukaisessa järjestyksessä reilu litra ja poljin jäi suht kovaksi. Jarrudyno näytti ihan tasaisia arvoja, joten en siihen sitten suuremmin ole vielä panostanut. Pääsylkkyä ajattelin kans kumitella tai vaihtaa kokonaan uusiksi, se kun on hieman mehinyt nestettä päällensä. Voi olla, että vanhoilla jumittuneilla jarruilla oppi liian pintapuoliseen poljintuntumaan, kun palat olivat aina levyjen iholla kiinni.

Pakollisen katsastusrempan yhteydessä korjailin myös pientä damagee saaneen kuskin oven johdotusta. Korjasin ne nyt vain välttävästi, tinalla jatkojohtoa niin pitkälle kuin sai ja kutistesukkaa päälle ja teippiä. Nyt toimii jo keskuslukko ja kuskin oven zähköakkuna. Aapparin akkunan mököttäessä kotipesään jumittuneena,,, kiinni onneksi.


Ajossa tuntui hieman hakevan ja epäilin korvakuulolta ja rengaskulumien vuoksi aiemmin tekemääni auraussäätöä, että olisko pielessä ja kuinkakin paljon. Tekaisin iltapuhteina tuollaisen 2x2 rimasta välttävän apuvälineen, jolla tarkkana kun on, niin saa melko hyvin aurauksen säädettyä paikoilleen.
Riman pystypuissa on toisessa päässä naula kopautettuna renkaan keskilinjan korkeudelle sisältäpäin ja toisessa pystypuussa neljän tuuman tylpäksi hiottu naula asetettuna porattuun reikään samoin sisältä päin.
Tämä pysyy pystyssä ihan omin avuin, jolloin renkaan etu- ja takareunasta naulan ulostyöntymän erotuksen perusteella voi päätellä aurauksen suuruuden.


145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Kenoviivan käyttikset, "Porin Valu" ja "Luigi" syyshuoltoa
« Vastaus #34 : 11.11.2018, 18:53:50 »
Porin valu alkoi oireilemaan viime viikolla sen verran, että lopetti yhtenä päivänä vapaaehtoisen liikkumisen kokonaan. Oireina oli yhtenä aamuna heikko käynnistyvyys, ikään kuin tukehtui, lähti kuitenkin laukalle kaasu pohjassa sahaamalla. Saman teki töistä lähdettyä perjantaina, sunnuntaina kun piti siirtää pois toisen alta, niin eipäs lähtenytkään. Muutaman kerran lupaili heikosti, mutta yhtään kunnon hörähdystä ei ollut.

Vikakoodin luku antoi yhden koodin 2-3-2, mutta lambdaa en silti epäillyt syylliseksi, kun ei sen toimimattomuuden pitäisi käynnistystä estää. Kaikenlaisia siinä aikani ihmettelin, kerkesin jo bensapumpun releeltäkin yhden epäilyttävän tinauksen uusimaan, mutta eipä siinä vikaa ollut. Piti vielä kokeilla bensalinjasta tuottokin, mutta en löytänyt kätköistä sopivaa t-kappaletta. Päätin kuitenkin kokeilla tuottoa letkusta suoraan pulloon, jonka sitten kytkinkin. Sen verran oli pää jääs auton alla könyämisestä, että totta kait kytkin pulloon väärän pään letkusta  :uglystupid2: Kytkettyäni pumpun releeltä navat 30-87/2 navat hyppylangalla, pumppu alkoi surisemaan iloisesti. Hanttarin puolella ollessani kontillani ja kun oviaukkoon nostamaani pulloon ei alkanut tulemaan lientä, nostin päätäni todetakseni pumpun toimivan ja konehuoneen kastuvan :facepalm:
Hyppylanka irti, rele takas ja bensalinja kiinni. Testi ikäänkuin onnistui, vaikka bensanpaine jäi arvoitukseksi. Jonnin verran sitä kuitenkin pitäis oleman, ei semmoista määrää lientä tule niin pinestä reiästä ilman kunnon reserviä.

Käyntiin lähtemättömyyden syyksi paljastui lopulta niinkin yksinkertainen asia kuin vikaantuneet tulpan johdot ja taisi jakajan kannessakin olla pari pientä hyppyvirran aiheuttamaa mustumaa. Onneksi oli yksi varaosaauto pihassa, josta sain käypäset johdot ja kannen enshätään, töihin kun oli päästävä seuraavana aamuna. Laukkaskin melko iloisesti pitkästä aikaa, ovat tainneet vihoitella pitemmän aikaa. Nyt pitäis vielä vikakoodi nollailla ja katsoa että uusiutuuko.

Työkaveri sattui tarjoamaan vanteita sen verran sopivaan hintaan, että pakko ne oli ottaa pois kuljeksimasta. Omaan makuun saisi olla hivenen enemmän huulta, mutta on ne silti ihan mukiinmenevän ajattomat. Päällä on joktut 2001 vuoden ritkestonet, kaipa niillä kevään rospuuttokauden kuovittelee.


------------
Luigia kävin taannoin tyrkyttämässä leimasedälle, tykkäs niin paljon, että halus nähdä vielä uudestaan. Takajarruissa oli sen verran heittoa, että huonommallakin matikkapäällä ei saanut heittoprosentteja enää puhumalla kelvolliseksi.

Aikani siinä suunnittelin remonttia ja tuttuun tapaan vedin urakasta löysät pois. Yhtenä perjantaina valkeni, että kun tytär  vie oman kulkineensa isolle kirkolle tulevana sunnuntaina, niin autoja onkin pakosti korjattavana kolme saman viikonlopun aikana. Tyttären autoon auttoi pissapojan pumpun vaihto, toki se oli piiloitettu sisälokarin alle. Sitä varten piti lähtee erikseen käymään Ikaalisista Mansen Motonetis (perjantaina). Samalla toin tyttären kotio ja kraappasin mukaani sytkäjohtimet Porin valuun.

Nostelin launtai aamuna Luigin pukille ja aloin väkästelemään takapään jarruja. Oikea puoli meni uusien palojen vaihdolla, kässärisydeemin voitelulla, ruosteiden rapsimisella ja uusilla paloilla. Vasuri ei sitten mennytkään ihan valohoidolla.

Satulan männät olivat sen verran jumissa, että nappasin sen irti, kun männän korjauskumisarjakin oli tullut joskus ostettua. Loppujen lopuksi sain satulasta männän telottua kelvottomaksi, josko siitä olis muutenkaan mihinkään ollut. Auto piti saada maanantai aamuksi kuntoon, joten nilkka suorana Mansen Biltemaan hakemaan uutta satulaa. Taisin olla sen illan viimeinen asiakas. Sinä iltana ei enää huvittanut ottalampun kanssa auton alle ryömiä, joten ajattelin jättää isänpäiväksi jotain rattoisaa tekemistä.

Sunnuntaina asentelin satulan paikoilleen, kiristelin käkkärivaijerin, ilmailin jarrut ja toivoin, että jarrukilvet menisivät vielä ens kesään. Laitoin fikkarin hohkaamaan ilmausletkun taakse, jolloin muuten niin hämärässä päivässä ilmakuplat näkyivät hyvin. Vasurin takajarrulle pääsi juuri ja juuri kurkistamaan samalla kun jarrua pumppas.


Auton alla käärmeen poimunopeudella nytkytellessäni pisti silmään vaihdevivun akselilla roikkuva seekerirengas. Paikka sille etsiessäni, löytyi toinen seekeri edempää samalta akselilta. Kävin kokeilemassa nostaa keppiä sisältä ylös ja hyvinhän se nousee, pitäis varmaan tehdä jotain. Otin apulaisen painamaan keppiä alas ja uudestaan käärmemoodilla auton alle seekeripihdit kädessä. Hommastahan ei tullut mitään, kun kepin tyvestä ei löytynyt seekerin mentävää uraa. Nappasin molemmat pois helisemästä.


Onkohan tuosta kepin alapäästä jotain mennyt rikki, vai pitäiskö syvemmältä löytyä seekerille ura?

Maanantaina uusintanäytölle. Nyt ei ole tarkoitus muuta kuin saada leima ja ens kesänä sitten enemmän huoltoa. Takaiskarit, taka-jarrukilvet (edessäkin sanomista), toinen takasatula, uudet levyt, kummankin puolen pyöränlaakerit, käkkärivaijerin uusiminen ja liukujen kunnostus, sekä jarrukengille säätöruuvin asennus.

145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Kenoviivan käyttikset, "Porin Valu" ja "Luigi"
« Vastaus #35 : 18.01.2019, 23:27:48 »
Luigi perskules on alkanut oireileen. Sytyttää kojelautaan lambdan valon, joka pysyy nollauksen jälkeen apauttiarallaa sata kilometriä poissa.

Vikakoodiksi lykkää 2-1-2, joka tarkoittaa signaalin puuttumista. Sinällään on vika kun vikavalo palaa, mutta hieman ristiriitaisissa tunnelmissa korjauksen suhteen.

Vehjes kun vie tätä nykyä bentsiiniä reilu puoli litraa vähemmän, kun vikavalo ei pala??? Laukkaakin mielestäni hieman tavanomaista terhakkaammin, tai sitten vaan tuntuu, kun liukkauden takia ruopii herkemmin.

Tais tulla parisen vuotta sitten vaihdetulle harakirilambdalle kilsat täyteen.
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Kenoviivan käyttikset, "Porin Valu" ja "Luigi"
« Vastaus #36 : 01.05.2019, 21:02:27 »
Hanget suli jo täältäkin, mutta Luigi päätti luoda nahkansa vielä viimeisille nietoksille. On tämä jo aiemminkin lakkaoireillut, mutta nyt oli ravisteltu kunnolla, alkaa melkein muistuttaan tiikeriä. Lakka lähtenyt kuitenkin vain vaakapinnoilta..?


Vaimon sukulaispojalle tuli pikku Nissania isomman kuljetustarpeen omaavan kinnerin lainatarve, joten Luigin kuntoonlaitto sai siitä lisäpontta. Viimeksi Luigilla ajaessani, se kolkotteli takapäästä joka palajastui aiemminkin löystyneeseen ylätukivarren takapään pulttiin.

Nostin takakulman ylös ja sorautin Bilteman iskuvääntimellä ruuvilta heti luulot pois.  Auki päin yritin kierteet puhdistaakseni, mutta kierteillä oleva ruoste laittoi sen verran vastaan, että nasahti poikki kerrasta. Voi olla, että se oli jo 99%:sti poikki ennen toimenpidettä.
Ottasuonten painetestin jälkeen, ja kun autonpaalauskoneen vaihtoehtoiset alitajuntamainokset eivät enää puskeneet läpi, aloin suunnittelemaan katkenneen pultin poistoa.

Peräkulmaa korkeammalle, jotta alle mahtuu reilu sata kiloo silavaa kyljelleen. Jarrusatula ja iskarin alapää irti, jotta taka-akseli tippuis alemmaksi. Jousenkin meinasin irrottaa yläpäästään, mutta vilkaisu umpiruostuneeseen kiinnitysruuviin laittoi toisiin aatoksiin, yksi katkennut ruuvi kerrallaan.

Suunnitelma: poraan katkenneen pultinpään pois, putsaan kierteet ja laitan nippuun. Sorvilla hurautin M14 pultinpätkän keskelle reiän, jota ajattelin käyttää poraohjurina. Tekaisin vielä tukivarren toiseen väljistyneeseen reikään toisen ohjaimen POM-muovista, vähän kuin varmuudeksi. Onneksi löytyi riittävän pitkä ohut poranterä, ettei sellaista tarvinnut lähteä tekemään, mittaa kun piti olla väh. 130 mm.


Ohjurin päähän sahasin uran ja kiertelin sen paikoilleen ruuvarilla. Onneksi oli ehjää kierrettä muutama kierre näkyvissä. Reikää alkoi syntymään pykälä kerrallaan, välillä kävin sorvilla koneistamassa porausohjaimen reiän seuraavalle porakoolle. Viimeisen koon poranterän vartta piti hieman sorvata ohuemmaksi, jotta terä mahtui akkuporan pakkaan. M14 kierteen halkaisija on kierteen pohjasta n. 11,8 mm, löysin kätköistä 11,5 mm terän, joten sillä oli mentävä.

Viimeisellä terällä ihan viimeistä milliä vaille läpi katkenneen putltin poratessani sattui se, mitä olin hiljaa mielessäni toivonut. Pultinjämä oli ottanut porauksen aikana lämpöä itseensä ja jota ehkä liuotushoitona antamani ruosteenirroitin myös avitti, se lähti kiertymään iloisesti irti reiästä. Ellei näin olisi käynyt, olisin jollain ikeellä kaivellut sen seitinohuen kierreosan kierteiltä irti Dremelin ja  terävän tikun kanssa.


Putsasin kierteen pultilla, johon olin tehnyt rälläkällä urat. Sen jälkeen teräksisellä pulloharjalla akkukoneen kanssa hinkkuuta. Kierteet olivat ok. Soikiaksi venyneen taka-akselin kiinnitysreiän korjasin hitsuuttamalla siihen paksun prikan päälle vahvikkeeksi ja hitsuusauman päälle sinkkispraytä.


Kasauksen kanssa menikin enemmän aikaa turatessa, enemmän kuin katkennutta pulttia irrottaessa. Osoittautui melko hankalaksi rastiksi saada yltätukivarren kiinnitysreikä matsaamaan taka-akselin reiän kanssa. Taka-akselia kun olisi pitänyt saada kierrettyä tai sitten tukivartta venytettyä…
Kaikenmoista viritystä kävi mielessä, mutta Opelin saksitunkki taka-akselin kartaanin kiinnityskohdan päällä pumpattuna kartaanitunnelin kattoon ja hallitunkilla taka-akselin aivan takaosasta  nostamalla saivat sellaisen vääntömomentin aikaiseksi, että pultinreiät alkoivat tahdistua. Uusi pultti olisi saanut olla n. 5 mm pidempi, nyt olosuhteiden pakosta sinne valikoitui pituudeltaan 100 mm, ainoa koko sinne päinkään, joka sattui lähikaupoista löytymään.

Loppu menikin kuin Stömsöössä, raakaa työtä talvinakkeja vaihdellessa ja nesteitä tarkastellessa. Nyt taisi löytyä jäähdysysnesteen vuotopaikkakin lohkolämpppärin ympäristöstä. Taas oli käynyt vuodon kanssa kuten aiemminkin, kun seisottaa (autoa), niin vuoto on huomattava. Ajossa menee pitkiä aikoja, että vuotoa ei ilmene.

Luigi tuli kuntoon ja lähti sukulaispoijan käskyttämänä herättämään ihastusta Espoon rantabulevardeille, tosin ihan vaan loppuviikoksi.

-----------------------------------------------

Porin valuun piti vaihtaa syksyllä hommaamani kesänakit alle tuosta vaan suit sait. Tämäkään homma ei mennyt kuin edellä mainitussa Vaasalaissaariston ruåttinkielisessä rannikkokylässä. Ruuvailin kiinnityspultit löysälle ja irrottelin paria mutteria lukuunottamatta joka pyörästä mutterit valmiiksi. Otin yhden mutterin irti ja tuli mieleen käydä kokeilemassa sitä uusiin vanteisiin. Het tuli selväksi, että noilla ei uusia vanteita sorvata piloille, mutterin kantopinta oli turhan kapian sorttinen aluvanteille. Auto takas parkkiin ja mutterikaupoille.


Siinä meni pari viikkoa, ennen kuin tuli ajoa isommalle kirkolle, josta löytyi Bilteman tuotehyllystä sopivanoloiset ½” kierteellä olevat kromimutterit. Mutterien kanssa kotio, kulmaa ylös ja vannetta alle. Muuten ihan hyvin, mutta pyörän navoista törrötti ohjaustappia ja mitä lie jarrulevyä kiinnipitävää mutterinpäätä ”joka toisesta” vaarnanvälistä, mutta vanteissa ei ollutkaan mitään koloja vaarnojen välissä. Vanha vanne kiinni ja autos takas parkkiin uudestaan.


Koitti uusi päivä ja enemmän aikaa pähkiä vanteen kiinnityksiä. Toisaalta vaimon käytössä olevan Ooppelin lisääntyvä bensankatu, pakoputken paheneva kunto ja lievä nykiminen antoi pontta laittaa Volvoon kesäkelille sopivat rieskat alle. Opelin remppa ei kyllä hirveämmin innosta, mutta kai siihenkin on leima haettava, että joku suostuu viemään sen nurkista pois.

Mietin, että pitäisikiö nuo jarrulevyjä kiinni pitävät ruuvit vaihdella senkkikantaisiin, mutta kierteen tutkimisen jälkeen en viitsinyt lähteä metsästämään tuumakoon senkkikantaisia mistään pidemmältä. Päädyin ratkaisuun, että katkaisen ohjaustapin ja poraan vanteisiin joka väliin riittävän isot kolot, että vanteet voi vaihdella mihinkä kulmaan hyvänsä. Vanteet ovat tulleett Pohjanlahden yli uineen 780 Bertonen perämorkussa joskus aikoja sitten, mutta niillä ei ole Suomen kamaralla rullailtu. Liekö niiden jarrulevyissä erilainen kiinnitysratkaisu.


Onneksi vanteista löytyi kulumajäljet sopivasti kolojen paikoista, joiden mukaan porailin ensinnä pienemmällä terällä aloitusreiän ja sitten 13 mm terällä n. 5 mm syvän väistön. Vanteet sopivat täten paikallensa, eteen jäi nippa nappa talitintin harottavan varpaan verran rakoa iskarijalan ja renkaan väliin. Koko talven iloisesti valoa paistatelleen Lambdankin vaihdoin samoin tein, kun kulma oli sen verran ylhäällä, että alla mahtui käydä kääntymässä. Ei ollut ihan pakasta vedetty, vaan pohjoisen mies oli sen opettanut toisessa pelissä jo auton tavoille, aito Boschilainen kumminskin.


Koeajolla tuli selväksi, että nyt pitää alkaa toteuttamaan hammastangon remonttia. Auto oli kuin rollaattorin kanssa Valintatalon kassaa lähestyvä mummo, ei tiennyt mille kaistalle kurvaisi. Kaikkea sitä ulkomuodon vuoksi pitääkin kärsiä. Voihan sitä ajotuntumaan olla jotain tekemistä 01 paistoleimatuilla nakeillakin...

Tässä olis pari kuukautta aikaa tehdä korjaavat toimenpiteet, jotta katsuriherran kanssa olis mahdollistä päästä toivottuun lopputulokseen likennekelpoisuuden suhteen. Konepeltikin alkaa irvisteleen, luulin, että tämä olisi ollut ongelma vain vanhan D24 koneen kanssa. Mitähän tuolle olis tehtävissä?

« Viimeksi muokattu: 01.05.2019, 21:42:45 kirjoittanut Kenoviiva »
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Tuli päivitettyä kalustoa hieman uudempaan (940 2,3 bensa-94-->2004 V70 riisseli) ja nyt on vanhan liiton ”virtakynäjäärä” hieman ihmeissään uuden kulkineen kanssa, jolla tuntuu oleva hirveästi asiaa käskyttäjälleen. Kyseessä on pappatehoinen 2004 mallin V70 2.4 D 96 kW GearTronic n. 280 tkm mittarissa.
Tämä tuli hankittua pienoisena projektina, seissyt vuoden päivät vikoja ihmetellessä.

Liitekuvissa kaksi vikakooditulostetta.
Ennen tuota 2016 listaa on uusittu MAP-anturi, välijäähy, paineenmuunnin (Pierburg), jarruvalokatkaisin V8622064
Vikalistojen välillä on vaihdettu lämmittimen ohjausyksikkö V30661721 ja ostokuitin mukaan Hitachin valmistama ilmamassamittari 138362. Kiertovesipumppu 0392020034 vaihdettu 2016 ja 2018? Ainakin 2016 on viat nollattu.


Kauppoja tehdessäni, scrollasin infonäytön ilmoitukset läpi, ainakin seuraavanlaiset tuli esille (mikäli oikein kirjasin sormet kohmeesa):
BCM dtc checking
TCM checking
ECM dtc checking
AUM dtc checking
CEM dtc set
DIM ready
CCM dtc checking
PDM checking
REM checking
RTI ready
PHM dtc checking
UEM checking
Juuri kirjoittaessa muistin, että auto taisi olla käynnissä näitä lukiessani, onkohan sillä merkitystä?

Ja miten tämä nyt sitten oireilee, erittäin lyhyellä koeajolla havaittua.
-välillä lyö matelun päälle, hölkyttelee tyhjäkäynnillä
-herjasi jarruassistentin kaipaavan huoltoa, matelu tointui, kun painoin jarrua?
-vakkari ei toimi, jos auton käynnistää jarrupoljin painettuna?
-ABS valo syttyi 100 m ajon jälkeen
-Ardic on jollain tavalla poistettu toiminnasta/ei toimi
-vilkussa on ollut joskus toimintahäiriö (vasuriin vilkutettaessa), käytetty viiksi ostettuna kontissa (vika muualla, mittaristo?)
-käsijarrun merkkivalo ei syttynyt kojelautaan?
-en ole varma, mutta vilahtikohan kojelaudassa valo, jossa kolmion sisällä kahva edellä etenevä auto (enkä kuovitellut koeajolla)

Osa noista vikakoodeista on sellaisia, joiden kanssa pystyy elämään, mutta kulkupuoleen vaikuttavat olisi syytä saada hanskattua. Koetan hakea tämän vasta huomenna torstaina omalle tontille, joten lisää pääsen tutkimaan vasta silloin.

AUM-49FD    Radio toimii, CD on jotenkin ”jumissa”
BCM-0011           Tarkasta anturikehä/itse anturi (vastusarvo?) /johto kytkentä/ABS boxin tinaukset?
CCM-0040           Anturi tuulilasin etupuolella (vaihda uusi)
                        Onko tämän anturin tarkoitus haistella sisätiloihin tulevaa ilmanlaatua ja tarvittaessa blokata ulkoa tuleva ilma ja laittaa pelkkä sisäkierto päälle?
                        Vältä tarviketta (joku on saanut Hellan vastaavan toimimaan)
ECM-130C           Hitachin massamittari yhteensopimaton/rikki?
ECM-1400           Liittyy yhteen allaolevan (ja ylläolevan?) kanssa? Ei kai anturi mene sököksi reilussa vuodessa?
                        Jotain pielessä välijäähyn asennuksessa? Ei kylläkään pitänyt mitään outoa ääntä käydessä ja käynnistyi hyvin
ECM-6805    ---”---
ECM-940A    Onko joku Kummelihepuista koodannut ilmoituksen? JÄRJETÖN signaali…
                        Vetoakseli mutteri, kiertoanturi, sivuttaiskiihtyvyys…joku muu? Muistaakseni tähän oli vaihdettu nivelten suojakumit.

Ylle koitin valkata koodit ja niiden mahdolliseia tarkastuskohteita. Onko asiaan perehtyneillä tietoa tai parasta mahdollista sivistynyttä arvausta siitä, että onko noiden vikaryppäiden takana jonkun moduulin toimintahäiriö, vaiko yksittäisten laitteiden tai niiden kontaktien vikaantuminen? Olisin oikein tyytyväinen, jos saisin vinkkiä mitä lähtisin sorkkimaan  :hg:

Laitoin tämän kirjoituksen myös tuonne V70 korjaamo-osioonkin.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=114099.msg1061478172#msg1061478172


« Viimeksi muokattu: 01.01.2020, 14:26:34 kirjoittanut Kenoviiva »
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vehjes kotiutettu ja kotimatka sujui ilman matelua. Alkumetreillä mateli, jarrun painallus ja luistoneston poisotto napista antoi "pois alta efektin", kaikilla 130:llä kaakilla. ABS siellä iloisesti loisti koko matkan.

Kotona nostin vasemman etukulman ilmaan, rengas irti ja jostain kolosta näkyi anturinkehää muutama hammas kerrallaan. En kerennyt pyöritteleen puoliakaan, kun kehä oli selkeästi poikki. Samalla selkis mistä kuului "kevyt rouske" liikkeelle lähdettäessä. ABS kehä oli hinkannut johonkin kiinni pyörittyään. Ääni oli "pehmeä" metelli metallia vasten, kun jarrupala on loppu.

Kerkesin jo isolta kirkolta hakemaan hieman varaosia, otin noita Bilteman kehiä heti pari varoiksi ja hieman muitakin. Vaihdetaan kun keretään ja raportoidaan eteneminen, nyt tuli pariksi päiväksi muuta tekoa ja töihinkin pitää pian mennä....

« Viimeksi muokattu: 02.01.2020, 22:28:10 kirjoittanut Kenoviiva »
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Illalla koettelin nollailla koodit Motonetin härpäkkeellä: https://m.motonet.fi/fi/tuote/493142/OBD-II-testeri-Basic-2001-
Ei se eilen mitään mielestäni löytänyt, mutta nollailin silti.

Tänään se löysi tuollaiset koodit:
P0571
P0600
P0244
P0238

Pahus kun en muista käytinkö autoa eilisen nollauksen jälkeen vai juuri enen sitä...
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
P0571 Cruise Control/Brake Switch A Circuit Malfunction
P0600 Serial Communication Link
P0244 Turbocharger Wastegate Solenoid A Range/Performance
P0238 Turbocharger/Supercharger Boost Sensor A Circuit High

Aiemmin olleet koodit eivät lähde pois ainakaan Motonetin aiemmin mainitulla mittarilla, mutta ABS vika näyttäisi nyt olevan hoidossa. Vaihdoin aamupäivän lumipyryssä uuden rinkulan vetarille ja koeajon perusteella valo sammui. Vaati n. 100m ajoa ja kunnollisen jarrutuksen, ennen kuin valo sammui. Herjasi ennen koeajolle lähtöä, että ajonvakautus tilapäisesti pois käytöstä? Kovassa jarrutuksessa ABS tuntui pelaavan ok.

Noilla ohjeilla meni aika kivuttomasti, ei tosin tarvinnut dremelöidä vanhaa poisotettaessa, enkä irroittanut vetaria laatikon päästä. Kannattaa tosiaan ottaa anturin johto irti, se joutuu muutoin aika venytykselle:
https://www.youtube.com/watch?v=l-ldhG5Mgss

Auto vaan alkoi vaativaksi ilmoittamalla, että olisi huollon aika....

Seuraavaksi käsijarruremppaa ja Ardicin huoltoa, on ihan mykkä... ja ehkä pitänee hommata parempi vikakoodin luku/kuittauslaite. Ehkä pitää myös jarrupolkimen kytkin tsekata:
https://www.pelicanparts.com/techarticles/Volvo-V70/22-ELEC-Brake_Pedal_Position_Switch_Replacement/22-ELEC-Brake_Pedal_Position_Switch_Replacement.htm

Lisäsin projektipelin kuvankin, hieman on rapa lentänyt kylkiin matkalla.

« Viimeksi muokattu: 04.01.2020, 20:41:03 kirjoittanut Kenoviiva »
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Nyt on pihatiellä kuoviteltu pariin otteeseen viime kerran vikakoodien nollauksen jälkeen. Viimeksi tosiaan nollasin koodit, joten nyt pääsee aloittamaan korjaamisen puhtaalta pöydältä, kun ei nuo iänkaikkuiset passiivikoodit ole sotkemassa asiaa.

Seuraavia vikaoodeja ajattelin lähteä purkamaan seuraavanlaisesti:
-ECM 5000 AC-linjapainetunnistin virheellinen
        -Kuivaimessa kiinni oleva anturi vaihtooon ja kuivain myös, ellei sen kuntoa pysty mittaamalla todentamaan, magneettiventtiilin tarkastus (miten?), vuoto systeemissä
        (tarkasta alipaineella)
-CCM 0040 Ilmanlaatutunnistin, sisäinen vika
        -Vaihtoon, ellei kuntoa pysty mittaamalla todentamaan
-AUM 41FF Vahvistin lisäantenni. Signaali puuttuu
-AUM 47FE Vahvistimen virheellinen asennus
-AUM 49FD ECU vika
        -??? ECUN kalibrointi/soitin vaihtoon/en tee mitään
-Lisälämmitin irti ja lihoiksi.
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vikakoodien siivoamisen lomassa aloittelin tavanomaisen puurtamisen käsijarrun parissa. Takakulmaa ylös nostaessa pisti iskarin vuoto silmään, joten uusintaan menee. Satulaa pois hieroessa löytyi tämänkin liukukumeilta kuparitahnaa.

Jarrulevykin on tiensä päässä. Jarrulevy irrotuksen jälkeen paljastui, että joku on tehnyt huoltotöitä hieman raskaammalla kädellä. Jarrukenkien kiinnitysjouset rapisivat alas levyn poistamisen jälkeen. Jarrukenkien jousikiinnityskorvakkeet olivat kuin pommituksen jäljiltä. Tosin korjausta helpottaa se, kun taustalevyn saa irti viallista pyöränlaakeria vaihtaessa. Se kun ei nikeltelemättä tahtonut pyöriä, ei silti ääntänyt.

Sinänsä positiivistä, että kässäri ei pitänyt. Nyt on laakeri helpompi vaihtaa kotipihassa, kuin nyrjällään jossain hevon kuusessa.

Laakerin tai oikeastaan koko navan vaihdosta hyvä video TSI-puurtajille: https://www.youtube.com/watch?v=6PWXNrxbnhA

   
« Viimeksi muokattu: 22.01.2020, 21:04:12 kirjoittanut Kenoviiva »
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Kun ei onneksi ole kunnostamisen kanssa kiire, niin sitten väkästellään pikku hiljaa.

Tänään sain jo laakeriviallisen navankin irti. Tein siinä sivussa itselleni lisää töitä, kun absin johdon tukirangan kiinnityspultti napsahti irrotettaessa poikki. Pitää vähän makustella, miten tuon hoitaa, koko hässäkkää en kyllä sen takia ala irti kiskoon.

Väittäisin, että joskus tulevaisuudessa kun joku näitäkin ehkä entisöittee, niin tuo alumiininen tukihärpäke, mihin napa ja kaikki tukivarret kiinnittyy, on kultaakin kalliimpi. Etenkin sellainen, joka ei ole hapettunut piloille.

Napaa irrotettaessa kannattaa puhdistaa huolella sen läpi törröttävien pulttien kierteet näkyviltä osin (näkyy edellisen viestin kuvassa). Etenkin kun hommaa tekee "tunkin nokassa", niin pulttien irrottaminen menee pitkälti kiintolenkkinyhjäämiseksi. Ruostunut kierteenpää kirraa avatessa pirullisesti kiinni ja sitten on rystyset vaarassa, kun lyhyellä lenkillä pitää voimalla kiskoa.
Alimmainen takapultti kannattaa ottaa viimeisenä, napa kun tarvii hieman vetää ulospäin, pultti kun ei pääse perääntymään tarpeeksi.

Navan irrottaessani, sinne reikään jäi "pölysuoja", samanlainen, joka on kiinni uudessa laakerissa. Kannattaakohan tuo vanha repiä pois tuolta kolosta, vai ottaa uusi irti uudesta? Jommasta kummasta se pitää ottaa.
Sinällään hieman hämmentää, kun Motonetin OE laatuisesta "SKF" tyyppisestä sitä ei pitäisi tarvita irrottaa. https://www.motonet.fi/fi/varaosat/1334/442711/autot/volvo/v70-mk2-00-07?vuosimalli=2005#Alusta-ja-ohjaus-Napamutterit

Alla olevassa  kuvassa uusi ja vanha laakeri kuvattuina.

     

Sen verran laiskotti, että ostin myös uuden jarrukilven. Ei jotenkin hitsailu nyt innostanut. Saakohan tuota jarrukilven alle tulevaa "solutiivistettä" muualta kuin siniseltä?
« Viimeksi muokattu: 26.01.2020, 20:24:56 kirjoittanut Kenoviiva »
145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Pikku hiljaa hyvä tulee. Tovi meni, että sai miehiä irti remppahommiin...

Kun ei tukivarsiosion irrottaminen oikein napannut, niin päätin mennä suorimman kautta. Luonnostelin katkenneelle pultille jatkumoviivan ulkopuolelle ja laitoin akkuporan töihin.

Pienemmällä terällä alkuporaus ja kohtuu hyvin se hollillensa napsahti. Siitä sitten "kampeamalla"  pykälää isommalla koitin saada keskemmälle. Lopuksi vasaran ja lattapääruuvarin kanssa naputtelin kierteen jämät pois.

Kun pultin jämät olivat poissa, niin pultin alkuperäisestä asennussuunnasta kierretapilla kierteen putsaus. Avasin samalla muutkin näkyvillä olleet M6 kierteet.

Kasatessa pitää avonainen porareikä lykätä vaseliinia täpötäyteen ja vasua myös muille pultille.
    


« Viimeksi muokattu: 09.02.2020, 13:36:50 kirjoittanut Kenoviiva »
145 -70, 240 -89, V70 -99

 

Ateho  Elekma