Purkamatta pystyy selvittämään. Heiluttamaa toisella kädellä pyörää etu- tai takareunasta ja toisella kädellä painaa raidetangonsisäpäätä kumin kohdalta. Välys on raidetangossa jos liike on pienempi kädellä painaessa.
Raidetangon/hammastangon mallista riippuen sen voi saada kiristettyä ilman isompaa purkamista. Säätöruuvin kanta näkyy alhaalta takaviistosta katsomalla kallistuksenvakaajan välistä, rattiakselin kohdalta. Toisissa on iso kuusiokolokanta ruuvissa ja kiristyy kääntämällä myötäpäivään. Toisessa versiossa saattoi vaatia apurungon tiputtamista alaspäin, jotta vakaajaa saa sivuun.
Kääntää varttikierroksen kerrallaan ja kokeilee välyksen pyörästä heiluttamalla. Kireyden tarkastus sillä miten jäykkä pyöriä on kääntää suoraan renkaasta kääntämällä. Liian kireällä pyörä ei meinaa enää kääntyä kunnolla. Silloin vähän löysemmälle.