Samppasport  Futurez

S60 -07 2.5t awd kysymyksiä ja korjauksia

  • 88 Vastauksia
  • 3696 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5060
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: S60 -07 omistaja kyselee tyhmiä
« Vastaus #75 : 21.01.2024, 21:17:45 »
Tuo 134 Ohm täsmää aika hyvin 400W säteilylämppärin tehoon. Eli kunnossa.
U toiseen potenssiin jaettuna P
Siis suunnilleen 230•230/400=132,25

Muutaman Ohmin vaihteluita on aina riippuen vastuksen valmistuksesta ja mittarista  :)

Kovilla pakkasilla tuota säteilijää saa pitää ainakin 4-5 tuntia että se jotain edes vaikuttaa.
Sen verran pidin omassa niin aika hyvin lähti.
« Viimeksi muokattu: 21.01.2024, 21:20:37 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 -07 omistaja kyselee tyhmiä
« Vastaus #76 : 27.01.2024, 15:26:17 »
Kiitos jälleen kaikille vastauksista ja vinkeistä.
Ostin viikolla Virtasenkaupasta Calix RE480 lämmittimen 72€ ja hain samalla Motonetista uuden öljynsuodattimen sekä foorumillakin hyväksi todettua öljyä.


Näiden lisäksi vaihtoon meni myös jäähdytinnesteet.
Suodatin tietenkin alkuperäinen Volvon oma. Öljyt Magnatec 5W-40.


Öljyproppu. Motonetin tiskillä myyjä alkoi väittämään että pelkkä kuparitiivisteen vaihto ei riitä, vaan pitäisi koko proppu vaihtaa. Kyseenalaistin myyjän höpötykset enkä ostanut kuin kuparitiivisteen.
En ole yhteenkään autooni vaihtanut koskaan öljyproppua eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia sen kanssa. Tiivistettäkään en läheskään joka kerta ole vaihtanut.


Calix RE480 vesiletkun väliin tuleva lämmityselementti. Mukana ei tullut mitään letkuja, joten askartelin yleismallisista letkuista ja kulmista paikalleen sopivan paketin.


Kuvassa vielä nippusiteet sekä sähköpiuha kiinnittämättä.
Sähköpiuhan saan vanhasta Calix säteilylämmittimestä, eli johdotus on muuten valmiina.
Nyt pitäisi pikkaisen eritavalla lämmittää.


Kahaviestin testissä vertailtiin säteilylämmitintä sekä Calix RE480. Kuvasta näkee hyvin vaikutuksen kahden tunnin lämmityksen jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 27.01.2024, 15:31:35 kirjoittanut D`Artagnan »
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6025
Vs: S60 -07 omistaja kyselee tyhmiä
« Vastaus #77 : 27.01.2024, 15:47:00 »
Ei kyllä tarvitse proppua vaihtaa, eikä mulle ole motonetissa tiivistettä kysyessä sitä tarjottu. Moottoriöljyt on vanhallakin tarvittaessa pysynyeet sisällä, vaihteistoöljyen kanssa olen ollut tarkempi.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5060
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: S60 -07 omistaja kyselee tyhmiä
« Vastaus #78 : 27.01.2024, 15:49:57 »
Olen jopa alumiinitiivisteitä viime aikoina käyttänyt eikä mitään ongelmia ole ollut.
Mitähän se myyjä on höpötellyt tuosta propusta, meinaskohan ettei tuo metalli kestä öljyä?

No, niitä joutuu välillä vähän valistamaan, oon huomannu. :uglystupid2:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 -07 omistaja kyselee tyhmiä
« Vastaus #79 : 27.01.2024, 16:07:32 »
Myyjä alkoi selostamaan minulle jotain metallin lämpölaajenemisesta kun tiedustelin että miksi se proppu pitäisi vaihtaa. "kai ymmärrät että se on metallia ja metalli laajenee lämmössä..." -on siellä hiton monta muutakin pulttia jotka elää lämmön mukana eikä niitäkään tarvitse joka kerta uusiin vaihtaa jos irottaa :idiot2:
Väitti kivenkovaan että se on suositus. Kuulosti kyllä jopa tällaisen tee-se-itse miehen korvaan todella omituiselle selostukselle. Ei kertonut että missä sanotaan että olisi muka suositus.
Sen verran paljon olen näihin romuautoihin ja vähän parempiinkin vaihdellut vuosien mittaan öljyjä etten sentään ihan kaikkea usko minäkään.
« Viimeksi muokattu: 27.01.2024, 18:08:32 kirjoittanut D`Artagnan »
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4109
Vs: S60 -07 omistaja kyselee tyhmiä
« Vastaus #80 : 27.01.2024, 18:06:47 »
Jos se myyjä luuli että proppu laajenee lämmöstä eikä mahdu enää reikäänsä kun sen irroittaa  :2funny:
Oon huomannut että paras konsti käydä motonetissa on se että kirjoittaa lapulle osanumerot kotona valmiiksi ja antaa tiskillä myyjälle kouraan, ei tarvi enempiä kommentoida niiden hupiukkojen kanssa ja hermot säästyy.

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 -07 omistaja kyselee tyhmiä
« Vastaus #81 : 28.01.2024, 17:47:57 »
Tänään syöksyin takapään jarruletkujen kimppuun. Laitetaan niistäkin hieman kuvasaastetta ja omia ajatuksia jos joku toinen painiskelee samojen ongelmien kanssa.
Homma meni pääpiirteittäin niin että ensiksi jarrusatula irti ja  sitten satulaa kiertämällä irti letkusta.
Seuraavaksi piti ottaa jarruletkun kannake irti, jarruputken kolme kannaketta auton alta irti ja ujuttaa kannake letkuineen tukivarren takaa auton alle. Tämä sen takia koska jarruputken nippa oli jumittunut kiinni ja liitos piti avata kiertämällä jarruletkua kannakkeineen päivineen. Pyöränkotelossa se ei mahtunut kääntymään.


Ensimmäinen ongelma oli saada jarruletkun kannake ehjänä irti. Kyllähän ne helposti Youtubessa lähtee mutta 300tkm ja 15 vuotta Suomen talvea tekee tehtävänsä.
Luulin olevani fiksu ja laitoin kaksi mutteria yhteen ja annoin hakkaavalla koneella perään. Kierteethän siinä meni.


Ei muuta kuin puukkosahalla poikki.


Loppunatsa lähti kun laittoi suoraan akkuporan istukkaan kiinni.


Telinettä joutui taittamaan hieman että sen sai tukivarren, rungon ja tankin välistä ujutettua auton alle.
Kannattaa laittaa jarruputki myös juuri samaan asentoon siihen telineeseen kuin mitä se on ollutkin koska muuten tulee ongelmia kun sen laittaa takaisin paikoilleen.


Oli 240 jarrurempasta jäänyt jarruputken liittimen suojahattu jonka sisälle leikkasin vielä raakakumista tiivisteen. Tämän hatun laitoin valmiiksi uuteen jarruletkuun estämään jarrunesteen vuotamisen, se toimi hyvin siinä tarkoituksessa.




Uusi letku paikoillaan.


Laitoin samalla myös tälle toisellekin puolelle viikolla aikaisemmin kunnostamani jarrusatulan. Nyt on uudet männät ym. kummallakin puolella.



Lopuksi vielä kysymys. Kuuluuko tämän yhdystangon liikkua kun sitä kädellä vääntää?
Olen yrittänyt paikallistaa etupäästä kuuluvaa epämääräistä kolahdusta.


Moottorin kannakkeessa on klappia n.1cm verran kun kädellä vääntää. Onko OK?
« Viimeksi muokattu: 28.01.2024, 17:51:57 kirjoittanut D`Artagnan »
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6025
Vs: S60 -07 omistaja kyselee tyhmiä
« Vastaus #82 : 28.01.2024, 18:53:50 »
On ne molemmat aika lötköjä omassa. Kiitos kuvallisesta ohjeesta.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5110
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: S60 -07 omistaja kyselee tyhmiä
« Vastaus #83 : 28.01.2024, 20:48:13 »
Tuon tuennan kumi on aikas löysä mitä näissä on vakiona..
Jos tilaa Powerflexiltä jäykemmän niin värinät saattaa tulla voimakkaamin esille.

Olikos ne iskarien yläpäät vaihdettu edessä koska tuppaa vanhemmiten irtoamaan vulkanoinnista ja kolisemaan.
Myös koiranluut voi aiheuttaa kolinoita.

Muutaman P2-mallin kanssa etsitty kolinoiden syytä mutta ei löydetty joten vaan kovaa ajoa  :3/4 jättää sen:
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5060
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: S60 -07 omistaja kyselee tyhmiä
« Vastaus #84 : 28.01.2024, 22:11:30 »
Poikittaistangon kumit on aika vempuloita joo.
Takaylätuki on tuota uudempaa mallia ja siinähän semmonen neliönmallinen kova kumipala pääsee vähän liikkumaan siinä korvakossa, ei oo siis umpipuuta eikä hajoo helposti
Toisin kuin vanhempien mallien pyöreä kumi jossa aukot sivussa. Vanhemmissa käytetään korvaavana tuotteena tuota uudempaa kumia joka on parempi ja on bolt on.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 -07 omistaja kyselee tyhmiä
« Vastaus #85 : 29.01.2024, 18:00:17 »
Okei. Näin ajattelinkin että sen varmaan kuuluu elää tuon verran. Eli konehuoneen poikittaistanko ok.
Sitten siihen kolahdukseen. Se kuuluu mielestäni kuskin puolelta ja esim.hidastetöyssyissä tai kovemmassa vauhdissa myös ulosjoustossa kuuluu ihan selvä kolahdus, ainakin kylmällä ilmalla.
Kuukauden sisään olen itse vaihtanut kaikki koiranluut niin eteen kuin taakse.
Vasen pyöränlaakeri vaihdettu 2020 30tkm sitten.
Kummatkin joustintukien laakerit 2018 50tkm sitten.
Vasen alapallonivel 2023 3tkm sitten.
Lisäksi katsoin että myös kummatkin iskarit olisi vaihdettu mutta en nyt muista vuotta.

Omaan korvaani tuo kolahdus kuulostaa ensisijaisesti alapalloniveleltä tai sitten iskarilta.

Edit. Tänään 5.2.-24 katsastettu puhtain paperein. Ainoastaan suullisesti mainitsi yhdestä alatukivarren puslasta, eli se todennäköisesti siellä välillä ilmoittaa itsestään.

« Viimeksi muokattu: 05.02.2024, 11:56:11 kirjoittanut D`Artagnan »
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6025
Vs: S60 -07 omistaja kyselee tyhmiä
« Vastaus #86 : 29.01.2024, 18:53:54 »
Moottorin ylätuki jos on loppu niin yleensä kolahtaa/potkasee kovassa kiihdytyksessä tai moottorijarrutuksessa tai kun koneen sammuttaa
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 -07 2.5t awd kysymyksiä ja korjauksia
« Vastaus #87 : 10.02.2024, 16:25:01 »
Kolahduksen syynä oli kuskin puoleinen jousen yläpään tukikumi.
Vaihdoin samalla iskarien suojakumit sekä yläpään kääntölaakerit.
Nyt on kiva ajaa hiljaisella autolla. :)


Vanhat ja uudet osat. Uudet ovat alkuperäislaatua kun ei tätä jumppaa viitsi tehdä kuin kerran.


Kasattuna uusilla osilla.


Tätä autoa on kiva laittaa kun ruoste ei ole kiukuttelemassa. Hivaisin samalla vielä iskaritornin sisäpuolelta ja vedin maalit sekä kiveniskumassauksen.
« Viimeksi muokattu: 10.02.2024, 18:40:13 kirjoittanut D`Artagnan »
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6025
Vs: S60 -07 2.5t awd kysymyksiä ja korjauksia
« Vastaus #88 : 10.02.2024, 18:27:01 »
Joo se on ihme juttu näissä kun pultit aukee niin helposti vs. Toyota ja sit kun putsaa ruosteenalut niin pysyy pellitkin hyvänä
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Futurez  Kulkukoira