Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo S60, 2001 Automaattilaatikon öljyn vaihdon kannattavuus.

  • 24 Vastauksia
  • 15628 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AWD_hybrid_drive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
No, ne vaihtaa propun kautta kenen laatikossa sellainen on, 55-51 laatikossa ei ole. ;)
Siis hä :idiot2:

Joskus tuollaiseenkin oon vaihteistoöljyt vaihtanu ja kyllä niissä oli vaihteistoöljylle pohjaroppu, about samaa kokoa+ samanlainen alumiininen tiiviste, kuin moottoriöljyn vaihtoa varten moottorin puolella.

Onneksi autonvalmistajat on keksiny "Filled for Life" termin niin ei tollasia tarvii miettiä *taavih->

Nimimerkki:  Eihän kukaan aja autollaan yli 160 tkm ennen paalaamista.

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Siis hä :idiot2:

Joskus tuollaiseenkin oon vaihteistoöljyt vaihtanu ja kyllä niissä oli vaihteistoöljylle pohjaroppu, about samaa kokoa+ samanlainen alumiininen tiiviste, kuin moottoriöljyn vaihtoa varten moottorin puolella.

Onneksi autonvalmistajat on keksiny "Filled for Life" termin niin ei tollasia tarvii miettiä *taavih->

Nimimerkki:  Eihän kukaan aja autollaan yli 160 tkm ennen paalaamista.
Aha, onko, pistäs kuva missä kohtaa AW 55-51 laatikossa se on. 8)
Tyhmanä kun en tiedä.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2012, 20:34:21 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Aha, onko, pistäs kuva missä kohtaa AW 55-51 laatikossa se on. 8)
Tyhmanä kun en tiedä.

Osa nro 32

Poissa AWD_hybrid_drive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
Kiitos Miksu selkeästä kuvasta.

Olen ehdottomasti öljynvaihdon kannalla. Mikäli vaihto tehdään oikeaoppisesti siten, että ensin lasketaan ulos se mitä tulee pohjapropun kautta, irrotetaan mahdollinen öljypohja ja puhdistetaan se/vaihdetaan se + uusi suodatin, mikäli on vaihdettava suodatin ja  kaikki öljykierrossa oleva öljy vaihtuu vähintään kerran öljyä lopuksi kierrättämällä niin kyllä se vaan jatkaa vaihteiston elinikää (volvoissa olevissa aisineissa ei ole irrotettavaa öljypohjaa eikä suodatinta, mutta monessa muussa on).

Toki jos vaihdossa ei vaihdeta kaikkea öljyä (jolloin likaista öljyä jää järjestelmään) tai käytetään öljylaatua, joka ei vastaa valmistajan vaatimuksia ja / tai laitetaan liian vähän/ liian paljon öljyä tai jätetään valmistajan mahdollisesti vaatima vaihteiston ohjelmistopäivitys/sopeuttaminen tekemättä on helppo rikkoa laatikko ja pistää omat vaihtotyöaikaiset virheet uuden öljyn syyksi.

Mikäli merkkiliike ei suosittele vaihteistoölyn vaihtoa, kannattaa vaihtotyö teettää jossakin osaavassa korjaamossa. Usein tällaisesa merkkiliikkeessä ei nimittäin ole kokemusta oikeaoppisesta vaihdosta ( ja Rane ei välttämättä valmistajan ohjeita lue) ja homma tulee tehtyä puolittain :facepalm:

Onneksi Volvoja on niin paljon takseina, että melkein joka kylällä vaihteistoöljynvaihdon osaava kaveri pitäisi merkkiliikkeestäkin löytyä (eikä työ ole mitään rakettitiedettä).

Itseä muuten henkilökohtaisesti on ihmetyttänyt se, että miksi joka merkkiliikkeessä ei ole tajuttu, että vaihteistoöljynvaihdon tarjoaminen ja markkinoiminen myös yksityisasiakkaalle olisi hyvää bisnestä, koska siitä saa lisää   myyntiä firmalle. ( toki hallin väki pitää olla koulutettu ja mahdollisesti tarvittavat erikoistyökalut hankittu ensin).

 


Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Osa nro 32
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Kuinkas paljon vaihteistoon jää paskasta öljyä, jos propun kautta ottaa ulos ?
No, teettekö öljynvaihdon itse niin, että propusta öljyt pois, sitten kaikki muu siihen päälle, vai kierrättämällä  8)
« Viimeksi muokattu: 06.11.2012, 19:35:57 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Kuinkas paljon vaihteistoon jää paskasta öljyä, jos propun kautta ottaa ulos ?
No, teettekö öljynvaihdon itse niin, että propusta öljyt pois, sitten kaikki muu siihen päälle, vai kierrättämällä  8)

Niin se kuuluu tehdäkkin, eli ensin propun kautta kaikki pois, sitten kierrättämällä.
Eli propunkautta päästetään vaihteiston pohjalta öljyt pois (öljyä tulee sieltä reilu 3 litraa), sen jälkeen öljytikun putken kautta laitetaan uutta öljyä siihen samaan paikkaan, josta vanha laskettiin pois, nyt on sitten uusi öljy lähdössä sieltä pohjalta kiertoon, työntämään sitä vanhaa öljyä pois.

Poissa AWD_hybrid_drive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
Kuinkas paljon vaihteistoon jää paskasta öljyä, jos propun kautta ottaa ulos ?
Öljykierto eli vaihteisto+turbiini+öljynjäähdytin putkineen vetää reilu 7 litraa eli n 7- n3 = noin 4 litraa jää vanhaa öljyä. Eli tässä syy edellisessä viestissäni olleeseen "avautumiseen" valmistajan ohjeiden mukaisesta öljynvaihdosta.

No, teettekö öljynvaihdon itse niin, että propusta öljyt pois, sitten kaikki muu siihen päälle, vai kierrättämällä  8)

Mikäli vaihto tehdään oikeaoppisesti siten, että ensin lasketaan ulos se mitä tulee pohjapropun kautta, irrotetaan mahdollinen öljypohja ja puhdistetaan se/vaihdetaan se + uusi suodatin, mikäli on vaihdettava suodatin ja  kaikki öljykierrossa oleva öljy vaihtuu vähintään kerran öljyä lopuksi kierrättämällä niin kyllä se vaan jatkaa vaihteiston elinikää (volvoissa olevissa aisineissa ei ole irrotettavaa öljypohjaa eikä suodatinta, mutta monessa muussa on).


Itse teen aina tällä kaavalla (+mahdollinen softapäivitys/sopeutus/laskurien nollaus lopuksi)

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Eli tässä syy edellisessä viestissäni olleeseen "avautumiseen" valmistajan ohjeiden mukaisesta öljynvaihdosta.

Volvon vidalla oleva ohje kyllä käskee ensin laskea propusta öljyt pois ja sen jälkeen jäähdyttäjän letkusta kierrättämällä.....

Poissa AWD_hybrid_drive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
Joo näinhän mä teenkin. Mä ilmeisesti artikuloin epäselvästi ;)

Ja se valmistajan ohjeiden mukaisesta öljynvaihdosta avautuminen olisi pitänyt kirjoittaa muotoon: Valmistajan ohjeiden mukaisen öljynvaihdon tärkeydestä avautuminen.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Joo näinhän mä teenkin. Mä ilmeisesti artikuloin epäselvästi ;)

Ja se valmistajan ohjeiden mukaisesta öljynvaihdosta avautuminen olisi pitänyt kirjoittaa muotoon: Valmistajan ohjeiden mukaisen öljynvaihdon tärkeydestä avautuminen.

uudelleenmuotoilu ymmärretty :)

 

Proturbo  Autodiagnoosi