Autodiagnoosi  Carcom Oy

300-sarjan alustat ja alustapäivitykset

  • 0 Vastauksia
  • 7685 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
300-sarjan alustat ja alustapäivitykset
« : 27.11.2010, 16:21:55 »
YLEISTIETOA

300-sarjan Volvo oli pitkään auto, johon ei sitten 90-luvun puolivälin jälkkeen jälkeen ollut saatavilla kunnollisia parannusosia alustaan. Tilanne on kuitenkin muuttunut ja 300-sarjaan saa varsin kattavasti päivitysosia, jos ulkomailta tilaaminen ei ole ongelma, tai osaa hieman itse soveltaa.
 
Seuraavassa on esitettynä hieman perustietoa 300-sarjassa käytetyistä vakioalustoista iskunvaimentajia ja jousia koskien. Alustan puslaratkaisuista kerrotaan tekstin lopussa. 300-sarjan alkuperäisiä R-Sport alustapäivitysosia tässä kappaleessa ei käsitellä, koska kyseisten osien valmistus on lopetettu jo aikapäiviä sitten ja käyttämättömien hyväkuntoisten löytyminen on rinnastettavissa lottovoittoon.

300-sarjassa on edessä kaikissa malleissa MacPherson jousitusratkaisu normaalilla kierrejousella, sekä patruunamallisella iskunvaimentajalla. Kallistuksenvakaajaa on kahdenlaisella kiinnityksellä, vanhemmalla puslilla varustetulla tukitanko-mallisella kiinnityksellä (1985 asti) ja uudemmalla nivelletyllä koiranluulla (1986 alkaen).  Jousissa on eroa eri mallien kesken pituudessa ja jousilangan vahvuudessa. Seuraavasta taulukosta (taulukko 1.) käy ilmi eri mallien ja vuosimallien erot etujousia koskien.


Taulukko 1. 300-sarjoissa käytetyt etujouset malleittain

Vakiomalleista kaikkein matalin jousi, vapaalta pituudeltaan 308mm löytyy siis GLT malleista.

Takajousituksena 300-sarjan Volvoissa on lehtijouset jäykässä akselissa. Akseli on DeDion tyyppinen, eli tasauspyörästö ja vetoakselit eivät ole taka-akselin kanssa samaa rakennetta, vaan tasauspyörästö on tuettuna suoraan koriin ja vetoakselit ovat uivaa mallia ja molemmista päistä nivelöityjä. Kuten edellä mainittiin, akseli on tuettuna koriin lehtijousilla, joita on molemmilla puolilla 1kpl. Akselissa on myös oikealla puolella akselin vastakkaissuuntainen reaktiotanko.

Lehtijousia on myös erilaisia malleista riippuen, näistä ei ole yhtenäistä taulukkoa saatavilla. Volvon ”vihreät kirjat” erottelevat vain kaksi erilaista jousimallia pituuden mukaan (taulukko 2.), mutta takajousissa on eroa muutenkin mm. paksuuden osalta eri mallien välillä. ”Vihreät kirjat” kertovat myös jousien olevan värikoodattuja, joilla erityyppiset jouset erottavat toisistaan, mutta tämä värikoodaus on lähes aina ajan saatossa haihtunut/ruostunut pois.


Taulukko 2. 300-sarjan takajousien pituudet

Paksuuserot ovat merkittävimmät Renault- ja Volvo-koneellisten mallien välillä. Seuraavassa esitettynä SJS:n mittaamat erot koskien jousien paksuutta näiden mallien välillä:

Lehden paksuus päästä:
1,4/1,7    5,5mm
2,0K    6,5mm


Mitattuun tietoon pohjaten, GLT-mallien jouset tuovat perän n. 20mm matalammalle verrattuna muihin malleihin. Volvon varaosaluetteloiden mukaan Australian vientimalleissa on käytetty vahvistettuja takajousia.

Vakiojousilla edessä etäisyys renkaan navasta pyöränkaareen tuntuu vaihtelevan 370mm ja yli 400mm välillä. Useissa malleissa on kuitenkin tapahtunut selkeää jousien väsymistä ajan saatossa ja vastaan on tullut autoja, joissa vakiojousilla etäisyys kaaresta napaan on ollut niinkin alhainen kuin 325-330mm. Vertailun vuoksi oma GLT:ni oli vakiojousilla 370mm korkeudessa ja hyllyosana paperien mukaan n. 40mm madaltavat Spaxit laskivat tuon välin 325mm. Jos jousien väsymistä on tapahtunut, ei madaltavat hyllyjouset siis välttämättä tiputa ollenkaan tai hyvin vähän.

Ennen mitään toimenpiteitä, kannattaakin mitata tuo etäisyys kaaresta napaan ja arvioida sen perusteella tulevaa madallusta. 300-sarjan tolpan vakiorakenne on sellainen, että suurin mahdollinen madallus jättää kaaren ja navan väliin etäisyyttä n. 305mm. Tällöin ulosjoustovaraa vakiotolpalla on enää 30-35mm jäljellä. Tuota alemmaksi mentäessä ulosjoustovara häviää käytännössä kokonaan, eli muutoksia iskunvamentajaan ja jousilautasiin on pakko tehdä. Iskunvaimentajien lyhennys on jo suositeltavaa pienemmilläkin madalluksilla, jotta vältytään jousien irtoamiselta kupeistaan kun auto nostetaan ylös.

JOUSIPÄIVITYKSET

Etujousien suhteen päivitystä on saatavilla sekä hyllyosana, mittatilausjousena, että muiden automallien jousia soveltamalla. Hyllyosana madaltavia jousia on saatavilla mm. Spaxilta, Intraxilta, sekä V-Maxilta. Varoituksen sana koskien kuitenkin näitä hyllyjousia, allekirjoittaneella oli nuo Spaxin 40mm madaltavat jouset 360GLT:ssä alla ja nuo kestivät kaksi talvea, kunnes molemmat jouset olivat poikki. Jousilangan paksuus noissa oli ohuempi, kuin Volvon vakioissa 2.0 mallin jousissa. Samaa jousta Spax myy myös 1.4/1.7 malleihin, joten oletukseni on ettei Spaxilla ole otettu huomioon 2.0 mallien suurempaa keulapainoa.

Myös lähes 99% tapauksista, missä 1.4/1.7 moottorisen vakiot etujouset asennetaan 2.0 malliin, tulevat jouset katkeamaan jossain vaiheessa. Seuraavassa kuitenkin linkit sekä Spaxin, Intraxin että V-Maxin jousiin, kahdesta viimeksimainitusta ei ole allekirjoittaneella käyttökokemuksia.

Intrax Racing valmistaa rahamiehille myös kokonaisia tolppia kynäjousilla eteen sekä taakse, jotka löytyvät myös oheisesta linkistä, nämä ovat todistetusti toimivat, mutta kalliit.

Spax: http://www.rallyracefin.fi/spax-pdf/Spax%20Hinnasto%20Madallusjouset.pdf

Intrax: http://www.intraxracing.nl/?cat=productoverzicht&title=producten_assortiment&mid=27

V-Max: http://shop.j-spec.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=steg_tva&artgrp=811

Mittatilausjousia eteen saa tilattua Englannista. Näitä kauppaava henkilö kirjoittelee www.volvo300mania.com foorumilla nimimerkillä Classicswede. Hänellä on paljon muutakin viritysosaa 300-sarjalaisiin myytävänä noiden jousien lisäksi, kuten polyuretaanipuslia ja säädettäviä iskunvaimentajia, joista myöhemmin lisää.

Oheisesta linkistä pääsee tarkastelemaan Classicsweden “katalogia”:

http://www.volvo300mania.com/forum-uk/viewtopic.php?f=8&t=1804

Muista malleista 300-sarjan etujousiksi on toimivasti sovellettu mm. takavetoescortin takajousia, joita saa useilla jäykkyyksillä ja pituuksilla. Myös DOHC Sierran takajousia ja 200-sarjan takajousia on sovellettu menestyksekkäästi 300-sarjan etutolppiin enemmän tai vähemmän leikeltyinä. Ruotsissa on sovitettu myös 90-95 Ford Escortin etujousia. Nämä ratkaisut ovat kuitenkin jokaisen itse kokeiltava ja haettava sopivat mitat kohdalleen.

Takajousituksen madallus onnistuu ilman jousen vaihtoa perinteiseen tyyliin, asentamalla akselin ja jousen väliin sopivat madalluspalikat. Näitä palikoita saa valmiina Englannista edellämainitulta Classicswedeltä. Sopivat palikat on myös helppo valmistaa itse. Takajousien jäykistys onnistuu lisäämällä toinen lehtijousi joko vakiolehden ylä- tai alapuolelle. Lehti voi olla joko täysimittainen, tai puolikas, riippuen siitä, minkälaisia ominaisuuksia haetaan.

Erilaisilla ominaisuuksilla varustettuja takajousia kannattaa kysellä esimerkiksi Vallilan takomosta, joka valmistaa jousia mittatilaustyönä: www.vallilantakomo.fi

PAREMPIA ISKUNVAIMENTAJIA

Iskunvaimentajien osalta eteen ja taakse saa Englannista laadukkaita 40-asetuksen säädettäviä, ilmeisesti nykyään GAZin valmistamia iskunvaimentajia.

Classicsweden “katalogi”: http://www.volvo300mania.com/forum-uk/viewtopic.php?f=8&t=1804

Katalogissa on vanha kuva iskunvaimentajia koskien, valmistaja on vaihtunut ilmeisesti GAZiin.

Aikaisemmin 300-sarjaan on saanut hyllyosana myös Konin punaisia säädettäviä, sekä myös keltaisia Sport-mallin säädettäviä iskareita. Koni ei kuitenkaan näitä enää nykyään valmista hyllyosana. Tilaustuotteena näitä on Konilta saatavilla, mutta kerralla joutuu tilaamaan jonkun 10-20 iskarin setin, eli ei ihan yksittäistilaukseen soveltuvaa ole. Ebayssa ja vastaavissa huutokaupoissa näitä näkyy NOS-osina sillointällöin myynnissä.

Alfa Romeo Giulian takaiskunvaimentajat sopivat suoraan 300-sarjan takaiskareiksi. Nuo ovat hieman lyhyemmät, kuin 300-sarjan omat iskarit, mutta ei niin paljoa että se aiheuttaisi normaalikäytössä ongelmia. Alfa Romeo Giuliaan löytyy Konilta hyllyosana säädettäviä iskareita, eli näitä voi kysellä suoraan kaikista Koneja kauppaavista puljuista. Myös Land Rover 90:n etuiskarit käyvät suoraan 300-sarjaan takaiskareiksi. Land Roverin iskarit ovat olleet halpuutensa ja reilun vaimennustehonsa takia eteenkin driftaajien suosiossa. Se kuinka sopivat nuo vaimennusarvot Land Roverin etuiskareissa käytännössä ovat esim. vakiojousille on sitten eri asia, jos haluaa tehdä muutakin kuin luisua ympäri rataa.

PUSLAT

300-sarjaan saa polyuretaanipuslia etualatukivarsiin, etualatukivarsien tukitankoihin, vanhemman mallisiin kallistuksenvakaajan yhdystankoihin, sekä itse kallistuksenvakaajaan. Myös takalehtijousiin on saatavilla polyuretaanisia puslia.

Puslia saa niin Englannista kuin Suomestakin. Englannista puslia myy sama kaveri, joka kauppaa myös noita iskareita, sekä jousia. Hyllyosavalikoima Englannissa on parempi kuin Suomessa, mutta mm. RallyRace valmistaa puslan kuin puslan mittojen mukaan, hyllyosien lisäksi.

Classicsweden “katalogi”: http://www.volvo300mania.com/forum-uk/viewtopic.php?f=8&t=1804

Suomessa suoraan sopivia puslia, sekä mittatilauspuslia myy mm. RallyRace: http://www.rallyracefin.fi

KALLISTUKSENVAKAAJAT JA KORITUET

Paksumpia vakaajia tekee mittojen mukaan mm. Vallilan takomo: http://www.vallilantakomo.fi/

Koritukia iskaritolppien väliin saa hyllyosana DVS Performancelta: http://www.dvs.net.au/360.html DVS:ltä sai aikaisemmin myös hyllyosana 27mm etuvakaajia, mutta nuo ovat jostain syystä poistuneet valikoimasta.

MUUTA

Osaava rakentaja soveltaa tietysti minkälaisen ratkaisun vain, mutta jos on aikeissa rakentaa esim. 4-linkit taka-akselille, ei niiden rakentamisesta yleensä ole tuollaista projektia aikovan henkilön tarve kysellä ohjeita. Etupuolelle voidaan mainita “helppona” coil-over ratkaisuna universaalit kierreholkki-muunnossarjat, joita mm. Lautamäki motorsports myy: http://www.lautamakimotorsport.fi/


Uusia huomioita ja tietoa saa lisätä, tarkastan kirjoituksen tuossa myöhemmin vielä kirjoitusvirheiden varalta. Lisään takajousituksen madaltamisesta ja lisäjousista vielä pari periaatekuvaa myöhemmin.

-Marko Niskanen
« Viimeksi muokattu: 02.12.2010, 08:37:14 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

 

Samppasport  Futurez