Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Korisarjat ja alustamuutokset => Aiheen aloitti: veeaa - 02.12.2014, 10:53:17
-
Tällä palstalla on paljon tätä asiaa, mutta vähän XC-Volvoon eli uusikorinen XC70 (2010) joka on hiljainen ja leppoisa ajettava, mutta heittoisemmalla tiellä korin heilahtelu on melkein pelottavaa. Tähän malliin ei näytä tunnettujen iskunvaimentajavalmistajienkaan luettelot moniakaan iskarivaihtoehtoja tarjoavan (esim Bilstein).
Eli veljet vanhat ja viisaat onko kokemuksen kautta löydetty hyvää vaihtoehtoa joka säilyttäisi auton mukavuuden, maavarankin olisi hyvä jos säilyisi kohtuudessa ja äänettömyyden, mutta pienetäisi heilahtelua, itse olen näitä palstoja lukiessani hahmottanut vaihtoehtoja:
1. Uudet hyvät vaimentimet vakiojousien kanssa (joitain vahvennettuja ilmeisesti on, kaikkia merkkejä ei taida edes saada)
- vaikutus heilahteluun, pintakovuus, nypytys, merkkisuositus/mitä merkkejä saa XC:n ?
2. Einbach jouset vakioiskunvaimentimien kanssa, näitä saa XC70:en ja laskevat maltillisesti autoa 20/25mm
- voiko asentaa vakiomittaisten vaimentimien kanssa, mikähän on vaikutus, pintakova, nypyttääkö...
3. Einbach jouset ja uudet vaimentimet esim vakiomittaiset tahi sport
- topakoituu ilmeisen varmasti, mutta koveneeko liikaa, entä talvella paukettako
4. Onko jotain muuta vaihtoehtoa, vetojousia ehkä, meneekö syteen eli saveen..
-
Tuo taakse niin muuttuu paremmaksi. Ei välttämättä tarvitse vaihtaa muuta. Eteen ei kuulemma tarvitse vaihtaa kun on jo tarpeeksi jäykkä. http://www.europeantuningshop.nl/index.php?route=product/product&path=1663_1675_1792&product_id=15206.
Ei tuon mukaan kävisi, mutta jenkkien sivuston mukaan sama osa käy.http://www.ipdusa.com/products/8809/115783-rear-anti-sway-bar-kit-p3-s80-s60-v70-xc70-xc60
Hollannista kun tilaa niin saa nopeasti ja ei tarvitse maksaa tullia.
Mulla korotettu mk2 V70 ja laitoin molempiin päihin jäykemmät vakaajat. Nyt on hyvä ajaa.
-
Eipä tullut kallistuksen vakaaja ensimmäisenä mieleen, mutta ilman muuta vaikuttava tekijä. Olisi yksinkertainen, edullinen ja helposti asennettava ratkaisu. Näköjään tilaus takapään jäykistämiselle on koska jenkit näyttää tarjoavan tätä tankoa isompiin Volvoihin. Menneneekö muuten katsastuksesta läpi ?
-
Ei kai tuolla ole siihen vaikutusta, eli eiköhän mene läpi.
-
Tiedustelin yllämainitun takavakaajan valmistajalta pitäisikö myös etuvakaajalle tehdä jotain.
Sain seuraavanlaisen vastauksen usasta:
"Olemme todenneet etummaisen kallistuksenvakaajan olevan vähintäänkin riittävän tähän korimalliin (XC70) ja sen vahvistaminen vaatisi vieläkin vahvemman vakaajan taakse. Vakio etukallistuksenvakaaja yhdistettynä meidän vahvempaan takavakaajaan todella parantaa auton balanssia ja poistaa suurimman osan ohjausongelmista (under steer) joita XC volvoissa tiedetään olevan".
Tilaan omaani vakaajan ja kerron aikanaa kokemukseni.
-
Mitäs tälle projektille kuuluu?
Onnistuiko noilla osilla? Mistä tilasit ja oliko ongelmia tilauksessa tai asennuksesa?
-
Onko kukaan muu koittanut toteuttaa tuota takapään jäykistämistä?
Itseäni ainakin hieman ärsyttää kun vinottaisheitoissa auto heiluu kohtuuttoman paljon.
Esim risteyksissäkin jos kääntyy syvien urien yli, niin kallistelee aika paljon auto.
Vai voiko se johtua jostain muusta kuin tuosta takapäästä?
-
Kaipa tuohon kallisteluun se juurisyy on volvon korkea painopiste ja löysät vieterit. Tuntuu, että matka-ajossa käytös jopa paranee, kun peräkontissa on hieman painoa mukana ja jousilla on hieman esijännitystä.
-
Laittakaa nyt joku muukin ne jäykät vakaajat! Se ero on huomattava.
-
Onkos kukaan keksiny mitään uutta? :buck2:
Kellää heittää linkkiä sinne Hollannin puljuu niistä vakaajista?
-
Villi veikkaus vakaajasta:
http://europeantuning.luondo.nl/en/11190376/rear-anti-sway-bar-volvo-p3-series
-
IPD-vakaaja tilauksessa.
Onnistuuko tuon vakaajan vaihto ajamalla vain peräpään rampeille, vai onko pakko päästä roikottamaan jousia vapaaksi? Luulisi ettei vakaaja kovin pännissä ole, jos taka-akseli on jokseenkin vaaterissa(?)
Paskamainen tämä koppa laittaa pukeille, kun ei tunnu edes olevan kovin hyviä tunkkauspisteitä...
-
Omaan asentamassa tällä viikolla Eibach:in -25/20mm jouset. :)
Suht tyyris tuo vakaaja mut voisi olla kokeilun arvoinen. :)
-
IPD-vakaaja tilauksessa.
Onnistuuko tuon vakaajan vaihto ajamalla vain peräpään rampeille, vai onko pakko päästä roikottamaan jousia vapaaksi? Luulisi ettei vakaaja kovin pännissä ole, jos taka-akseli on jokseenkin vaaterissa(?)
Paskamainen tämä koppa laittaa pukeille, kun ei tunnu edes olevan kovin hyviä tunkkauspisteitä...
onnistuu, just vaihdoin lauantaina ton saman vakaajan omaan S60 T6 peräpää rampeilla.
-
Viikon verran ajanut madallettuna nyt XC70 ja en voi moittia. Asiallinen tuli. :)
-
Muutama vuosi sitten vaihdoin tuon ipd:n. Pari viikkoa sitten piti ottaa pois, vakaajan puslat olivat kuluneet väljäksi. Ajo-ominaisuudet olivat kyllä paljon mukavammat ipd:llä. Takapää ei nuljunnut.
-
Kuuluiko ne uretaanipuslat, joilla vakaaja itse kiinnitetään vai koiranluiden puslat?
Mulla kans tuo ipd vakaaja alla, ja nyt talvella kyllä huomaa, että perä irtoaa esim. liikenneympyröissä entistä helpommin luisuun, mikä oli tietysti odotettavissa.
-
Vakaajan runkoon kiinnittävät puslat. Tosi pehmeitä olivat ipd-koiranluiden puslat. En tiedä, ovatko tehneet jämäkämpiä myöhemmin.
-
Vakaajan runkoon kiinnittävät puslat. Tosi pehmeitä olivat ipd-koiranluiden puslat. En tiedä, ovatko tehneet jämäkämpiä myöhemmin.
Mikset vaihtanut vaan uusia puslia ? Ottaa mitat ja hommaa uudet. Varmasti löytyy vaikka Energy Suspension valikoimasta sopivat, niitä se IPD:n varmasti käyttää.
Tuolta katsoo sopivan osanumeron http://energysuspension.com/
http://energysuspension.com/universal-products/link-flange-type-bushings-universal-mounts-isolators.html
https://www.uspartsperformance.fi/viritysosat
-
Moi
Vaihdoin auton. Vakaaja myynnissä, vaatii uudet runkopuslat.
-
Vaihdoin auton. Vakaaja myynnissä, vaatii uudet runkopuslat.
Tuota IPD-puslaa näköjään myyvät erikseenkin:
- ipdusa.com (https://www.ipdusa.com/products/12172/125677-rear-anti-sway-bar-bushing-kit-p3-s80-s60-v70-xc70-xc60-v60)
- europeantuning.nl (http://europeantuning.luondo.nl/en/12301303/polyurethane-bushings-25mm-rear-anti-sway-bar-volvo-s80--s60--v70--xc70--xc60-p3)
Ihmettelen kyllä hieman, että mikä ne puslat on noin syönyt. Oliko sulla ne myös ne IPD:n uretaanipuslaiset koiranluut? Itellä tuo sininen tanko kiinni orkkisluissa, ja ainakaan puolessa vuodessa ei minkäänlaisia kulumisen merkkejä, kun juuri hiljattain katsastuksessa niitä tuumasin.
-
Onko tietoa XC70 -16 sport edition alustan osista? Vajaa 200tkm ajetusta meni kuskin puolen etujousi poikki ja nyt pitäisi sopivat osat löytää mahdollisesti vaimentimineen. Marmori tiskiltä luonnollisesti asiakas ystävälliseen hintaan, mutta onko kokemusta vaihtoehtoisista?
-
Moi
Vaihdoin auton. Vakaaja myynnissä, vaatii uudet runkopuslat.
Onko vielä?
-
Saa poistaa
-
On nivot. Näyttää Bilstein vähän lyhyeltä..
-
Joo ei ainakaan tuo bilstein ole soveltuva.