Ateho  Elekma

Uusi XC90 (2016 ->)

  • 2197 Vastauksia
  • 592122 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8904
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1155 : 26.12.2016, 20:47:17 »
Oletteko ihan tosissanne että on jotakin väliä autonne polttonesteen kulutuksella kun sen suhteuttaa autojenne hintaan?

Kun tankkia ei saa isommaksi, kulutus on yhtäkuin kuinka usein tarvii tehdä mutkaa huoltsikan kautta. Enemmän maksaa se pumpulla seisoskelu kuin se mitä sinne sisään menee.

Poissa FamilyMan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1156 : 28.12.2016, 17:38:32 »
Myönnettävä se on, että kyllä itseäkin se pieni kulutus kiinnostaa. Entinen auto oli XC60 D5 ja vaikka auton hintaan tuli kolmekymppiä lisää, niin kuukausittaiset auton käyttökulut (autolainan lyhennys mukaanlukien) jäävät samoihin. XC60:sen keskikulutus omassa ajossa (valtaosa kaupunkia) oli n 9 l/100 km. Ajoa tulee mittariin 30 tkm/v. Eli nykyisellä dieselin hinnalla polttoaineeseen meni n 3510€. T8:n kulutus on ollut 3,3 l/100 km, eli vuodessa bensaan menee n 1386€. Tähän erotukseen kun laskee vielä diesel-veron, niin "säästöä" tulee hieman yli 200€/kk. T8:n osamaksu on juuri tuon 200€ enemmän, eli omassa käytössä on aivan sama ajanko XC60:sellä vai XC90:sellä. Sähkönkulutusta en laskenut mukaan, koska pystyn paljon lataamaan autoa ilmaiseksi. 

Poissa mars

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1157 : 28.12.2016, 18:13:25 »
Nyt on Pilot Assist ll asennettu  8)
Hintaa tuli 125€ asennuksineen ym.
Samalla asennettiin paljon muitakin softapäivityksiä.

Automaattiohjaus toisen auton perässä toimi jopa Itäväylällä vaikka reunaviivaa ei juurikaan näkynyt, ykkösversiossa tästä ei ollut toivoakaan. Eri asia on onko toiminnosta mitään hyötyä muuten kuin matka-ajossa. Ohjekirjan mukaan automaatiohjaus toimii 140km/h asti ja edessä olevaa autoa voi seurata 200km/h nopeuteen, joten ne riittävät jopa Kehä lll:la.

Poissa FamilyMan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1158 : 28.12.2016, 19:52:08 »
Toi Pilot Assist II tuntuu kyllä vaativan melko hyvät kaistaviivat molemminpuolin, että toimii. Maantiellä ongelma on se, että jossain ne kädet täytyy pitää. Jos käsiä ei pidä ratissa, niin joutuu jatkuvasti koskettamaan rattia. Jos taas pitää ratista kevyesti kiinni, niin järjestelmä ei millään tavalla varoita, jos se lakkaakin toimimasta. Tämä taas johtaa yhtäkkisiin korjausliikkeisiin, kun tajuaakin auton olevan ajautumassa ojaan tai vastaantulevien kaistalle. Eli omasta mielestä paljon on vielä parannettavaa Pilot Assist III:seen.

Poissa mars

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1159 : 28.12.2016, 22:32:01 »
Varmasti kehitettävää auton softassa riittää, mutta suurempi kehityskohde on teiden infrastruktuuri. Tiemerkinnät eivät ole suunniteltu itseajaville autoille ja talvikin tuo joitain ratkaistavia haasteita.

Poissa pankkiiri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1160 : 29.12.2016, 17:57:11 »
Hämmentävällä tavalla muuten toimii ainakin T8:n "neliveto". Kottero sattui olemaan jäisessä paikassa perä ylämäkeen parkissa ja siitä piti lähteä peruuttelemaan, AWD päälle ja mitä tapahtuukaan - takapää alkaa sutimaan ja auto liukuu alaspäin ihan reilusti ennen kuin etupää tarttuu mukaan ja suunta vaihtuu... ilmankos käytös onkin harvinaisen epäloogista, jos sattuu lapsettamaan liukkaalla. Ensin takapää irtoaa ja seuraavaksi alkaa keula puskemaan, vielä tuo kardaaniton takaveto kaipaisi kehittelyä, että sillä olisi mitään jakoa saksalaisten kanssa.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1161 : 29.12.2016, 21:18:42 »
Vaatii kovaa koodaamista että saadaan polttomoottori ja sähkömoottori toimimaan nätisti yhdessä. Varsinkin tilanteissa jossa kitkaa on vähän. Luulisi että AWD tilassa etupää ja takapää toimisi yhtä aikaa. Hybridi tilassa ymmärtää että ekana lähdetään liikkeelle sähköllä. Tottakai kardaanillinen neliveto olisi parempi mutta silloin akuille pitäisi löytää uusi paikka.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8904
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1162 : 29.12.2016, 22:50:36 »
Juuri noinhan sen AWD-moodin on tarkoitus toimia, että veto on koko ajan molemmissa päissä käytössä. Etupäässä on vaan se automaattilaatikko jonka vedon kytkeytymisessä lie omat viiveensä.

Parashan olisi suora sähkö erikseen joka pyörään, reagoi välittömästi ja pystyy jakamaan väännöt miten haluaa vaikka renkaat pyörisi eri nopeuksilla.

Poissa Paka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • XC90 D5 -16
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1163 : 30.12.2016, 09:09:20 »
Hämmentävällä tavalla muuten toimii ainakin T8:n "neliveto". Kottero sattui olemaan jäisessä paikassa perä ylämäkeen parkissa ja siitä piti lähteä peruuttelemaan, AWD päälle ja mitä tapahtuukaan - takapää alkaa sutimaan ja auto liukuu alaspäin ihan reilusti ennen kuin etupää tarttuu mukaan ja suunta vaihtuu... ilmankos käytös onkin harvinaisen epäloogista, jos sattuu lapsettamaan liukkaalla. Ensin takapää irtoaa ja seuraavaksi alkaa keula puskemaan, vielä tuo kardaaniton takaveto kaipaisi kehittelyä, että sillä olisi mitään jakoa saksalaisten kanssa.

Samaa huomannut omassa autossa esim. liikenneympyrästä poistuttaessa. Auto puskee aluksi todella reippaasti, ennen kuin pito löytyy. Edellisillä autoilla (Touareg, X5) ei tällaista ominaisuutta ollut. Uskalsi painaa ympyrästä lähdettäessä reippaasti kaasua ja auto pysyi tiessä kiinni "kuin liimattu" ilman, että auto olisi lähtenyt puskemaan. Auto D5.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1164 : 30.12.2016, 09:41:31 »
Samaa huomannut omassa autossa esim. liikenneympyrästä poistuttaessa. Auto puskee aluksi todella reippaasti, ennen kuin pito löytyy. Edellisillä autoilla (Touareg, X5) ei tällaista ominaisuutta ollut. Uskalsi painaa ympyrästä lähdettäessä reippaasti kaasua ja auto pysyi tiessä kiinni "kuin liimattu" ilman, että auto olisi lähtenyt puskemaan. Auto D5.
Sinulla menee D5:ssa kuitenkin oikea kardaani taakse. Aika jännä että uudemmissa haldexeissa olisi tuommoinen viive. Oma vanhempi menee kyllä iloisesti sivuluisussa tuommoisessa tilanteessa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1165 : 30.12.2016, 09:47:12 »
Samaa huomannut omassa autossa esim. liikenneympyrästä poistuttaessa. Auto puskee aluksi todella reippaasti, ennen kuin pito löytyy. Edellisillä autoilla (Touareg, X5) ei tällaista ominaisuutta ollut. Uskalsi painaa ympyrästä lähdettäessä reippaasti kaasua ja auto pysyi tiessä kiinni "kuin liimattu" ilman, että auto olisi lähtenyt puskemaan. Auto D5.

Mistä autosta kysymys? Ainakin oma '14 XC60 D5 AWD menee todella nätisti juuri tuollaisen tilanteen, jossa pitää saada taakse vetoa nopeasti.
Tesla S75D '17

Poissa FamilyMan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1166 : 30.12.2016, 13:34:52 »
Ehkä tuo pure-moodi aiheuttaa niin rauhallisen ajotyylin, ettei kauheasti ole nelivedolle ollut tarvetta. Liukkaista risteyksistä lähdettäessä awd tai power-moodi päällä, en mitään huomattavaa viivettä etu- ja takavedon välillä ole huomannut. Sivuluisuunhan tuo T8 ei missään moodissa lähde reippaallakaan kaasunkäytöllä, toisin kuin entinen XC60 D5 jolla oli mukava leikkiä talvikeleillä. Toisaalta ei tuo auton koko muutenkaan houkuttele sivuluisuihin.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1167 : 30.12.2016, 22:13:14 »
Kait on vähän turhan kovat odotukset, jos T8 hybridiä vertaa johonkin rautaa rajalle maasturiin? T8 pyörii mielessä ja keskeisin kriteeri ei ole maastokelpoisuus.. nykyinen bemu on kiva ajattava (huomaa renkaiden kulumisesta) Xc70 vaati jotain ns. oikeita otteita, että eteni kulmien ympäri samalla asenteella.

Onneksi akkuja on niin vähän ja tankki on pieni. Muutoin olisi joutunut pyörtämään puheet "tollasta en osta". Myönnän kyllä, että hivenen on jäänyt kaivelemaan. Milloin eka facelift tulee ? :)

Poissa Bawuka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 476
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1168 : 30.12.2016, 22:23:10 »
Sinulla menee D5:ssa kuitenkin oikea kardaani taakse. Aika jännä että uudemmissa haldexeissa olisi tuommoinen viive. Oma vanhempi menee kyllä iloisesti sivuluisussa tuommoisessa tilanteessa.

Eipä tuota omaakaan tarvitse houkutella vaan lähtee todella nopeasti ja nätisti luistoon.
BMW X1 25e xDrive Charged Edition Sport, 2023 Ford Focus ST-Line Vignale, 2020 Ford Mondeo Hybrid Vignale & -16 Renault Clio GTLine 
Ex 2020 Ford Focus Wagon Vignale 182 A8 , -18 MB A200 A Progressive-17 S60 D4 AWD R-Design "Polestar", -14 V60 D4A Ocean Race, -13 V60 D5 R-Design "Polestar", -11 V60 D5A Summum, -10 Honda Civic Type-R CW, -08 Honda Accord 2.4 Type-S…

Poissa pankkiiri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1169 : 30.12.2016, 23:14:04 »
Niin, kyllähän tuolla T8:lla voi ajaa nelipyöräluisussa - tilaa pitää vaan olla jonkun verran... vähän kikkailuahan tuo vaatii - mutta eipä tietty XC90 ole varsinaisesti siihen tarkoitettukaan.

Pakko muuten tarttua tuohon D5GT:n kommenttiin pienistä akuista ja tankista. Itse en vielä 20 tonnin ajon jälkeen ole tottunut tuohon pieneen tankkiin. Edelleen ärsyttää, kun käytännössä 300 km jälkeen pitää alkaa miettimään, mistä löytyy seuraava omalle bensakortille käypäinen huoltsikka. Kaupunkipyörityksessä ei tietty samalla lailla probleema, mutta siihen on olemassa muutenkin sopivamman kokoisia leluja.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron