Kulkukoira  Proturbo

DIY-puuhastelut jatkuvat, nyt työn alla mm. MB W163, W124, Micra K11, Golf MK3

  • 495 Vastauksia
  • 139111 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #120 : 25.03.2017, 20:52:54 »
Kyseessä vissiin söpö?

Käyttöjarrut eivät käytä takajarruja, mutta käsijarru jumiutuu päälle --> levyt ruostuvat käyttämättömyyttään, mutta satunnaisesti laahaavat jarrut kuumentavat levyn pintaa --> oivallinen paikka lämpökuolemalle ja korroosiolle.

Valitettavan tuttu näky monessa autossa, joissa takana levyt eikä tehdä rajuja jarrutuksia ikinä... :-\

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #121 : 25.03.2017, 20:59:06 »
Joo. "Söpön" takajarrut eivät taida saada liikuntaa tarpeeksi, olivat jo ekan talven jälkeen hirveässä kunnossa. Mersussa takalevytkin näyttävät olevan aina kirkkaat, mutta siinähän talvisin ASR käyttää takajarruja melkein jokaisessa liikkellelähdössä ::)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #122 : 17.06.2017, 19:27:48 »
Sain aloiteltua leimalle herkistelyä, kunnes sade ja ukkonen saapuivat keskeyttämään puuhastelut.



Vähän on hapettuneet paikat, talvi ja suola <3





Jarrulevy sorviin ja vaihde päälle :P





Ihan kuopalle syöpynyt, joutuuko tässä taas investoimaan jarrulevyihin... :buck2: Ehkä tuota takalevyä lukuunottamatta ainakin nuo vänkärin puolen jarrut vaikuttivat olevan ihan elvytettävissä, ilmausruuvit avautuvat ja männätkin liikkuvat helposti. Paloissa on pintaa, kumit näyttivät ehjiltä, männissä ei kumin sisällä ollenkaan syöpymää havaittavissa eivätkä liukutapitkaan olleet ainakaan täysin jumissa.
« Viimeksi muokattu: 18.06.2017, 23:42:35 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #123 : 20.06.2017, 09:45:23 »
Joopa joo... Ei noita enää saa elvytettyä:



Käksävaijerit olivat aivan yhtä puuta, uudet oli onneksi odottamassa hyllyssä. Lyhin ja etummaisin vaijerinpätkä oli Boschin tekele ja pitemmät satuloille menevät vaijerit jotain Motonetin halpiskamaa. Boschilaista nippaa piti hieman rälläköidä, jotta mahtui sille tarkoitettuun koloon tuon toisen merkkisen vaijerin liitoskappaleessa:



Siinä vielä vaijerien haaroituspalikat, kuvattu takaa eteenpäin:



...ja edestä taaksepäin:


Tuossa vielä kuvan muodossa tuo mielestäni kovin kyseenalainen ratkaisu, vaijeri tekee lopussa mutkan ylöspäin:



Vänkärin takasatulan liukutapit eivät olleet vielä jumissa, mutta jostakin olivat ottaneet kosteutta ja ruostetta itseensä:



Tähän note to self: Edessä liukutapit ovat erilaiset, "kumivartinen" tulee alas (nuohan tunnistaa kannan muodostakin):



Muuten jarrujen liikkuvat osat olivatkin kunnossa. Takapalat piti kylläkin irrottaa hienosäätölekalla, mutta hyvinhän nuo alkoivat liikkumaan kun hieman laittoi rasvaa satuloiden ja palojen väliin.

Pakoputken vuosihuolto:









Joo... Josko sitä sitten ensi vuonna laittaisi ihan uutta palikkaa ::) Tai kahden vuoden päästä...

Hauskana yksityiskohtana käsijarrukahvan mekanismi kuskin penkin vasemmalla puolella on kerännyt melkoisen määrän penkin pehmusteita itseensä:





Yrittäkääpä muuten etsiä nettiautosta tms. 807, jonka kuskin penkki EI ole luhistunut vasemmasta reunastaan...

Vielä pääsee harrastelemaan:



Hyvin katsuri viat bongasi, tosin raidetangonpäistä en ole samaa mieltä - tuntuivat timmiltä minun mielestäni. Mistä herääkin kysymys, onko välys sisäpäissä vaiko peräti itse hammastangossa. :'( Etuvalojen (parkkien) toimimattomuus menee "työtapaturman" piikkiin, edellisen kerran keulaa purkaessani onnistuin hävittämään parkkien piuhat kokonaan :idiot2: Ne on siis sellaiset "irtopiuhat" ajovaloumpiosta parkeille, liittimet molemmissa päissä...

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #124 : 24.06.2017, 11:16:17 »
Juhannus on hyvää aikaa auton korjaamiseen:



Hienosti nousee takapyöräkin ilmaan etupään nostokorvakkeesta. Toki tuon testaaminen ei ollut varsinaisesti tarkoitus tässä tapauksessa, mutta tietääpä sitten seuraavassa renkaanvaihdossa että selviää yhdellä nostolla per puoli :P



Auto on parast'aikaa pukeilla, ilman etutolppia ja kuskin puolelta sain raidetangon sisä- ja ulkopäätkin irroiteltua:





En vielä osaa sanoa häviääkö välykset uusilla osilla vai onko hammastangossa vikaa - lienee kuitenkin aika harvinaista, että siinä olisi kovin suuria välyksiä. Kuskin puolelta itse hammastangon päässä ei tunnu eteen-taakse-suunnassa välystä - jos sellainen tuntuisi, olisi se ilmeisesti mahdollista kiristää pois. Sen sijaan pystysuunnassa tuntuu selvä välys, en osaa ollenkaan sanoa kuuluuko asiaan...

Vänkärin puoleisessa ulommassa raidetangon nivelessä tuntuu pieni välys nyt kun osat ovat irrallaan - muista nivelistä en ole löytänyt huomautettavaa.

Ohjausvaihde on melkoisen öljyinen, mutta niinhän nuo tuntuvat aina olevan. Ei ole tarvinnut tehostimen öljyjä lisäillä, joten tulkitsen että vuoto on merkityksettömän pientä.



Nyt kun osat ovat irrallaan yritän myös parannella "etutornien" yläpäitä, jotka ovat jo näin 13 vuoden suolakylpyjen jälkeen ottaneet vähän itseensä:






Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #125 : 25.06.2017, 16:46:22 »
Lemförderin sisäpäät:



Laitoin rasvaa hieman lisää ja kierteisiin lukitetta. Paikoillaan olleet nivelet oli varmistettu iskemällä "nurkka sisään" hammastangon päässä olevaan koloon. Leikkasin sisäänisketyn kohdan viereen dremelillä viillon, jolloin nivelen sai kierrettyä putkipihdeillä suhteellisen helposti irti:



Uudet osat paikoilleen, nuo Lemförderin sisäpäät oli mukavasti muotoiltu muttereiksi eli sai isolla jakoavaimella nätisti kiristettyä paikalleen. Raidetankojen pituuden mallasin niin tarkasti kuin osasin vanhoja tankoja vasten.



Ulommat nivelet olivat sitten kuitenkin TRW:n tekeleet. Katsotaan miten kestävät, rasvaa en jaksanut niihin lisäillä. Vanhat suojakumit olivat ehjät, laitoin puhdistettuna paikoilleen.



Näin jälkiviisaasti ajateltuna olisi voinut uudetkin hommata, mutta nyt kävi näin. Ainakin nuo TRW:n kumit vaikuttivat kestäviltä, eivät lievää väkivaltaakaan säikähtäneet.

Vänkärin puolella oli vähän ahtaampaa, mutta sain sinnekin uudet osat paikoilleen:





Vähän kotelosuoja-ainetta ja loputkin osat paikoilleen:







Aurauksen katselin suurinpiirteen oikealle hehtaarille lankaviritelmän avustuksella. Periaatekuva (naru korkeussuunnassa keskellä pyöriä):





Pienellä hienosäädöllä sain yo. kuvan mitat aikaiseksi, ja rattikin oli suorassa mittausten ajan. Tuo ei nyt mikään tieteellisen tarkka menetelmä ole, esim. eri valmistajien rasvakuppien ja vetonivelien mitoissa lienee eroja. Minulla ei ole aavistustakaan paljonko aurausta pitäisi olla, eikä sitä voi tuon viritelmän perusteella laskeakaan - narujen yhdensuuntaisuus auton pituusakselin kanssa pitäisi varmistaa myös. Mutta eiköhän tuolla nyt katsastukseen ja pyöränsuuntaukseen asti saa ajeltua.

Sitten kävin takajarrujen kimppuun:



Vanhat osat:



Uudet:





Ja paikoillaan:



Josko sitä jo huomenna kävis jälkitarkastuksessa penkittämässä miten Brembon palat pitävät. Hammastangon pystysuuntainen välys kuskin puolella on ehkä juuri ja juuri havaittavissa, kun pyörää heiluttelee auto pukeille nostettuna, eli etupyörän roikkuessa ala-asennossaan. Pyörät maassa en kyllä tunne minkäänlaisia välyksiä.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #126 : 26.06.2017, 12:15:26 »
Aamulla ajelin katsastusasemaa kohti pikkutietä pitkin, samalla ajoin takajarrua/käsijarrua sisään. Muutama jarrutus pelkällä käkkärillä, välissä vähän löysiä pois vaijerista... Ja lopulta sain takapyörät lukkoon asvaltilla :) (Tai ainakin toisen, ei viittinyt kauheasti kumia vinguttaa katuun...) Ja näkyihän tuo rullillakin:



Jostakin kumman syystä rekisterikilven valo ei TAASKAAN selvinnyt matkaa kotoa konttorille :o Sen takia jäi vielä tuo yksi korjauskehotus koristamaan otetta... Kun sain paperin käteen, ajoin auton pihalle ja (inssin läsnäollessa) pamautin tympääntyneenä takaluukkuun nyrkillä => Valohan syttyi! Totesin vain "toimii" ja lähdin menemään...

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6026
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #127 : 26.06.2017, 12:17:07 »
Aika perus tuo on mulla ollut joka autossa että kilpivalo pimenee katsastusmatkalla :D
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #128 : 26.06.2017, 13:42:31 »
26.6.2017, 248855 km. Katsastus ja siihen liittyvät korjaukset. n. 450 e

Pakoputken korjaus n. 16 e (Putkea ja tarvikkeita piti hankkia)
Käsijarruvaijerin etupätkä 19.65 e (Bosch 1 987 477 565, Mister-Auto)
Käsijarruvaijerin takapätkät 15.90 + 23.90 (Motonet 24-7735 ja 25-7736, merkki ABS tai joku sellainen)

Katsastus 55 e (Autokatsastus LPR Paalukatu, katsastus+OBD+päästöt)

Jarrulevyt taakse 73 e (AD-Varaosamaailma LPR - levyjen merkki myös LPR, tyyppi F2009P, AD:n numero BD-4679)
Raidetangon päät 71 e (AD 16-28324, TRW JTE 1045)
Aksiaalinivelet (=raidetangon sisäpäät) 48 e (AD 16-30375, Lemförder 30375 01 009 / vastaa alkup.nroa 3812 E2)
Takajarrupalat 24.90 e (Motonet 22-0924, Brembo P 85 020)

Jälkitarkastus 22 e (Autokatsastus LPR)

Pyöränsuuntaus 75 e (Finnservice LPR)

Edit: Lisäsin pyöränsuuntauksen vielä tähän kokonaisuuteen. Kyllähän tässä niin kävi, että CCD-sensorit pieksivät metrimitan ihan suvereenisti:



Ylimmät rivit kertovat, että laitoin aurausta liikaa ja vielä epätasaisesti :buck2::



Ihan oma kysymyksensä on sitten se, että miksi tuo suuntaus on noin kallista. Silloin asian ymmärtää, jos autossa on kaikennäköistä monivarsituentaa ja säädön tarvetta - tässä säätökohteita on tasan ja tarkkaan yksi: etupään auraus/haritus. Ja sekin oli varsin helppo kohde kun osat olivat aivan präniköitä. Aika oli varattu klo 15:00 ja lappu on näköjään tulostettu 15:15 - olisi tuosta jotain alennusta voinut jo antaa ::)
« Viimeksi muokattu: 27.06.2017, 19:10:51 kirjoittanut dneproshin »

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #129 : 27.06.2017, 02:32:15 »
Tuollainen suuntauslaite maksaa karkeasti 10 000€ joten aika monta suuntausta saa tehdä ennenkuin se edes maksaa itsensä takaisin.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #130 : 27.06.2017, 09:20:35 »
Siitä laitteesta ja sen tarkkuudesta maksan ihan mielellään kohtuullisen korvauksen. Jos jostakin löytäisin paikan, missä saisi tuon pelkän etuaurauksen tarkistuksen esim. puoleen hintaan, alkaisi minun rahat juoksemaan sinne 8) Kun on kyse 75 eurosta, alkaa olla turhan iso kiusaus jättää suuntaus tekemättä, jos vain ajo-ominaisuudet ovat edes jotenkin siedettävät... Esim. 40 eurolla voisi käydä ihan varmuuden vuoksikin tarkistuttamassa kulmat, jolloin rahaa liikkuisi vähemmän kerralla mutta useammin.

Itse asiassa tuollakin pelkkä tarkastus olisi ollut 39 euroa - siihen sitten 36 euroa päälle kun käännetään raidetankoja - kohtuullista? Jos on hienoja monivarsituentoja ja useita säätömahdollisuuksia, niin sitten ehkä tuon hinnan voisi ymmärtää - nyt se on sama kaikille, ja tunnen maksavani turhasta :'(

Lienee ihan turhaa edes laitella mitään sensoreita takapyöriin kun taka-akseli on yhtä puuta - toki sillä näkee jos on pahasti vääntynyt, mutta eiköhän sen nää muutenkin. Näkyyhän tuossakin lapussa että ei ole ihan kaikki kulmat ohjearvoissa, mutta so what - jos auto kulkee suoraan ja renkaat kuluu tasaisesti niin mitä väliä noilla kulmilla tavalliselle kuolevaiselle on kun ei mitään säätämään pysty kuitenkaan.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #131 : 27.06.2017, 09:32:31 »
Kyl mie onnistuin tinkimään yhteen paikkaan viedessä siivun pois hinnasta kun otin puheeks ettei tosta Volvosta saa säädettyä muutakun aurauksen ja osatkin on just vaihdettuja joten ei oo jumissa  S*  Liike anto sit viel työnjälkeen vähän alennusta kun oli melkee kohillaan rullamitta säätöjen jälkeen  :2funny:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1619
  • It's Hip To Be Square
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #132 : 27.06.2017, 10:12:31 »
Lienee ihan turhaa edes laitella mitään sensoreita takapyöriin kun taka-akseli on yhtä puuta - toki sillä näkee jos on pahasti vääntynyt, mutta eiköhän sen nää muutenkin. Näkyyhän tuossakin lapussa että ei ole ihan kaikki kulmat ohjearvoissa, mutta so what - jos auto kulkee suoraan ja renkaat kuluu tasaisesti niin mitä väliä noilla kulmilla tavalliselle kuolevaiselle on kun ei mitään säätämään pysty kuitenkaan.

Mistä luulet eturenkaiden linjan katsottavan...?

Kyl mie onnistuin tinkimään yhteen paikkaan viedessä siivun pois hinnasta kun otin puheeks ettei tosta Volvosta saa säädettyä muutakun aurauksen ja osatkin on just vaihdettuja joten ei oo jumissa  S*  Liike anto sit viel työnjälkeen vähän alennusta kun oli melkee kohillaan rullamitta säätöjen jälkeen  :2funny:

Kerran olen oman "säädättänyt" ihan mielenkiinnosta kun sain sovittua tutussa paikassa hinnan.

Ja ihan turhaan, käännettiin malliksi milli lisää aurausta. ::)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #133 : 27.06.2017, 10:32:04 »
Mistä luulet eturenkaiden linjan katsottavan...?

Täytyy sanoa että ennen tätä ei ollut aavistustakaan, kun en ole nähnyt pyöränsuuntausta livenä... Mutta näköjään takapyöristä, jos nyt oikein ymmärsin ;) Mutta mitenkäs sinne tänne vinksottavat takapyörät vaikuttavat asiaan jos niitä ei voi säätää? Vai ottaako laite tuolllaiset asiat huomioon?

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2003
  • Näpräilijä
Vs: dneproshin's garage(s) - DIY-puuhastelua
« Vastaus #134 : 27.06.2017, 10:46:53 »
Euromaster otti 25€, eli tarkastuksen hinnan etupään aurauksen säädöstä Jämsässä. Edellisenä päivänä käytin raidetangon päät auki ja laskin irrotusöljyä huolella.   
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

 

Kulkukoira  Proturbo