Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: JKE - 25.03.2024, 18:00:41
-
Elikkäs tuollainen oire manuaalivaihteisessa V70 vm08 P2 2.4bensa. Noin 50km ajosta vikakooditarkistukseen jossa ei saatu yhteyttä mihinkään P koodi-alkusiin eli siis moottoriyksiköön. Ei yhteyttä ovimoduleihin ei ABS:iin eikä radioon jne. Vilkut ei pelannu ja mittaristo tosiaan kuin auto sammuksissa mutta auto kuitenkin lähti normaalisti käyntiin avaimella??
Hetken ihmettelyjä jokunen sammutus ja auton käynnistys --> mittaristo täysin mykkä mutta auto edelleen käynnistyi ihan normaalisti. No sit pidempi ihmettely et voiko ajaakaan jos mosalämpötieto ei mene eculle ni eihän flektikään osaa käynnistyä ja vilkut tosiaan ei pelannu. No siitä sit käyntiin ja kas... mittaristo läx pelaamaan kuin aina ennenkin ja pelasi koko koeajolenkin loppuun asti ilman ongelmia??
Alustava kauppa siis tehty tuosta ehdolla et tuo vika tulee selvitetyksi. Akku on vuoden vanha ja käynnistyi jokakerta moitteetta ja starttimoottori pyöritti yhtävirkeästi jokaisella kerralla.
Mikäköhän voisi olla?
-
Minkäs sulakkeen takana on boksi joka keskustelee nuitten mykkinä olleitten kanssa? Kun ei kait tuota muuten voi käydä muuten kun jonkun tyyliin "central boksin" syöttöjännite on poissa?
Kun en nyt muista että kävinkö autosta ulkona ja siis olisin avannu ja sulkenu ovia josta voisi syntyä pieniä tärähdyksiä autoon joka taas sit voisi "jälleenkytkeä" virrat? Esim. huonon sulakekontaktin mahdollisuutta nyt vaan mietin?
Onkos näissä ns HI Speed ja LO Speed can -väyliä vai vain yksi joka kommunikoi kaikkien ohjausboksien kanssa? Jos on kaksi niin toisen kyykkäys voisi kans selittää noin laajat "viat"
Ainiin lämppärin puhallin pelasi mutta kaikki valot keskikonsolista taisi olla poissa. Tuosta valojen poissaolosta nyt en ole ihan varma mutta puhallin toimi siitä olen varma kun mietin sitäkin että jos ajaa ni täytyy pitää sit kabiininlämmityksen täysillä siltä varalta et jos syylarin flekti ei pelaa.
-
CEM-yksikön vikaan nuo oireet minusta vahvasti viittaa. Sen tarkemmin en osaa sanoa itse.
-
CEM-yksikön vikaan nuo oireet minusta vahvasti viittaa. Sen tarkemmin en osaa sanoa itse.
Okay.
Olisko ehdotusta minkä sulakkeen takaa tuo CEM saa käyttöjännitteensä? Kun rikki kait se ei ole? Tai niin, Aina on huonon joutekontaktin mahdollisuus itse boksissa.
Missä tuo CEM sijaitsee?
-
Haulla ettiin vastauksia täähän aiheeseen ja on ilmeistä että itse mittaristossa on vika. Kylmäjuotos tms. Ja jos nyt oikein tulkitsin niin kun mittaristo totaalipimenee niin juuri se yhdessä SRS huolla heti -ilmoituksen kanssa tod. näk. on juurikin mitaristovika. Joku relevikakin takaloosterissa taisi jollakin olla syyllien ja sit liuta oikeita vikoja alkaen penkkien alla olevista johdoista päättyen tyyliin radion vaihtoihin.
Ja mainitaan nyt tässäkin yhteydessä sama minkä tuonne toiseen osastoon laitoin eli jos ajotietokoneessa on SRS huoltotarpeesta ilmoittavia tekstejä niin se ei ole este leimalle kunhan airbäg varoitusvalo toimii kuten kuuluu. Mähän käytin auton asemalla vaikka edellisestä leimasta ei o aikaa kuin joitain viikkoja. Ihan erikseen pyysin katsuria kattomaan ajotietokoneen tekstiä ni sano em tavalla. No isompi syy asemakäyntiin oli se että siellä näin itte auton pohjan lyhyellä aikavarauksella ja samalla asiantuntija kattoo ostoaikeena olevasta autosta perusasiat. Halpaakin tuo touhu ja tosiaan hoituu samontein kun menee.
-
Mittariston vikaantuminen sekottaa pahimmillaan ihan kaiken.
Airbag vika. Luistonesto. Hälytin. Lukot. Joskus vilkut ja ajovalotkin ym ym ym....
Mittaristo jää päälle vaikka avaimet taskussa....
-
Juu. Meillä tuli kerran hylsy kun pitkien merkkivalo ei toiminut, ei muuta vikaa.
Mittari korjaten niin leima heltis.
-
Kyllä juurikin noin.
Kaukovalojen merkkilampun täytyy toimia mittaristossa ja olikohan samoin vilkkujen merkkivalon / valojen kohdalla et niitten myös täytyy toimia. Niiitähän taitaa olla kulkineita joissa on yksi merkkilamppu vilkkutoiminnoille.
Nopeusmittarin ei tarvitse toimia näin muistelisin.
-
Jos auto on tyyppihyväksytty niin oltava e-hyväksytty nopeusmittari. Vanhemmissa riittää kun on nopeusmittari joka näyttää oikein, tai vähän liikaa. Tyyppihyväksyntä tuli -93. ???
Näin sanoi katsuri. 8)
-
Saman tyyppisillä oireilla useita korjannut ja tyypillinen vika paikka ollut akkukotelon alla sijaitsevassa johtosarjassa joka rispaantuu, aiheuttaa mitä ihmeellisempiä juttuja.
-
... V70 vm08 P2 2.4bensa ...
Siis kumpis tää on, P2 vai P3?
-
Kyl tää P2 on.
Pieni ylläri ittellekin kun näin auton. 08 vuosimalli niin oletin et olis ollu P3. Mutta eikait siinä. Mulle passaa hyvin tuo.
Kuis niin?
-
No sitä varmaan just kun p2 valmistus loppu 2007 lopussa. Että onko sitä myyty sitten 2008 vuosimallina silti hetken? :o
-
Näin se on. Katsurikin yllättyi ja itte viä otteesta katsoin joten kyl se 08 on vaikka on P2.
-
Kyl tää P2 on.
Pieni ylläri ittellekin kun näin auton. 08 vuosimalli niin oletin et olis ollu P3. Mutta eikait siinä. Mulle passaa hyvin tuo.
Kuis niin?
Kiinnitti vaan huomiota, kun oli hieman ristiriitaiset tiedot, mutta näköjään ihan oikein kuitenkin.
Modet sitten siirtänee tuohon toiseen osioon.
-
Kiinnitti vaan huomiota, kun oli hieman ristiriitaiset tiedot, mutta näköjään ihan oikein kuitenkin.
Modet sitten siirtänee tuohon toiseen osioon.
No joo Ittekin hunttailin tovin kumpaanko kuuluisi kun ekaa postausta mietin. Toisessa on mallimerkintä väärin ja tässä sit vuosimalli. No valitsin sen mikä alkuotsikossa isommalla fontilla oli ja väärinhän se sit meni ::)
Noo Propsit siitä ettei ketään hernettä siitä saanu
-
Mittariston korjauksella vaivat poistui. Auto on siis pihassa.
Sellainen vika tuossa vielä kuitenkin on että ilmanlaatuanturi ei pelaa tai ainakin vikakooditesteri niin aiheen kertoo. Luinkin jo haulla löytämäni jutut ja jokin käsitys aiheesta on. Sen vois vaihtaakin jos järkevään hintaan löytyisi osa. No kattotaan mitä teen. Kurkata tuonne anturiosastolle jokatapauksessa kannattaa et saa pois kaiken kertyneen moskan sillä sitä siellä mitäilmeisimmin voi olla.
-
Ilmanlaatuanturi vika löytyy lähes jokaisesta volvosta mitä lukijan nokkaan itse laittanut. Eihän tuolla ole muuta virkaa kuin säätää sisäkierron läppää hajujen mukaan.
-
Ilmanlaatuanturi löytyy jos sisäkierron napissa on tekstit man ja aut.
Mulla kun ei omassa sitä ole niin napissa on vain oranssi merkkivalo.
Näin olen antanut itseni ymmärtää. ELK
-
Voiko tuo anturi ajankuluessa mennä rikki lisää sillä tavoin että sotkee lämmitys/ilmastointilaitteen toiminnan kokonaan? Ts. alkaa tulla talvella haaleaa vaikka pitäisi tulla kuumaa ilmaa tms?
Sen jo luinkin että esim WV:n anturi vaikka se sopiva olisikin niin sotkee läppien toiminnan ja siten koko systeemi alkaa pelata epäloogisesti vaikka ko anturi vikakoodin pois saakin.
Lähtökohtaisesti tuo anturi kait haistelee ilmassa olevia "partikkeleita" ja jos niitä löytyy riittävästi niin lämmityslaitteen ilmanotto menee (nappi automaattiasennossa ollessaan) sisäilmankierrolle kuten tuolla aiemmin nm, jak900 kirjoittikin. Muta jos epäsopiva anturi sotkee koko toiminnan niin mietin sitä että voiko tuo rikkioleva anturi tarpeeksi rikkimennessään tehdä saman tempun?
Hellan tekemänä ilmeisesti pelaa kuten alkuperäinenkin jos vaan löytyy autossaolevan anturin numerolla täysin vastaava.
Minkähän hintaisesta kapulasta puhutaan jos siniselle menee?
-
Voiko tuo anturi ajankuluessa mennä rikki lisää sillä tavoin että sotkee lämmitys/ilmastointilaitteen toiminnan kokonaan? Ts. alkaa tulla talvella haaleaa vaikka pitäisi tulla kuumaa ilmaa tms?
Sen jo luinkin että esim WV:n anturi vaikka se sopiva olisikin niin sotkee läppien toiminnan ja siten koko systeemi alkaa pelata epäloogisesti vaikka ko anturi vikakoodin pois saakin.
Lähtökohtaisesti tuo anturi kait haistelee ilmassa olevia "partikkeleita" ja jos niitä löytyy riittävästi niin lämmityslaitteen ilmanotto menee (nappi automaattiasennossa ollessaan) sisäilmankierrolle kuten tuolla aiemmin nm, jak900 kirjoittikin. Muta jos epäsopiva anturi sotkee koko toiminnan niin mietin sitä että voiko tuo rikkioleva anturi tarpeeksi rikkimennessään tehdä saman tempun?
Hellan tekemänä ilmeisesti pelaa kuten alkuperäinenkin jos vaan löytyy autossaolevan anturin numerolla täysin vastaava.
Minkähän hintaisesta kapulasta puhutaan jos siniselle menee?
Ei taida saada edes sieltä… jos oikein olen ymmärtänyt, valmistus lopetettu. Tai se riippuu, onko anturi malli 6 vai 4. Kuutosia ei ole, nelosia on. Ei käsittääkseni sovi ristiin, vaikka ovat samannäköiset niinkuin se VW.
Joku tietää paremmin. Tällaiseen lopputulemaan tulin itse joskus, kun pohdin anturin vaihtoa.
Mulla siis autossa kutonen. V70 -05 2.4i bensa tomato.
-
Ei sekoita toimintaa vaikka repisi koko anturin pois. Anna koodin olla siellä, sillä virkaa ole.