Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4867 Vastauksia
  • 1066040 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa teepee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #45 : 07.07.2015, 21:09:26 »
Sama tieto edellisen kanssa. Lisäksi muistaisin, että Mitsu ei kulje pakkasella sähköllä ollenkaan. Opel Ampera taitaa olla meillä ainoa ns. Range Extenderi eli jossa bensakoneella vain ladataan akkuja ilman suoraa vetoa.
XC60 D4 MY18

Poissa Mariini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 240
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #46 : 08.07.2015, 20:28:30 »
Kauhean vaikea löytää yksityiskohtaista tietoa tuosta voimalinjasta, että miten se on valmistettu. Ajoin pari päivää kyseisellä värkillä  kahteen otteeseen (oli vaihtoehto) testiä, kyllä se pakkaspäivänäkin sähköllä etenee. Auton voi napista pakottaa kulkemaan pelkästään sähköllä (kunnes akku loppuu) tai toisinpäin pakottaa pitämään lataus yllä eli ajellaan bensalla ja ladataan akku jos se on vajaa/ylläpidetään täysi lataus. Siinä on "jotain" kun oikein polkee niin voimalinja muuttuu ts bensakone suoralla yhteydellä voimansiirtoon, mutta vaatii juuri sen "lappu lattiaan" käskytyksen. Normaalisti se nostaa kierrokset vain jollekin tasolle ja energiamittari näyttää virran liikkeen pyöriin. Mutta ~50km pystyy vain kulkemaan ilman bensan apua ja kuten kertomatta näissä sähköautoissa jää... Jos itse lataat, ei kannata. Ekologinen, kenties jos olis aurinkokennot tai tuulivoimala, mutta halpa ellei joku muu kuin itse maksa sähköstä, ei todellakaan-H-

Saatan olla väärässä napamoottoreista. :buck2:
Mutta hienosti järjestelmä toimii kuten itse auto kokonaisuutena, ei siinä mitään. Oikein hieno ajaa huonolla tiellä. Muttei mikään raketti.  ::)
« Viimeksi muokattu: 08.07.2015, 20:37:15 kirjoittanut Mariini »
BMW 530xd Touring -15
Ducati 999S
Ex:Volvo S80 D5 AWD Executive -11
Ex:Volvo S80 D5 AWD Summum -08

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8932
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #47 : 08.07.2015, 21:07:47 »
kuten kertomatta näissä sähköautoissa jää... Jos itse lataat, ei kannata. Ekologinen, kenties jos olis aurinkokennot tai tuulivoimala, mutta halpa ellei joku muu kuin itse maksa sähköstä, ei todellakaan-H-

Olisko tämän tueksi jotain lukuja?

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #48 : 08.07.2015, 22:47:09 »
Tuossa on 11.2kWh akusto josta käytetään enintään 8kwh. Joten jos 50km päästään 8kWh, 15snt/kwh hinnalla sille tulee hintaa 1.20€.
Sama matka dieselillä 1.3€/l ja 6l/100km kulutuksella olisi 3.9€. 50km ajomatkan säästö 2.7€. Pitemmällä matkalla kuluu enemmän polttoainetta suhteessa sähköön eli säästö vähenee.

Se hybridin hintaero vaatii aika paljon ajamista. Jostain luin että yli 140tkm ennenkuin todellista säästöä kertyy.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8932
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #49 : 08.07.2015, 23:40:38 »
Tuossa on 11.2kWh akusto josta käytetään enintään 8kwh. Joten jos 50km päästään 8kWh, 15snt/kwh hinnalla sille tulee hintaa 1.20€.
Sama matka dieselillä 1.3€/l ja 6l/100km kulutuksella olisi 3.9€. 50km ajomatkan säästö 2.7€. Pitemmällä matkalla kuluu enemmän polttoainetta suhteessa sähköön eli säästö vähenee.

Se hybridin hintaero vaatii aika paljon ajamista. Jostain luin että yli 140tkm ennenkuin todellista säästöä kertyy.

Siis 1,20 euroa on paljon enemmän kuin 3,90  ???  Säästöä 2,70 e per 50 km eli 5,40 satkulle = vastaa kolmen ja puolen litran pudotusta kulutuksessa per 100 km.

Toki se erikoismallin hankintahinta pitää ottaa huomioon jos suunnittelee säästävänsä. Mutta itsessään kilometrin ajaminen sähköllä on paljon halvempaa kuin löpöllä. Vaikka maksaa ihan itse sen sähkön.

(Mulla ei kyllä sähkö maksa kuin 10 snt/kWh eli sähköllä ajamisen hinta olis 1,60 euroa per 100 km... saishan sillä yhden litran naftaa.)

Semminkin jos ajonsa pystyisi ajamaan kokonaan sähköllä (riittävät akut suhteessa ajotarpeeseen) ja auton hankintahinnasta voisi pudottaa löpömoottorin tarpeettomana pois, pääsee säästön puolelle jo vähemmillä ajoilla. Eli hiiteen se naftamotti ja akkuja tilalle.

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #50 : 09.07.2015, 08:08:43 »
Mutta ~50km pystyy vain kulkemaan ilman bensan apua

Pääsitkö lähelle tuota 50km pelkällä sähköllä?

Muttei mikään raketti. 

No sitä se ei ole vaikka olisi sähkö+bensa molemmat pelissä.

Työmatkaa on minulla 60km suuntaansa ja siitä 2/3 maantietä, eikä työpaikalla saa autoa ladattua joten taidanpa pysyä näissä isoissa dieseleissä kumminkin.
Tesla S75D '17

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #51 : 09.07.2015, 11:30:45 »
Minkälaisia huolto-ohjelmia näille hybrideille on?

Mitä esimerkiksi kuuluu huolto-ohjelmaan ensimmäisen kolmen vuoden aikana, viiden, kymmenen? Verrattuna siis tavalliseen versioon?

Sähkömoottori sinällään on yksinkertaisempi kuin polttomoottori, mutta mitä on siis huolto-ohjelmassa?

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #52 : 09.07.2015, 11:35:03 »
En tiedä mitä lisänä tulee, mutta eiköhän tuo V60 hybridi huolleta dieselin osalat aivan samalla tavalla, kuin muutkin Dee vitoset ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #53 : 09.07.2015, 12:57:04 »
On muuten varmaan aika ripeä tuo D6:nen jos siihen ohjelmoisi sen 275 hv ja reilu 540 Nm kun lisänä on se sähkömoottori. Mukava ohitella sen jälkeen :) Huollot tietysti D5:sen ehdoilla. En tiedä onko akun vaihto jossain huollossa sitten.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #54 : 09.07.2015, 13:09:55 »
En tiedä mitä lisänä tulee, mutta eiköhän tuo V60 hybridi huolleta dieselin osalat aivan samalla tavalla, kuin muutkin Dee vitoset ::)

Siksipä kiinnostikin nimenomaan erot normaaliin.

Eroja varmasti on, koska näihin ei saa edes koskea huoltomies, ellei ole käynyt asianmukaista koulutusta.

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #55 : 09.07.2015, 16:40:04 »
Ei sähkömosassa pitäisi olla huollettavaa. Korkeintaan jotain vetoakselin stefoja syynätään. Paitsi jos jotain hajoaa.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #56 : 09.07.2015, 16:42:22 »
Ei sähkömosassa pitäisi olla huollettavaa. Korkeintaan jotain vetoakselin stefoja syynätään. Paitsi jos jotain hajoaa.

PHEV-teknologiassa kuitenkin on muutakin...


Poissa Mariini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 240
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #57 : 09.07.2015, 18:12:19 »
No siinä laskelmaa tulikin puhtaasta "polttoainekulusta", mutta kokonaispohdintana:

-  Hankintahinnan erotus. Nissan Pulsar alkaen 21t€ päättyen 29t€, saman kokoluokan sähköauto Nissan Leaf alkaen 36t€ päättyen 42t€. Leaf on parhain " normaali" auto lajissaan (jätetään Teslat pois) ja sillä ajaa sukkaisillaan suomen viileässä suvessa n.200km per lataus, uutena vrt. Mitsubishi ~ 50km. Mitsun "tankkaus" kestää sen yön yli n 9h verkkovirralla, auto pitäisi saada ladattua kotona ja töissä aina. Matkaa lyhentää ilmastointi/lämmitys, penkinlämppärit, navi ym ja tottakai talvi, ja vastaavasti kylmä pidentää lataus aikoja.
- Leafin akku riittää jo jonkinlaiseen käyttöön, vaikka talvi viekin herkästi lähes 50km toimintamatkaa pois jos joutuu ulkona pitämään. Tavallinen lataus on armottoman hidas, kolmivaihe latausasemat on melko harvassa ja ne suunnilleen puolittavat lataukseen tarvittavan ajan. En ala kännykällä Nissanin mainioita sivuja selaamaan, mutta joku vois tutkia onko arvioni latausajasta karkeasti sinnepäin jos mitsun optimi 50km kestää sen 9h niin Leafin 24h tyhjästä täyteen ilman pikalaturia? Suuremmalla käytöllä siis et välttämättä ehdi kattamaan arjessa kulutusta, ilman pikalatausasemaa?
- Huoltokulut on iso kysymys, niissä pitäisi saada kovat säästöt?
- Uudistuvan autoveron kohtelu pitäisi kait tasata hankintahinnan erotusta, onko esimerkkejä lukuina paljonko? Tähän piiloutuu se surullinen seikka, että suomi ei anna mitään ilman. Oli se LPG, E85, diesel... Kun ajoneuvokanta kasvaa ja polttoainemyynti (vero) pienenee, markkinointikeinona käytetty ympäristöystävällisyys unohdetaan ja jollain tavalla pyritään kustannusvertailuun tasaamaan kaikki samalle viivalle, ts "olemalla edistyksellinen et pääse yhtään sen halvemmalla." Sähkön kohdalla liikennepolttoaineena ei kait ole muuta mahdollisuutta kuin ajoneuvoveron muutos käyttömaksuun...

Mutta tuolla (vielä) näennäisen edullisella polttoainehinnan erolla ei noita hankintahinnan eroja kovin helposti kata kun laskee arkikäytön vaivoille jotain arvoa ellei ajokilometrit jää muutamiin kymmeniin per päivä. Mielestäni.
Energiatuki mitä noihin tarjottiin ja muutama Tesla joita ammattikäyttöönkin on tullut olis voinut olla ihan hyvä alkuryntäyksen kannustin, mutta sekin torpattiin ehdoilla, ettei liiaksi innostuta, vain yritykset saattoivat saada sitä ja vain leasing ajoneuvoon. Valtio toisaalta haluaa ihmisten vaihtavan sähköautoihin... Kunhan eivät liiaksi. Toivottavasti tästä jotain ymmärrettävää sai mobiililla aikaan.

e: Stinger
Maantieajossa oikein sukkasillaan kantatieltä ajoin hieman alle 80km/h kevätkelillä melko tasan sen 50km kunnes hyrähti, normaalilla ajotyylillä n. 42km. Talvella meni vielä muutama kilometri pois, lämpimästä tallista lähtö, penkinlämppärit 2x, 22 astetta lämpötilapyynti.
« Viimeksi muokattu: 09.07.2015, 19:01:05 kirjoittanut Mariini »
BMW 530xd Touring -15
Ducati 999S
Ex:Volvo S80 D5 AWD Executive -11
Ex:Volvo S80 D5 AWD Summum -08

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #58 : 09.07.2015, 22:32:34 »
PHEV-teknologiassa kuitenkin on muutakin...

Sähköjohtoja ja elektroniikkaa. Mitäs niille pitää tehdä, vaihtaa kipinä ja säätää välykset? Kuinka usein huollat pyykkikoneesi?

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #59 : 09.07.2015, 23:29:47 »
Sähköjohtoja ja elektroniikkaa. Mitäs niille pitää tehdä, vaihtaa kipinä ja säätää välykset? Kuinka usein huollat pyykkikoneesi?

Heitän nyt esimerkin, että akustokotelon tuulettimen ilmansuodattimet voivat olla yksi huoltokohde.

Porschessahan akusto ylikuumeni, kun ilmanvaihto heikkeni tukkeutumisten vuoksi.

Pyykkikone kertoo itse huoltovälin, eli jos ei pese kuumalla riittävän usein, se kertoo,,että pese yli 60 asteen ohjelma, että mikrobikasvusto vältetään. Sama koskien mm. nukkasihtiä.

 

Samppasport  Futurez